@the_connemara Sorry men upplösningen på min dator gör att det inte ser speciellt fetat ut hos mig, fick kolla en extra gång nu för att ens förstå vad du menar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@the_connemara Sorry men upplösningen på min dator gör att det inte ser speciellt fetat ut hos mig, fick kolla en extra gång nu för att ens förstå vad du menar.
Ja, det är precis det jag menar. Tanken är ju god annars.
Ja, men efter jag såg hästar som gick med näsan mellan frambenen och hästar som var långa som tåg med platt galopp och helt oengagerade få skyhöga poäng så undrar jag vad i helvete är detta för skit?
Jag tycker att det är bra att FT får plats på Friends, för då får FT synas mer hos den breda (ridsport-)massan. Och för att det ska bli intressant så måste det ju vara show, hur man ska få till det utan tidshoppning vet inte jag.
Skitenkelt! Antingen gör man det barbacka med halsring eller så måste alla passera Ove Sundströms utklädningsgarderob före start. Vore väl roligt att se t ex Linda Algotsson i krokodildräkt?
Nu pratar du visserligen om unghästbedömning gissar jag (?) men det är en sjukt viktigt aspekt. Men menar du att vi hellre ska ta bort stilbedömningen pga detta?
I dina exempel, tyckte du inte omdömena hästarna fick stämde med prestationen eller att fel målbild eftersträvade? Frågade du domaren/domarna om bedömningen? Eller du kanske redan visste att ni inte brukar tycka lika?
Jag känner väl lite att är det enstaka domare som dömer konstigt så behöver man ju likrikta det (precis som i dressyren).
I övrigt har jag ofta rätt svårt att förstå varför man kan vara så kritisk till en bedömning rent generellt (syftar inte på dig nu @fio), ser inte folk det som underlag för fortsatt träning? Typ samtliga stildomare är väl rätt välanvända tränare o då betalar man för att få input?
Vi tycker olika om precis allt...dock tycker den domaren tvärtom vad dom flesta andra domare/tränare tycker i det mesta gällande träning så jag känner mig rätt lugn i det hela.
Utveckla gärna skillnaderna (och likheterna) mellan Sverige och Tyskland. Jag har ingen susning om hur det funkar där, och knappt en susning om hur det funkar här. Jag har bara haft en stilterräng inom "rimligt" avstånd och den krockade lite för mycket med en fälttävlan för att jag skulle vilja åka på båda (helgerna efter varandra).Jag tycker absolut stilbedömning har sin plats. Det sliter mindre på hästarna om man vill rida mer terräng. Dock har vi ett system i Sverige som inte stämmer överens med tex Tyskland så det kommer inte slå igenom här på samma sätt. Jag kommer rida en del stilterräng i sommar då jag såg att Hermanstorp hade ett par!
*kl*
Jag är kanske lite sen på bollen (så går det när man först ser ikapp tre avsnitt av Bonde Söker Fru och sen ska försöka läsa ikapp tråden om programmet, puh!), men jag får hålla med @the_connemara lite. Man tränar som man tävlar och därför är det viktigt att vårt tävlingssystem främjar god ridning!
Sen håller jag inte med om allt heller, såklart! Jag tycker att det är bra att FT får plats på Friends, för då får FT synas mer hos den breda (ridsport-)massan. Och för att det ska bli intressant så måste det ju vara show, hur man ska få till det utan tidshoppning vet inte jag. Samtidigt så är min positiva inställning till FT på tid i Friends avhängigt på en viktig detalj, det är några av världens bästa FT-ryttare som rider där!
Jag är väldigt mycket emot inomhusfälttävlan på lägre nivå, för jag tycker inte att det är utbildande, oavsett om det är stilbedömt eller inte. Jag anser inte att man kan lära sig att rida terräng på ett bra sätt på en så liten yta. (Men återigen, ryttarna på Friends kan redan rida terräng!)
Något som däremot oroade mig på Friends var hindrens bristfälliga fastsättning, framför allt stocken före banken. Vad jag såg så hade den en hög tyngdpunkt och korta fötter, vilket såg ut att göra den väldigt lättvält!
Vad det gäller bedömning A och idealtid, så är det ju precis de bedömningarna som vi har i FT och det är roligt ändå! Sen är jag inte för idealtid i banhoppning för det. Stilbedömning låter bra i teorin, men jag tycker inte att det fungerar tillfredsställande i praktiken. Och lite grand är det så, att vi lär oss inte rida snabbt om vi inte har tidshoppningar...
/Lady_S
Jag missade den föreställningen (den kanske finns på SVTplay så att jag kan se den nu?), men det låter som ett bra sätt att få visa ponnyfälttävlan också!Jag tyckte det var skoj att se ponnyekipagen, alla fick rosett och blev etta. Där var det ju mer visa upp fälttävlan än stressa runt en bana för att vinna.
Jag missade den föreställningen (den kanske finns på SVTplay så att jag kan se den nu?), men det låter som ett bra sätt att få visa ponnyfälttävlan också!
/Lady_S
Friends är också jippo. ALLT på Friends är jippo.
Och grejen är att det inte spelar någon roll att inget av dem är på riktigt, publiken ser det som en bild av vår sport och jag är trött på att förklara att sporten inte är livsfarlig och att alla som rider inte är galningar.
Nej, jag tycker det enda som ska visas är Mark Todd på Badminton med en stigbygel.Det finns ju inte utrymme för en hel fälttävlan, så att ha en showklass med hunting/inomhusfälttävlan är för mig det bästa tänkbara att i alla fall visa upp en liten bit av sporten. Nej den representerar inte allt, men det finns säkert de som blir intresserade av fart, fläkt, spänning, action och att kunna göra allt det lika bra som Klimke så småningom (om man någonsin kommer dit (och om inte annat pga Luddes publikfrieri)
Är det bättre att fälttävlan inte får något utrymme alls?
Nej, jag tycker det enda som ska visas är Mark Todd på Badminton med en stigbygel.
På storbildsskärm.