En till betfor tråd!

et_flickan

Trådstartare
Jag ska ju snart få tillbaka mitt fullblod. Hon i sin tur älskar betfor, det är något hon skulle kunna äta tills hon spricker, hon älskade det iaf innan hon åkte ifrån oss.

Hur mycket betfor kan man ge, är det skadligt att ge över 1 kg?
Om man delar upp tex 2 kg betfor under fyra mål, tar magen stryk av det?

Sv: En till betfor tråd!

jag har ingen aning hur myckt som är den rekomenderade max givan men jag ser ingen mening med att överfodra med det. vina hästar får 5 dl som jag blötlägger var. de räcker gott och väl

Om man delar upp tex 2 kg betfor under fyra mål, tar magen stryk av det?

Tvärtom så är betfor väldigt gynnsamt för grovtarmens funktion och stabiliserar de snälla bakterierna. Låt henne äta så mkt hon vill! HH

jag har ingen aning hur myckt som är den rekomenderade max givan men jag ser ingen mening med att överfodra med det. vina hästar får 5 dl som jag blötlägger var. de räcker gott och väl

Men till en väldigt svårfödd häst som behöver enormt mycket mat och redan får fri tillgång på grovfoder av bra kvalité (vilket jag tror är fallet hos et_flickans häst) är det väl toppen om man hittat något som den så gärna äter av?

Varför då inte ge så mycket man kan/behövs, särskilt när det nu gäller betfor som ju är skonsamt för magen? (och inte som många övriga kraftfoder som i större mängder kan vara skadliga för tarmfloran)
Det kallar inte jag "överutfodring" så länge hästen näringsmässigt verkar behöva det.

Man hör ju så mycket roligt om just betfor så det är inte lätt att veta vad som stämmer och inte stämmer.

Då ska hon få så mycket betfor hon bara orkar äta blandat med lite lucern.

Nu är min häst otroligt svårfödd. Krävs mängder med mat för att hon ska se fin ut. Till och med på sommrarna får hon nästan 2 kg kraftfoder ibland mer.

I vintras fick hon ½ kg betfor, och fick hon inte betfor så åt hon inte det andra fodret.

Ska du få hem henne? :) Hur kommer det sig?

Hon tycker inte om fodervärden. Har rest sig och gått baklänges ett antal gånger, sparkat mot henne m.m.

Hon är väldigt speciell men hon har aldrig varit såhär hemma hos oss.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 053
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 009
Senast: Johanna1988
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 365
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund

Hästrelaterat

Tillbaka