En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Sv: En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Vad glad jag blir för deras skull!

För mig egen skull inger det ett litet hopp om att inte behöver slösa bort massa tid och resurser utöver att behöva ha ångest i många månader.

Problemet är ju att för de flesta så är det inget val.

Jo men konsekvenserna är sådana att man inte ser det så.
Om valet att låta bli gör att någon dör eller så.

Om man ser det hela i ett större perspektiv än bara Sverige så föder kvinnor barn på ställen där bristen på snitt är ett verkligt problem med fara för livet.
Om man ser dessa behövda snitt som att inte ha ett val eller om man även räknar in "jag får panik och kräver snitt därför" som inte heller några val så ligger man ju på olika nivåer i valbarhet.

Väninnan har alltså fått sitt snitt beviljat i v5-6.

Jag undrar hur den läkaren tänker om man jämför med andra som definitivt borde ha fått ett snitt beviljat tidigt av medicinska orsaker.
De med skador och tidigare trauman t.ex.

Hur läkare kan motivera ett snitt med "bestämd och påläst" och neka ett annat snitt för det "går nog bra ändå"?

Är det alltså bättre att hävda "jag vill absolut inte" i stället för "jag tror att min kropp kan gå sönder"?

Eller är det så krasst att det hamnade i påsen "barn är bättre än abort"?

Jag undrar hur den läkaren tänker om man jämför med andra som definitivt borde ha fått ett snitt beviljat tidigt av medicinska orsaker.
De med skador och tidigare trauman t.ex.

Hur läkare kan motivera ett snitt med "bestämd och påläst" och neka ett annat snitt för det "går nog bra ändå"?

Är det alltså bättre att hävda "jag vill absolut inte" i stället för "jag tror att min kropp kan gå sönder"?

Eller är det så krasst att det hamnade i påsen "barn är bättre än abort"?

Vad vet vi om det?
Detta är kanske en läkare som har lätt till beviljande av snitt?
Sådana finns faktiskt, det är jag väl medveten om. Har en arbkamr som tillhörde kvinnokliniken i Falun, där sa de att de råder men inte tvingar, att prio var att kvinnan kände sig trygg och lugn under grav och inför förlossning. Hon fick också sitt snitt "lätt" beviljat, dock inte så tidigt.
Hon fick även en spiral insatt under snabbnarkos, i det fallet med motiveringen att man inte ska behöva ha ont i onödan.

I trådens fall var det som hävdades just:
Jag vill inte, jag vet att min kropp kan gå sönder, varken Auroran eller läkaren sade emot där, av förklarliga skäl.
Vill man något så grundar det sig i regel i något och väninnan satte ord på det.

Denna läkare verkade så vettig att jag har svårt att tänka mig att hon skulle uppträda tjuskalligt och principiellt, vilket jag annars anser att lite för många av dem verkar göra.

Senast ändrad:

Vad glad jag blir för deras skull!

För mig egen skull inger det ett litet hopp om att inte behöver slösa bort massa tid och resurser utöver att behöva ha ångest i många månader.

Jag med!
Jag gläds även åt hur glad och avslappnad hon blev. Hon fick som hon ville, nu blir det lugn och ro med möjlighet att fokusera på vettigare saker i livet. Bara att hoppas allt går bra :)

Så det handlar i så fall mindre om sorg och känsla av okvinnlighet, än att ha tvingats vara med om en helt vidrig upplevelse som man hade gjort allt för att vara utan. Då är det såklart inte så upplyftande att all förlossningsinformation betonar hur dåligt på alla sätt det är med snitt, för både mamman och barnet. Det vet man så väl om man blivit snittad ändå.

Nu är det ju rätt länge sedan, men jag fick faktiskt ett antal broschyrer samt boktips som handlade just om att (ofrivilligt, om än inte helt oväntat i mitt fall) ha fått gå igenom kejsarsnitt. Där stod just ingenting om att det var farligt/dåligt (vilket det ju heller "inte var" på den tiden, eftersom den här trenden att bli snittad "i onödan" inte var påtänkt, vilket ju betydde att alla snitt var medicinskt välmotiverade eller rentav livsnödvändiga), utan det handlade istället om läkningen, tankar som kommer upp och diverse annat. Jag hade behållning av de lästipsen.

Synd att man inte får sådant nu.

Det stod ingenting om att man skulle känna sig "okvinnlig", tack och lov. Jag hade nog fått blodstörtning av att läsa något sådant.

Det som jag funderar på är om det faktum att det fortfarande var tid för abort påverkar beslutet.
En kvinna som kommer med samma motivation i vecka 20 har ju inget annat val än att föda vaginalt om hon blir nekad snitt.
Utom möjligen att ta livet av sig då.
Men under ett sådant hot så hoppas jag att alla kvinnor får snitt i stället för att behöva hoppa från ett fönster.

Det som jag funderar på är om det faktum att det fortfarande var tid för abort påverkar beslutet.

Varför skulle det göra det? De flesta läkare i Sverige är ju inte direkt abortmotståndare och så vitt vi vet har inte kvinnan i det här fallet på något sätt "hotat" med abort.

Inte hotat men det är ju ganska så rimligt att tro att en abort är ett alternativ om man verkligen inte vill.

Läkare skall främja liv.
Ett snitt är i det stora hela ett billigt pris för ett barn.

Nu är det ju rätt länge sedan, men jag fick faktiskt ett antal broschyrer samt boktips som handlade just om att (ofrivilligt, om än inte helt oväntat i mitt fall) ha fått gå igenom kejsarsnitt. Där stod just ingenting om att det var farligt/dåligt (vilket det ju heller "inte var" på den tiden, eftersom den här trenden att bli snittad "i onödan" inte var påtänkt, vilket ju betydde att alla snitt var medicinskt välmotiverade eller rentav livsnödvändiga), utan det handlade istället om läkningen, tankar som kommer upp och diverse annat. Jag hade behållning av de lästipsen.

Synd att man inte får sådant nu.

Det stod ingenting om att man skulle känna sig "okvinnlig", tack och lov. Jag hade nog fått blodstörtning av att läsa något sådant.

Nej, sånt får man verkligen inte nu, tyvärr. Den enda info man fick var på bvc, en liten bok om att bli förälder. Där fanns ett avsnitt om förlossningen, där det stod något i stil med "du har just varit med om en förlossning, och vet att din kropp klarar mycket mer än du trodde. Det är fantastiskt att känna hur mycket din kropp klarar av, just när du inte trodde du skulle klara mer var barnet ute, och du fick äntligen träffa din lilla bebis!:love:"

Jag kan inte säga att den förlossningsskildringen på någon enda punkt motsvarade hur jag upplevde min förlossning. Jag har svårt att tro att särskilt många akutsnittade nyblivna mammor skulle känna igen sig i den skildringen. Snitt nämndes inte alls.

En kvinna som kommer med samma motivation i vecka 20 har ju inget annat val än att föda vaginalt om hon blir nekad snitt.
Utom möjligen att ta livet av sig då.
Men under ett sådant hot så hoppas jag att alla kvinnor får snitt i stället för att behöva hoppa från ett fönster.

Det känner jag mig högst tveksam till och jag hoppas verkligen inte att kvinnor ska behöva hota vare sig med abort eller liv för att få snitt. Men visst, det finns säkert någon principryttare som känner sig besegrad av ett aborthot.
Jag har däremot hört och läst kvinnor om som mår riktigt dåligt i väntan på snitt vilket faktiskt tagit ännu mer fart när abortgränsen passerats just för att det då verkligen är kört.

Den långa tiden flertal får vänta på besked tycker jag personligen är under all kritik, oacceptabel.

Senast ändrad:

Nej, sånt får man verkligen inte nu, tyvärr. Den enda info man fick var på bvc, en liten bok om att bli förälder.

Jo "man" får verkligen sådan information idag också. Iaf på min MVC under föräldrautbildningen som vi gick. Vi fick med oss små högar med broschyrer efter varje tillfälle, samt såg filmer och fick flera boktips.

Det är uppenbart olika, då. Jag fick ingen sån information.

Högvis med broschyrer: ja.
Information om snitt som inte explicit avrådde och beskrev hur dåligt det var jämfört med att föda vaginalt: nej.
Någon broschyr med sig hem från BB med info för dig som snittats: nej.

Men det är bra att informationen fanns i alla fall! Hur såg den info som ni fick ut, var det alltså specifika broschyrer med info "till dig som genomgått kejsarsnitt" som ni fick på föräldrautbildningen, eller hur såg det ut?

... jag hoppas verkligen inte att kvinnor ska behöva hota vare sig med abort eller liv för att få snitt.

När jag fick mitt första barn så träffade jag en kvinna som hade hotat med det.
Hon fick ändå inte snitt.
Nu så lät hon bli att ta livet av sig ändå med hänsyn till att hon hade barn sedan tidigare och inte ville lämna detta moderlöst.

Hon hade inte fått några förlossningsskador av sin vaginala förlossning men ansåg att plågan var outhärdlig.
Något val hade hon dock inte.

Detta var 20 år sedan.

Hur såg den info som ni fick ut, var det alltså specifika broschyrer med info "till dig som genomgått kejsarsnitt" som ni fick på föräldrautbildningen, eller hur såg det ut?

En av träffarna ägnades enbart åt "komplikationer efter vf" plus snitt. Vi fick se film om hur ett snitt går till och det diskuterades/berättades efter filmen om hur mammans återhämtning efter snitt går till. Vi fick även länktips till mer information (som jag inte sparade). Hur infoblad/broschyrer såg ut minns jag tyvärr inte och de ligger väl någonstans här i röran... :p Ska kolla om jag hittar dem. Det var inte information jag direkt lade på minnet, händer det så händer det och komplikationer (snitt) kan jag då oroa mig för senare.

Vi fick en riktigt bra föräldrautbildning faktiskt.

"du har just varit med om en förlossning, och vet att din kropp klarar mycket mer än du trodde. Det är fantastiskt att känna hur mycket din kropp klarar av, just när du inte trodde du skulle klara mer var barnet ute, och du fick äntligen träffa din lilla bebis!:love:"

Nej, där är ju identifikationsfaktorn ganska låg. Att jag iofs överlevde, ingav mig ingalunda känslan av att min kropp klarat av mer än jag trodde. Tvärtom hade den/jag, precis som väntat/befarat, fallerat.

Jag hoppas att det inte är så illa att all information om snitt numera är av negativ art, på grund av den här "trenden" att "kräva" att bli förlöst med snitt. Att det är där man så att säga skjuter in sig, från sjukvårdens sida.

Det borde väl ändå vara så fortfarande att de flesta snitt, såväl planerade som akuta, faktiskt sker med vanliga medicinska motiv, och inte som resultatet av en tjatkampanj?

Någon broschyr med sig hem från BB med info för dig som snittats: nej.

Men det fick jag. Ett litet häfte som heter "Kejsarsnitt - en annorlunda förlossning". Nu har jag inte lusläst det, men vid en snabb genomblick upplever jag det som sakligt. Dessutom fick jag ett informationsblad "Information från sjukgymnasten till dig som gjort ett kejsarsnitt". Så jag antar att det skiljer mellan sjukhusen...

Och immunförsvaret. Barn som föds vaginalt får i sig bra tarmbakterier från mamman.

Så kan det gå men det kan även gå så här:
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Grupp-B-streptokocker/

"Det vanligaste är att barnet smittas på vägen ut genom förlossningskanalen."

Just, och en nära bekant till min väninna råkade just smitta sitt barn på detta sätt, vilket inte slutade bra.

Allt är inte svart/vitt.

Hon hade inte fått några förlossningsskador av sin vaginala förlossning men ansåg att plågan var outhärdlig.
Något val hade hon dock inte.
.

Idag finns val, tur är väl det för oss som lider av I-världs problem.
Det är skillnad om det inte finns något val, då får man stå sitt kast eller bestämma sig för hur viktigt det är med barn i livet.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har en kär vän som är gravid i vecka 35. Barnet var oplanerat men är väldigt efterlängtat. Dock har min vän redan sedan innan hon...
2
Svar
32
· Visningar
4 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat