En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Sv: En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Och immunförsvaret. Barn som föds vaginalt får i sig bra tarmbakterier från mamman.

Hade det varit så fruktansvärt farligt med snitt hade befolkningen i länder där snitt är mycket vanligt gått under men det gör de inte.
Det finns massor med studier för allt möjligt här i världen och det enda man kan sammanfatta det med är att det är farligt att leva. Det finns mycket viktigare saker som påverkar barns hälsa än förlossningssätt, kanske ska lägga lite mer krut på det...

Och immunförsvaret. Barn som föds vaginalt får i sig bra tarmbakterier från mamman.

Om det vore jätteviktigt så skulle man ju lösa det på annat vis.
Även en snittad mamma har en tarm vad jag vet.

Å andra sidan: barn som föds vaginalt har ökad risk att få torsk, eftersom de kan smittas på vägen ut (ganska vanligt att gravida har svampinfektioner, eftersom man blir känsligare som gravid).

"Vännina + sambo har idag varit hos beslutande läkare.
Samtalet tog knappt 30 minuter.
Viss återupprepning där läkaren ville göra sig införstådd i resonemang samt att de verkligen förstod varandra.
Väninnan var tydlig med att hon förstod respektive fördelar och risker med de olika metoderna och att hon av den anledningen fördrar snitt.
Läkaren hade tydligen uppfattats som gullig och förstående, menade kort och gott att väninnan givetvis ska ha snitt. Man ska inte behöva oroa sig under grav och må dåligt för förlossningskomplikationer man absolut inte vill riskera. Aurorasamtal är framgångsrik bland dem som är osäkra och kanske har en uppfattning som grundar sig på felaktig teori. Om det inte finns något att sticka håll på genom att informera och utbilda så är det lite svårare.

Väninnan har alltså fått sitt snitt beviljat i v5-6."

Yeah, right...
Den läkaren har - om han/hon existerar i verkligheten - frångått allt vad vetenskap och beprövad erfarenhet heter.

Men vad tror du skulle hända om alla skulle snittas? *tänk*

Påstår du att kejsarsnitt är så dåligt för barnet så om alla kvinnor snittades skulle mänskligheten dö ut? Knappast....

Om jag hade fått en garanti för att diverse åkommor inte drabbar mitt barn om jag föder vaginalt hade jag ansträngt mig otroligt för att klara av det. Men det finns inga sådana garantier, bara diverse studier om ökade risker hit och dit.

Yeah, right...
Den läkaren har - om han/hon existerar i verkligheten - frångått allt vad vetenskap och beprövad erfarenhet heter.

Fick också en känsla av att historien fick ett "för lyckligt slut"

* Jenny *

Har också svårt att tro på hela grejen.

Främst att de fått det beviljat innan man ens konstaterat en normal graviditet. Det är ju tusen grejer som kan hända så i början och sjukvården brukar vara ganska sparsam med åtgärder så tidigt.

För att ta ett exempel tar jag blodförtunnande sprutor för att förhindra en propp under min graviditet. Läkaren ville inte sätta in dessa förrän de konstaterat att allt var normalt, tex inget utomkvedes och att hjärtat kommit igång och så vidare. 3 ultraljud krävdes innan de ens satte in sprutorna.

Det är ju väldigt kritiskt i början och att då få igång hela apparaten så att de ger klartecken för snitt i vecka 5 känns lite orimligt.

Förmodligen vet vi inte hela sanningen, känns som det finns mer, om det nu stämmer.

Yeah, right...

Ja isf är det så fru läkare, för jag ljuger inte.
Denna läkare, mfl->för-hon-är-absolut-inte-unik-i-sitt-resonemang, anser inte att stor oro eller att avstå barn pga vf är rimligt för att neka snitt.

Har visat min väninna tråden och uppmuntrat henne att skapa ett konto och kommentera. Får se om hon gör det, forumaktivitet är inte riktigt hennes grej.

Har också svårt att tro på hela grejen.

Främst att de fått det beviljat innan man ens konstaterat en normal graviditet. Det är ju tusen grejer som kan hända så i början och sjukvården brukar vara ganska sparsam med åtgärder så tidigt.

För att ta ett exempel tar jag blodförtunnande sprutor för att förhindra en propp under min graviditet. Läkaren ville inte sätta in dessa förrän de konstaterat att allt var normalt, tex inget utomkvedes och att hjärtat kommit igång och så vidare. 3 ultraljud krävdes innan de ens satte in sprutorna.

Det är ju väldigt kritiskt i början och att då få igång hela apparaten så att de ger klartecken för snitt i vecka 5 känns lite orimligt.

Förmodligen vet vi inte hela sanningen, känns som det finns mer, om det nu stämmer.

Hur kan du ens dra en parallell mellan att sätta in tidig medicinering mot att bevilja snitt?
Medicinering kan påverka barnets utveckling, det gör vare sig ett beslut om vf eller ks.

* Jenny *

Vad är ni två för röttna människor igentligen ?? påstår att historien inte är sann och att det är för ett lyckligt slut ?? man tror ju inte sina ögon när man läser detta:eek: jag har flera kompisar som har fått beviljat snitt i tidigt skede inga problem alls. Alla är nöjda och mår bra. Det är inget konstigt med det. End of Story.

Men samtidigt så förstår jag att en läkare fattar ett sådant beslut.
Jag kan se två resultat i annat fall.

Det ena är en abort.
Det andra är ett aldrig sinande tryck på vården om att bevilja det där snittet.
Massor av tjafs och tid för att till slut antingen bevilja snitt eller hamna på en senare abort.

Någon som absolut inte på några villkors vis alls vill - den har någon hake som det kan ta åratal att komma till rätta med.
Då så är det nog enklast för vården att bara göra det där snittet.
Så jag skulle kanske påstå att läkaren var lat och konflikträdd som tog den enkla vägen.
Men att det ändå var det enda vettiga beslutet då det annars bara hade varit att stånga pannan blodig.

Att förhindra en propp lär ju i alla fall vara mer brådskande än att besluta hur kvinnan ska förlösas 35 veckor senare.

De ville ju ha mig på medicinering väldigt omgående eftersom jag haft propp tidigare, men inte förrän allt var konstaterat normalt fick jag några sprutor, trots att de då tog en rätt rejäl risk med min hälsa. Barnet löper inga risker med medicineringen.

I ditt fall fanns såvitt jag vet inga risker för någons hälsa, ändå beslutar man om snitt redan innan man konstaterat en normal graviditet.

Det är det som låter lustigt.

Ställer mig också rätt frågande hur de har kollat att hon ens är gravid? Grav-test kan ju visa fel om det blivit tidigt MF, så det känns lustigt om sjukvården litat blint på det och dragit igång denna apparat på endast ett hemmagrav-test.

Hon kanske vågar bli gravid igen med ett sådant löfte?
Då så är det ju värdefullt ändå.

Ställer mig också rätt frågande hur de har kollat att hon ens är gravid? Grav-test kan ju visa fel om det blivit tidigt MF, så det känns lustigt om sjukvården litat blint på det och dragit igång denna apparat på endast ett hemmagrav-test.

Av den enkla anledningen att hon ville ha svar oavsett. Hon har precis testat positivit och alla är väl medvetna om att allt kan hända.

Jag gjorde själv nyligen en ganska omfattande utredning som kopplade in både spec.mödra.vård på mitt eget sjukhus samt spec från Karolinska - innan jag ens lät mig själv bli gravid, för att jag ville veta EXAKT vad jag hade att vänta mig och vilken förlossningsmetod som hade varit aktuell.
Jag har liknande problematik som du fö.

Min väninna får inget nu som hon ändå inte hade fått vid ett senare tillfälle så enda skillnaden här är tiden - och att hon slapp masa sig igenom en bunt meningslösa aurorasamtal för att slutligen få sitt snitt.
Det var ändå en auroraterapeut som släppte igenom henne efter första samtalet, förstår man att personens beslut inte går att rubba genom utbildning eller övertalning så är det väl absolut korrekt att spara på dessa samtal till individer som behöver dem.

Senast ändrad:

Ja isf är det så fru läkare, för jag ljuger inte.
Denna läkare, mfl->för-hon-är-absolut-inte-unik-i-sitt-resonemang, anser inte att stor oro eller att avstå barn pga vf är rimligt för att neka snitt.

Har visat min väninna tråden och uppmuntrat henne att skapa ett konto och kommentera. Får se om hon gör det, forumaktivitet är inte riktigt hennes grej.

Och mina patienter kommer och får löften om att operera in en ny höftled för säkerhets skull. De kan ju råka få artros om tio år. Och då är det ju bättre om de har en höfltled redan, för man kan ju få biverkningar av värktabletter.

* Jenny *

Jag anade att TS vän skulle bli beviljad snitt ganska tidigt, och jag förstod att när så skett skulle en del inte tro på det. Snark.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har en kär vän som är gravid i vecka 35. Barnet var oplanerat men är väldigt efterlängtat. Dock har min vän redan sedan innan hon...
2
Svar
32
· Visningar
4 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka