EN tråd 3.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eftersom det här är den enda tråden, så skapar jag ingen egen. :p

Jag har två stockar (40 cm och 50 cm) på en liten gräsplätt. De går att hoppa ok, men har inte superlång sträcka före och efter.

Min kära far har nu råkat såga ned fel träd (:angel:) så det kommer att bli två normalstora björkar som fälls. Det kommer att ge mig möjlighet att få en pyramid med björkstockar (alltså två under och en ovanpå). Pappa påpekade att det kommer att bli en TUNG pjäs, som han inte tänker hålla på och flytta med traktor när jag tröttnat på att ha den på ett ställe.

Så vart placerar jag den? I sommarhagen finns det ett ställe som skulle fungera, men där går hästarna bara juli-augusti, dvs jag kommer bara kunna använda den ibland. Eller på lägdan jag har som ridbana? Då kommer den vara ivägen för banhoppning och dressyr även om jag försöker placera den på de tjugo meter där jag rider minst (23x63 är lägdan).

Eller struntar jag i alltihopa och inser att jag ändå inte kommer hoppa terräng själv utan alltid ha tränare med? :banghead:

@Habina Jag tänker att man inte har så mycket nytta av ett enda terränghinder? Jättekul att hoppa ibland, men det blir ju inte så mycket träning av det.

Jag hade lagt det i sommarhagen, inte offrat resten av årets dressyrridning och hoppning.
Menar du att du bara kan hoppa det när hästar är där (juli-aug) eller när de inte är där?

@Habina Jag tänker att man inte har så mycket nytta av ett enda terränghinder? Jättekul att hoppa ibland, men det blir ju inte så mycket träning av det.

Jag hade lagt det i sommarhagen, inte offrat resten av årets dressyrridning och hoppning.
Menar du att du bara kan hoppa det när hästar är där (juli-aug) eller när de inte är där?

Ja, det är just det jag börjar grubbla över. Hur mycket träning blir det liksom med ett enda vettigt hinder. :p

Jag menade (fy vad otydlig jag var!) att gräset är obetat fram till juli, så jag kan bara använda hindret juli, augusti och september. Kanske även oktober om det inte blir för blött förstås...

Äh, jag tror inte det är värt besväret ändå...

@Hippocampus I vilken hästvärld är det inte så att man ändrar uppfattning? Det är väl inte nåt som är typiskt för fälttävlansfolk, som faktiskt ofta är mer öppna för förändring än t ex dressyr. Vi har ju blivit tvingade till att hålla ögon o öron öppna pga olyckorna i vår sport. Det har ju gjort att en hel del ändrats sen jag började tävla på 80-talet, en del till det bättre o annat till det sämre men förändringarnas vindar har blåst en hel del över vår sport iaf och jag upplever inte oss gnälligare än andra, tvärtom.
Jag ska vara tydlig. Jag menar att det var många som var oerhört negativa och inte "kunde förstå hur man kan rida sådana shower, stackars hästar" för att ett par månader senare anordna träningar och tjäna pengar och plötsligt tycka att det inomhusterräng är en sån fantastisk idé. Jag har lite svårt för sådana extrema kappvändare. Men det är ju JAG som tycker det.

Ja, det är just det jag börjar grubbla över. Hur mycket träning blir det liksom med ett enda vettigt hinder. :p

Jag menade (fy vad otydlig jag var!) att gräset är obetat fram till juli, så jag kan bara använda hindret juli, augusti och september. Kanske även oktober om det inte blir för blött förstås...

Äh, jag tror inte det är värt besväret ändå...
Tror inte heller det blir träning. Åk till en bana i närheten med tränare istället :)

Jag ska vara tydlig. Jag menar att det var många som var oerhört negativa och inte "kunde förstå hur man kan rida sådana shower, stackars hästar" för att ett par månader senare anordna träningar och tjäna pengar och plötsligt tycka att det inomhusterräng är en sån fantastisk idé. Jag har lite svårt för sådana extrema kappvändare. Men det är ju JAG som tycker det.

Fast det är ju skillnad på "såna shower" och TRÄNING inomhus. Inte för att jag håller med i sak, men jag ser ingen motsättning mot att vara anti den typen av tävling som ordnas i Friends och ändå hålla träning/pay&cross inomhus. Om det nu inte är just tävling mot klockan de håller i själva också?

Eftersom det här är den enda tråden, så skapar jag ingen egen. :p

Jag har två stockar (40 cm och 50 cm) på en liten gräsplätt. De går att hoppa ok, men har inte superlång sträcka före och efter.

Min kära far har nu råkat såga ned fel träd (:angel:) så det kommer att bli två normalstora björkar som fälls. Det kommer att ge mig möjlighet att få en pyramid med björkstockar (alltså två under och en ovanpå). Pappa påpekade att det kommer att bli en TUNG pjäs, som han inte tänker hålla på och flytta med traktor när jag tröttnat på att ha den på ett ställe.

Så vart placerar jag den? I sommarhagen finns det ett ställe som skulle fungera, men där går hästarna bara juli-augusti, dvs jag kommer bara kunna använda den ibland. Eller på lägdan jag har som ridbana? Då kommer den vara ivägen för banhoppning och dressyr även om jag försöker placera den på de tjugo meter där jag rider minst (23x63 är lägdan).

Eller struntar jag i alltihopa och inser att jag ändå inte kommer hoppa terräng själv utan alltid ha tränare med? :banghead:
Jag har mina hinder i sommarhagen. Satt dem mitt i ratorna så måste klippa gräset runt om hinderna även då hästarna betar där.

Har har 5 upphöjda stockar på 50-80 cm och hade gärna haft några lådor också :).
Blir ju ingen riktig terräng träning där direkt. Utan är mest för att det är roligt och smidigt att ha en bana uppe åter runt ^_^.
Försöker bygga så att man kan ändra svårigheten genom vägar och var på hindret man hoppar. Hästen älskar det och det är härligt att slippa släpa fram bommar hela tiden :p.
Är helt klart värt besväret att sätta upp, och sen så kan man alltid bygga ut efterhand som man får tag på lämpliga stockar :D

Sen igen, men jag har inte glömt att svara, @mammaBerg
Nu gör du mig orolig. Är det fler som tror att man tänker så? *river mitt hår*
Jag tror (numera) definitivt att inomhusterräng har en viktig funktion att fylla! Det är ett utmärkt sätt att börja med terräng. Inom 4 väggar så är både ryttare/häst/mamma lugnare. Du får träna på enkla hinder. Som hoppas på helt annorlunda sätt än banhoppning. En och annan hoppryttare har sagt att det "är ju skitsmart, vi skulle hoppa mer så på banhoppningshinder" 'Man kör generellt en höjd under utomhus. Vad jag kan se så är det ett bra komplement som gör ryttarna säkrare på hindren när de kommer ut på våren. Hindren är bekanta, position intränad och det är dags för tempoträning. Eftersom vi ändå inte har speciellt högt tempo på lägre klasser så passar det bra.

Vi får en ny grupp ryttare som tidigare inte vågat/fått. Spännande. Av utvärderingen från 2014/15 syns tydligt att bara för man är försiktig med att börja innebär det inte att man sedan fortsätter vara det.

Genom inomhusträning har vi nu sett ett tiotal nya ryttare förra året gå vidare. Och nu är fler på väg. :)
Det är liknande problematik som med Revingebanan. Den har brister i att utbilda unghästen, du får aldrig den sökande unghästen i den röran av hinder. Med det menar jag att kompetensen måste vara så pass hos tränarna att de vet skillnaden på inomhus/revingebanträning/alltidsammabana/varierabanor. Att den kompetensen inte finns hos alla ryttare/föräldrar vet vi. ;)
Förresten så ska vi köra en cup i Vinslöv i vinter. Pay&Cross med stilterräng. 2 omgångar och sedan final i ngn typ av klubbtävling.
Om fler tror att det är att jämförbart fullt ut med terräng. Och att det inte är utbildande alls. Skrämmer mig att Du tror det. Menar du då att det bara är tempo som är terräng?
Nej, jag är inte den enda som tänker som jag tänker. Vi är nog ganska många som är skeptiska till inomhusterräng.

Jag tvivlar inte på att det finns fördelar, men jag tycker inte att fördelarna överväger nackdelarna. Jag tycker heller inte att det är jämförbart utomhusterräng (vad fick du det ifrån?). Och nej,jag tycker inte att det är tempo som är terräng, men små ytor begränsar mer än tempot.

När jag säger att jag inte tycker att det är utbildande, så menar jag att man rider på ett sätt inomhus och ett annat utomhus. Det blir så, även i banhoppning, på grund av den begränsade ytan. Om vi tränar på liten yta så tränar vi in en annan ridning än den som vi borde träna in och vi måste lära om oss ute sen.

/Lady_S

Kvällens gymnastik och lydnadsövning! Travbommar fatta galopp, böjt spår till kryss! Kryss i galopp bryt av till trav, böjt spår till travbommar. Travbommar till lite smalare hinder. Smalare hinder i galopp bryt av till trav och travbommar. Upphöjd bom till kryss och upphöjd bom i galopp. På medellinjen 3 kryss i galopp med 6meter emellan. Superduktig Grå!

12360323_10153793970371797_1648764992115343252_n.jpg

12373441_10153793970936797_7580578371304669139_n.jpg

10494554_10153793976336797_8841515807102481327_n.jpg

JAA jag ska logga ut nu @LenaH :angel:

Kvällens gymnastik och lydnadsövning! Travbommar fatta galopp, böjt spår till kryss! Kryss i galopp bryt av till trav, böjt spår till travbommar. Travbommar till lite smalare hinder. Smalare hinder i galopp bryt av till trav och travbommar. Upphöjd bom till kryss och upphöjd bom i galopp. På medellinjen 3 kryss i galopp med 6meter emellan. Superduktig Grå!

12360323_10153793970371797_1648764992115343252_n.jpg

12373441_10153793970936797_7580578371304669139_n.jpg

10494554_10153793976336797_8841515807102481327_n.jpg

JAA jag ska logga ut nu @LenaH :angel:
Vem då? :angel:

Ang inomhusterräng tycker jag det är sjukt med folk som rider som galningar på inlånade hästar som inte alls verkar vara riktigt på den nivån, medan andra rider jättebra. Tråkigt när folk vurpar och liknande på sånna shower då det verkar vara mycket vanligt folk, tråkigt för ekipaget i huvudtaget så klart.. Synd att tiden tar bort en rolighetsfaktor, men jag vet inte riktigt hur man ska göra annars. Vår gren har svårt att klara sig med tanke på att alla tycker det är så farligt från en början. Omhoppning med rivbara hinder med terrängkaraktär kanske? Optimaltid i grunden.

Inomhusterräng håller vi ju på med jämt annars. Bygger upp spetsar och smalhinder av olika former, snedlinjer, gärna med smalhinder. Ser inte riktigt problemet. Ja, det är lite annan ridning, men man kan fortfarande träna mycket även under vintern.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
496
Senast: Emiro
·
Fritid Jag tänkte har vi en bästa film tråd får vi ha en för bästa tv-serie också. Vilken är den bästa tv-serien du har sett och varför? För...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 761
Senast: cambodia
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 092
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
310
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama