EN tråd 3.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Krumelur och du tyckte att JAG inte var snäll???:angel:

Det är ett himla sammelsurium med de där kvalen men om jag summerar ihop det så handlar det om NÄR man får lov att starta utomlands. Och ja, det har hänt att man placerat sig i 2**-ig tävling i Sverige på högre straff än M65 beroende på dåligt underlag=ryttarna red långsammare för att inte skada vare sig häst eller sig själva. Vissa anser, jag med, att detta är ren bullshit och att om man har placering i 2**-ig så är man banne mig klar för att rida utomlands. Det stämmer heller inte överens med FEI regler och frågan är ju varför vi ska ha annorlunda regler än internationellt.

Enligt en förespråkare för M65 vill ju FEI att nationella regler ska vara lite hårdare än FEIs.

Tycker som vanligt det är en jävla soppa av nya regler o aldrig får man någon bakgundsinfo/utvärdering. Hopp kvalen tex, ledde det till något annat än strul? Fick man någonsin ta del av/gjordes det någon vettig utvärdering? Känner lite samma med detta... O vad är det här Sportrådet? Varför koms det på o vad ska de göra?

Enligt en förespråkare för M65 vill ju FEI att nationella regler ska vara lite hårdare än FEIs.

Tycker som vanligt det är en jävla soppa av nya regler o aldrig får man någon bakgundsinfo/utvärdering. Hopp kvalen tex, ledde det till något annat än strul? Fick man någonsin ta del av/gjordes det någon vettig utvärdering? Känner lite samma med detta... O vad är det här Sportrådet? Varför koms det på o vad ska de göra?

Fast hårdare gäller ju fler MER kval på samma nivå. Inte M65.. Känns som många av de förespråkarna helt missat den biten. Som när MG kom in och skrev typ "bara så ni vet så kommer den och den tävlingen ha hårdare krav" och sen tar vi helt ologiskt och jämför lite med banhoppningen oxå när vi ändå håller på.

Ingen såvitt jag vet har motsatt sig hårdare krav med fler MER kval på samma nivå.

MER = Fei kval

Senast ändrad:
Fast hårdare gäller ju fler MER kval på samma nivå. Inte M65.. Känns som många av de förespråkarna helt missat den biten. Som när MG kom in och skrev typ "bara så ni vet så kommer den och den tävlingen ha hårdare krav" och sen tar vi helt ologiskt och jämför lite med banhoppningen oxå när vi ändå håller på.

Ingen såvitt jag vet har motsatt sig hårdare krav med fler MER kval på samma nivå.

MER = Fei kval

Tack! Jag ville liksom inte tro att det fanns ngt vettigt.

@Novali01 och @fio eller någon annan som kan råda en newbie

Jag har ju tänkt att försöka komma runt några debutanter nästa säsong.
Alltså, komma hela vägen runt! :D
Att starta varenda tävling kan ju vara en metod för att öka chanserna.O_o Men Lassehästen ska ju orka med mig och mina andra galna idéer också. :p
Jag kommer antagligen starta någon dressyrtävling också, och jag tänker att jag inte kan ha samma tänk kring antalet starter i fälttävlan som i dressyr.
Eller? Hur tänker ni? Hur ofta tävlar ni med samma häst under säsongen?
- Har ni några goda råd?

@Krumelur en taktik som borde funka för er är att hela våren tävla hoppning, skit i dressyren på allvar o se till att du tar dig runt varenda 100 cm klass du kan hitta med max 8 fel. När du gjort den uppladdningen o det funkar så planera in 3 fälttävlan i rad, kanske inte 3 helger i rad utan 3 fälttävlan i rad. Om det blir 2 rakt efter varandra, dvs 2 helger i rad så är det ok också. Sen tar du ett litet uppehåll, tränar hoppning och terräng och sen planerar du 3 helger igen. Det är mycket bättre att tävla på o sen göra uppehåll än att försöka sprida ut tävlingarna.
Så om du verkligen verkligen vill komma runt några tävlingar på ett bra sätt så släpp dressyren just nu för det är hoppa ni behöver. Tävlingsmässigt alltså.:)

Tack @Novali01 . Låter som en klok plan.
Synd bara att jag varit så djäkla snygg på dressyrträningen de tre sista träningarna.. Man kan ju få idéer om dressyrtävlingar då.
Min plan är att träna hoppning som bara den ett tag innan jag startar P&J och kanske någon riktig hopptävling. Det finns hopp om dig sa den nya hoppetränaren :D . Och attans vad hon ändrat på min "hoppridning" . Måste befästa hennes sätt att rida på innan jag vill tävla bara.

Jag tycker det funkar jättebra att skippa dressyrtävlingar. Jag känner mig så jäkla duktig när jag rider runt i min lilla bubbla och inte har någon domare (eller tränare för den delen) som talar om allt som är fel :angel:.

Tack @Novali01 . Låter som en klok plan.
Synd bara att jag varit så djäkla snygg på dressyrträningen de tre sista träningarna.. Man kan ju få idéer om dressyrtävlingar då.
Min plan är att träna hoppning som bara den ett tag innan jag startar P&J och kanske någon riktig hopptävling. Det finns hopp om dig sa den nya hoppetränaren :D . Och attans vad hon ändrat på min "hoppridning" . Måste befästa hennes sätt att rida på innan jag vill tävla bara.
Så länge jag inte har en häst som byter skepnad innanför dressyrstaketen så lägger jag inget krut på att tävla dressyr när jag vill introducera fälttävlan för en ny häst.
Jag brukar säga att fälttävlan är grenen där vi tävlar mest hoppning och tränar mest dressyr.

När jag tog ut Åke på försommaren så red jag en dressyrtävling först för att han aldrig i hela sitt liv sett dressyrstaket och jag tänkte det kunde vara bra att veta hur han skulle bete sig. Han var helt obrydd så nu får det räcka med fälttävlansdressyren. Hoppning vill jag dock tävla före och efter fälttävlanssäsong, både för hans och min skull.

Jag tycker det funkar jättebra att skippa dressyrtävlingar. Jag känner mig så jäkla duktig när jag rider runt i min lilla bubbla och inte har någon domare (eller tränare för den delen) som talar om allt som är fel :angel:.

Du som var värsta dressyrnissen tills i våras :p

Haha! Vad är det för häst? Har hon tävlat eller så?
Nej det hinner hon inte med tanke på allt ponnyjäkelskap hon hittar på.... Hon är 162 cm, pappan Odermus R, mamman irländsk efter Rhett Butler xx.
Skadad som 3 åring så hon är insutten typ. Men nu ska vi igång mer för att se om hon håller (6 år nästa år). Riktig soffgalopp, tuff i huvudet, hatar oförätter och orättvis behandling ;) så, sugen? ;)

Inte långt från dig bor hon så ni borde kunna få till det så hästkraken får börja göra lön för all mat hon vräker i sig!!:devil:

Inte långt från dig bor hon så ni borde kunna få till det så hästkraken får börja göra lön för all mat hon vräker i sig!!:devil:

Ja jag har bara sett henne i hagen äta gräs i snart 3 år nu :devil:

Fast det är ju rätt långt bort.. Mer än en timme och för skåne så är det ju nästan i Norrland!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
496
Senast: Emiro
·
Fritid Jag tänkte har vi en bästa film tråd får vi ha en för bästa tv-serie också. Vilken är den bästa tv-serien du har sett och varför? För...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 761
Senast: cambodia
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 092
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
310
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama