En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Sv: En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Har inte påstått att de är några chefer?
Jag berättade bara vilka som gav mig beskedet, vem som fattat beslutet vet jag som sagt inte. Det är dessutom ointressant för mig eftersom jag inte har några planer på att bli gravid.

Många tror att "överläkare" betyder att man är chef. Det var detta jag ville förtydliga, för de som inte är lika välinformerade som du.

Och sen kan man förstås undra vad de hade för specialitet, men man får väl hoppas att de var gynekologer.

Det är ju ingen som ifrågasätter hur ni har det i er familj (vad jag vet) så varför kan inte vi få ha vår familj som vi vill ha den? Varför ska vi behöva leva efter någon jäkla mall som någon annan har bestämt?

:confused: Förstår inte varför du blir så upprörd? Ni får väl göra som ni vill men om det är någon som försöker pådyvla någon annan sin uppfattning om vad jämlikhet är så är det nog ändå du som dragit på de största växlarna.

Jaha?? Och vad innebär det i din värld att vara far till för ett barn då?

Var på en resa med jobbet och då ledde ett missförstånd till kommentaren "hade du haft en dotter på två år hade du inte varit med här". Detta i mina ögon är fruktansvärt sorligt då alla som var med på denna resan har barn i olika åldrar (jag jobbar enbart med män). Det tycker jag sammanfattar skillnaden, om ni inte ser det så kan inte jag förklara.

Var på en resa med jobbet och då ledde ett missförstånd till kommentaren "hade du haft en dotter på två år hade du inte varit med här". Detta i mina ögon är fruktansvärt sorligt då alla som var med på denna resan har barn i olika åldrar (jag jobbar enbart med män). Det tycker jag sammanfattar skillnaden, om ni inte ser det så kan inte jag förklara.

Ja det finns nötter med konstiga idéer överallt, är det någon här som påstått att en mamma till en tvååring inte kan resa iväg?

Jag förstår inte alls hur den korkade kommentaren är relevant? Vilken skillnad menar du finns? Att mammor till småbarn inte kan resa precis som pappan kan (för det kan de ju)? Att det finns män som fortfarande anser att kvinnans roll är att hålla sig hemma vid spisen (jag skulle inte skaffa barn med en sån karl)?

Senast ändrad:

:confused: Förstår inte varför du blir så upprörd? Ni får väl göra som ni vill men om det är någon som försöker pådyvla någon annan sin uppfattning om vad jämlikhet är så är det nog ändå du som dragit på de största växlarna.

Jag blir upprörd för att ni får det att låta som att jag vore knäpp och olämplig som förälder bara för att jag vill leva mitt liv på ett annat sätt än de flesta andra.

Jag blir upprörd för att ni får det att låta som att jag vore knäpp och olämplig som förälder bara för att jag vill leva mitt liv på ett annat sätt än de flesta andra.

Det är ingen som tycker att du är knäpp eller olämplig som förälder, det är din egen tolkning. Däremot är jag, och några till tydligen, lite förvånade över att du tycks anse att en kvinna som väljer att amma sitt barn "ger efter" för ojämlikheten?
Jag tycker det är galet resonerat att det alltid är KVINNAN som måste förändra sig (bli tuffare, "agera som en man", "löneförhandla som en man", sluta amma osv) för att jämlikhet ska kunna uppnås. Bara för att män inte kan amma så uppnår vi inte rättvisa genom att kvinnan också slutar (om det är enda anledningen till det). Ja kvinnan blir något mer bunden till barnet genom amning, men det är en så kort period av barnets hela liv att pappan kommer ha gott om tid på sig att "kompensera" för det.

Jag är absolut ingen amningsnazist, funkar det inte så funkar det inte. Vill man inte så vill man inte. Men att hävda att jag inte vill amma för det är ojämlikt, det gör mig minst sagt förbryllad. Är förhållandet en maktkamp..?

Vi pratar bebis och matning här...
Givetvis påverkas partnern när den ena är gravid (eller genomgår något annat "tillstånd") men det går ju inte att jämföra med påverkan det har på personen som faktiskt är gravid, det hoppas jag vi alla är överrens om.

Det är ju ingen som ifrågasätter hur ni har det i er familj (vad jag vet) så varför kan inte vi få ha vår familj som vi vill ha den? Varför ska vi behöva leva efter någon jäkla mall som någon annan har bestämt?

Du ifrågasätter väll lika mycket?

Alltså kvinnor och kvinnor och män är män. Män kan aldrig bli gravida, de kan aldrig amma. Ska man dra ditt resonemang till sin spets så ju det enda sättet att leva jämnlikt att adoptera en ettåring!

Min sambo kan inte göra något åt att jag är den som är gravid. Han kan däremot stötta mig och underlätta för mig i vardagen så det blir lättare. Likaså kan han ta fler blöjbyten och badningen när bäbis är liten, om man nu vill att det ska vara rättvist.

Jag tror helt enkelt inte det är sunt att dra jämnlikheten så långt att man utplånar de biologiska fördelar män respektive kvinnor har.

Ja det finns nötter med konstiga idéer överallt, är det någon här som påstått att en mamma till en tvååring inte kan resa iväg?

Jag förstår inte alls hur den korkade kommentaren är relevant? Vilken skillnad menar du finns? Att mammor till småbarn inte kan resa precis som pappan kan (för det kan de ju)? Att det finns män som fortfarande anser att kvinnans roll är att hålla sig hemma vid spisen (jag skulle inte skaffa barn med en sån karl)?

Nej, de har inga konstiga idéer utan de bor i verkligheten och vet hur det fungerar. Killen som sa detta är verkligen inget rötägg med stenålderssyn utan en väldigt trevlig kille och engagerad pappa.

Men det är väll en jävla skillnad på att låta bli att amma med jämställdhet som argument och att åka iväg på en resa när partnern är hemma med två-åringen?!

Jag håller med om att samhället är allt annat än jämställt, men jag blir nästan lika irriterad på fanatiker som dig som på gamla mossiga stofiler som inte begriper att pappor är föräldrar de också.

Nej, de har inga konstiga idéer utan de bor i verkligheten och vet hur det fungerar. Killen som sa detta är verkligen inget rötägg med stenålderssyn utan en väldigt trevlig kille och engagerad pappa.

Jag skulle nog vilja påstå att man genom ett sådant uttalade placerar sig själv i både rötäggskategorin och stenålderskategorin ganska snabbt ;).Sen kan man ju vara trevlig för övrigt ändå.

Ungefär som alla de människor som förbryllat svarar "Men man får väll inte lämna barnen på dagis när de bara är ett halvår?!" när jag berättar att jag ska vara föräldraledig i sex månader.

Varför ska pappan få ta över när det är allt jobb är gjort och allt fungerar?

Jag har inte samma uppfattning.
Efter 3 barn så tycker jag att det är när den fasta födan skall introduceras som jobbet börjar.
Fram till dess så är det ganska så rent, prydligt och bebisen hänger snällt med utan att ha så mycket egna åsikter.
Jaga krypbarn är inte den enkla delen av föräldraskapet.

Du ifrågasätter väll lika mycket?

Alltså kvinnor och kvinnor och män är män. Män kan aldrig bli gravida, de kan aldrig amma. Ska man dra ditt resonemang till sin spets så ju det enda sättet att leva jämnlikt att adoptera en ettåring!

Min sambo kan inte göra något åt att jag är den som är gravid. Han kan däremot stötta mig och underlätta för mig i vardagen så det blir lättare. Likaså kan han ta fler blöjbyten och badningen när bäbis är liten, om man nu vill att det ska vara rättvist.

Jag tror helt enkelt inte det är sunt att dra jämnlikheten så långt att man utplånar de biologiska fördelar män respektive kvinnor har.

Det har jag inte, jag bryr mig inte om hur länge du ammar ditt barn. Men om man skriver att man inte tänker amma får det väldigt mycket reaktioner, där är skillnaden.

Jag har skrivit att jag tycker att man får stå sitt kast och vara utan barn om man inte har lust att föda vaginalt.

Om man är lämplig som förälder eller inte dividerar jag inte i, men det fanns det nog någon annan som gjorde iof. Innan jag blev gravid så kände jag ett oförklarligt motstånd till att amma. Inte så att jag absolut inte ville, mer tveksamhet och osäkerhet. Förmodligen för att bröstens hitintills enda funktion har varit i sexuella sammanhang. Men i takt med graviditeten har förmodligen hormonerna gjort sitt och nu vill jag gärna amma!

Vi kan helt klart ha olika syn på jämlikt, men din syn verkar vara att du ska jobba och pappa vara hemma med barnet, det verkar väl inte heller helt jämlikt?

Det är nog millimeterrättvisa som det handlar om.
Hela tiden och varje dag.

Du matar två gånger - jag matar två gånger.
Jag bytte förra bajsblöjan - du byter denna.
Jag jobbar 4h/dag - du jobbar 4h/dag.

Din och min rättvisa sträcker sig längre över tiden.

Jag grundar mina åsikter på alla föräldrar runt omkring mig (vilket är nästan alla vuxna man känner) och för mig är det tydligt att de som har förändrat sitt liv mest är kvinnorna. Sen känner jag givetvis par som delar väldigt lika men de är inte i majoritet.

Sen kanske ni ska tänka på att vår situation är vår och beror på hur vi funkar som personer? Min kille tar inte för sig och jag tar över allt vilket innebär att både han och jag kommer behöver kämpa hårt för att det ska bli bra för alla inblandade.

Det har jag inte, jag bryr mig inte om hur länge du ammar ditt barn. Men om man skriver att man inte tänker amma får det väldigt mycket reaktioner, där är skillnaden.

Nja. Jag reagerade först när du drog upp jämställdhet som ett skäl till att inte amma. Om du ammar eller inte skiter jag i. Jag kom in i diskussionen just för jag hävdar att amning och jämställdhet inte har ett skit med varandra att göra överhuvudtaget.

Jag grundar mina åsikter på alla föräldrar runt omkring mig (vilket är nästan alla vuxna man känner) och för mig är det tydligt att de som har förändrat sitt liv mest är kvinnorna. Sen känner jag givetvis par som delar väldigt lika men de är inte i majoritet.
I vår umgängeskrets är det olika hur mycket livet har förändrats och det ser jag inga könskopplingar till egentligen. Sen visar ju forskning förvisso att kvinnor fortfarande tar det största ansvaret för barn och hem - men jag tror knappast att amningen är problemet utan tradition och arbetssituation.

Jag vill bara att du skall veta att även kvinnan vinner på att amma.
Något som du påstod att hon inte gjorde.

Jag för min del ser det som en fördel att ha 40% mindre risk att få bröstcancer.

I vår umgängeskrets är det olika hur mycket livet har förändrats och det ser jag inga könskopplingar till egentligen. Sen visar ju forskning förvisso att kvinnor fortfarande tar det största ansvaret för barn och hem - men jag tror knappast att amningen är problemet utan tradition och arbetssituation.

Jag tror amningen är en stor orsak. Barn är givetvis olika, men mitt barn ammade fortfarande rätt friskt vid sex månaders ålder (och ja, vi hade introducerat mat enligt alla konstens regler ett par månader tidigare) - enda anledningen att jag ändå kunde gå tillbaka till jobbet var att jag har ett såpass flexibelt jobb att jag kan jobba hemma. Jag kunde inte vara borta från bebis mer än 3-4 timmar i den åldern. Har man inte ett sånt jobb får man välja, offra amningen eller offra likafördelningen av föräldraledigheten.

Dessutom, om man har ammat i åtminstone ett halvår, och barnet därigenom förknippat mat och tröst främst med mamman, så har mamman ofta ett försprång när det gäller tröst. Så man börjar inte föräldraskapet lika, man börjar med fördel mamman, och ska pappan kunna ta en likvärdig roll får man kämpa för det.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har en kär vän som är gravid i vecka 35. Barnet var oplanerat men är väldigt efterlängtat. Dock har min vän redan sedan innan hon...
2
Svar
32
· Visningar
4 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat