En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Sv: En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Men sen har det såklart hänt saker kring ditt höftparti just för att du också burit fram tre barn!

Det som har hänt är inte runt höftpartiet kan jag väl säga.
Det sitter på annan plats - litet högre upp och går att få bort.
Inte beror det på barnafödande heller.

Men anledningen till full narkos vid urakut är ofta för tiden att vänta in ryggbedövningen inte finns. Man ska ju helst ha förlöst barnet inom 10 min så jag skulle gissa på att ditt snitt ses som akutsnitt enligt svensk syn att se på hela ?

Vid akut snitt förlöses barnet oftast inom 30-60 min.
Jag har ingen tidsuppfattning men nog borde de ha förlöst inom 10 min. Jag hade tagit ryggbedövning för att kunna sova några timmar. Så blev jag och sambon bryskt väckta när man plötsligt upptäckte att hjärtljuden hade stannat. Så det vara bara en ytterligare lokalbedövning på magen som skulle till och den tog inte mer än nån minut att verka. De la något muskelavslappnande också för jag skulle skaka lite mindre okontrollerat. Tror det kan anses vara urakut då navelsträngen låg runt halsen och bebisen kom ut blå och behövde konstgjord andning.

Varken mitt eller barnets liv var i fara, och snittet kallades akut, inte urakut eller katastrof. Jag hade dock haft krystvärkar väldigt länge, och var medtagen. Jag hade under inga omständigheter kunnat hantera att bli uppskuren i vaket tillstånd då. Jag vet inte vad som hade hänt om de föreslagit det, jag hade nog blivit psykotisk eller nåt.
Utifrån dina kategorier, så befann sig mitt snitt någonstans emellan.
Man hade hunnit lägga ryggbedövning, men jag hade inte fixat en operation i vaket tillstånd då. Det kom öht inte på tal.
Låter som vi hade lite liknande historier och jag tror att jag nog lika gärna kunde varit fullt sövd då jag ändå var i sån chock att jag knappt har några minnen av det
I trådstarten låter det ju nästan som att man vill testa att driva igenom ett planerat snitt, utan egentlig anledning.

Jag är lika frågande som du inför både det, och all den här kritiken av vården överlag, och kring diskussionen om att få välja förlossningssätt.

Nej, det är helt uppenbart att man inte inser hur pass jobbigt det faktiskt är att bli opererad.
Håller helt med:bow:

Senast ändrad:

Det som har hänt är inte runt höftpartiet kan jag väl säga.
Det sitter på annan plats - litet högre upp och går att få bort.
Inte beror det på barnafödande heller.

;)

(jag tänkte mer på skelettet, närmare bestämt bäckenet och den förändring som sker där i och med fogarnas uppluckring)

Delvis knapplån...

Det hände med min som på +5kg, huvudet kom ut men sen var det stopp. Han hade för stort bröstomfång....de hade det lite svårt en stund, tror det var runt 7-10pers i rummet samtidigt men de lyckades till slut få loss honom.

Knakade lite oroväckande när de drog, trodde att jag skulle dö men var ganska förlikad med det...kändes ok på ngt sätt. Fick inga komplikationer av detta som jag skulle önskat snitt för att slippa. Visst det är inte som förr nertill men det funkar som vanligt vid sex men ej vid mens, svanskotan har fått en "smäll" som gör den öm och ger smärta om jag smäller mig ner på en stol, detta trots 4½år sedan förlossningen. Hm... och så har jag väl viss inkontinens som gör sig mest påmind vid ridning och studsande på studsmattan, men detta kommer troligen av det faktum att sonen var så stor och tung och inte av att det var en vaginal förlossning.

Skulle jag mot förmodan skaffa fler barn (fick en dotter 1½år innan) skulle jag inte välja snitt trots att det kunde gått illa för speciellt barnet i dett fall, snitt skulle vara en sista utväg ifall det visade sig DÅ att det var en fara för barnet utan.
/Jenny

Men anledningen till full narkos vid urakut är ofta för tiden att vänta in ryggbedövningen inte finns. Man ska ju helst ha förlöst barnet inom 10 min så jag skulle gissa på att ditt snitt ses som akutsnitt enligt svensk syn att se på hela ?

Vid akut snitt förlöses barnet oftast inom 30-60 min.

Vid full narkos har dom 3-4 minuter på sig att få ut barnet, för det inte ska bli påverkat av narkosmedlet.
Sambon berättade att dom stod redo med kniven lutad mot min hud & väntade på att jag skulle slockna. Sen gick det fort, han fick gå ut ur salen då han inte klarade att se hur jag rycktes fram & tillbaka på op bordet när dom skulle ha ut henne i tid.

Jo jag är kanske dålig på att formulera mig, men jag menade givetvis från beslut till att barnet är ute.

Jag sövdes ju också under mitt snitt och sambon beskrev händelseförloppet ungefär som din sambo, dom stod beredda och sedan pang tjong var hon ute.

Delvis knapplån...

Det hände med min som på +5kg, huvudet kom ut men sen var det stopp. Han hade för stort bröstomfång....de hade det lite svårt en stund, tror det var runt 7-10pers i rummet samtidigt men de lyckades till slut få loss honom.

Aj aj aj, tur att det gick bra för er del, inte ovanligt med barn som i din sons sits får frakturer på nyckelbenet/n.

Han klarade sig bra som tur var.....de hann aldrig sätta någon elektrod eller vad det heter på honom så de hade ingen koll på hjärtljud och så...vilket antagligen stressade dem lite extra. Men han verkade inte ha stressats nämnvärt då han inte gjort på sig i fostervattnet.
Hade han inte fastnat hade han varit ute en halvtimma efter vi kom in nu drog det ut lite extra på tiden. Men lite oroliga var de nog för honom efter för de kom och plockade honom från mig på natten och var borta med honom 1-1½ timma....vet inte vad de gjorde med honom...jag skulle sova så länge sa de!
/Jenny

De gjorde nog inget särskilt men var han lite bred och satt fast så kanske de ville kolla andningen lite sådär för säkerhets skull, vissa barn som sitter fast kan ju bli lite ansträngda, kanske träningsvärk om de inte har fått fraktur.

Det är vad jag kan hitta 5,5% som får förlossningsskador av typen "gå sönder" totalt sett.
I den statistiken måste ju jag då vara med.
90% av dessa går att reparera fullständigt.
Då så har vi 0,55% som inte blir fullt återställda.

Om man skall basera sina val på statistik så tycker jag i alla fall att man skall använda den korrekta statistiken.
Du ligger en 10-potens fel.

Dessutom så finns metoder för att minska skadorna.
Och dessa metoder tycker jag att man skall fokusera på.
Så att man kan minska antalet skador med den vaginala förlossningen som ju egentligen är den bästa på alla andra sätt.

Nyköping kanske är något för din vän?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=4415606

Där så har de efter att ha haft den sämsta statistiken fått ner siffran till 2,6 procent, vilket är under rikssnittet.
Om 90% av dessa går att laga så är man nere på 0,26% med bestående men.

Det är 2,6 promille ~ 5 av 2000.

Jag undrar var TS tog vägen?
För jag skulle gärna vilja ha litet kommentarer på den här statistiken.

Knapplån

Jag har läst hela tråden ;) och är helt klar med vad jag står... men det jag undrar är: TS: om din väninna inte får beviljat snitt, vad gör hon då? Aborterar barnet om det fortfarande är möjligt vid tidpunkten för nejet?

*kl*

Min statistik. En vaginal som slutade med akutsnitt pga snedrotation så barnet inte kom ut. En vaginal som var skolboksexempel. Jag skulle ALDRIG välja snitt om det inte var absolut nödvändigt.

Jag förstår inte. Om man är rädd för att bli inkontinent, få fula bröst, få bristningar och skadat underliv, VARFÖR ens bli gravid? De tre första kommer av graviditeten, inte förlossning och amning. Det finns massor med barn i världen som vill ha föräldrar, varför inte adoptera istället?

Jag förstår mig inte på kvinnor,varför hackar vi på varandra om ALLT ??? varför kan man inte få göra som man vill utan att få en hel svärm av folk som blir helt tokiga på hur andra väljer att göra med sina liv ???? vad spelar det för roll för andra kvinnor hur man väljer att föda sitt barn ?? är det inte huvudsaken att föräldrarna är bekväma i sitt val ?? det är ju knappast någon annans huvudverk eller smärta en den som väljer snitt/ vaginal.

Hör aldrig män kritisera om detta ämne, så varför är då kvinnor helt besatta med att gräla på andra "medsystrar" :grin: om hur man ska göra och INTE.
Får man en extra stjärna i himmlen om man är den perfekta yberkvinnan ?

Är man en sämmre förälder bara för man vill ha rätten att välja över sin kropp/liv ? många verkar tycka det iaf.
Tycker folk ska ta och bry sig om sitt egna och faktist strunta i andras val, självklart ska man få ha en åsikt men VEM har rätten att säga vad som är rätt och fel för just den personen ??
Kvinnor, lägg ner stridsyxan och var glad för den andras skull och sluta DÖMMA andra för dens val.:)

Jag undrar var TS tog vägen?
För jag skulle gärna vilja ha litet kommentarer på den här statistiken.

Som snabbast:
Har tidigare postat statistik från socialstyrelsen samt Eva UF.
Utgångsläget var att var 10:e drabbades vid VF av någon typ av komplikation, 2 av 1000 var samma siffra gällande KS.
Det fanns även mer detaljerade procentsatser gällande vilken typ av komplikationer.

När det gäller underlivsskador, som jag skrev tidigare, så känner jag PERSONLIGEN att det finns för stort mörkertal (som även bekräftas av bla EUF) för att ha något att peka på med säkert finger.
Dina egna kalkyler/spekulationer mellan tumme och pekfinger är gissningar. Eva UF som är vår främsta forskningsinstans inom detta område har mig veterligen ingen presenterad statistik mer än att hon själv säger att alla inte blir helt bra?

Det jag själv vet är att jag har bekanta som ingår i bristningsstatistiken men som inte sökt hjälp/rapporterat sina bestående skador så om 90% går att reparera fullständigt undrar jag hur de kan veta det? Har 90% av de 5,5% sökt hjälp och man lyckades återställa alla och mina bekanta tillhör de resterande 10%?
Nja.

Det är ett ämne som är tabu och att vården hänvisar till knipövningar och blöjor är väl en del av förklaringen.
För min del har den delen av statistik aldrig spelat någon roll, risken att sabba underlivet och förlita sig på operation som inte garanterar att jag får tillbaka mitt gamla underliv - nej tack.
Men det är ju jag det.
Opererat mig och känt operationssmärtor har jag erfarat flertal gånger och hade valt det alla gånger i veckan framför vf.
Men det är ju jag det.

*kl*

Min statistik. En vaginal som slutade med akutsnitt pga snedrotation så barnet inte kom ut. En vaginal som var skolboksexempel. Jag skulle ALDRIG välja snitt om det inte var absolut nödvändigt.

Jag förstår inte. Om man är rädd för att bli inkontinent, få fula bröst, få bristningar och skadat underliv, VARFÖR ens bli gravid? De tre första kommer av graviditeten, inte förlossning och amning. Det finns massor med barn i världen som vill ha föräldrar, varför inte adoptera istället?

Jag tror inte att övriga som skaffar barn VILL drabbas av det du nämnde, de har bara accepterat kostnaden för att få ett biologiskt barn och HOPPAS att det händer alla andra. Andra vill kanske minimera riskerna för deras specifika rädslor genom att välja alternativ.

Kvinnor, lägg ner stridsyxan och var glad för den andras skull och sluta DÖMMA andra för dens val.:)

Du ser öht inte skillnaden mellan att diskutera företeelser såsom förlossningssätt, och att hacka på andra? Som jag ser det är den här tråden på ett utmärkt vis helt dominerad av det förra, inte det senare. Det underlättas ju också av att TS själv inte står i begrepp att föda barn på vare sig det ena eller andra sättet, mig bekant. Diskussionen är så sett att betrakta som ganska teoretisk, eftersom TS väninna, som var utgångspunkt för det hela, såvitt känt inte deltar i den.

Men jag kommer aldrig att gå med på att jag måste vara stöttande och positiv varenda gång en kvinna gör något, bara för att hon är kvinna. Jag räknar med att även kvinnor är tänkande varelser som klarar av att diskutera saker och ting.

KL: Hur är det, finns det inte möjlighet att göra snitt på privatklinik för den som inte har någon medicinsk/ godkänd psykologisk" (typ: jag har ingen lust att föda, man blir ful) anledning? Det handlar ju om svåra frågor, många man läser om blir man ju helt bestört över att de haft svårt att få snitt (Cala tillexempel) men samtidigt finns det väl anledningar till att landstingsvården inte verkar vilja bevilja snitt speciellt lätt.

Är man en sämmre förälder bara för man vill ha rätten att välja över sin kropp/liv ?

Problemet är ju när någon väljer något som inte alls motsvarar va de tror att de har valt.

Vi lägger oss i massor av saker av säkerhetsskäl och samhällsekonomiska orsaker.

Åka bil med bilbälte, åka MC med hjälm, inte köra bil på fyllan o.s.v. för att spara på både lidande och samhällspengar.
Det är samma sak med förlossning.
Om man väljer på fel premisser så blir det ett sämre val i stället för ett bättre och samhället får betala.

Det är jättehärligt att åka MC utan hjälm - men farligt.

.... Eva UF som är vår främsta forskningsinstans inom detta område har mig veterligen ingen presenterad statistik mer än att hon själv säger att alla inte blir helt bra?
Det var ju den som du hade länkat till.
Det var där det stod om 90%.

Det är ett ämne som är tabu och att vården hänvisar till knipövningar och blöjor är väl en del av förklaringen.
Det tycker jag däremot är alldeles förskräckligt.
Alla kvinnor som föder vaginalt skall erbjudas all hjälp som finns att få för att bli återställda.
Och informeras om det på förlossningen samt helst även få en tid inbokad eller en kallelse när det är dags.
Det behöver svullna av en del för bästa resultat så man bör vänta en liten tid.

För min del har den delen av statistik aldrig spelat någon roll, risken att sabba underlivet och förlita sig på operation som inte garanterar att jag får tillbaka mitt gamla underliv - nej tack.
Men du har ju pekat på just det som beslutsunderlag.
Statistik.
Nu så diskuterar jag statistik och då så är det plötsligt inte det som gäller längre.

Nå så vad är det egentligen som gör att du hellre väljer 2,6 promille risk för underlivsskada än 2 promille risk för svåra komplikationer av ett kejsarsnitt?
Inte kan det då vara statistik i varje fall.
Underlivet blir dessutom i vilket fall som helst påverkat av själva graviditeten.

Hur tänker du egentligen?

*knapp lån*

Jag tycker att det är en intressant diskution, och den säger en del om hur världen förändras.
MEN det som inte förändras är att barn som föds vaginalt har en bättre start i livet.
Hela den här tråden har valt att inte focusera på hur man skapar en bra start i livet för dessa små.
Om det hade varit bättre för barnen att komma fram genom ett hål i magen på kvinnan, skulle vi säkert varit födda med dragkedja där.

Jag vidhåller att var och en bör få välja fritt, man ska inte bara läsa på om förlossningar när valet ska göras, utan också bara informerad om hur barnet upplever det.
(Sedan tycker jag att man ska betala själv för onödiga operationer, Men det är min egen högst personliga åsikt)

* Jenny *

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har en kär vän som är gravid i vecka 35. Barnet var oplanerat men är väldigt efterlängtat. Dock har min vän redan sedan innan hon...
2
Svar
32
· Visningar
4 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat