En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Sv: En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Så jag skulle kanske påstå att läkaren var lat och konflikträdd som tog den enkla vägen.
Men att det ändå var det enda vettiga beslutet då det annars bara hade varit att stånga pannan blodig.

Som jag skrev tidigare:
Det var ändå en auroraterapeut som släppte igenom henne efter första samtalet, förstår man att personens beslut inte går att rubba genom utbildning eller övertalning så är det väl absolut korrekt att spara på dessa samtal till individer som behöver dem.

Kompetent personal som specifikt arbetar med denna typ av frågor torde ha sina instrument för att gallra bland personlighetstyperna och reda ut var motståndet grundar sig.

Men samtidigt så förstår jag att en läkare fattar ett sådant beslut.
Jag kan se två resultat i annat fall.

Det ena är en abort.
Det andra är ett aldrig sinande tryck på vården om att bevilja det där snittet.
Massor av tjafs och tid för att till slut antingen bevilja snitt eller hamna på en senare abort.

Någon som absolut inte på några villkors vis alls vill - den har någon hake som det kan ta åratal att komma till rätta med.
Då så är det nog enklast för vården att bara göra det där snittet.
Så jag skulle kanske påstå att läkaren var lat och konflikträdd som tog den enkla vägen.
Men att det ändå var det enda vettiga beslutet då det annars bara hade varit att stånga pannan blodig.

Det är inte sjukvårdens sak att förhindra en abort till varje pris, inklusive priset att riskera livet vid en bukoperation. Aborträtten är fri.

Den här -sannolikt fiktiva - personen är ju inte ens rädd, hon tycker bara inte att hon behöver utsätta sig för risken att få skador i underlivet. Då är det bättre att riskera sammanväxningar i buken och möjligen tarmvred om några år...

Jag har många gånger fått samma argumentation när det gäller ledprotesoperationer. Det går inte att snacka sig förbi vetenskap, beprövad erfarenhet och patientsäkerhet på min klinik.

Men vad tror du skulle hända om alla skulle snittas? *tänk*

Vi skulle behöva omfördela resurserna alt höja skatten.
Vad tror du skulle hända?
Jag tror definitivt att vi skulle ha färre förlossningsskadade barn.
Givetvis skulle vi även ha fler kvinnor med sviter av KS.

Det är inte sjukvårdens sak att förhindra en abort till varje pris, inklusive priset att riskera livet vid en bukoperation. Aborträtten är fri.

Den här -sannolikt fiktiva - personen är ju inte ens rädd, hon tycker bara inte att hon behöver utsätta sig för risken att få skador i underlivet. Då är det bättre att riskera sammanväxningar i buken och möjligen tarmvred om några år...

Jag har många gånger fått samma argumentation när det gäller ledprotesoperationer. Det går inte att snacka sig förbi vetenskap, beprövad erfarenhet och patientsäkerhet på min klinik.

Jag ljuger inte - vare sig irl eller över nätet, sanningen smakar bra nog ändå.
Vadå inte rädd? Att till varje pris vägra utsätta sig för vf och de komplikationer som kan medfölja grundar sig i VAD om inte rädsla?
Hade rädslan/avståndstagandet grundat sig i ovetenskapliga fixa idéer hade min väninna troligen fått plåga sig igenom de där aurorasamtalen.

Läkaren ansåg att man varken ska behöva må dåligt eller avstå barn bara för att man vägrar vf.
Hade du beslutat annorlunda när du fakto vet att människan du har framför dig inte kommer ändra sig?

Jag ljuger inte - vare sig irl eller över nätet, sanningen smakar bra nog ändå.
Vadå inte rädd? Att till varje pris vägra utsätta sig för vf och de komplikationer som kan medfölja grundar sig i VAD om inte rädsla?
Hade rädslan/avståndstagandet grundat sig i ovetenskapliga fixa idéer hade min väninna troligen fått plåga sig igenom de där aurorasamtalen.

Läkaren ansåg att man varken ska behöva må dåligt eller avstå barn bara för att man vägrar vf.
Hade du beslutat annorlunda när du fakto vet att människan du har framför dig inte kommer ändra sig?

Det är en ovetenskaplig och ogrundad rädsla och fix idé att tro att eventuella komplikationer vid en vaginal förlossning är värre än en stor bukoperation, ja.

Jag har mött många patienter som inte ändrar sig. De kan ändå inte tvinga mig att operera dem mot min yrkesmässiga övertygelse. No f***ing way.
Jag har till och med blivit anmäld för detta (gissa vad HSAN ansåg...).

Jag anade att TS vän skulle bli beviljad snitt ganska tidigt, och jag förstod att när så skett skulle en del inte tro på det. Snark.

Givetvis, det är i sig en intressant del av detta.
Eftersom jag nyttjat vården en hel del så vet jag med egen erfarenhet att bemötandet kan avgöras utifrån en själv.
Nu kan man tycka vad man vill om det men det är min erfarenhet. Jag har vid iaf tre gånger lyckats med något som enligt många knappt existerar.

Nu drar jag dock inga paralleller till snitt, mig veterligen får de flesta som vill ha snitt - snitt, men att få det beviljat tidigt verkar svårt.

Den här -sannolikt fiktiva - personen är ju inte ens rädd, hon tycker bara inte att hon behöver utsätta sig för risken att få skador i underlivet.

Men vad är då den fullständiga fixeringen vid ett intakt underliv?
Vissa människor svimmar ju i princip av tanken på att underlivet skall användas till annat än sex.
Bara en gynekologisk undersökning är bortom deras värld.
Något måste ju ligga bakom denna skräck för att underlivet ens skall kunna råka ut för en förändring.

Jag tror att den personen hellre tar ett tarmvred faktiskt.
För det är inte förknippat med sex alls.

Det är en ovetenskaplig och ogrundad rädsla och fix idé att tro att eventuella komplikationer vid en vaginal förlossning är värre än en stor bukoperation, ja.

Jag har mött många patienter som inte ändrar sig. De kan ändå inte tvinga mig att operera dem mot min yrkesmässiga övertygelse. No f***ing way.
Jag har till och med blivit anmäld för detta (gissa vad HSAN ansåg...).

BTW
Jag TJATADE till mig en andra operation av välrenomad handkirurg - han var extremt svårövertalad men gissa vem som hade rätt. Handlade inte om kunskap utan om att jag kände min kropp bättre och den stämde inte överens med hans erfarenhet och kurslitteratur.
Hade jag inte fått den där operationen om du hade varit min läkare?

Nu tillhör snitt vardag i förlossningsvården, på vissa håll är det tydligen (?) vanligare än vf - om vi nu även ska titta utanför Sveriges gränser och det känns för mig helt korrekt.
Snitt används dels som akutvård men även som komplement.
I skrivande stund känns det inte rimligt att jämföra med annan kirurgi, även om nu du tycker det.

Till sak:
OM ks hade haft tätare komplikationsintervall hade det här givetvis varit svårare men jag tror, känner mig säker på, att man trots allt så "lätt" beviljar eftersom planerade snitt i regel går bra. För barnet absolut men även för mammorna.

På mitt sjukhus är tydligen absoluta prio att minska akuta/katastrofsnitt där det finns mer sviter och problem, fick jag veta igår.

Senast ändrad:

De kan ändå inte tvinga mig att operera dem mot min yrkesmässiga övertygelse. No f***ing way.

Alla är inte lika starka i sin yrkesroll som du.
De faller då till föga för att det är lättare.
Naturligtvis så är det trevligare att vara "gullig" och säga ja.

Kan man bli fälld för det om det är fel enligt "vetenskap och beprövad erfarenhet"?
Man får ju som läkare göra plastikoperationer bara för att patienter vill ha dem.

Toppryttare beställer dessutom kejsarsnitt för att planera sin tävlingssäsong.
Var skall man sätta gränserna då?

Jag har vid iaf tre gånger lyckats med något som enligt många knappt existerar.

Jag lyckades bli steriliserad i grannlandstinget inom 3 månader när det var 1,5 års väntetid i det egna landstinget.
Inte ens Sjukvårdsdirektören trodde att man kunde göra så.
Jag fick avrapportera efteråt och de skickade sedan flera samma väg som jag hade gått för att lätta på trycket.

Så jag tror dig faktiskt.

Vissa människor svimmar ju i princip av tanken på att underlivet skall användas till annat än sex.
Något måste ju ligga bakom denna skräck för att underlivet ens skall kunna råka ut för en förändring.

Ursäkta mig men om jag får vara lite detaljerad kan jag upplysa om att även den frigide och vardagsinkontinente kan uppleva problem med ett förlossningsskadat underliv.
Jag har läst om smärtande klitoris/blygdläppar, skav och oförmåga att använda tampong och menskopp. Det kan vara nog så jobbigt och avskräckande.

Fö har du troligen rätt i att man hellre tar den procentuella risken för att drabbas av en ks-komplikation än den procentuella risken för att drabbas av någon som helst vf-komplikation.
De bägge grupperna misstänker jag dock att de fortfarande hoppas att det händer alla andra utom en själv.

Min väninna har fö, sedan hennes bekants barn smittades och blev sjuk av GBS, även velat ha snitt för att slippa oroa sig för förlossningskomplikationer och AKUT/KATASTROFsnitt.
Så att vilja ha KS handlar inte bara om underliv.

Om man har en så total fixering vid ett intakt underliv så behöver man annan hjälp än en bukoperation.

BTW
Jag TJATADE till mig en andra operation av välrenomad handkirurg - han var extremt svårövertalad men gissa vem som hade rätt. Handlade inte om kunskap utan om att jag kände min kropp bättre och den stämde inte överens med hans erfarenhet och kurslitteratur.
Hade jag inte fått den där operationen om du hade varit min läkare?

Det har jag ingen aning om eftersom jag inte vet vad det handlar om.

Jag vet att det finns många resursstarka patienter som kan snacka hål i öronen på läkare. Det är synd, för det går ut över de som verkligen hade behövt de resurserna.

Jag lyckades bli steriliserad i grannlandstinget inom 3 månader när det var 1,5 års väntetid i det egna landstinget.
Inte ens Sjukvårdsdirektören trodde att man kunde göra så.
Jag fick avrapportera efteråt och de skickade sedan flera samma väg som jag hade gått för att lätta på trycket.

Så jag tror dig faktiskt.

Jag tror dig också :D

Mina tre:

1.
Undrar om jag hade fått den där operationen om jag hade varit verbalt begränsad?

2.
Jag fick min grav/förlossningsutredning innan jag var gravid

3.
Jag fick vid ett tillfälle skriva mitt eget intyg till försäkringskassan och sedan fick läkaren läsa igenom och skriva under. Det händer lite för ofta att läkare skriver för undermåliga intyg som sedan får avslag hos försäkringskassan.

Visst - men där så kom vi ju ner på att risken för detta är 2,6 promille på en bra förlossningsklinik och efter återställande kirurgi.
Lika liten risk som risken för bestående komplikationer av ett snitt.

I det läget så är det ju skadorna som man väljer mellan.
Så rent krasst blir det ju hellre tarmvred än inkontinens.

Alla är inte lika starka i sin yrkesroll som du.
De faller då till föga för att det är lättare.
Naturligtvis så är det trevligare att vara "gullig" och säga ja.

Kan man bli fälld för det om det är fel enligt "vetenskap och beprövad erfarenhet"?
Man får ju som läkare göra plastikoperationer bara för att patienter vill ha dem.

Toppryttare beställer dessutom kejsarsnitt för att planera sin tävlingssäsong.
Var skall man sätta gränserna då?

Jag anser att den - eventuellt existerande - gynekolog som "beviljat" snitt i första månaden av en graviditet ligger farligt nära patient-osäker verksamhet.

Gränserna bör gå vid vad som är rimligt att göra - planerade kejsarsnitt för att det ska passa in i resten av livet är bortom min gräns (liksom höftoperationer "utifall att") men det förekommer ju uppenbarligen. Jag måste inte gilla det för det.

Om man har en så total fixering vid ett intakt underliv så behöver man annan hjälp än en bukoperation.

Visst.
Men om man inte har insikt om det då?
Skall man inte kunna skaffa barn då?

Eller hur skall det hanteras?
Jag tycker inte att frågan är helt lätt faktiskt.

Det har jag ingen aning om eftersom jag inte vet vad det handlar om.

Jag tänkte på detta:
Det går inte att snacka sig förbi vetenskap, beprövad erfarenhet och patientsäkerhet på min klinik.

Det var precis det jag gjorde - han tog hänsyn till mina argument och lät mig opereras utan att vara säker på att jag hade rätt. I efterhand tyckte han givetvis att det var bra. Personligen tror jag att sådana händelser är nyttiga erfarenheter OM de sker. Blir svårt om en läkare (sådana finns absolut) bara går efter sina principer och yrkesstolthet.

Jag vet att det finns många resursstarka patienter som kan snacka hål i öronen på läkare. Det är synd, för det går ut över de som verkligen hade behövt de resurserna.

Bara för att jag kan tala för mig, eller bara för att DU kan tala för dig, så innebär det inte att vi inte har mindre behov eller rättigheter än andra. Motsatsen gäller också, det tråkiga är däremot att det nog är de som inte kan tala för sig som generellt drar korta strået.

Visst.
Men om man inte har insikt om det då?
Skall man inte kunna skaffa barn då?

Ja inte får man mer insikt genom att "skippa att masa sig igenom en massa onödiga aurorasamtal", däremot slipper man ta itu med problemet. Och kan skaffa barn ändå. Voila.

Jag anser att den - eventuellt existerande - gynekolog som "beviljat" snitt i första månaden av en graviditet ligger farligt nära patient-osäker verksamhet.

.

Var ligger skillnaden i patient-osäker-verksamhet på ett beviljat snitt i v5 mot beviljat snitt i v32?
Det skulle ändå beviljas, skillnaden i tid handlar egentligen enbart om patientens mående och i vissa fall om det ska bli något barn övht.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har en kär vän som är gravid i vecka 35. Barnet var oplanerat men är väldigt efterlängtat. Dock har min vän redan sedan innan hon...
2
Svar
32
· Visningar
4 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka