En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Sv: En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

KL Att redan från början bestämma sig att man varken vill ha vf eller amma låter ju lite sjukt. Man vill ha ett barn att visa upp men det får absolut inte påverka kroppen!
Kan inte för mitt liv förstå varför sjukvårdens resurser skall gå till planerade snitt på icke medicinska grunder.
I mitt jobb är det olagligt.
PL

Nej hade det funnits ett piller så hade de säkert hellre VELAT ha det.

Ingen vill väl operera sig men många är villiga att ta till de metoder de känner till för att nå målet.

Jag kan verkligen inte relatera till det du skriver rörande operation. Jag känner oerhört få som är villiga att ta till GBP för att gå ner i vikt, de gör hellre precis vad som helst - till och med förblir tjocka - för att slippa operera sig.

Även de jag känner som har opererat sig är - i princip utan undantag - väldigt noga med att propagera EMOT operation, de vill verkligen inte att någon ska utsätta sig för det om det inte är tvunget.

Att folk däremot gärna skulle vilja ha ett magiskt piller, det håller jag med om och jag vet många som testat piller som påstått sig varit magiska, men de har ganska snabbt kommit tillbaka till verkligheten.

Nu skriver jag detta för tredje gången: graden av onödighet kan jag inte bedöma eftersom du inte talar om vad det gällde.

Nej och jag förstod därför inte varför påpekandet att någon annan hade kunnat få min optid var nödvändig eftersom du inte visste om min operation var "vettig".
Men, skitsamma, mina operationer hör inte till tråden.

Jag kan verkligen inte relatera till det du skriver rörande operation. Jag känner oerhört få som är villiga att ta till GBP för att gå ner i vikt, de gör hellre precis vad som helst - till och med förblir tjocka - för att slippa operera sig.

Även de jag känner som har opererat sig är - i princip utan undantag - väldigt noga med att propagera EMOT operation, de vill verkligen inte att någon ska utsätta sig för det om det inte är tvunget.

Delar till viss del din erfarenhet förutom att de först gör vad som helst för att gå ned i vikt, när de sedan jojjat i flera år så gör de vad som helst för att få operationen.

Har faktiskt inte träffat någon irl som propagerar emot operation, de brukar säga att de ångrar att de inte gjort det tidigare och att de rekommenderar andra att göra det.
Notera dock att jag inte har så många GBPade i mitt kontaktnät.

Olika erfarenhet helt enkelt.

Det jag däremot vet är att operationsköerna till GBP ökar med hög hastighet och jag antar att man måste söka - eller blir man erbjuden och isf, hur vanligt är det att bli erbjuden operation av alla som opereras? Vet du?

KL Att redan från början bestämma sig att man varken vill ha vf eller amma låter ju lite sjukt. Man vill ha ett barn att visa upp men det får absolut inte påverka kroppen!
Kan inte för mitt liv förstå varför sjukvårdens resurser skall gå till planerade snitt på icke medicinska grunder.
PL

Beroende på definition kan man kanske se det som en förebyggande operation.

Utöver, det handlar nog till viss del om att man känner sig själv och att man inte skaffar barn för att ha något att visa upp eller vill vara gravid och amma. Att vilja skippa amningen kan jag se många anledningar till.

PL

Jag säger inget om sakfrågan, men alla karlar får ju skaffa barn utan att någonting händer med deras kropp. Är det så konstigt om kvinnor åtminstone önskar att detsamma kunde gälla för dem?

Delar till viss del din erfarenhet förutom att de först gör vad som helst för att gå ned i vikt, när de sedan jojjat i flera år så gör de vad som helst för att få operationen.

Har faktiskt inte träffat någon irl som propagerar emot operation, de brukar säga att de ångrar att de inte gjort det tidigare och att de rekommenderar andra att göra det.
Notera dock att jag inte har så många GBPade i mitt kontaktnät.

Olika erfarenhet helt enkelt.

Det jag däremot vet är att operationsköerna till GBP ökar med hög hastighet och jag antar att man måste söka - eller blir man erbjuden och isf, hur vanligt är det att bli erbjuden operation av alla som opereras? Vet du?

Väldigt olika erfarenhet, milt sagt.

Hur förhållandet är mellan sökta och erbjudna GBP är vet jag faktiskt inte.

Att delvis införa egenfinansierad sjukvård ser jag som en intressant fråga, inom många områden.

Då får vi väl tänka oss att läkare som på någon privatklinik opererar i onödan dagen lång, också själva bekostar sin utbildning.

Annars är det ju vanligt att det med yrkeslegitimation också följer begränsningar, ansvar och förpliktelser. Jfr trådens veterinär som är förbjuden i lag att göra en massa olika saker med sina patienter, trots att de betalande djurägarna kan önska det.

Jag vet inte om din historia är sann eller inte, men jag vet att om din väninna lade fram ärendet om sin förlossning på sätt som liknar hur du argumenterar i tråden, då skulle jag aldrig någonsin ha övertygats om den säkerhet hon gav uttryck för. (Och då spelar det ingen som helst roll att hon inte blev hysterisk, grät eller svor, det har inget med det att göra.)

Därför att den säkerheten enbart existerar som en känsla. Det finns helt enkelt inget så säkert, när det gäller sådant som kroppar och medicin (och andra kaotiska system). Den säkerhet du uttrycker, hade möjligen kunnat vara tillämplig på frågan om huruvida en viss stålbjälke kan bära en viss konstruktion, men inte på medicin-biologi.

Om en läkare låter sig övertygas av sådan (patientupplevd) säkerhet, som läkaren inom sitt eget kunskapsområde måste fatta är uttryck för ovana vid att hantera komplicerade kunskapssituationer, då är det mycket oroande.

Av det skälet, och flera andra, är det här inte en fråga som handlar om "att sköta sitt". Du tyckte ju uppenbarligen inte heller det, eftersom du gjorde en tråd av det.

Mer än något annat, berättar ditt sätt att diskutera om risker, att du inte har djupare kunskaper på det området, eller på något liknande område. Tycker jag. Läkaren borde ha kunnat identifiera den kunskapsbristen.

Hade diskussionen enbart lutat sig mot ekonomiska grunder så hade jag inte sagt något.

Men det är ju ekonomiska grunder när man vill att barnen skall vara så friska som möjligt så länge som möjligt och är orolig över framtida ev. men.
Det samma gäller ju de födande kvinnorna.

Om man trodde att det skulle vara bättre i det långa loppet för kvinnorna att snittas så skulle vi alla blivit rekommenderade det.
Men alla de komplikationer som vården då skulle behöva behandla blir ju dyrt.

Att återställa ett underliv är billigare än att behandla ett tarmvred.
Krasst sett då.

Det fetstilta nämnde väninnan att både terapeuten och läkaren nämnt men det räckte bevisligen med ett samtal vardera för att de skulle vara eniga i sin bedömning.
Väninnan fick istället en öppen inbjudan from v28(?), istället för kallelse. Men hon har sin skriftliga beviljning.

Öppen inbjudan till vaddå? Att bestämma barnets födelsedag när hon kollat i sin kalender att det passar?

Det måste vara enkelt att leva i en så svart och vit värld?

Jag bad min ordinarie BM om att få föda via snitt, hon frågade varför och jag förklarade. Då tog hon upp luren och ringde till sekreteraren till överläkaren på gyn, och jag fick komma upp en stund senare. 10 min samtal, och jag hade tiden för operationen i handen.

Öppen inbjudan till vaddå? Att bestämma barnets födelsedag när hon kollat i sin kalender att det passar?

Härlig attityd du har Cilla :D
Oseriös fråga kräver inget svar.

Jag säger inget om sakfrågan, men alla karlar får ju skaffa barn utan att någonting händer med deras kropp. Är det så konstigt om kvinnor åtminstone önskar att detsamma kunde gälla för dem?
Du får väl be gud att ändra på detta!
Om kvinnor tycker att det är en rättighet att föda barn utan att kroppen påverkas så bör de mogna lite innan de skaffa barn.
PL

Senast ändrad:

Och jag tror inte en sekund på det, bara "för att du säger så".

Nej det må så vara.
Du torde åtminstonde vara insatt i att din rätt hårda inställning till snittbeviljande grunder inte delas av kolleger inom förlossningsvården.
Frågan är om du anser dessa vara inkompetenta.
Hur som, det är dem du borde debattera med.

Jag vet inte om din historia är sann eller inte, men jag vet att om din väninna lade fram ärendet om sin förlossning på sätt som liknar hur du argumenterar i tråden, då skulle jag aldrig någonsin ha övertygats om den säkerhet hon gav uttryck för. (Och då spelar det ingen som helst roll att hon inte blev hysterisk, grät eller svor, det har inget med det att göra.)

Därför att den säkerheten enbart existerar som en känsla. Det finns helt enkelt inget så säkert, när det gäller sådant som kroppar och medicin (och andra kaotiska system). Den säkerhet du uttrycker, hade möjligen kunnat vara tillämplig på frågan om huruvida en viss stålbjälke kan bära en viss konstruktion, men inte på medicin-biologi.

Om en läkare låter sig övertygas av sådan (patientupplevd) säkerhet, som läkaren inom sitt eget kunskapsområde måste fatta är uttryck för ovana vid att hantera komplicerade kunskapssituationer, då är det mycket oroande.

Mer än något annat, berättar ditt sätt att diskutera om risker, att du inte har djupare kunskaper på det området, eller på något liknande område. Tycker jag. Läkaren borde ha kunnat identifiera den kunskapsbristen.

Nej, du tycker inte det, men jag har likväl suttit i liknande möte och fått medhåll av läkarna. Att läsa om komplikationer och risker kan i princip vilken idiot som helst göra.
Att sätta sig in i en fråga är inte detsamma som att hävda att man har vare sig djupare eller spetskunskap, men man har lättare att följa med i en diskussion, argumentera för sin sak och således - bli hörd och få sin vilja igenom. Gäller alla områden.

Av det skälet, och flera andra, är det här inte en fråga som handlar om "att sköta sitt". Du tyckte ju uppenbarligen inte heller det, eftersom du gjorde en tråd av det.

Det jag lägger mig i är att det finns två läger i en fråga där alla borde sköta sitt. Så ja, det är väl där jag gör mig skyldig till att lägga näsan i blöt.
I sak skiter jag i om kvinnor vill välja vf eller snitt.

Ja, man kan ju undra hur samma personer som kräver snitt för att inte förstöra sitt sexliv skulle vara mogna nog att stå ut med koliknätter (med avsaknad av ork till sexliv) tarmvred efter k.s komplikationer eller ve och fasa ett handikappat (defekt) barn. Jag är övertygad om huruvida sexlivet ska bli bra handlar mycket lite om ett ärrat underliv eller inte. Detsamma med ammade bröst. Otäckt att man överhuvudtaget ska kunna välja av sådana orsaker. Då kanske man ska vänta tills man är mogen att värdera andra saker i livet.

Du får väl be gud att ändra på detta!
Om kvinnor tycker att det är en rättighet att föda barn utan att kroppen påverkas så bör de mogna lite innan de skaffa barn.
PL

Men jisses, var lite drygare? Jag sa ingenting om någon rättighet, jag sa att det inte är så himla konstigt att man som kvinna önskar att man skulle kunna skaffa barn utan att kroppen tar skada.

Sen att vissa går väldigt långt i sina försök att göra verklighet av den önskningen, det väljer jag att inte lägga mig i.

Hade det varit så fruktansvärt farligt med snitt hade befolkningen i länder där snitt är mycket vanligt gått under men det gör de inte.
Det finns massor med studier för allt möjligt här i världen och det enda man kan sammanfatta det med är att det är farligt att leva. Det finns mycket viktigare saker som påverkar barns hälsa än förlossningssätt, kanske ska lägga lite mer krut på det...

Jag har inte påstått att ks kommer få någon population att gå under. Bara att vf har sina fördelar för barnet och det är absolut inte alla blivande föräldrar som vet det. Fokus tenderar att ligga väldigt mycket på mamman, men det är minst två personers hälsa som påverkas av förlossningen.

Att det finns andra faktorer i livet som försämrar hälsa är inte ett argument för att man ska bortse från fördelarna vf har på barnets hälsa.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har en kär vän som är gravid i vecka 35. Barnet var oplanerat men är väldigt efterlängtat. Dock har min vän redan sedan innan hon...
2
Svar
32
· Visningar
4 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka