En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Sv: En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Det måste vara enkelt att leva i en så svart och vit värld?

Jag bad min ordinarie BM om att få föda via snitt, hon frågade varför och jag förklarade. Då tog hon upp luren och ringde till sekreteraren till överläkaren på gyn, och jag fick komma upp en stund senare. 10 min samtal, och jag hade tiden för operationen i handen.

Jag lever i den verkliga, resursfattiga, förhoppnigscis patientsäkra världen.
Det är möjligt att du hade fullgoda skäl, andra än TS underlivsfixering.

Nej det må så vara.
Du torde åtminstonde vara insatt i att din rätt hårda inställning till snittbeviljande grunder inte delas av kolleger inom förlossningsvården.
Frågan är om du anser dessa vara inkompetenta.
Hur som, det är dem du borde debattera med.

Om man beviljar snitt - skriftligt!!! - 35 veckor fram i tiden, endast efter ett litet samtal där den påstått blivande modern säger att hon har bestämt sig, då är man inkompetent.

Ja, man kan ju undra hur samma personer som kräver snitt för att inte förstöra sitt sexliv skulle vara mogna nog att stå ut med koliknätter (med avsaknad av ork till sexliv) tarmvred efter k.s komplikationer eller ve och fasa ett handikappat (defekt) barn. Jag är övertygad om huruvida sexlivet ska bli bra handlar mycket lite om ett ärrat underliv eller inte. Detsamma med ammade bröst. Otäckt att man överhuvudtaget ska kunna välja av sådana orsaker. Då kanske man ska vänta tills man är mogen att värdera andra saker i livet.

[IRONI] Men herregud, får man ett defekt barn får man väl lämna tillbaka det? [/IRONI]

Jag säger inget om sakfrågan, men alla karlar får ju skaffa barn utan att någonting händer med deras kropp. Är det så konstigt om kvinnor åtminstone önskar att detsamma kunde gälla för dem?

Det enda sätt en kvinna kan skydda sig mot att någonting händer med deras kroppar på resan till att bli förälder är genom att 1) avstå barn 2) adoptera 3) anlita en surrogatmamma. Visst kan vi kvinnor önska att våra kroppar skulle vara som orörda efter en graviditet, men att vi riskerar att få lite annorlunda kroppar efter en graviditet kan vi inte göra något åt. Det är inte orättvist, det bara är så.

Här driver en kvinna igenom ett icke-medicinskt motiverat ks bara för att hon tycker att det är oacceptabelt med skador på underlivet. Skador som 1) inte behöver uppstå 2) nästan alltid går att reparera. Vad ska stackaren göra om förlossningen sätter igång för tidigt och ett ks inte är aktuellt? Har hon tänkt tanken? Hur tacklar hon det?

Jag vet att vi inte kan göra något åt det. Jag menar bara att bara för att man önskar att saker vore annorlunda så innebär det inte per automatik att man inte är redo för att skaffa barn. Sen finns det ju en rad märkliga handlingar man kan göra för att bevisa att man inte är mogen, men steget från tanke/önskan till handling är i många fall rätt stort ändå.

Vad gäller trådskaparens kompis så väljer jag att inte forma någon starkare åsikt, hela grejen känns rätt märklig.

Det enda sätt en kvinna kan skydda sig mot att någonting händer med deras kroppar på resan till att bli förälder är genom att 1) avstå barn 2) adoptera 3) anlita en surrogatmamma. Visst kan vi kvinnor önska att våra kroppar skulle vara som orörda efter en graviditet, men att vi riskerar att få lite annorlunda kroppar efter en graviditet kan vi inte göra något åt. Det är inte orättvist, det bara är så.

Jag tycker det här är ett väldigt viktig inlägg. Jag tror nämligen att så fort vi kvinnor börjar försöka hitta möjligheter att våra kroppar inte ska förändras av graviditet så kommer det komma önskemål/krav från ANDRA att en graviditet inte ska förändra vårat utseende. Det är ju redan nu så att den kvinnokropp som mestadels visas upp i media, som den korrekta, är en som tillhör en ung kvinna som inte varit i närheten av en barnsäng.

I jämförelse har på bara några årtionden trenden gått från att kroppshår är något inte bara naturligt utan rätt sexigt till att vara något fruktansvärt ofräscht och avtändande, åtminstone om det sitter på en tjej(någon annanstans än på huvudet då). Det märks hur tydligt som helst i reklamen, när man lyssnar på tonåringar(av båda könen) osv. Det vore trist om samma normförändring skedde vad gäller utseendet hos någon som fött barn.

Du får väl be gud att ändra på detta!
Om kvinnor tycker att det är en rättighet att föda barn utan att kroppen påverkas så bör de mogna lite innan de skaffa barn.
PL

Men du måste väl förstå att man önskar sig det?
Barn kostar på kroppen så om jag hade kunnat välja att min partner hade fött dem så hade jag valt det alla gånger.

Nu så är ju inte snitt en utväg för den saken då det blir ett stort hål i magen som måste sys ihop.
Så den rättigheten går inte att ge kvinnor ens med alla världens medicinska resurser.
Man får köra minst dåligt som princip.

Vissa dagar så älskar jag dig mera än andra dagar.
Detta är en sådan dag.

Om man beviljar snitt - skriftligt!!! - 35 veckor fram i tiden, endast efter ett litet samtal där den påstått blivande modern säger att hon har bestämt sig, då är man inkompetent.

Eller så van att hantera detta att det snabbt går att utröna vem som är påverkningsbar eller inte.
Det torde inte vara någon nyhet att det finns människor som i sin proffession är fenomenala på att läsa människor, människokännare ut i fingerspetsarna.

Hur som, grunden är ändå att den som absolut inte vill - ej heller behöver.
Om den inkompetenta läkaren och den inkompetenta terapeuten var säkra och gjorde samma bedömning finns ingen anledning att anamma principiella skäl genom att förhala förfarandet/beslutsfattandet - min åsikt.
Det vore ineffektivt och skulle skapa lidande i onödan.

Snabba träffsäkra beslut gillar vi inom min proffession, det brukar löna sig.

SAMT risken för förlossningskomplikationer och skadat barn.
SAMT risken för akutsnitt osv

Då måste du anse alla mina frågor oseriösa, för du har inte förtydligat ett endaste dugg.

Återigen - härlig attityd.
Vad finns det att förtydliga? Det här är för mig inte direkt en komplicerad fråga och jag kan bara beklaga att du är upprörd över att en förlossningsläkare gjorde en helt annan bedömning än vad du anser är korrekt.
Jag kan förtydliga vad jag tror är grunden till beslutet som du anser fattades lättvindligt och på lösa grunder. Det beror möjligen på att förlossningsläkaren har en helt annan syn än CillaW på hur på hur mycket sämre det är att genomgå snitt än vf.

Ju sämre alternativ det hade varit desto större krav borde det vara för att få det beviljat - logiskt.

Nu har det upprepats många gånger men det handlar sällan om OM man får snitt beviljat utan hur lång tid det tar och vad som krävs i motprestation.

Nej, du tycker inte det, men jag har likväl suttit i liknande möte och fått medhåll av läkarna. Att läsa om komplikationer och risker kan i princip vilken idiot som helst göra.
Att sätta sig in i en fråga är inte detsamma som att hävda att man har vare sig djupare eller spetskunskap, men man har lättare att följa med i en diskussion, argumentera för sin sak och således - bli hörd och få sin vilja igenom. Gäller alla områden.

Det gäller också enligt min erfarenhet för alla områden, att det är mycket enkelt för den kunnige att skilja genuin kunskap från resultatet av den typ av inläsning som du nämner. Endast den som inte har någon djupare kunskap om något alls, kan vara omedveten om den skillnaden.[/QUOTE]

I sak skiter jag i om kvinnor vill välja vf eller snitt.

Jag tycker att frågan är lite intressant, som en del av "nutidsorienteringen", eller vad man ska kalla det.

Eller så van att hantera detta att det snabbt går att utröna vem som är påverkningsbar eller inte.

Just det låter så platt och är så föga trovärdigt att det inte finns mycket att tillägga.

Du är naturligtvis inte tvungen att redovisa hela historien, om den är sann, men det du berättar kan inte vara allt.

Snabba träffsäkra beslut gillar vi inom min proffession, det brukar löna sig.

Där kom det igen. Det där om kunskapen. Det är ju som bekant skillnad på professioner. Din är inte normen för alla.

Du kan inte vara så platt att du inte ser det här, det är inte möjligt?

Jag antar att du driver med oss.

Återigen - härlig attityd.
Vad finns det att förtydliga?

Jag håller med Cilla. Du förtydligar ingenting. Dina svar är som en fras ovanpå det där man undrar. Och som skulle kunna innehålla många fler nyanser och mycket mer överhuvudtaget.

Dina svar är rimliga mot att du vill skydda väninnans integritet. Fast då kan man ju undra varför du alls startade tråden.

Eller om historien inte är sann. Då är svaren också fullt rimliga.

Ja, enligt vården hade jag alldeles utmärkta skäl - men enligt dom flesta härinne så hade jag det absolut inte.

Jag håller med Cilla. Du förtydligar ingenting. Dina svar är som en fras ovanpå det där man undrar. Och som skulle kunna innehålla många fler nyanser och mycket mer överhuvudtaget.

Dina svar är rimliga mot att du vill skydda väninnans integritet. Fast då kan man ju undra varför du alls startade tråden.

Eller om historien inte är sann. Då är svaren också fullt rimliga.

Jag har redan frågat vad det är som skall förtydligas. Ni är några som vägrar tro att samtalen var så enkla.
Ni VILL inte tro att det är så och anledningen till att ni inte vill tro på det är uppenbar.

Jag har redan frågat vad det är som skall förtydligas. Ni är några som vägrar tro att samtalen var så enkla.
Ni VILL inte tro att det är så och anledningen till att ni inte vill tro på det är uppenbar.

Vilken är den uppenbara anledningen? Det jag inte vill tro att du är så platt som du framställer dig, jag vill inte tro att din värld så helt saknar nyanser. Det är en helt annan sak!

Och så vill jag inte att sjukvården ska låta sig styras av patienters nycker, oavsett vad det gäller.

Ja, enligt vården hade jag alldeles utmärkta skäl - men enligt dom flesta härinne så hade jag det absolut inte.

Exakt!
Många anser att det är stor skillnad på vf och snitt, att det ena är så mycket bättre för kvinna och barn och det andra sättet är så mycket sämre.
Är man av den åsikten så vill man givetvis att det ska vara ett mindre helvete att få snitt och att det ska finnas medicinska grunder som även den tjurskallige svensson kan anse rimligt.

Om det nu hade varit så hade beviljandet av snitt inte ökat, vilket det faktiskt gör.
Det finns en avskräckningshype runt snitt som verkar sakna något större stöd bland förlossningsläkarna, som tur är.

Vilken är den uppenbara anledningen? Det jag inte vill tro att du är så platt som du framställer dig, jag vill inte tro att din värld så helt saknar nyanser. Det är en helt annan sak!

Och så vill jag inte att sjukvården ska låta sig styras av patienters nycker, oavsett vad det gäller.

Det uppenbara är svaret jag gav till Bebben och det fetstilta. För dig mfl handlar det om en nyck, för förlossningsläkaren och auroraterapeuten om fullt giltigt skäl.

Det visade sig vara enkelt och okomplicerat. Hur mycket "ni" än vill att det ska vara annorlunda så tyvärr. Ska det berättas annorlunda blir det en saga.

Jag saknar vare sig nyans eller dynamik i min värld och tänk men de två förlossningsmetoder vi har att välja mellan är väldigt nära en icke-fråga, liksom amning. Jo, jag anser att det är icke-frågor, jag debatterar helt enkelt ett fenomen som jag inte förstår debatteras.

Du kan inte vara så platt att du inte ser det här, det är inte möjligt?

Jag har i verkligheten träffat ett antal människor som är just så platta (eller grunda som jag föredrar att kalla det) så att det kan finnas även på ett forum ser jag inte som osannolikt.

Jag har ägnat i det närmaste en livstid åt att lära mig acceptera det men har inte lyckats så bra.

Det gäller också enligt min erfarenhet för alla områden, att det är mycket enkelt för den kunnige att skilja genuin kunskap från resultatet av den typ av inläsning som du nämner. Endast den som inte har någon djupare kunskap om något alls, kan vara omedveten om den skillnaden.

Absolut, men om den sammanfattande åsikten från amatören överensstämmer med teorin/praktiken i sak finns inte mycket att slå ned på.
Snitt är uppenbarligen inte tillräckligt stort valbart vansinne för att det ska vara svårt att få det beviljat.
Personligen tror jag att det största motståndet inte handlar om vetenskap utan om ekonomi - vilket jag kan förstå.

Jag tycker att frågan är lite intressant, som en del av "nutidsorienteringen", eller vad man ska kalla det.

Visst, gällande navelskåderi då, det ser ju väldigt olika ut i resten av världen.

Du är naturligtvis inte tvungen att redovisa hela historien, om den är sann, men det du berättar kan inte vara allt.

Jo, det kan det tydligen.

Där kom det igen. Det där om kunskapen. Det är ju som bekant skillnad på professioner. Din är inte normen för alla.

Nej, det har jag heller inte påstått men att slösa tid (= pengar) på principer är för mig varken produktivt eller effektivt.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har en kär vän som är gravid i vecka 35. Barnet var oplanerat men är väldigt efterlängtat. Dock har min vän redan sedan innan hon...
2
Svar
32
· Visningar
4 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka