Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De sade att de gjorde den på alla förstföderskor.
Men den var som vilken undersökning som helst egentligen.
En sista kontroll före förlossningen.
Vill bara sluta mig till de som fött barn med vf utan komplikationer, göra oss hörda.
Jag antar att man resonerar som så att om en person har för trångt bäcken vid en normal födsel så kommer man att märka det; huvudet kommer inte ut och då blir det akutsnitt.
Ja, alternativt så har lusten att uppdatera arbetsmetodik efter vetenskap konstpaus. För forskas gör det ju (har jag sett/läst ).
Så är det men hon vill veta vad hon ska ställa in sig på. Om det blir missfall är det någon idé att övht låta sig bli gravid igen, ex?
Med en sådan förbannelse hängande över huvudet hade jag nog trots allt varit rätt snabb med att underkasta mig kontrollorganet
Tror inte du hade blivit tvingad men att ha en bakdörr/genväg att ta till kan troligen kännas nog så tryggt. Kanske tom locka fram lite extra krut?
Jag har hört att en del som gått igenom jäkliga förlossningar haft sådan träningsvärk efteråt att det varit en faktor till att de knappt tagit sig upp ur sängen.
Det där med snittärr är också intressant. Beroende på sjukhus och personal verkar det vara väldig skillnad i betydelsen av att göra "snygga" ärr, både gällande placering och stygn.
Det är nog inte många som har gjort den undersökningen för jag känner ingen som har gjort en sådan
Jag fick inte heller sån där undersökning. Däremot så förlitade jag mig på att alla kvinnor i min släkt fött med vf komplikationsfritt så då borde jag också det. Tror det lindrade stress och oro en hel del .
Men det jag tycker är intressant i sammanhanget är vad man vänder sig emot när det gäller förlossningsvården.
Har de inte gjort den undersökningen på dig?
Kan hända att det har varit rutin tidigare, för även jag och de jag känner som fick barn för "länge sedan" har blivit mätta och kollade som I_U vid grav. no 1.
Ska till BM på måndag, ska ta upp det då.
Håller med och det var därför jag som har värligt låg smärttröskel var helt inställd på vaginal förlossning men med epidural.Just träningsvärk skulle jag säga är det minsta problemet, det hade jag nog också (jag kunde i alla fall inte resa mig själv på några dagar), men de kramper i den hopsydda livmodern som beror på att den drar ihop sig, slog ut alla andra smärtor. Fy fan, de fem dygn som jag hade de smärtorna var verkligen inte roliga. De smärtlindrade utöver vad som anses lämpligt vid amning, och ändå var det helt vidrigt. Och jag har hög smärttröskel. Om det är just smärta man är rädd för, skulle jag avråda från snitt av just det skälet. Det var verkligen något i hästväg, jag minns det som mycket värre än några timmars krystvärkar.
Planerade snitt läggs oftare på tvären, akuta och katastrofsnitt, däremot, läggs från naveln och nedåt (det finns vettiga anledningar till detta, men jag kommer inte ihåg dem). Akuta och katastrofsnitt blir också oftare infekterade, vilket ger fulare ärr (det gäller ju alla sår som blir infekterade). Min läkare lade enorm ambition i att göra snygga stygn, men pga infektionen som blev i ärret hjälpte inte det så mycket.
Jag tycker att det utan tvekan mest fasansfulla förlossningssättet skulle vara kejsarsnitt då man är vaken. Jag fattar inte hur någon kan ställa upp på det.
Urakut snitt eller katastrofsnitt görs enbart när mammans eller barnets liv är i stor fara, man hoppar över många förberedelser, söver mamman och öppnar upp. Dessa snitt skärs då lodrätt, man har en tidsram på ca 15 min från beslut till att barnet måste vara ute.
Akutsnitt kallas alla dom snitt som inte utförs på planerad dag. Dvs alla förlossningar som hunnit starta kallas för akutsnitt.
Dessa snitt läggs ofta som bikinisnitt precis som vid planerade snitt. Man sövs inte under full narkos ren generellt och tidsramen är allt från 30 min och flera timmar efter att föräldrarna varskotts