En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Sv: En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Men varför är frågan intressant eller viktig, tycker du?

Hm, nu är jag lite vilsen ska jag erkänna.

Det inlägg du svarade ursprungligen på gällande detta var i sin tur en fråga på ett ( m.f ) inlägg där man yttrat stor irritation över att mödrar använde de motiveringar jag nämnde.

Min fråga blev således om man hade åsikten att det var vanligt förekommande av dom som begär snitt att använda sig av dessa motiveringar eftersom man uttryckte sådan irritation över det.

(planerade snitt ger tydligen mest nöjda mammor enligt st)
Nöjda med sin förlossningsupplevelse ja.
Om de är nöjda som mammor eller människor i det längre perspektivet finns vad jag vet ingen statistik på.

Det är upp till individen att själv avgöra vad som blir bäst för henne.
Inte när det gäller sjukvård som bekostas med allmänna medel.
Där så är det läkarna som bestämmer vilken vård som man behöver.

Du vägrar förstå att det som är rätt för dig kan vara väldigt fel för någon annan - och det gäller alla dina val.
Om det är vad du läser ur mina inlägg så förstår jag att du ser saker och ting på ett vinklat vis.
För det är nämligen inte det som jag skriver.

*kl*

Jag tycker det ska bli spännande att se hur det här går. Efter lite reflektion så inser jag att min motvilja till hela projektet grundar sig i en ovilja att acceptera att argumentationstekniken kan avgöra om en kvinna som vill ha snitt får det (plus tidigt besked), medan de som behöver snitt få lida in i det sista i väntan på besked. Jag vill verkligen inte behöva acceptera att VÅRDEN funkar så för det tycker jag inte att den ska göra. Behov borde gå före taktik/strategi/retorik. Än så länge har jag inte läst något om att TS väns behov på något sätt skulle vara större än de som t.ex. har fysiska eller psykiska hinder för en normal förlossning, den här personen använder statistiskt sannolikhet som motivering.

Det är så sant att det är individuella värderingar. Man jag är ÄNDÅ förvånad över hur man kan vara mer rädd om underlivet än om de inre organen.

Jag tycker det är en osund ytlighet och kroppsfixering som styr det tänket.

..... ha en bristningsexploderad hängmage, andra kan anse sitt liv förstört.

Om man anser att en sådan mage förstör livet så skall man inte bli gravid alls.
Och inte heller vare sig bli fet eller åldras.

Om man hellre är död i sådana fall så är det dessutom inte rätt mot ett barn att leva med risken att mamma går och avslutar sig själv för en hängmage eller åldersinkontinens.

Danderyd har väl ett speciellt program (eller platsbrist?) som gör att man får snitt efter en viss tid om inte bebisen kommit ut. Ingen kvinna förväntas ligga med värkar i ett dygn eller så. Det kanske skulle kunna vara en bra garanti och faktiskt få fler att försöka föda vaginalt. För då vet man att klockan 15 kommer det att vara slut om inte bebis kommit ut. Det kanske skulle vara en fin trygghet för många? Det skulle vara roligt om någon har hört någon utvärdering av detta. Danderyd är poppis, kanske därför?

Dublin/Danderydsmodellen. Man gör ett "avtal" när man skrivs in att bebis ska vara ute efter 12 timmar. Fördelen är att man får samma barnmorska hela vägen och vet när det är slut. Ett sätt att försöka öka tryggheten för förstföderskor. Populärt för en del. Och metoden är förstås helt valfri.

Jag är personligen en insiktsfull person, jag vet själv vad som är bäst för mig och ingen bör komma och tramsa med mig, det skulle bara bli fel.

Oj, så du är utbldad inom medicin ? det visste inte jag
Eller är det ödmjuketen som saknas ?

Alltså jag är egentligen extremt kroppsfixerad.

Funktionen hos min kropp är oerhört viktig så därför är mina inre organ oerhört mycket viktigare att skydda än ett underliv som går att laga.

Det jag tror att fixeringen handlar om i de här fallen är utseende och sexualitet.
Där sex och skönhet går före allt inklusive hälsa.
Inkontinens är skämmigt - trasiga njurar syns inte.
Så då väljer man trasiga njurar.

Det där tycker jag är jättebra.
Och jag tror också att det faktiskt kan rädda en och annan bebis från skador.

De skadade barn som jag känner till fick sina skador efter alldeles för långa och utdragna förlossningar som borde ha avbrutits med snitt när de inte gick framåt mer än de gjorde.

Jag är tveksam jag. Risken för skador på mamman blir större om förlossningen forceras. Går det för långsamt sätter de in värkstimulerande dropp, klocka vid krystningen osv. Forcerad krystning ger större bristningar m.m.

Lagom är bäst? För både mamma och barn.

Oj, så du är utbldad inom medicin ? det visste inte jag
Eller är det ödmjuketen som saknas ?

Nej, jag behöver inte vara medicinskt utbildad för att veta vad som är bäst för mig, det räcker gott med insikt. Behöver jag hjälp att fatta beslut även efter att själv ha läst på så rådfrågar eller samråder jag.
Ibland händer det att jag helt lägger beslutet på någon pålitlig, dvs då jag inte har grund nog att fatta beslut eller helt enkelt inte bryr mig.

Är det ödmjukt att klappa någon på huvudet och påstå sig veta vad som får den personan att må bra? För det handlar inte bara om det fysiska välmåendet utan även det psykiska.

Det är ingen hemlighet att det ger positiv respons att låta människor vara delaktiga i beslut. Det råder ingen hemlighet i att människor har lättare att ta bakslag om det beror på dem själva än på någon annan.
Applicera det på alla områden.
Det måste finnas någon orsakt till att planerade snitt har de mest nöjda mammorna -jag skulle tro att det till stor del handlar om att det är deras egna beslut?

Det stämmer ju också.
Forcera en förlossning är aldrig bra.

Personligen så tycker jag att sätta en gräns vid 24 timmar vore bra.
Och att fram till dess försöka att använda så skonsamma metoder som möjligt.
T.ex. inte göra något alls utom att smärtlindra efter önskemål.

Det finns säkert statistik på hur mycket mening det är att fortsätta efter så pass lång tid.
De fall där det har gått fel som jag vet om har handlat om att fortsätta efter 24 timmar samtidigt som mamman har meddelat att det inte går.
Då så borde man ha avbrutit och inriktat sig på att rädda barnet.

Det måste finnas någon orsakt till att planerade snitt har de mest nöjda mammorna -jag skulle tro att det till stor del handlar om att det är deras egna beslut?

Frågan är bara hur nöjda de kommer att vara sedan när framtida men av snittet visar sig.
Jag skulle nog vilja ha ett längre perspektiv på en sådan statistik.

Om man skulle må psykiskt dåligt av en vaginal förlossning utan särskild medicinsk anledning så är man väl ett psykfall och behöver snitt av den anledningen.
Förlossningsskräck är ju en psykisk åkomma.

Är du ett psykfall alltså?

Nöjda med sin förlossningsupplevelse ja.
Om de är nöjda som mammor eller människor i det längre perspektivet finns vad jag vet ingen statistik på.

Nej, givetvis inte, förlossningsupplevelse.
Poängen är dock att de planerat snittade är mest nöjda - "trots allt".

Inte när det gäller sjukvård som bekostas med allmänna medel.
Där så är det läkarna som bestämmer vilken vård som man behöver.

Jag delar den åsikten i stort men när det gäller förlossning är jag personligen beredd på att tumma på det. Ser gärna att alternativet att få betala själv och slippa tjafs även är välkommet. Av den enkla anledningen att jag rakt över ser graviditet och förlossning som ett riskmoment, oavsett hur det går till. Same shit.

Om det är vad du läser ur mina inlägg så förstår jag att du ser saker och ting på ett vinklat vis.
För det är nämligen inte det som jag skriver.

Ditt envetna hänvisade till dina egna förlossningar och att de gick enkelt pga dina förutsättningar triggar mig till den tolkningen.
Om man vore garanterad en bra förlossning med goda förutsättningar så skulle man kunna påverka sin situation för att få säkrare odds, men så är inte fallet - även om just du hade tur. Det hade precis lika gärna kunnat gå åt helvete även för dig.

*kl*

Jag tycker det ska bli spännande att se hur det här går. Efter lite reflektion så inser jag att min motvilja till hela projektet grundar sig i en ovilja att acceptera att argumentationstekniken kan avgöra om en kvinna som vill ha snitt får det (plus tidigt besked), medan de som behöver snitt få lida in i det sista i väntan på besked. Jag vill verkligen inte behöva acceptera att VÅRDEN funkar så för det tycker jag inte att den ska göra. Behov borde gå före taktik/strategi/retorik.

Än så länge har jag inte läst något om att TS väns behov på något sätt skulle vara större än de som t.ex. har fysiska eller psykiska hinder för en normal förlossning, den här personen använder statistiskt sannolikhet som motivering.

Fetstilta: Exakt

Men jag förstår inte varför man ska sänka ribban, är det inte bättre att höja nivån av totalkvalité?
Alla borde få samma snabba bemötande.
OM nu de förlossningsrädda verkligen mår dåligt, vilket påstås vara det huvudsakliga skälet till att få snitt, så är det väl under all kritik att de ska behöva gå nästan hela graviditeten ut och må dåligt?

Ditt envetna hänvisade till dina egna förlossningar och att de gick enkelt pga dina förutsättningar triggar mig till den tolkningen.
Då så missar du mina inlägg där jag argumenterar för snitt när det behövs.
Läs alla mina inlägg i tråden och försök att inte vara så selektiv i ditt läsande.

Jag skriver flera saker än bara svar just till dig personligen.
Till dig så skriver jag om min förlossningsupplevelse för att du har anklagat de som väljer vaginal förlossning för att vara naiva.

Jag är inte naiv utan jag är också påläst.
Mina vaginala förlossningar gick precis som jag förväntade mig att de skulle göra.

Om man vore garanterad en bra förlossning med goda förutsättningar så skulle man kunna påverka sin situation för att få säkrare odds, ....
Det var precis vad jag var.
Och vad jag önskar att alla blivande mammor skulle vara.
Jag visste precis hur jag ville ha det och att jag kunde lita på att förlossningsvården skulle göra allt de kunde för att ge mig det.
Att sedan förlossningarna gick så fort att de inte hann med att ordna allt innan det var över är en annan sak.
Det kan ju inte de hjälpa.

Det hade precis lika gärna kunnat gå åt helvete även för dig.
Nej det hade det inte.
För det hade de inte låtit hända där jag födde mina barn.

Om det hade gått åt helvete för mig på det sjukhuset så hade inget kunnat hjälpa det.
Inte ens ett planerat snitt.

OM nu de förlossningsrädda verkligen mår dåligt, vilket påstås vara det huvudsakliga skälet till att få snitt, så är det väl under all kritik att de ska behöva gå nästan hela graviditeten ut och må dåligt?

Om du läser alla mina inlägg så förklarar jag en del av orsakerna där.

Många klarar ändå av att föda vaginalt och mår sedan bättre av det till slut.
Därför så väntar man till att man kan avgöra vilka som verkligen kommer att flippa eller blir sjuka av en vaginal förlossning.
Man kan inte strössla med snitt som en bekvämlighetsåtgärd då det inte är den bekvämaste lösningen.

Fobier kan behandlas och i många fall botas - så man börjar med det.

Frågan är bara hur nöjda de kommer att vara sedan när framtida men av snittet visar sig.
Jag skulle nog vilja ha ett längre perspektiv på en sådan statistik.

Du menar OM de får sviter från snittet.
Oavsett vad du personligen tycker så säger de fortfarande inom vården att de allra flesta som snittas går det bra för.

Om man skulle må psykiskt dåligt av en vaginal förlossning utan särskild medicinsk anledning så är man väl ett psykfall och behöver snitt av den anledningen.
Förlossningsskräck är ju en psykisk åkomma.

Man kan må hur bra som helst men man kanske känner sig själv så pass att man vet att ett trasigt underliv och havererat sexliv vore en direkt katastrof.
Kan man påverka så gör man det - appropå din jämförelse om att inte vilja åldras eller bli fet.

Är du ett psykfall alltså?

Ska jag ställa diagnos på mig själv? Förstår inte din seriösa och relevanta fråga :D

Till dig så skriver jag om min förlossningsupplevelse för att du har anklagat de som väljer vaginal förlossning för att vara naiva.

Jag är inte naiv utan jag är också påläst.
Mina vaginala förlossningar gick precis som jag förväntade mig att de skulle göra.

Som fan läser bibeln och sedan vägrar läsa om - och du anklagar mig för att vara selektiv.
Två gånger har jag förtydligat att oavsett förlossningsmetod är man naiv om man räkna med att få en komplikationsfri förlossning. Om du var påläst och ändå räknade med en komplikationsfri förlossning så är du, enligt mig, naiv i den frågan.
Att kalkylera med vissa missöden/kostnadstillägg, oavsett, är varken korkat eller naivt - jag kallar det självbevarelsedrift.

Nej det hade det inte.
För det hade de inte låtit hända där jag födde mina barn.

Om det hade gått åt helvete för mig på det sjukhuset så hade inget kunnat hjälpa det.
Inte ens ett planerat snitt.

Stopp nu IU.

Klart som korvspad att du kunnat vara en av dom som kanske behövt akutsnittas och där man väntat lite för länge med beslutet och därav tillfogat dig eller barnet skada.

Sådant som händer. Tack och lov är det inte vanligt och definitivt inget som ska behöva ligga till grund för att ks ska bli helt valbart.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har en kär vän som är gravid i vecka 35. Barnet var oplanerat men är väldigt efterlängtat. Dock har min vän redan sedan innan hon...
2
Svar
32
· Visningar
4 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka