En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Sv: En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Jag tycker det här är ett väldigt viktig inlägg. Jag tror nämligen att så fort vi kvinnor börjar försöka hitta möjligheter att våra kroppar inte ska förändras av graviditet så kommer det komma önskemål/krav från ANDRA att en graviditet inte ska förändra vårat utseende. Det är ju redan nu så att den kvinnokropp som mestadels visas upp i media, som den korrekta, är en som tillhör en ung kvinna som inte varit i närheten av en barnsäng.

I jämförelse har på bara några årtionden trenden gått från att kroppshår är något inte bara naturligt utan rätt sexigt till att vara något fruktansvärt ofräscht och avtändande, åtminstone om det sitter på en tjej(någon annanstans än på huvudet då). Det märks hur tydligt som helst i reklamen, när man lyssnar på tonåringar(av båda könen) osv. Det vore trist om samma normförändring skedde vad gäller utseendet hos någon som fött barn.

Det där tycker jag är riktigt läskigt för jag tror tyvärr du har rätt i det. Normen trycks hela tiden framåt. Att få en hängade mage som spruckit mycket är nog inte roligt för någon. I framtiden ska vi kanske bevilja ks/igångsättning direkt en bristning dyker upp?

Hur menar du att kejsarsnitt skulle hjälpa mot bristningar på magen?? De enda bristningar jag har är i kanterna av mitt snittärr, där de bände och slet i huden för att få ut bebisen. Väldigt tydligt att de kom från snittet, jag hade dem inte när jag åkte till förlossningen, och när jag vaknade efter narkosen var de där.

Så ks för att slippa bristningar på magen tror jag inte ett dugg på. Hur en igångsättning skulle hjälpa mot nånting öht vet jag inte heller, hur tänkte du då? Snarare tvärtom, ökad risk för komplicerad och/eller mer smärtsam förlossning om man sätter igång.

Alltså, förstå att de allra flesta gör ett snitt för att de är så illa tvungna, för att de måste. Inte för att de tycker det verkar vara en så himla soft lösning. Och det är extremt sällan som man själv får ta det beslutet, det är läkarna som bestämmer. Självklart kan man gå emot läkarna och förbjuda dem att snitta, men då är det med fara för det egna och barnets liv, och jag tror väldigt få vill ta den risken. Säger förlossningsläkaren att det går inte, du kommer inte kunna föda fram barnet vaginalt, vi måste snitta om ni ska klara det - då skulle jag vilja se den kvinna som säger att det skiter jag i, jag stryker hellre med men snitta får ni inte. Man vill ju leva, och man vill att barnet ska leva.

Här i tråden framstår det ju som att enda anledningen till snitt är fåfänga mammor, och att snitt dessutom är livsfarligt (CillaW hotade ju med tarmvred och jag vet inte vad). Den absolut vanligaste anledningen till snitt är medicinsk - ofta försöker ju både mamma och läkare undvika snitt i det längsta.

Anledningen till att snitten har ökat är tror jag knappast mammors ökade fåfänga, utan snarare att man numer chansar mindre och hellre snittar än försöker in absurdum att föda vaginalt. Det har lett till att förlossningsskador typ syrebrist och cp-skador hos barn har minskat rejält, och jag har svårt att se det negativa med en sån utveckling. Ja, ett snitt är en stor och farlig operation, och mamman utsätts för stor risk - men jag tror att många med mig hellre genomlider ett überjävligt snitt och får ett friskt barn, än att försöka föda vaginalt mot alla odds med resultat att barnet skadas för livet. (eller ännu värre, dör).

Senast ändrad:

Snitt är jättebra när det behövs.
Alldeles fantastiskt faktiskt.
Men onödigt när det inte behövs.
Dock tycker jag att det är bättre med några snitt i onödan än att chansa en extra gång att det skall fungera den naturliga vägen.

Om man beställer snitt en månad före BF så får man mindre bristningar.
Man skippar ju då det sista tidens tillväxt och hormonomställningen inför förlossningen.
Bebisar klarar ju bra att födas för tidigt så det finns människor som gör så.

Jag uppfattade ett helt lastbilslass med sarkasm i brandguls inlägg... Hur långt ska vi gå för fåfängans skull? Idag är vi tydligen långt förbi vad som vetenskapligt anses vara minst farligt och logiskt.

Åter igen, 95% i tråden anser att snitt ska användas när det finns en medicinsk orsak - SJÄLVKLART! INGEN (vad jag läst) har påstått att man ska genomlida en vaginal förlossning till vilket pris som helst - tvärtom.

Trådstartaren hävdar ju med bestämdhet att man kan få snitt beviljat för man inte har lust att föda vaginalt - det är ju det de allra flesta i tråden tycker är jävligt märkligt. Inte att kesjarsnitt ska beviljas dem där det är medicinskt berättigat.

Jag uppfattar det dock som att många människor kallar sina nojor för "bestämda uppfattningar".
Det låter ju bättre så.

Jag gjorde det och i min värld så är det många som gör så.
Man kan både amma och arbeta så jag förstår inte riktigt problemet.
De första månaderna när amningen tog mycket tid för mig kompenserade vi genom att pappan tog den tidsödande invänjningen till fast föda med tillhörande nedkladdat kök.
Då så började jag att jobba i samma veva.

Att följa modets nycker är inte alltid bra.
Utan ibland så är det bättre att stå emot.

Mitt motstånd mot snitt bottnar i att det med kniv görs ett hål i magen på kvinnan och att det är farliga saker att ha ett hål i magen.
Underlivet läker och spinalbedövning tar bort smärtorna.

I min värld är det inte många som gör så även om de påstår det. Jag är livrädd för detta och kommer göra allt i min makt för att forma mitt liv som jag vill ha det. Tycker jag är i min fulla rätt att göra det.

Ja, underlivet läker men för mig som har fruktansvärd ångest inför gyn-undersökningar så är tanken att någon skall sy helt otänkbar, möjligtvis under narkos...
Och nej, bedövning tar inte bort smärtorna. Och för mig handlar det inte om smärtorna i första hand.

Jag känner en del människor som har det så. De som inte har det beror i regel på den ekonomiska situationen. Kvinnan tar ut den absolut största delen av ledigheten för hon tjänar mindre än mannen och det måste vara så för att kunna ro ihop det ekonomiskt.

Jag väntar barn i slutet av sommaren och jag förstår överhuvudtaget inte hur amningen skulle kunna påverka min jobbsituation, jämlikhet m.m.

Det är inte amningen som är problemet. Jag har vänner som varit föräldralediga i 1-2 år, men som ändå slutat amma runt 6 månader. För det har fungerat bäst. Det har ingenting med något annat att göra.

Resten av ditt inlägg ser jag inte som värt att kommentera överhuvudtaget.

Jag vet inte vad du har för jobb men ammar du så kan du inte jobba (inom mitt yrke), därför påverkar det din jobbsituation. Är du låst vid bebisen medan pappan inte är det så påverkar det jämlikheten.
Jag plockar inte detta ur luften, när man ifrågasätter livssituationer så är det amning som anges som skäl. Då ser jag det som ganska självklart att om man plockar bort amningen så minskar man risken för att hamna i den situationen själv.

Resten av mitt inlägg anses inte värt att kommentera för att dessa kvinnors känslor är mer betydande än vi som vill ha snitt, eller hur? Trodde alla människor hade lika värde men så verkar det tydligen inte vara.... Löjligt.
Du vill inte föda vaginalt = skaffa inte barn
Du väntade för länge med att skaffa barn = det blir inga barn
Det är för mig samma sak.

Ja, underlivet läker men för mig som har fruktansvärd ångest inför gyn-undersökningar så är tanken att någon skall sy helt otänkbar, möjligtvis under narkos...
Och nej, bedövning tar inte bort smärtorna. Och för mig handlar det inte om smärtorna i första hand.

Men tänk på att du kommer vara i en helt annan situation då. När man har gått igenom en graviditet är man så van vid undersökningar av diverse slag. Jag tyckte extremt illa om gynundersökningar förut, men efter att ha gjort 15-20 såna undersökningar under graviditeten så vande jag mig, nu bryr jag mig inte så mycket. Dessutom, har du just fött barn så är lite stygn en piss i mississippi.

Snittas du får du dessutom en urinkateter - och det är inte jättemysigt ur integritetssynpunkt. Så det är inte så att ingen kommer röra ditt underliv om du snittas.

Jag är livrädd för detta och kommer göra allt i min makt för att forma mitt liv som jag vill ha det.
Det här skrämmer mig litet när det gäller att kombinera med barn.
Livet med barn är inte riktigt så formbart efter egna önskningar.
Det är mer av varianten "hålla i sig och åka med".
Att ha barn är en oerhört stor övning i att anpassa sig efter andra.

I normala fall så görs underlivsplastik under narkos.
Jag bad dock om att få det med bara lokalbedövning i stället om det var möjligt.
Och då jag bedömdes som så stabil gick de med på att försöka.
För mig så fungerade det utmärkt men jag har nog en viss förmåga till självhypnos i sådana här fall så jag avskärmar mig från min kropp på något vis.
De stod dock hela tiden beredda att släcka ner mig om det inte hade fungerat.

Och nej, bedövning tar inte bort smärtorna.
Efter vad jag har förstått så måste ju spinalbedövning göra det eftersom att man kan snitta med den.
Aldrig att man skulle kunna sprätta upp magen på något utan att smärtorna var borttagna.
Men jag har inte provat det så jag vet inte.

Men ganska ofta lägger man ju ihop den ökade snittfrekvensen med att mammor blir allt fåfängare och räddare, och kräver snitt.

Och det är ju inte alls anledningen till att snitten ökar. Och de som är förlossningsrädda och vill ha snitt av den anledningen är inte alls fåfänga lattemammor i storstan (vilket folk ofta tror), utan kvinnor på landsbygden som haft en jävlig första förlossning, och efter det utvecklat förlossningsrädsla inför nästa förlossning.

Alltså, förstå att de allra flesta gör ett snitt för att de är så illa tvungna, för att de måste. Inte för att de tycker det verkar vara en så himla soft lösning.

Här i tråden framstår det ju som att enda anledningen till snitt är fåfänga mammor, och att snitt dessutom är livsfarligt

Fast det är ju inte de snitten som vare sig ifrågasätts eller diskuteras, väl?

Jag vet inte hur vanligt det är att barn föds med snitt, men när jag födde sa de att 10-12% av förlossningarna var snitt (planerade och akuta). Jag valde ett sjukhus som låg högt i det spannet, och där de också låg föredömligt lågt statistiskt vad gäller barn som fått syrebrist vid födseln och skadats av det.

Men jag fattar inte helt vart du vill komma? Att snitt är bättre än döden, betyder ju inte att snitt är okomplicerat? Tvärtom, det man väljer när döden är alternativet, "får" ju vara mer riskabelt än det man väljer när det inte är fara å färde. (Ungefär som att vi kan acceptera biverkningarna av cancerbehandlingar när vi behandlar cancer, men samma biverkningar från huvudvärkstabletter vore helt orimligt.)

Ett barn i min släkt förlöstes häromåret med akutsnitt. Barnet har Down's syndrom. Och när det gäller barn med Down's så finns det en lång lista med saker som är lite sämre för de som fötts med snitt än för de som fötts vaginalt. Nu vet jag dock inte vad som är hönan resp ägget här, men jag kan ändå inte se på vilket sätt medicinskt nödvändiga planerade snitt plus akutsnitt skulle utgöra argument för att det är en bra idé att snitta bara för att det verkar otäckt att föda vaginalt?

Att det verkar otäckt att föda vaginalt, tycker väl de flesta som inte provat på det, och även rätt många av oss som har försökt?

När man har gått igenom en graviditet är man så van vid undersökningar av diverse slag. Jag tyckte extremt illa om gynundersökningar förut, men efter att ha gjort 15-20 såna undersökningar under graviditeten så vande jag mig, nu bryr jag mig inte så mycket.

Jag har inte gjort en enda gynundersökning under min graviditet och är nu i vecka 36+, så gynundersökningar under grav kanske bara görs i särskilda fall. Det är i alla fall inte alla som gör det.

Jag vet inte vad du har för jobb men ammar du så kan du inte jobba (inom mitt yrke),

Men måste ju inte amma alla måltider och man ammar ju bara fullt ut i några månader.
Vi gjorde så att jag var hemma de första månaderna och pappan var hemma när bebisen började att äta så mycket annat att jag bara ammade på morgonen, när jag kom hem och till natten.
Då så var bebisen 8 månader.

Jag jobbade dock hemma med egen verksamhet långt tidigare.

Behöver man massa frihet o känner att man är låst vid sin bebis, tror jag spontant inte att man är redo att skaffa barn ännu.

Påstår du att kejsarsnitt är så dåligt för barnet så om alla kvinnor snittades skulle mänskligheten dö ut? Knappast....

Det var du som påstod detta:
Hade det varit så fruktansvärt farligt med snitt hade befolkningen i länder där snitt är mycket vanligt gått under men det gör de inte.

Hur vanligt är det med snitt i de länder du menar och i vilka länder är det så vanligt att det skulle kunna påverka befolkningen om det vore "farligt"?

Och ett snitt och två snitt per kvinna, inte alla klarar mer.

Jag anser att det är något alla tre vinner på medan amning endast barnet vinner på.

Kvinnan vinner också på amningen.
Amning skyddar mot bröstcancer.

Amning
Att uteslutande amma sitt barn i sex månader förhindrar att bröstcancer uppkommer hos mamman och motverkar övervikt och fetma hos barnet.
Källa Cancerfonden http://www.cancerfonden.se/sv/cancer/Artikelarkiv/Forskning/Mindre-rott-kott-rekommenderas/

Håller med men vågade inte skriva det.
Du är modig du.
(Och djup i motsats till grund, vilket jag uppskattar så mycket.)

Håller med men vågade inte skriva det.
Du är modig du.
(Och djup i motsats till grund, vilket jag uppskattar så mycket.)

Tack! :)

Jag förstår faktiskt inte varför man väljer att skaffa barn om man inte vill vara med det, känner att man behöver frihet redan innan barnet är fött och anser att man är låst vid ett barn?
På vilket sätt är man inte jämlik om man väljer att dela föräldraledigheten så man kan vara hemma och amma den första tiden och sen när allt fungerar och man kan del amma eller pumpa ur, låta fadern ta över?

Borde inte den medvetna och moderna kvinnan jobba mer på att visa att en kvinnokropp som fött barn inte är något att skämmas för och som ska döljas, utan något helt naturligt och vackert?
På vilket sätt är det jämlikt att känna att man är "ful, förstörd och har en onormal kropp", för att man fött barn?

Min 2x gravida och snittade mage är inge fin alls, bristningar och dessutom gör snitten att fluffet ser större ut än det är, det trycker lixom upp det och gör det till en bulle på magen, men därigenom kom de 2 friska barn som är värda mer än allt annat och det var det värt o absolut inget jag skäms över.
Sån här är jag, kvinna, mamma och jämlik.

Åter igen, 95% i tråden anser att snitt ska användas när det finns en medicinsk orsak - SJÄLVKLART! INGEN (vad jag läst) har påstått att man ska genomlida en vaginal förlossning till vilket pris som helst - tvärtom.

Trådstartaren hävdar ju med bestämdhet att man kan få snitt beviljat för man inte har lust att föda vaginalt - det är ju det de allra flesta i tråden tycker är jävligt märkligt. Inte att kesjarsnitt ska beviljas dem där det är medicinskt berättigat.

Ja det är den luckan jag inte förstår! Att man självklart vid fysiskt eller psykiskt hinder ska ha snitt. Men det är ett antal som hårdnackat försvarar att man ska ha rätt att bestämma över sin egen kropp och det finns inget annat försvar bakom det än... estetiskt. Men erkänn det då och sluta hitta på andra orsaker och fåniga ursäkter. Säg bara som det är istället att ni inte är ett dugg rädda men vill inte riskera att tillhöra den promillen som inte blir riktigt fin efteråt.

Eller är det så att man mest är rädd för att "leksaken" underlivet skall gå sönder så att det inte blir lika roligt att leka sedan?
Spontant så undrar jag ju då hur begränsad man är i sitt sex?
Så att det liksom är koncentrerat till just bara underlivet.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har en kär vän som är gravid i vecka 35. Barnet var oplanerat men är väldigt efterlängtat. Dock har min vän redan sedan innan hon...
2
Svar
32
· Visningar
4 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka