Sv: En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.
Jag vet inte vad du har för jobb men ammar du så kan du inte jobba (inom mitt yrke), därför påverkar det din jobbsituation.
Nej, jag kan inte amma på jobbet. Vi ska dela lika på föräldraledigheten. Då jag vet att det bästa för barnet är att helammas de första (ca) sex månaderna samt att det inte finns någon möjlighet till deltidsarbete på mitt jobb har vi bestämt att jag ska vara ledig heltid de första sex månaderna, därefter är pappan ledig heltid nästkommande sex månader. Jag hoppas kunna delamma även när jag jobbar, har tur att jobba nära så jag kan åka hem på lunchen, men lite tur fungerar det ju att pumpa också. Sen är jag mycket väl medveten om att bäbis kan sabba planeringen rejält, min för mig är det viktigare att maximera mitt barns uppväxtvillkor än millimeter jämnlikhet. Men jag funderar inte så jättemycket på det, amningen kanske inte kommer fungera överhuvudtaget och då löser detj u sig självt. Föräldraledigheten kommer ändå delas enligt ovanstående, eftersom det fungerar bäst med våra jobb.
Är du låst vid bebisen medan pappan inte är det så påverkar det jämlikheten.
Pappan kommer vara lika låst vid bebisen när han är föräldraledig som när jag är det, så det fattar jag inte.
Jag plockar inte detta ur luften, när man ifrågasätter livssituationer så är det amning som anges som skäl. Då ser jag det som ganska självklart att om man plockar bort amningen så minskar man risken för att hamna i den situationen själv.
Förstår inte vad du menar. Vadå ifrågasätta livssituationer? Hur, vem?
Resten av mitt inlägg anses inte värt att kommentera för att dessa kvinnors känslor är mer betydande än vi som vill ha snitt, eller hur? Trodde alla människor hade lika värde men så verkar det tydligen inte vara.... Löjligt.
Jag kan fortfarande inte, för hela min värld, begripa vad du menar. Känslor är subjektiva och egenupplevda. Alla männisor är så klart lika värda. Men det ger ingen ovillkorlig rätt att förfoga över skattemedel lite som man tycker.
Du vill inte föda vaginalt = skaffa inte barn
Du väntade för länge med att skaffa barn = det blir inga barn. Det är för mig samma sak.
Ja. Alltså, handlar det bara om att man inte vill föda vaginalt, så är det ju ett val man gör att inte skaffa barn. Det tycker jag bsolut. Har man däremot fobi eller annan medicinsk förklaring som kanske kan åtgärdas så får man ju ta emot den behandling som erbjuds. Förhoppningsvis kan man därefter genomgå en vaginal förlossning. Framkommer det medicinska orsaker som gör att vaginal förlossning är ett dåligt alternativ så erbjuds förhoppningsvis kejsarsnitt.
Har man blivit för gamal för att skaffa barn är det ju ingentnig som någon kan göra något åt. Det är ju naturens gång och förhoppningsvis något alla människor är upplysta om. Alternativet finns ju att adoptera.