Sv: En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.
Att delvis införa egenfinansierad sjukvård ser jag som en intressant fråga, inom många områden.
Då får vi väl tänka oss att läkare som på någon privatklinik opererar i onödan dagen lång, också själva bekostar sin utbildning.
Annars är det ju vanligt att det med yrkeslegitimation också följer begränsningar, ansvar och förpliktelser. Jfr trådens veterinär som är förbjuden i lag att göra en massa olika saker med sina patienter, trots att de betalande djurägarna kan önska det.
Jag vet inte om din historia är sann eller inte, men jag vet att om din väninna lade fram ärendet om sin förlossning på sätt som liknar hur du argumenterar i tråden, då skulle jag aldrig någonsin ha övertygats om den säkerhet hon gav uttryck för. (Och då spelar det ingen som helst roll att hon inte blev hysterisk, grät eller svor, det har inget med det att göra.)
Därför att den säkerheten enbart existerar som en känsla. Det finns helt enkelt inget så säkert, när det gäller sådant som kroppar och medicin (och andra kaotiska system). Den säkerhet du uttrycker, hade möjligen kunnat vara tillämplig på frågan om huruvida en viss stålbjälke kan bära en viss konstruktion, men inte på medicin-biologi.
Om en läkare låter sig övertygas av sådan (patientupplevd) säkerhet, som läkaren inom sitt eget kunskapsområde måste fatta är uttryck för ovana vid att hantera komplicerade kunskapssituationer, då är det mycket oroande.
Av det skälet, och flera andra, är det här inte en fråga som handlar om "att sköta sitt". Du tyckte ju uppenbarligen inte heller det, eftersom du gjorde en tråd av det.
Mer än något annat, berättar ditt sätt att diskutera om risker, att du inte har djupare kunskaper på det området, eller på något liknande område. Tycker jag. Läkaren borde ha kunnat identifiera den kunskapsbristen.