En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Sv: En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Och då så jämför jag med att 100% av de snittade har ett hål i magen som måste sys ihop.
Även om det blir bra efter veckor, månader, år.

Ok, men då är det många som hellre har problemet på ett mer integritetslöst ställe som buken än i underlivet.

Du vet, det kryllar av folk som vill ha GBP, män som kvinnor. Det saknas inte biverkningslista på GBP men ändå så många som är villiga att ta risken för att bli smala/snygga.
Trots att de inte kommit så högt i BMI.
Trots att de ännu inte fått problem.
Trots att det finns en hel del tråkiga biverkningar att håva in om man har otur.

Att det då finns ett gäng kvinnor som är villiga att göra utföra ks för att få ett eget barn när vf är otänkbart - känns inte jättemärkligt?

Senast ändrad:

Läkaren hade samma bestämda åsikt som du gav uttryck för här, därför blev jag nyfiken. Det visade sig att han var resonabel, vilket jag även tror att du är irl även om du här ger uttryck för att vara exakt tvärtom dvs principiel.
Det hade varit intressant att se om inte även du hade stått opåverkad i ditt beslutsfattande mellan två likadana fall, där skillnaden är att en kan argumentera för sin sak och den andre inte.

Ingen har hittills kunnat övertala mig att utföra en onödig operation.

För min del handlade det absolut om att jag med min argumentation kunde påverka läkaren, få honom att rucka på sitt ställningstagande och det blev inte bara bra det blev även rätt.
Du får det dock att låta som att jag var en resursstark patient som tjatade mig till något genom att stjäla något från någon annan.

Ja, det gjorde du ju?

Precis, och då är det många som hellre har problemet på ett mer integritetslöst ställe som buken än i underlivet.

Japp, där fick jag svar och bekräftelse på vilka värderingar det är som styr.

Integriteten sitter väl för bövelen inte i underlivet....

Men där så krockar ju vissa saker.
Det ingår i läkarens arbeta att hjälpa människor som vill ha barn att skaffa barn.
Att då genom att neka snitt också neka ett par att kunna bli föräldrar känns som ett etiskt dilemma.

Men i det här fallet skulle man ju lätt kunna tolka det som att kvinnan inte är särskilt angelägen om barn.

Minsta lilla påverkan av underlivets utseende, är ju tydligen helt oacceptabelt.

Sömnbristen när ungen väl är född, kommer ju att ge fula mörka ringar under ögonen, och högst troligt även inverka negativt på sexlivet. Varför kräver hon inte att de problemen undanröjs?

Kort sagt, att hjälpa folk att få barn är ju inte samma sak som att hjälpa folk att få barn till varje pris.

Och det står ju kvinnan fritt att få barn. Dock ej att få barn utan att det påverkar livet på olika (negativa) sätt.

Det handlar inte om att slippa ta itu med problemet - det handlar om ett problem som bara har en lösning.
Aurorasamtal hade bara varit stressande och jag gissar att den enda förändring som hade skapats hade varit en ännu mer cementerad inställning till vf.
För att dessa samtal även bidrar till en ännu större övertygelse hoppas jag alla känner till, det handlar inte bara om att det blir bättre.

Detta "problem" har mer än en lösning.
Psykologisk hjälp mot orealistiska idéer om vaginal förlossning, till exempel. Om du anser det stressande undrar jag vad du har för konstiga förutfattade meningar. Aurorasamtal - eller annan psykologisk hjälp - syftar inte till att man till varje pris ska föda vaginalt.

Detta "problem" har mer än en lösning.
Psykologisk hjälp mot orealistiska idéer om vaginal förlossning, till exempel. Om du anser det stressande undrar jag vad du har för konstiga förutfattade meningar. Aurorasamtal - eller annan psykologisk hjälp - syftar inte till att man till varje pris ska föda vaginalt.

Nej, jag har inga sådana förutfattade meningar.

Terapeuten och läkaren ansåg i detta fall inte att det fanns orealistiska idéer om vaginal förlossning.

Ok, men då är det många som hellre har problemet på ett mer integritetslöst ställe som buken än i underlivet.
Ja att det har med "privata delar" att göra är ju mycket tydligt.

Stark integritet är inte att behöva skydda sig mot omvärlden det är att kunna släppa den mycket nära utan att tappa den.
Att behöva skydda den på olika vis är svag integritet.
Det där kan man träna.

Att det då finns ett gäng kvinnor som är villiga att göra utföra ks för att få ett eget barn när vf är otänkbart - känns inte jättemärkligt?
Att förstå är en sak.
Att hålla med är en helt annan sak.

Jag förstår - men jag håller definitivt inte med.

Japp, där fick jag svar och bekräftelse på vilka värderingar det är som styr.

Integriteten sitter väl för bövelen inte i underlivet....

Nej, men för många en integritetszon. Vissa räknar dit hela kroppen och är väldigt obekväma med att blotta sig helt eller delvis för andra människor.

Hjärna, hjärta, själ och kropp -jag ser det som en helhet.

Ja att det har med "privata delar" att göra är ju mycket tydligt.

Stark integritet är inte att behöva skydda sig mot omvärlden det är att kunna släppa den mycket nära utan att tappa den.
Att behöva skydda den på olika vis är svag integritet.
Det där kan man träna.

Att förstå är en sak.
Att hålla med är en helt annan sak.

Jag förstår - men jag håller definitivt inte med.

Jag brukar säga att jag accepterar men förstår inte :D

Skitsamma, jag är lugn och snäll så länge folk accepterar mina privata beslut men de behöver inte förstå dem.

Ungefär samma skäl som de som hotar med självmord för att få som de vill. Även om du inte känner personen ifråga så skulle du ändå ha ett liv på ditt samvete - du hade ju kunnat förhindra det.

Innan en abort har du ju dessutom samtal med kurator, där det skulle komma fram att man gör det endast för att ha blivit nekad snitt.

Tror inte sjukvården vill ha det på sig om de kan förhindra det.

Det förutsätter ju att man anser abort vara likvärdigt med mord eller självmord. Det gör inte många inom sjukvården, hoppas jag.

Den som hotar med att ta sitt liv om den inte får en operation behöver och får annan hjälp.

Min integritet är mycket stark.
Och jag har min gräns runt att mina tankar är mina och min kropp blott ett skal som bär tankarna.
Jag kan också följdaktligen gå naken genom stan utan att lida av det.
Men låter bli för att det inte är lämpligt.

Du vet, det kryllar av folk som vill ha GBP, män som kvinnor. Det saknas inte biverkningslista på GBP men ändå så många som är villiga att ta risken för att bli smala/snygga.
Trots att de inte kommit så högt i BMI.
Trots att de ännu inte fått problem.
Trots att det finns en hel del tråkiga biverkningar att håva in om man har otur.

Man får inte GBP bara för att man vill vara snygg. Det finns krav man måste uppfylla först.
Det är en livräddande operation.

Min integritet är mycket stark.
Och jag har min gräns runt att mina tankar är mina och min kropp blott ett skal som bär tankarna.
Jag kan också följdaktligen gå naken genom stan utan att lida av det.
Men låter bli för att det inte är lämpligt.

Förvånar mig inte, låter praktiskt :D.
Jag fungerar tvärtom, jag har inte styckat upp min existens utan allt är integritetsstämplat.

Nej, jag har inga sådana förutfattade meningar.

Jo, det har du eftersom du skriver som du gör.

Terapeuten och läkaren ansåg i detta fall inte att det fanns orealistiska idéer om vaginal förlossning.

Då måste det vara mycket du inte har berättat här.

Tycker du fortfarande att jag är naiv och dåligt påläst vad gäller förlossningar?
Och att det var därför som jag accepterade det lägre stående förlossningssättet via den naturliga vägen?

Men kan man inte betala GBP själv och göra det privat - bara för att man vill?

Man får inte GBP bara för att man vill vara snygg. Det finns krav man måste uppfylla först.
Det är en livräddande operation.

Men Cilla, vad skrev jag?
Det kryllar av människor som VILL ha GBP, många av dem har som mål att bli smala och snygga - inte bara överleva, även om det från vårdens håll är den primära anledningen.
Det finns kriterier som skall uppfyllas, skiljer mellan landsting och privata kliniker.

Tjatade till mig en onödig operation eller vad syftar du på?

Du tjatade dig uppenbarligen till en operation pga att du kan prata för dig, och det bör ju rimligen ha tagit resurser.
Om det var onödigt eller ej kan jag inte avgöra eftersom du inte berättar vad det handlade om.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har en kär vän som är gravid i vecka 35. Barnet var oplanerat men är väldigt efterlängtat. Dock har min vän redan sedan innan hon...
2
Svar
32
· Visningar
4 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka