En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Sv: En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Det är mycket praktiskt.
Kroppen är mitt verktyg och det skall ha det bästa för att fungera så bra som möjligt.
Att inte blanda in känslor i det är bra för kroppen.

Jag har mycket som jag vill göra och uppleva så kroppen gör bäst i att hänga med.

Du tjatade dig uppenbarligen till en operation pga att du kan prata för dig, och det bör ju rimligen ha tagit resurser.
Om det var onödigt eller ej kan jag inte avgöra eftersom du inte berättar vad det handlade om.

Ja jag tjatade, men stal från någon annan anser jag inte att jag gjorde. Jag hade ett problem och problemet är borta. Läkaren var övertygad om att problemet inte skulle försvinna med op men det gjorde det.
Eftersom jag ville bli kvitt problemet så anser iaf jag att operationen var nödvändig.

Tydligen måste det inte det.

"Jag är orolig att inte kunna ha lika bra sex efter en vaginal förlossning"
"Ok, då får du snitt om 35 veckor fast vi inte ens vet om du har en normal graviditet"

Yeah, right.

Ja jag tjatade, men stal från någon annan anser jag inte att jag gjorde. Jag hade ett problem och problemet är borta. Läkaren var övertygad om att problemet inte skulle försvinna med op men det gjorde det.
Eftersom jag ville bli kvitt problemet så anser iaf jag att operationen var nödvändig.

Eftersom sjukvårdens resurser är begränsade så hade någon annan kunnat opereras på den tiden du fick.

Nu vet jag inte vad som händer om man "hotar" sin läkare att begå självmord. Jag vet tex inte om det gör att man anses så självmordsbenägen att man läggs in med tvång. Men jag kan inte tänka mig att man kan beställa fram en massa omotiverade undersökningar/operationer genom att hota med självmord.

Om sådana hot fungerar, minskar det mitt förtroende för sjukvården ganska drastiskt.

Nej, så fungerar det inte. En person kan tvångsvårdas om det finns risk för dess liv, men den risken kalkyleras utifrån olika bedömningsinstrument, inte "enbart" utifrån ett verbalt hot.

Jag träffar ibland människor som "hotar" med självmord. En del för att manipulera. Jag är noga med att förklara att denne persons liv inte är mitt ansvar, alla har ansvar över sitt eget liv och de beslut man fattar. Men jag säger också att jag tycker det låter som en dålig idé. Jag jobbar iof inte inom hälso- och sjukvården, men erfarenheten säger mig att de tacklar det likadant (ungefär/överlag). Kontakt med psykiatrin är i dessa fall en självklarhet - det är dom som har kompetensen att bedöma om relevanta insatser beroende på vad självmordstanken kommer ifrån.

Därför har jag jäkligt svårt att tro att hot om abort skulle vara ett argmuent till snitt. Vill man ha barn får man antingen ta ansvaret att försöka komma över sin rädsla inför vf. Eller så får man ta ansvar över beslutet att göra abort och därtill kommande barnlöshet. Det ansvaret går inte att lägga på någon annan.

Senast ändrad:

Tycker du fortfarande att jag är naiv och dåligt påläst vad gäller förlossningar?
Och att det var därför som jag accepterade det lägre stående förlossningssättet via den naturliga vägen?

Generellt, nej och det har jag heller aldrig ansett.
Det var din tolkning och jag dementerade och förtydligade flera gånger.
Att räkna med att man helt klarar sig från komplikationer anser jag är naivt - JA. Du fick dessutom en komplikation som du åtgärdade efter en tid, kom inte och säg att du var förvånad över den :D

Jag är fö extremt ointresserad av vilka förlossningsmetoder kvinnor vill välja, jag hade personligen föredragit att partnern hade kunnat sköta den biten...alternativt uppfödning i provrör.
Det som engagerar mig är att det faktiskt finns två läger i en (för mig) icke-fråga, att man inte bara sköter sitt eget och skiter i andra.

Kissa på sig verkar annars vara den största fasan.

Jag undrar om man då har blivit slagen som barn i samband med potträningen?

Det som engagerar mig är att det faktiskt finns två läger i en (för mig) icke-fråga, att man inte bara sköter sitt eget och skiter i andra.

Du har missat en liten sak där.

Det är inte "sköta sitt eget" det är att kräva något av det gemensamma samhälle som tillhör oss alla.

Om det hade varit en ren privatsak så hade det ju inte spelat mig någon roll i alla fall.
Då så hade de som ville väl fått sprätta upp sina magar hur mycket som helst för min del.

Men nu så skall vi alla betala för både snittet och komplikationerna.
Då så tycker jag att vi alla har rätt att ha åsikter om hur pengarna skall användas.

Min åsikt är "minsta möjliga totala skada och lidande".

Det är inte "sköta sitt eget" det är att kräva något av det gemensamma samhälle som tillhör oss alla.

Om det hade varit en ren privatsak så hade det ju inte spelat mig någon roll i alla fall.
Då så hade de som ville väl fått sprätta upp sina magar hur mycket som helst för min del.

Då så tycker jag att vi alla har rätt att ha åsikter om hur pengarna skall användas.

Instämmer till 100%.

"Jag är orolig att inte kunna ha lika bra sex efter en vaginal förlossning"
"Ok, då får du snitt om 35 veckor fast vi inte ens vet om du har en normal graviditet"

Yeah, right.

Det handlade snarare om att hon visste vad hon kunde drabbas av och de kunde inte lova att det inte skulle ske. De kan inte lova något om ks heller men de riskerna känner hon till och kan köpa.
Detta grundar sig troligen i att ks inte är ett så dåligt alternativ som många vill tro.

Fetstilta:
Du ger intryck av att vara väldigt nonchalant inför andras personliga värderingar.
Ett trasigt underliv ställer till mer problem än bara dåligt sex och även om det inte gjorde det så är det inte läge att berätta för en annan person hur hen ska värdera sexlivet gällande livskvalitet.

Väninnan behövde varken hota, gapa, skrika, gråta eller bete sig som en galning. Vänligt intresserat bemötande, argumentation, många frågor räckte.
Det tycker jag låter som ett toppenbemötande med tanke på andra historier man fått ta del av men det verkar som många föredrar överkörningsmöten. Som att en diskussion om förlossningsmetod skall vara jämförbar med 9 månaders värnplikt som jägare i Boden.

Eftersom sjukvårdens resurser är begränsade så hade någon annan kunnat opereras på den tiden du fick.

Utgår du då från att min operation var onödig?
Annars kan jag inte se vad poängen är att en nödvändig operation skulle bytas mot en annan nödvändig operation. Vill du vara vänlig och förklara?
Vi förstår nog bägge att jag inte stal någon akuttid.

Hade diskussionen enbart lutat sig mot ekonomiska grunder så hade jag inte sagt något.
Att delvis införa egenfinansierad sjukvård ser jag som en intressant fråga, inom många områden.
Nu handlar det enorma tjafset mot snitt om andra saker än ekonomi och jag kan då, enligt tidigare redovisning, inte se att påståendena/avskyn/rädslan för snitt är annat är kraftigt uppblåsta.

Ok, men då är det många som hellre har problemet på ett mer integritetslöst ställe som buken än i underlivet.

Du vet, det kryllar av folk som vill ha GBP, män som kvinnor. Det saknas inte biverkningslista på GBP men ändå så många som är villiga att ta risken för att bli smala/snygga.
Trots att de inte kommit så högt i BMI.
Trots att de ännu inte fått problem.
Trots att det finns en hel del tråkiga biverkningar att håva in om man har otur.

Att det då finns ett gäng kvinnor som är villiga att göra utföra ks för att få ett eget barn när vf är otänkbart - känns inte jättemärkligt?

Vad märkligt. Jag har under de senaste åren haft kontakt med hundratals - kanske rent av tusentals - människor över hela Europa med allt från några till över hundra kilos övervikt och de som VILL ha GBP är oerhört, oerhört få till antalet. Att det skulle "krylla" av sådana människor känns därför ganska överdrivet.

Det handlade snarare om att hon visste vad hon kunde drabbas av och de kunde inte lova att det inte skulle ske. De kan inte lova något om ks heller men de riskerna känner hon till och kan köpa.
Detta grundar sig troligen i att ks inte är ett så dåligt alternativ som många vill tro.

Man kan aldrig lova att något inte kommer att ske. "Hon" tar alltså hellre risken vid en bukoperation och framtida risk för tarmvred? Då har "hon" ett allverligt fel på sina proportioner...

Fetstilta:
Du ger intryck av att vara väldigt nonchalant inför andras personliga värderingar.
Ett trasigt underliv ställer till mer problem än bara dåligt sex och även om det inte gjorde det så är det inte läge att berätta för en annan person hur hen ska värdera sexlivet gällande livskvalitet.

Jag menar fortfarande att det finns bättre och säkrare metoder att komma över en underlivsfixering, än att utsätta sig för en bukoperation som dessutom inte är helt säker för ens barn heller.

Väninnan behövde varken hota, gapa, skrika, gråta eller bete sig som en galning. Vänligt intresserat bemötande, argumentation, många frågor räckte.
Det tycker jag låter som ett toppenbemötande med tanke på andra historier man fått ta del av men det verkar som många föredrar överkörningsmöten. Som att en diskussion om förlossningsmetod skall vara jämförbar med 9 månaders värnplikt som jägare i Boden.

Överkörningsmöten är inte bra, men man måste få chansen att komma över det man anser vara ett hinder mot vaginal förlossning utan att avfärda det som "stressande".

Utgår du då från att min operation var onödig?
Annars kan jag inte se vad poängen är att en nödvändig operation skulle bytas mot en annan nödvändig operation. Vill du vara vänlig och förklara?
Vi förstår nog bägge att jag inte stal någon akuttid.

Nej, du tog ingen akuttid eftersom det bör ha varit en planerad operation.

Nu skriver jag detta för tredje gången: graden av onödighet kan jag inte bedöma eftersom du inte talar om vad det gällde.

Jag är oerhört fascinerad över historien att någon påstås ha plussat, ringt direkt till MVC, fått omedelbara tider för bedömning av barnmorska, psykolog OCH läkare samt direkt, utan större utredning eller ens försök till bearbetning av en orimlig underlivsfixering, fått beviljat en större bukoperation om sådär 35 veckor, innan man ens vet om det är en normal graviditet - och att allt ska ha skett inom en veckas tid.

I semestertider dessutom!

Jag är oerhört fascinerad över historien att någon påstås ha plussat, ringt direkt till MVC, fått omedelbara tider för bedömning av barnmorska, psykolog OCH läkare samt direkt, utan större utredning eller ens försök till bearbetning av en orimlig underlivsfixering, fått beviljat en större bukoperation om sådär 35 veckor, innan man ens vet om det är en normal graviditet - och att allt ska ha skett inom en veckas tid.

I semestertider dessutom!

1.
Det är inget påstående, fullt och fast sant.
Som jag skrivit tidigare lyckades jag själv få utredning, planering av både grav och förlossning klar redan innan jag var gravid.
Trots att det är något som i regel "inte sker".
Skrev om det här och flera var då skeptiska till att jag skulle få detta utrett innan grav, några söta själar :love: var uppmuntrande - och det löste sig ju.

2.
Det fetstilta har vårdpersonal givetvis påpekat, även det ovanliga i historier. Väninnan har haft tur när det gäller uppkomna luckor i tidsbokningen.

"Amatörstudien" riktade just in sig på HUR lätt/svårt det är att få ett snitt beviljat tidigt.
Förberedelserna riktade in sig på just det.
Jag var, utifrån egen erfarenhet, hyfsat säker på att det skulle gå.
Att väninnan skulle få snitt tvekade jag inte en sekund på, däremot lite tveksam till tiden.
Det har inte någonsin handlat om teater, hon var beredd att avstå barn om hon inte fick vf.
Det är nog lätt att bilda sig en uppfattning utifrån en text men jag vet själv att när man sitter öga mot öga och skall granskas/granska så handlar det mycket om levererat intryck/uppfattning.
Jag anser absolut att väninnan kommit till kompetent och mänsklig vårdpersonal, att de tolkade henne som de gjorde gör att jag (som faktiskt känner väninnan) ger dem stjärna i kanten.

Överkörningsmöten är inte bra, men man måste få chansen att komma över det man anser vara ett hinder mot vaginal förlossning utan att avfärda det som "stressande".

Det fetstilta nämnde väninnan att både terapeuten och läkaren nämnt men det räckte bevisligen med ett samtal vardera för att de skulle vara eniga i sin bedömning.
Väninnan fick istället en öppen inbjudan from v28(?), istället för kallelse. Men hon har sin skriftliga beviljning.

Vad märkligt. Jag har under de senaste åren haft kontakt med hundratals - kanske rent av tusentals - människor över hela Europa med allt från några till över hundra kilos övervikt och de som VILL ha GBP är oerhört, oerhört få till antalet. Att det skulle "krylla" av sådana människor känns därför ganska överdrivet.

Nej hade det funnits ett piller så hade de säkert hellre VELAT ha det.

Ingen vill väl operera sig men många är villiga att ta till de metoder de känner till för att nå målet.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har en kär vän som är gravid i vecka 35. Barnet var oplanerat men är väldigt efterlängtat. Dock har min vän redan sedan innan hon...
2
Svar
32
· Visningar
4 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka