En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Sv: En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Jag fick inte heller sån där undersökning. Däremot så förlitade jag mig på att alla kvinnor i min släkt fött med vf komplikationsfritt så då borde jag också det. Tror det lindrade stress och oro en hel del .

De sade att de gjorde den på alla förstföderskor.
Men den var som vilken undersökning som helst egentligen.
En sista kontroll före förlossningen.

Jag är förstagångsföderska med BF+2, här har det inte nämnts eller gjorts någon som helst kontroll som den du beskriver. Frågade fyra av mina vänner som fått barn de senaste åren och de visste inget om detta heller.
Så att det skulle vara en rutin ifrågasätter jag starkt.

Vill bara sluta mig till de som fött barn med vf utan komplikationer, göra oss hörda. ;)

Jag får väl också haka på då.

3 barn, aldrig ett stygn, blödde första barnet av barnmorskan beräknat 0,5 dl, nästan inget.

Lustgas o egen tolkning av smärta på skala 1-10 blev det 2.

Jag antar att man resonerar som så att om en person har för trångt bäcken vid en normal födsel så kommer man att märka det; huvudet kommer inte ut och då blir det akutsnitt.

Huvudet kan fastna och inte komma ut åt något håll om man har riktig riktig otur.

Ja, alternativt så har lusten att uppdatera arbetsmetodik efter vetenskap konstpaus. För forskas gör det ju (har jag sett/läst ;) ).

Ja, det är klart att det forskas. Men jag tror att forskningsresultaten på området har lite svårare att ta sig ut till klinikarbetet jämfört med andra medicinska forskningsresultat. Dumt nog och pga alla känslor och myter som omger det hela.

Så är det men hon vill veta vad hon ska ställa in sig på. Om det blir missfall är det någon idé att övht låta sig bli gravid igen, ex?

Fast ett tidigt missfall anses inte ens vara något som behöver utredas. Vi pratar ju om något i stil med 40% av alla graviditeter (befruktningar). Någonstans efter tex tre missfall på rad, börjar det hela bli lite medicinskt intressant. (Man går ju inte till läkare med förkylning och magsjuka heller.)

Med en sådan förbannelse hängande över huvudet hade jag nog trots allt varit rätt snabb med att underkasta mig kontrollorganet :D

Men vad kan ett kontrollorgan göra åt Högre Makter?

Tror inte du hade blivit tvingad men att ha en bakdörr/genväg att ta till kan troligen kännas nog så tryggt. Kanske tom locka fram lite extra krut?
Jag har hört att en del som gått igenom jäkliga förlossningar haft sådan träningsvärk efteråt att det varit en faktor till att de knappt tagit sig upp ur sängen.

Ja, jag tycker att det låter schysst att säga ett realistiskt antal timmar i förväg (12 är säkert rätt lagom som riktlinje). Sen kan man ju förlänga den tiden om det känns så.

Just träningsvärk skulle jag säga är det minsta problemet, det hade jag nog också (jag kunde i alla fall inte resa mig själv på några dagar), men de kramper i den hopsydda livmodern som beror på att den drar ihop sig, slog ut alla andra smärtor. Fy fan, de fem dygn som jag hade de smärtorna var verkligen inte roliga. De smärtlindrade utöver vad som anses lämpligt vid amning, och ändå var det helt vidrigt. Och jag har hög smärttröskel. Om det är just smärta man är rädd för, skulle jag avråda från snitt av just det skälet. Det var verkligen något i hästväg, jag minns det som mycket värre än några timmars krystvärkar.

Det där med snittärr är också intressant. Beroende på sjukhus och personal verkar det vara väldig skillnad i betydelsen av att göra "snygga" ärr, både gällande placering och stygn.

Planerade snitt läggs oftare på tvären, akuta och katastrofsnitt, däremot, läggs från naveln och nedåt (det finns vettiga anledningar till detta, men jag kommer inte ihåg dem). Akuta och katastrofsnitt blir också oftare infekterade, vilket ger fulare ärr (det gäller ju alla sår som blir infekterade). Min läkare lade enorm ambition i att göra snygga stygn, men pga infektionen som blev i ärret hjälpte inte det så mycket.

Jag tycker att det utan tvekan mest fasansfulla förlossningssättet skulle vara kejsarsnitt då man är vaken. Jag fattar inte hur någon kan ställa upp på det.

Kan hända att det har varit rutin tidigare, för även jag och de jag känner som fick barn för "länge sedan" har blivit mätta och kollade som I_U vid grav. no 1.

Det är nog inte många som har gjort den undersökningen för jag känner ingen som har gjort en sådan :confused:

Jag gjorde den och det är verkligen ingen hightech. Man mätte hur brett det var mellan sittbenen med en knytnäve. :) På min tid gjordes inga ultraljud som det görs idag, det var nog bara på svåra fall.

Jag fick inte heller sån där undersökning. Däremot så förlitade jag mig på att alla kvinnor i min släkt fött med vf komplikationsfritt så då borde jag också det. Tror det lindrade stress och oro en hel del .

Jag förlitade mig som sagt på nämnda förbannelse, samt på det faktum att vi har mycket låg dödlighet i barnsäng i Sverige. Jag var inte det minsta stressad eller orolig.

Under graviditeten är det många som tex kräks mer eller mindre oavbrutet i tre månader, personligen avskydde jag att vara gravid varje sekund, barn har man i 18 år (minst) och några av de åren är barnet i puberteten.

En riktigt vidrig förlossning pågår kanske i två dygn.

Vad är två dygn att tjafsa om i det stora hela, tänkte jag.

Jag tycker att det här med att få barn, handlar absurt mycket om just förlossningen, som ju är det minsta av det hela.

Lite OT.

Urakut snitt eller katastrofsnitt görs enbart när mammans eller barnets liv är i stor fara, man hoppar över många förberedelser, söver mamman och öppnar upp. Dessa snitt skärs då lodrätt, man har en tidsram på ca 15 min från beslut till att barnet måste vara ute.

Akutsnitt kallas alla dom snitt som inte utförs på planerad dag. Dvs alla förlossningar som hunnit starta kallas för akutsnitt.
Dessa snitt läggs ofta som bikinisnitt precis som vid planerade snitt. Man sövs inte under full narkos ren generellt och tidsramen är allt från 30 min och flera timmar efter att föräldrarna varskotts

Men det jag tycker är intressant i sammanhanget är vad man vänder sig emot när det gäller förlossningsvården. Är det attityden, vården, forskningen, eller nåt annat? Vad är det man vill uppnå? Detta är ju inte lätta frågor direkt. Vill vi ha en vård där man fritt kan välja kejsarsnitt eller vaginalförlossning? Hur många som väljer kejsarsnitt och får komplikationer kommer då inte vara missnöjda över att de fick ett fritt val i stället för att medicinsk kompetens avgjorde? Jag har ibland en känsla av att detta snarare handlar om en maktstrid med en av de sista auktoriteterna (vården) som finns i det individualiserade samhället, snarare än att man verkligen är en auktoritet på sitt eget barnafödande innan man knappt har blivit gravid.

De kanske mäter på något annat sätt i dag som man inte riktigt märker.
Tekniken går ju framåt och jag har svårt att tro att de skippar en så enkel sak när det gäller att veta hur lätt eller svårt barnet kommer ut.

Kan de kanske se det på ultraljud eller något?

Men det jag tycker är intressant i sammanhanget är vad man vänder sig emot när det gäller förlossningsvården.

Jag vänder mig mot nonchalansen.
Att man inte ser till att göra förlossningar så skonsamma som det bara går.

Om det nu går att få ner antalet förlossningsskador till 2,6% när man anstränger sig litet, varför gör man inte det då på alla förlossningskliniker?
Det verkar ju helt klart vara olika bra att föda på olika ställen.

Har de inte gjort den undersökningen på dig?

Nej. De skickade mig till en vanlig sjukgymnast (på min begäran att det skulle kollas) som klämde och kände lite på ryggen, bekräftade att jag var lite sned och sedan ville sälja på mig ett foglossningsbälte. Ska till BM på måndag, ska ta upp det då.

Kan hända att det har varit rutin tidigare, för även jag och de jag känner som fick barn för "länge sedan" har blivit mätta och kollade som I_U vid grav. no 1.

Där jag arbetade var det inte rutin, de mätte de som var i riskgrupp, små mödrar, stora magar, smala mödrar, övergångna mödrar.

Men jag vet en de missade på, fast de mätte på moderns begäran och tjat.

Här gör de endast gynundersökning om det är svårt att fastställa hur långt gången kvinnan är eller om någonting verkar onormalt. Dock håller man självklart koll på barnets storlek genom att mäta mage, klämma och känna. Utifrån.

Men varför inte se till att vara så säkra som man bara kan?

Ärligt talat så är jag nu litet besviken på hur andra än jag blir behandlade inför en förlossning.
Jag skulle önska att alla blev så bra omhändertagna och bemötta som jag har blivit.
Det skulle garanterat minska förlossningsskador både hos mödrar och barn.

Att kräva bra förberedelser och en bra förlossningsvård tycker jag att man skall göra.
Dock är inte det alls samma sak som att kräva snitt.
Men jag förstår att man kan få för sig det om den vaginala förlossningen förminskas och riskerna nonchaleras.

*kl*

Intressant. Så olika det kan vara!

Själv kämpade jag hårt för att få föda vaginalt (i Sydafrika) och blev idiotförklarad på köpet. Tyvärr blev det till slut akut snitt efter 30 timmars utdragen förlossning där jag tvärvägrade att skriva på att det skulle bli snitt tills hjärtljuden försvann och jag inte hade något val. Så där stod jag med lång näsa och läkaren blev ännu mer övertygad om vad som kan hända med de som vägrar snittas (på de sjukhuset var de mycket stolta över sin snittstatistik, närmare 100%)

Dock hade de en väldigt bra amningsavdelning och barnmorskor som gjorde många hembesök tills amningen fungerade (de hade en väldigt bra amningsstatistik genom det).

Just träningsvärk skulle jag säga är det minsta problemet, det hade jag nog också (jag kunde i alla fall inte resa mig själv på några dagar), men de kramper i den hopsydda livmodern som beror på att den drar ihop sig, slog ut alla andra smärtor. Fy fan, de fem dygn som jag hade de smärtorna var verkligen inte roliga. De smärtlindrade utöver vad som anses lämpligt vid amning, och ändå var det helt vidrigt. Och jag har hög smärttröskel. Om det är just smärta man är rädd för, skulle jag avråda från snitt av just det skälet. Det var verkligen något i hästväg, jag minns det som mycket värre än några timmars krystvärkar.
Håller med och det var därför jag som har värligt låg smärttröskel var helt inställd på vaginal förlossning men med epidural.
Det tog veckor innan jag kunde skratta, böja mig ned eller lyfta min bebis. Och då fick jag ändå de starkaste smärtlindrade tabletterna som gick att få utan att påverka amningen under dessa veckor.

Planerade snitt läggs oftare på tvären, akuta och katastrofsnitt, däremot, läggs från naveln och nedåt (det finns vettiga anledningar till detta, men jag kommer inte ihåg dem). Akuta och katastrofsnitt blir också oftare infekterade, vilket ger fulare ärr (det gäller ju alla sår som blir infekterade). Min läkare lade enorm ambition i att göra snygga stygn, men pga infektionen som blev i ärret hjälpte inte det så mycket.

Jag tycker att det utan tvekan mest fasansfulla förlossningssättet skulle vara kejsarsnitt då man är vaken. Jag fattar inte hur någon kan ställa upp på det.

Urakut snitt eller katastrofsnitt görs enbart när mammans eller barnets liv är i stor fara, man hoppar över många förberedelser, söver mamman och öppnar upp. Dessa snitt skärs då lodrätt, man har en tidsram på ca 15 min från beslut till att barnet måste vara ute.

Akutsnitt kallas alla dom snitt som inte utförs på planerad dag. Dvs alla förlossningar som hunnit starta kallas för akutsnitt.
Dessa snitt läggs ofta som bikinisnitt precis som vid planerade snitt. Man sövs inte under full narkos ren generellt och tidsramen är allt från 30 min och flera timmar efter att föräldrarna varskotts

Mitt snitt var "urakut" och det var väl där jag kan vara glad äver att jag födde i Sydafrika, på ett sjukhus som är supervant vid snitt. Det tog mindre än 10 min från att beslut togs tills jag låg i operationssalen och väntade på att bedövningen skulle ta. Jag var helt vaken, men en skärm som hindrade mig från att se min mage. Jag hade värkar, skakade av chock jag fått av 30 timmars förlossning och oro över bebisen som inte längre hade hjärtljud, och var livrädd för att bli snittat vilket jag ju försökt undvika sen jag blev gravid. Den enormt erfarne kirurgen skar trots det "urakuta" ett jättesnyggt snitt som idag bara syns som ett veck längs med "bikinilinjen". Jag såg inte vad som hände, alla bara var koncentrerade på barnet som knappt levde. Sambon och alla läkare sprang iväg till ett annat rum och jag kördes, ännu mer chockad, till uppvaket. Jag fortsatte även skaka okontrollerat av chock och utmattning och i takt med att bedövningen släppte, och mina värkar fortsatte, blev smärtan helt outhärdlig.
Nu är väl ett planerat snitt en annan sak, men jag tror ändå att den som väljer det inte riktigt förstått vilken kompicerad operation det är och hur många lager man faktiskt skär igenom.

Till skillnad mot dig, såg jag hela operationen via den kromade lampa de hade ovanför operationsbordet. :crazy:
Det var min första förlossning som slutade i akutsnitt.

Min andra var ett planerat snitt och det värsta var väl att vara förlamad och inte få panik för man inte kan vifta på tårna.

Nu har jag så mycket ärr vävnad, att rekommendationen är att inte skaffa fler barn, det går inte snitta fler gånger och vf funkade inte så bra.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har en kär vän som är gravid i vecka 35. Barnet var oplanerat men är väldigt efterlängtat. Dock har min vän redan sedan innan hon...
2
Svar
32
· Visningar
4 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka