En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Sv: En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Jag är nog trött eller nå, för jag fattar inte alls. :o

Antingen så släpper vi det eller så får du berätta hela storyn om hur det gick till, skulle vara väldigt intressant i debatten, men kanske för privat?

Jag har berättat hur det gick till, jag kan inte vara mer specifik om vem som beslutade för jag vet inte det. Jag vet bara vilket besked jag fick. Visst skulle jag kunna skriva ner allt i detalj, men dels känns det för privat och dels skulle vissa användare ändå hävda att det var påhittat så det känns ganska meningslöst.

Att jag överhuvudtaget nämnde det var bara för att påvisa att det tydligen inte är såå svårt att få snitt som vissa vill göra gällande. Dessutom verkar inte de som arbetar med saken ha samma åsikter som snitt-motståndar-buke.

Det är dessutom ointressant för mig eftersom jag inte har några planer på att bli gravid.

Nu blir jag lika förvirrad jag. En gynekolog och två överläkare för att få ks, fast du inte ens planerar barn?

Att jag överhuvudtaget nämnde det var bara för att påvisa att det tydligen inte är såå svårt att få snitt som vissa vill göra gällande.

Men det är ju skillnad om det finns en fysisk/psykisk orsak till att bevilja kejsarsnitt, eller om det saknas? Du kan inte jämföra dig med TS väns situation, ni har helt olika förutsättningar.

Min kompis hade en undersökning och det var för att fastställa när bebis blev till eftersom det inte var meningen att bli gravid. Blir man gravid med mening så har man väl hyfsad koll på när barnet blev till och behöver då inte göra en.
Jag kommer göra som jag gjort hittils i mitt liv, finns det ingen anledningen till gyn-undersökning så gör jag ingen.

Ja, ett vaginalt ultraljud kan ju bli aktuellt för att fastställa när befruktningen skedde. Men det kan ju bli aktuellt av andra orsaker också.

Jag har förvisso genomgått ett VUL, men det var på en privatklinik och helt på mitt iniativ. För övrigt har det inte varit några gynundersökningar och jag tror att det är ovanligt om allt går som det ska.

Men det kan man ju inte veta, att det går som det ska menar jag.

Ja, det verkar ju jättesmidigt om det fungerar!

Hur aktiv (eller fri som någon använde) man kan vara eller inte tror jag har ganska lite med själva amningen att göra, det är ju barnet som sådant som påverkar livssituationen, inte amningen i sak.

Jag har berättat hur det gick till, jag kan inte vara mer specifik om vem som beslutade för jag vet inte det. Jag vet bara vilket besked jag fick. Visst skulle jag kunna skriva ner allt i detalj, men dels känns det för privat och dels skulle vissa användare ändå hävda att det var påhittat så det känns ganska meningslöst.

Att jag överhuvudtaget nämnde det var bara för att påvisa att det tydligen inte är såå svårt att få snitt som vissa vill göra gällande. Dessutom verkar inte de som arbetar med saken ha samma åsikter som snitt-motståndar-buke.

Hm, jag hittar inte vart du berättade hur det gick till, har du lust att säga vilket inlägg det var?

Men du hävdar alltså att du fått beviljat planerat snitt utan orsak och utan att vara gravid eller ens planera att bli gravid, trots det är en gynekolog och 2 överläkade insatta i ditt ärende, utan att ens tittat på underlaget eller pratat med varandra och detta innan du fick din diagnos?

För jag har inte ens fått med mig mer orsak än att du inte tror det skulle vara bra för din psykiska hälsa, men du tror oxå att du skulle kunna föda vaginalt o orka med det psykiskt?

Jag är inte ute efter att misstro dig, jag är bara väldigt förvirrad och nyfiken. :)

När jag fick planerat snitt, fick jag helt enkelt informationen av läkaren under mötet att jag skulle få en tid skickad och den fick jag ca 2 veckor innan jag skulle in.
Hur går det till innan man ens är gravid?
Får man det skriftligt?
Ligger det i journalen?

Kvinnan vinner också på amningen.
Amning skyddar mot bröstcancer.

Källa Cancerfonden http://www.cancerfonden.se/sv/cancer/Artikelarkiv/Forskning/Mindre-rott-kott-rekommenderas/

Så om man ammar får man garanterat aldrig bröstcancer, jag är ledsen men det tror jag helt enkelt inte på. Men tanke på hur många kvinnor som får bröstcancer tror jag inte att alla dom låtit bli att amma sina barn.

Diskussionen kom upp och av olika anledningar känns det tryggt för mig att veta att om jag blir gravid så får jag snitt. Gynekologen tyckte att det inte var något jag skulle oroa mig för och därav drevs frågan vidare.

Nu ger jag upp i den här tråden. Om någon har någon mer fråga så ta det via pm.

Diskussionen kom upp och av olika anledningar känns det tryggt för mig att veta att om jag blir gravid så får jag snitt. Gynekologen tyckte att det inte var något jag skulle oroa mig för och därav drevs frågan vidare.

Nu ger jag upp i den här tråden. Om någon har någon mer fråga så ta det via pm.

Du får jätte gärna besvara mina frågor här i ett pm :)

Så om man ammar får man garanterat aldrig bröstcancer, jag är ledsen men det tror jag helt enkelt inte på. Men tanke på hur många kvinnor som får bröstcancer tror jag inte att alla dom låtit bli att amma sina barn.

Var läste du ordet "garanterat"...? Vill du ha garantier får du köpa ett kylskåp. ;)

Så om man ammar får man garanterat aldrig bröstcancer, jag är ledsen men det tror jag helt enkelt inte på.

Skyddar betyder inte att att det aldrig händer - det betyder att riskerna minskar.
Som att köra med bilbälte.
Bilbälte skyddar men det kan gå dåligt ändå bara inte lika ofta.

För varje år en kvinna ammar minskar risken att drabbas av bröstcancer med 4,3 procent. Och effekten är ackumulativ så om en kvinna får tre barn och ammar vart och ett av dem i tre år så kan hon minska risken att drabbas av bröstcancer med närmare 40%.
Källa. The Lancet 2002

Mer info http://www.amningshjalpen.se/index....t&view=article&id=13:arkiv&catid=15&Itemid=32

Tack! :)

Jag förstår faktiskt inte varför man väljer att skaffa barn om man inte vill vara med det, känner att man behöver frihet redan innan barnet är fött och anser att man är låst vid ett barn?
På vilket sätt är man inte jämlik om man väljer att dela föräldraledigheten så man kan vara hemma och amma den första tiden och sen när allt fungerar och man kan del amma eller pumpa ur, låta fadern ta över?

Borde inte den medvetna och moderna kvinnan jobba mer på att visa att en kvinnokropp som fött barn inte är något att skämmas för och som ska döljas, utan något helt naturligt och vackert?
På vilket sätt är det jämlikt att känna att man är "ful, förstörd och har en onormal kropp", för att man fött barn?

Min 2x gravida och snittade mage är inge fin alls, bristningar och dessutom gör snitten att fluffet ser större ut än det är, det trycker lixom upp det och gör det till en bulle på magen, men därigenom kom de 2 friska barn som är värda mer än allt annat och det var det värt o absolut inget jag skäms över.
Sån här är jag, kvinna, mamma och jämlik.

Varför skaffar killar barn? Är det fel att bli pappa?
Män är nämligen inte låsta vid sina barn som kvinnor är. Man kan säga att jag kommer kämpa hårt för att vara som en far för mitt barn:D

Varför ska pappan få ta över när det är allt jobb är gjort och allt fungerar?
Vi har väl helt enkelt olika syn på vad som är jämlikt, det kan vi väl få ha?

Jag har accepterat att jag kommer se förjävlig ut efter graviditet men det sista kanske inte var specifikt för mig...

När är det då? När barnet fyllt 25 och själv blivit pappa? När är "allt jobb gjort"?

Jag är höggravid och att påstå att jag som kvinna är den enda som påverkats av de är rätt naivt (eller så har man en trist syn på karlar).
Alt. dåliga erfarenheter av trista karlar. ;)

Senast ändrad:

Nej, jag kan inte amma på jobbet. Vi ska dela lika på föräldraledigheten. Då jag vet att det bästa för barnet är att helammas de första (ca) sex månaderna samt att det inte finns någon möjlighet till deltidsarbete på mitt jobb har vi bestämt att jag ska vara ledig heltid de första sex månaderna, därefter är pappan ledig heltid nästkommande sex månader. Jag hoppas kunna delamma även när jag jobbar, har tur att jobba nära så jag kan åka hem på lunchen, men lite tur fungerar det ju att pumpa också. Sen är jag mycket väl medveten om att bäbis kan sabba planeringen rejält, min för mig är det viktigare att maximera mitt barns uppväxtvillkor än millimeter jämnlikhet. Men jag funderar inte så jättemycket på det, amningen kanske inte kommer fungera överhuvudtaget och då löser detj u sig självt. Föräldraledigheten kommer ändå delas enligt ovanstående, eftersom det fungerar bäst med våra jobb.

Pappan kommer vara lika låst vid bebisen när han är föräldraledig som när jag är det, så det fattar jag inte.

Förstår inte vad du menar. Vadå ifrågasätta livssituationer? Hur, vem?

Jag kan fortfarande inte, för hela min värld, begripa vad du menar. Känslor är subjektiva och egenupplevda. Alla männisor är så klart lika värda. Men det ger ingen ovillkorlig rätt att förfoga över skattemedel lite som man tycker.

Ja. Alltså, handlar det bara om att man inte vill föda vaginalt, så är det ju ett val man gör att inte skaffa barn. Det tycker jag bsolut. Har man däremot fobi eller annan medicinsk förklaring som kanske kan åtgärdas så får man ju ta emot den behandling som erbjuds. Förhoppningsvis kan man därefter genomgå en vaginal förlossning. Framkommer det medicinska orsaker som gör att vaginal förlossning är ett dåligt alternativ så erbjuds förhoppningsvis kejsarsnitt.
Har man blivit för gamal för att skaffa barn är det ju ingentnig som någon kan göra något åt. Det är ju naturens gång och förhoppningsvis något alla människor är upplysta om. Alternativet finns ju att adoptera.

Och vi kommer dela vår föräldraledighet på ett annat sätt men väljer att skippa projekt amning. Er lösning för er och vår lösning för oss, bra va!

Nej, du fattar inte så vi lever nog i olika världar.

När jag och mina vänner allmänt sitter och snackar om livet, på forum eller vad som helst där man diskuterar livet.

Folk som inte kan få barn får hjälp med det mha skattemedel utan diskussion, alltså verkar deras känslor viktigare än de som inte vill VF (pratar inte om de som har något fel utan om de som helt enkelt är för gamla). Jag tycker inte övertalning är behandling och det finns ingenting en auroraterapeut kan upplysa mig om som jag inte redan vet som gör att VF verkar vara ett för mig bättre alternativ.

Jag har accepterat att jag kommer se förjävlig ut efter graviditet men det sista kanske inte var specifikt för mig...

När är allt jobb gjort och allt fungerar? När barnet är myndig och gymnasieexamen?
Amningen är ju en förbannat liten del av föräldraskap. Barn är barn i 18 år, helammas kanske i ett halvår och därefter delamning.
Jag pikade min sambo häromdagen och påminde honom om att det är han som ska ha hand om inskolning till dagis - jag vill nog tro att det är bra mycket jobbigare än att amma (om amningen fungerar). Det är ju knappast så att när barnet slutar ammas så är allt jobb gjort :rofl:.

Var läste du ordet "garanterat"...? Vill du ha garantier får du köpa ett kylskåp. ;)

"Amning skyddar mot bröstcancer". Ett skydd tolkar jag som något som förhindrar att något händer.
Och skyddar det inte är det ju helt ointressant som argument.

Varför skaffar killar barn? Är det fel att bli pappa?
Män är nämligen inte låsta vid sina barn som kvinnor är. Man kan säga att jag kommer kämpa hårt för att vara som en far för mitt barn:D

Jaha?? Och vad innebär det i din värld att vara far till för ett barn då?

I min värld är vi föräldrar båda 2 utan att det delas upp på direkt kön, så har vi gjort det jämställt och rättvist, när jag tex ammat, har han tagit barnet för ett blöjbyte och sedan nattat det.
När jag badat det, så kunde jag själv få ta ett bad och pappsen tog liten o klädde på och fixade..
Det finns mer att göra med ett barn än att mata det...

Så när brukar pappan rycka in då? När barnet flyttat hemifrån?

Vi kan helt klart ha olika syn på jämlikt, men din syn verkar vara att du ska jobba och pappa vara hemma med barnet, det verkar väl inte heller helt jämlikt?

Senast ändrad:

"Amning skyddar mot bröstcancer". Ett skydd tolkar jag som något som förhindrar att något händer.
Och skyddar det inte är det ju helt ointressant som argument.

Ett skydd tolkar jag som något som förbättrar oddsen. Läs Inte-Ungs jämförelse med bilbältet.

När är allt jobb gjort och allt fungerar? När barnet är myndig och gymnasieexamen?
Amningen är ju en förbannat liten del av föräldraskap. Barn är barn i 18 år, helammas kanske i ett halvår och därefter delamning.
Jag pikade min sambo häromdagen och påminde honom om att det är han som ska ha hand om inskolning till dagis - jag vill nog tro att det är bra mycket jobbigare än att amma (om amningen fungerar). Det är ju knappast så att när barnet slutar ammas så är allt jobb gjort :rofl:.

Nä, det är väl då jobbet börjar?
En liten bebis som ligger still där man la den och behöver ammas, byta blöja och sen få sova är väl en myggrunk i ångermanälven mot 2 åringen som skaffat sig en hel del egna ideér om det mesta och knappast är kvar där man lämnade den...
Glöm toalettbesök i ensamhet tex...

Jag som har en 2-åring kan absolut sakna spädbarnstidens slappa dagar framför datorn/tv med sovande bebis på magen... ;)

Och vi kommer dela vår föräldraledighet på ett annat sätt men väljer att skippa projekt amning. Er lösning för er och vår lösning för oss, bra va!
Ja, visst är det toppen!

Folk som inte kan få barn får hjälp med det mha skattemedel utan diskussion, alltså verkar deras känslor viktigare än de som inte vill VF (pratar inte om de som har något fel utan om de som helt enkelt är för gamla). Jag tycker inte övertalning är behandling och det finns ingenting en auroraterapeut kan upplysa mig om som jag inte redan vet som gör att VF verkar vara ett för mig bättre alternativ.

Öh, nej, defintivt inte utan diskussion. Vad jag förstått är det normalt att man ska genomgått 3 missfall eller 2(?) års aktiva försök att få barn innan utredning påbörjas. Visar utredningen att man inte kan, eller har svårt att få barn på vanligt vis erbjuds man hjälp. Det har mig veterligen inget med ålder att göra. Har man nått klimakteriet kan man väll inte få hjälp genom provrörsbefruktning heller (eller?)?

Att välja att inte föda barn och att inte kunna bli gravid, är två helt olika saker i min värld.

Nej, övertalning är inte behandling. Men har man fobi eller annan psykisk ohälsa finns det behandling att prova, sen är det ju inte säkert att det fungerar men prova måste man.

Men som sagt, handlar det inte om ohälsa utan att "man inte har lust" att föda vaginalt, så tycker jag absolut att man ska stå sitt kast och vara utan barn. Precis som man får stå sitt kast och vara utan barn om man inte vill ha sex (och det inte kan åtgärdas genom någon form av insatser).

Senast ändrad:

När är det då? När barnet fyllt 25 och själv blivit pappa? När är "allt jobb gjort"?

Jag är höggravid och att påstå att jag som kvinna är den enda som påverkats av de är rätt naivt (eller så har man en trist syn på karlar).
Alt. dåliga erfarenheter av trista karlar. ;)

Vi pratar bebis och matning här...
Givetvis påverkas partnern när den ena är gravid (eller genomgår något annat "tillstånd") men det går ju inte att jämföra med påverkan det har på personen som faktiskt är gravid, det hoppas jag vi alla är överrens om.

Det är ju ingen som ifrågasätter hur ni har det i er familj (vad jag vet) så varför kan inte vi få ha vår familj som vi vill ha den? Varför ska vi behöva leva efter någon jäkla mall som någon annan har bestämt?

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har en kär vän som är gravid i vecka 35. Barnet var oplanerat men är väldigt efterlängtat. Dock har min vän redan sedan innan hon...
2
Svar
32
· Visningar
4 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka