EN tråd 3.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den är ju inte så closecontact att den inte tar manke och dessutom går den ju att få rätt så mycket anpassad men det bästa du kan göra är att ta bilder på din häst och gå in på Ergos facebooksida, där kan du posta bilderna till MH så kan hon ge ett första uttalande om sadeln kan passa.

Jag ser gärna också bilder, också varit lite inne på en men hästen har ganska mycket manke. Tror iofs inte att den kommer vara riktigt lika markerad när han får lite mer muskler på rygg och kring manken men manke har han ju trots allt!

I övrigt är det äntligen dags för sadelprovning på lördag! Hoppas dom kan hitta något passande till knepiga hästen, iaf en dressyrsadel.

Och kring inomhusfälttävlansdiskussionen kan jag bara säga att: jag gillar det! Det fanns både bra och mindre bra ridning men det tycker jag att det är överallt. jag tror det är bra för sporten om den typen får ta lite mer plats. Kanske att yngre som går på showen kanske kan få upp ögonen för fälttävlan den vägen precis som de ser hoppning/dressyr redan från tidig ålder. Jag tycker ändå det är ett roligt inslag och hoppas det blir gynnsamt för sporten i sin helhet i framtiden!

Men vad har det med saken att göra? Eller vad menar du?

Jag tycker inte man ska införa eller behålla tävlingsformer som inte främjar god ridning.

Du vill alltså skippa alla vanliga tävlingar , eller alla dåliga ryttare? Man KAN rida väl på alla tävlingar och man kan rida dåligt på alla tävlingar beroende på hur bra/dålig man är som ryttare.
Så nej jag förstår inte din agenda.

Du vill alltså skippa alla vanliga tävlingar , eller alla dåliga ryttare? Man KAN rida väl på alla tävlingar och man kan rida dåligt på alla tävlingar beroende på hur bra/dålig man är som ryttare.
Så nej jag förstår inte din agenda.

Min agenda är att främja god ridning om det är vad du menar med agenda? Det gör man väl bla genom att utbilda mindre bra ryttare, inte genom att förbjuda dem att rida?

Tänker tex att god ridning främjas av bra stilbedömd hoppning på lättklass nivå eller att vanliga klasser går på optimaltid och att dressyrdomarna i lätta klasser lägger betydligt mer fokus på avspända hästar som går för lätta hjälper med följsamma ryttare i balans som en grund.

Det är faktiskt djur vi håller på med, jag tycker det är dags att försöka se vår sport med lite mer kritiska ögon även om jag upplever att det redan är på bättringsvägen (tex hårdare reglerat hur man får korrigera sin häst på hoppbanan).

Min agenda är att främja god ridning om det är vad du menar med agenda? Det gör man väl bla genom att utbilda mindre bra ryttare, inte genom att förbjuda dem att rida?

Tänker tex att god ridning främjas av bra stilbedömd hoppning på lättklass nivå eller att vanliga klasser går på optimaltid och att dressyrdomarna i lätta klasser lägger betydligt mer fokus på avspända hästar som går för lätta hjälper med följsamma ryttare i balans som en grund.

Det är faktiskt djur vi håller på med, jag tycker det är dags att försöka se vår sport med lite mer kritiska ögon även om jag upplever att det redan är på bättringsvägen (tex hårdare reglerat hur man får korrigera sin häst på hoppbanan).

Och vad har detta med ft- klassen i friends att göra? Detta är ju landslagsryttarna vi talar om här! Eller du kanske vill utbilda dom i stilbedömning oxå? Du får skilja på flax och obalans, väldigt få red i obalans fastän dom flaxade. Det finns betydligt fler som sitter still som rider i obalans.

Det är alltså tävlande ryttare eller hästar du har något emot? Sen de som inte tävlar , de kan rida sina hästar halta då utan att du har något emot det, eller?

Är inte det dubbelmoral De Lux?

Jag är SJUKT trött på att alla som tävlar ska bli uthängda som djurplågare typ, som att det är något fult att använda sina hästar och tävla med.. och att alla skogsmullar ska glorifieras fastän dom rider sina hästar snea och i obalans varenda djävla dag.

:yuck:

Och vad har detta med ft- klassen i friends att göra? Detta är ju landslagsryttarna vi talar om här! Eller du kanske vill utbilda dom i stilbedömning oxå? Du får skilja på flax och obalans, väldigt få red i obalans fastän dom flaxade. Det finns betydligt fler som sitter still som rider i obalans.

Det är alltså tävlande ryttare eller hästar du har något emot? Sen de som inte tävlar , de kan rida sina hästar halta då utan att du har något emot det, eller?

Är inte det dubbelmoral De Lux?

Jag är SJUKT trött på att alla som tävlar ska bli uthängda som djurplågare typ, som att det är något fult att använda sina hästar och tävla med.. och att alla skogsmullar ska glorifieras fastän dom rider sina hästar snea och i obalans varenda djävla dag.

Men herregud, vill du jag ska berätta min livs story eller? Har inte dragit in de som inte tävlar alls här, vi tycker nog rätt lika på den punkten. O självklart är det skillnad på flax o obalans!

Jag vill att tävling med djur (som ju är ngt vi kan styra över lite mer än lilla lisa ute på ängen) ska främja god ridning. Det är min poäng. Nothing more, nothing less.

Vad det hade med Friends att göra är för att ni frågat vidare. Jag gillar inte inslaget varken som showklass eller som tävlingform och har motiverat varför. En häst gick väl dessutom omkull om jag fattade era diskussioner rätt? Jag såg Klimke o gillade henne som vanligt men vill helt enkelt inte se det i varken denna formen med proffs eller som mer utbredd vinteraktivitet, det måste jag väl ändå få tycka? På optimaltid, stilbedömd, tränarledd eller annan form är för mig ett betydligt trevligare alternativ än på tid.

För övrigt håller jag väldigt mycket med om detta men det tror du kanske inte nu :) Jag tycker dock att vårt tävlande med hästar hade kunnat utvecklas massor för hästarnas skull.

Nä men det är ju just det... Den största kritiken kommer inte sällan från de som aldrig tävlar utan självinsikt och självkritik av hur den egna hanteringen och ridningen utförs och det är sjukt tröttsamt. Att stilbedömning är en bra grej håller dom flesta med om men om man inbillar sig att man kan rida runt Badminton felfritt i obalans är man nog så fanns fel ute om man har åsikter om hur det reds i friends.

Jag tycker nog inte alls att det är tävlandet vi behöver angripa i första hand utan faktiskt alla de där ute som skaffar en häst utan någon förkunskap, utan att skaffa sig en vän som kan hästar, behandlar dom som barbiedockor, ger dom fel mat, för lite mat, för mycket mat osv osv. DET är dålig behandling av hästar i min värld. Den som betalar såpass mycket pengar för sin häst att man tränat den för tävling har iaf ett visst hum om vad hästar behöver för att fungera.

Det finns avarter och extremism på båda sidorna.

Okunskap är en sak men jag tycker det är lika illa när hästar inte kan få gå ut i en hyfsat vettig hage åtminstone 4-5 timmar om dagen bara för att dom är för dyrbara. Då har man inte ett hum om vad hästar behöver även om man tävlar på OS-nivå. Då är hästen bara ett redskap. Jag kommer nog faktiskt aldrig tycka att det är försvarbart. I min värld så måste hästen få möjlighet att vara häst åtminstone en del av dygnet.

Nä men det är ju just det... Den största kritiken kommer inte sällan från de som aldrig tävlar utan självinsikt och självkritik av hur den egna hanteringen och ridningen utförs och det är sjukt tröttsamt. Att stilbedömning är en bra grej håller dom flesta med om men om man inbillar sig att man kan rida runt Badminton felfritt i obalans är man nog så fanns fel ute om man har åsikter om hur det reds i friends.

Jag tror du tolkar inte lite mer åsikter än vad jag har faktiskt :p

Jag tycker nog inte alls att det är tävlandet vi behöver angripa i första hand utan faktiskt alla de där ute som skaffar en häst utan någon förkunskap, utan att skaffa sig en vän som kan hästar, behandlar dom som barbiedockor, ger dom fel mat, för lite mat, för mycket mat osv osv. DET är dålig behandling av hästar i min värld. Den som betalar såpass mycket pengar för sin häst att man tränat den för tävling har iaf ett visst hum om vad hästar behöver för att fungera.

Men åh! Jag tycker det är så himla tråkigt att skriva grejer när det blir såhär hela tiden. Varför kan man inte tycka något om en sak utan att behöva redovisa alla tusen grejer man tycker är ännu sämre?

Det finns avarter och extremism på båda sidorna.

Okunskap är en sak men jag tycker det är lika illa när hästar inte kan få gå ut i en hyfsat vettig hage åtminstone 4-5 timmar om dagen bara för att dom är för dyrbara. Då har man inte ett hum om vad hästar behöver även om man tävlar på OS-nivå. Då är hästen bara ett redskap. Jag kommer nog faktiskt aldrig tycka att det är försvarbart. I min värld så måste hästen få möjlighet att vara häst åtminstone en del av dygnet.

Det är iallafall ingen OS häst i fälttävlan som inte går i hage såvitt jag vet.

Men åh! Jag tycker det är så himla tråkigt att skriva grejer när det blir såhär hela tiden. Varför kan man inte tycka något om en sak utan att behöva redovisa alla tusen grejer man tycker är ännu sämre?

Av samma orsak som man inte kan dra upp just det utan att någon ska komma dragandes med denna gamla klyschan!

Det är 10 år sedan jag red svår klass och på dom 10 åren har det kanske kommit till 3-4 ryttare i landslaget.

Jag tycker just fälttävlan får oförtjänt mkt kritik av folk som inte har en susning av vad som krävs ! Den kunskap och horsemanship som faktiskt krävs för att lyckas i just fälttävlan är nog sporten ganska ensam om.

Att kunna rida banhoppning och terräng och samtidigt dressyr och att kunna rida dressyr samtidigt som banhoppning och terräng SAMT hålla sina hästar friska , det är fanimig inte det enklaste! Man kan inte rida dåligt och obalanserat och ha dålig kunskap, ha hästen under dåliga förhållanden och samtidigt lyckas med detta. Då hade det kommit upp fler ryttare än de otroligt få som faktiskt kommit upp på dessa 10-20 åren än vad det har gjort. Därför blir jag väldigt förbannad och tycker det är så sanslöst respektlöst helt enkelt att den gruppen som oftast inte har en susning ger mest kritik samtidigt som man inte sopar rent framför sin egen dörr " bara för att dom inte tävlar" och att det är väldigt tacksamt och att man ofta vinner billiga poäng i debatter på sociala medier bland övriga barfotatalibaner och allt vad det är..

GAAAH

Jag håller faktiskt med connemaran till en del för jag tycker varken det vi såg på Friends eller för den delen Falsterbo Hunting (naturligtvis med vissa undantag) är speciellt bra reklam för vår sport.

Jag håller faktiskt med connemaran till en del för jag tycker varken det vi såg på Friends eller för den delen Falsterbo Hunting (naturligtvis med vissa undantag) är speciellt bra reklam för vår sport.

Nej det är ingen nyhet att du tycker så.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
496
Senast: Emiro
·
Fritid Jag tänkte har vi en bästa film tråd får vi ha en för bästa tv-serie också. Vilken är den bästa tv-serien du har sett och varför? För...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 761
Senast: cambodia
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 092
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
310
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark