En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Sv: En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Fetstilta: Exakt

Men jag förstår inte varför man ska sänka ribban, är det inte bättre att höja nivån av totalkvalité?
Alla borde få samma snabba bemötande.
OM nu de förlossningsrädda verkligen mår dåligt, vilket påstås vara det huvudsakliga skälet till att få snitt, så är det väl under all kritik att de ska behöva gå nästan hela graviditeten ut och må dåligt?

Problemet är ju att om ribban sänks för sådana som din vän, så höjs den för de som inte har en "strategi" eller argumentationsteknik att ta till. Som det är nu är vården ansträngd nog som det är.

Ett helt operationsteam är betydlig mer kostsamt än ett par barnmorskor och en förlossningsläkare. Det är, som det ser ut idag, inte realistiskt genomförbart att ge snitt till alla de som vill ha det. Vem betalar?

Jag som ska föda mitt i semestertider får vara tacksam om det ens finns tid och plats att ta emot mig på den förl.avd. jag har prioriterad plats på. All verksamhet utom den mest nödvändiga läggs ner. "Men det brukar gå bra, barnen föds ändå." har jag fått höra som "tröst".

Du menar OM de får sviter från snittet.
Oavsett vad du personligen tycker så säger de fortfarande inom vården att de allra flesta som snittas går det bra för.
Det gör det för de allra flesta som föder vaginalt också.
Även om du tycks tro annorlunda.
Annars så skulle inte så många familjer ha fler än ett barn.

Man kan må hur bra som helst men man kanske känner sig själv så pass att man vet att ett trasigt underliv och havererat sexliv vore en direkt katastrof.
Värre än döden tydligen.
Eller andra våra komplikationer.

Ska jag ställa diagnos på mig själv? Förstår inte din seriösa och relevanta fråga :D
Om du påstår att du skulle lida så mycket psykiskt av att leva under hotet av en vaginal förlossning att du därför måste få ett planerat snitt, så åberopar du ju "Psykisk ohälsa" som skäl för snittet.
Du har redan ställt diagnos på dig själv.

I övrigt så undrar jag allvarligt hur sexfixerad du egentligen är?
Här på Bukefalos så framstår du ju i det närmaste som en sexgalning.
Allt som du gör, tänker och planerar verkar att handla om sex.

Ursprungligen postat av No1
Det hade precis lika gärna kunnat gå åt helvete även för dig.

Nej det hade det inte.
För det hade de inte låtit hända där jag födde mina barn.

Om det hade gått åt helvete för mig på det sjukhuset så hade inget kunnat hjälpa det.
Inte ens ett planerat snitt.

Ett sådant svar kan man bara räkna med att få från dig.
De hade aldrig låtit dina barn fastna, få navelsträngen runt halsen osv och oavsett - OM det hade hänt så hade inte ett snitt hjälpt situationen?
De lät dig bara drabbas av en lätt underlivsskada som skulle kunna justeras med operation?
Att din underlivsskada inte hade varit reparabel existerade inte? Det händer bara alla andra eller händer det bara inte på ditt sjukhus?
Det sjukhuset kan du isf börja rekommendera alla förlossningsrädda så sparar vi på snittkostnaderna :D

Man kan må hur bra som helst men man kanske känner sig själv så pass att man vet att ett trasigt underliv och havererat sexliv vore en direkt katastrof.
Kan man påverka så gör man det - appropå din jämförelse om att inte vilja åldras eller bli fet.

Men kära nån, vad tror du att en graviditet och sedan småbarn gör för ett sexliv då? Om sexlivet är så himla viktigt bör man kanske överväga att inte skaffa barn alls?

Inkontinens, halsbränna, svullet underliv med åderbråck, sköra slemhinnor, morgonillamående, trötthet och sedan en stor mage som är i vägen. Jag är som oskuld på nytt efter 8,5 mån på smällen. :D
Jag längtar efter förlossningen för jag hoppas återfå mitt sexliv efter det. Fast då är man väl konstant trött, brösten läcker, kroppen vill man ha ifred de stunder bebis sover och det bästa man kan hoppas på är ett gäng snabbisar när och vart det går.
Ett havererat underliv, som ändå går att laga, ser jag som det minsta bekymret.

Klart som korvspad att du kunnat vara en av dom som kanske behövt akutsnittas och där man väntat lite för länge med beslutet och därav tillfogat dig eller barnet skada.

Inte där jag födde.
Där så är de oerhört pigga på att ta till kniven.
De gillar snitt för att det går att planera rent vårdmässigt också.
Så nej, de hade inte väntat för länge.

Ett bra sjukhus för sådana som No1.
De hade nog glatt planerat in henne på dagtid och sedan sprättat upp henne för att få ut barnet.
Men de har sina regler vad gäller samtal före så att de skall ha ryggen fri efteråt så de hade hon nog inte kommit undan.

Problemet är ju att om ribban sänks för sådana som din vän, så höjs den för de som inte har en "strategi" eller argumentationsteknik att ta till. Som det är nu är vården ansträngd nog som det är.

Ett helt operationsteam är betydlig mer kostsamt än ett par barnmorskor och en förlossningsläkare. Det är, som det ser ut idag, inte realistiskt genomförbart att ge snitt till alla de som vill ha det. Vem betalar?

Jag som ska föda mitt i semestertider får vara tacksam om det ens finns tid och plats att ta emot mig på den förl.avd. jag har prioriterad plats på. All verksamhet utom den mest nödvändiga läggs ner. "Men det brukar gå bra, barnen föds ändå." har jag fått höra som "tröst".

Alltså, jag håller med dig men mitt utgångsläge är att förlossningsvården inte är tillräckligt serviceminded. När det gäller förlossningsmetod är det för många kvinnor en laddad och känslig fråga som är väldigt privat i en jobbig situation.
Jag hade inom vården gärna sett ett program för privata finansieringsalternativ.
De jag känner som av olika anledningar velat ha snitt, och mer eller mindre fått kämpa, hade betalat utan att blinka. Betalat dubbla kostnaden dessutom.

Det finns länder där snitt är ett förstahandsalternativ, någon utlandsskrivande i tråden hade ju inte ens träffat någon kvinna som fött vaginalt. Om nu snitt hade varit en sådan riskfaktor som vi gärna lyfter fram i detta land hade snitten sannolikt hållits låga per automatik.

Det finns länder där snitt är ett förstahandsalternativ, någon utlandsskrivande i tråden hade ju inte ens träffat någon kvinna som fött vaginalt. Om nu snitt hade varit en sådan riskfaktor som vi gärna lyfter fram i detta land hade snitten sannolikt hållits låga per automatik.

Eh, det var väl ett naivt uttalande om något? Privatläkare som lever på kvinnors (och mäns) rädslor och nojjor om utseende vill självklart utföra så många operationer som möjligt och framhåller naturligtvis att det är riskfritt m.m. Samtidigt är det inte allt för ovanligt att höra historier om människor som opererat sig utomlands har kommit hem helt förstörda i kropparna.

Och snitten hålls väl låga per automatik, här i Sverige. Just för att det är läkare som gör bedömningen om när de är nödvändiga av fysiska eller psykiska skäl.

Att din underlivsskada inte hade varit reparabel existerade inte?
Det där hade att göra med förberedelserna inför förlossningen.
Att som du vara påläst.
Jag hade små barn och en rymlig förlossningskanal.
Det gjorde valet lätt.
Någon med ett stort barn och en trång förlossningskanal borde kanske välja snitt i stället.

Risker går att kalkylera i förväg även med vaginal förlossning.
När allt ser perfekt ut så är det oftast det.

Det händer bara alla andra eller händer det bara inte på ditt sjukhus?
Det sjukhuset kan du isf börja rekommendera alla förlossningsrädda så sparar vi på snittkostnaderna :D
Det sjukhuset har vad jag vet en utmärkt statistik.
Och jag rekommenderar alla att föda där om de kan välja.

UAS.

Jag vill nog mest spara på onödigt lidande.
Onödiga snitt ger nämligen det.
En förlossningsläkare sade en gång att om snitt var det bästa och säkraste så skulle alla kvinnor erbjudas det som förstaval och vaginal förlossning hade varit det som var avvikande.

Det gör det för de allra flesta som föder vaginalt också.
Även om du tycks tro annorlunda.
Annars så skulle inte så många familjer ha fler än ett barn.

Jag har aldrig hävdat att de flesta vf inte går bra, jag har dessutom skrivit motsatsen.

Om du påstår att du skulle lida så mycket psykiskt av att leva under hotet av en vaginal förlossning att du därför måste få ett planerat snitt, så åberopar du ju "Psykisk ohälsa" som skäl för snittet.
Du har redan ställt diagnos på dig själv.

Att kvala in under psykisk ohälsa kräver lite mer än att inte vilja utsätta sig för en vaginal förlossning.
Jag tycker snarare att denna post ser ut som ett litet försök från din sida att snygga till något som inte såg så snyggt ut :D

I övrigt så undrar jag allvarligt hur sexfixerad du egentligen är?
Här på Bukefalos så framstår du ju i det närmaste som en sexgalning.
Allt som du gör, tänker och planerar verkar att handla om sex.

Jasså gör jag? Tja, det beror väl på vad/vem man jämför med och hur man definierar en sexgalning.
Som svar på din fråga:
Personligen anser jag mig inte själv sexfixerad men sex är viktigt.

När du ändå håller på, någon mer diagnos du vill ställa utöver psykfall/psykisk ohälsa/sexgalning? :D

De lät dig bara drabbas av en lätt underlivsskada som skulle kunna justeras med operation?

Lät?

Den underlivsskadan tog det tre förlossningar att jobba ihop till.
Efter den första förlossningen så var den så liten att den inte störde alls.
Det blev en liten reva i inre blygdläppen som sedan lagades med nål och tråd när jag hade fött barn färdigt.
Den störde inte sexlivet alls men var i vägen litet vid ridning och cykling.

Den reparationen var ett pytteingrepp jämfört med att sy ihop en mage efter ett snitt.
Och inte syns det på badstranden heller.
Jag menar om nu utseendet är viktigt.

Om man skulle må psykiskt dåligt av en vaginal förlossning utan särskild medicinsk anledning så är man väl ett psykfall och behöver snitt av den anledningen.
Förlossningsskräck är ju en psykisk åkomma.

Är du ett psykfall alltså?

Du ansåg att jag var nedlåtande i en annan tråd. Vad tycker du att du är här? Vad innebär att vara ett psykfall?

Men kära nån, vad tror du att en graviditet och sedan småbarn gör för ett sexliv då? Om sexlivet är så himla viktigt bör man kanske överväga att inte skaffa barn alls?

Inkontinens, halsbränna, svullet underliv med åderbråck, sköra slemhinnor, morgonillamående, trötthet och sedan en stor mage som är i vägen. Jag är som oskuld på nytt efter 8,5 mån på smällen. :D
Jag längtar efter förlossningen för jag hoppas återfå mitt sexliv efter det. Fast då är man väl konstant trött, brösten läcker, kroppen vill man ha ifred de stunder bebis sover och det bästa man kan hoppas på är ett gäng snabbisar när och vart det går.
Ett havererat underliv, som ändå går att laga, ser jag som det minsta bekymret.

Ja?
Utgå inte från att jag gör några friskrivningar.
Som jag skrivit tidigare ser jag både graviditet och förlossning (oavsett metod) som ett riskprojekt.
Detta är inte min fråga eller mitt problem, men jag finner det intressant eftersom jag upplever att många kvinnor, enligt egen utsago, hamnar i kläm.

När det gäller din post så kan man nog vara ödmjuk och säga att ett trasigt underliv med diverse konsekvenser inte underlättar det småbarnsdöda sexlivet.
Fö är det ganska relevant med ett helt underliv även om man inte tänkt använda det till sex.

Inte där jag födde.
Där så är de oerhört pigga på att ta till kniven.
De gillar snitt för att det går att planera rent vårdmässigt också.
Så nej, de hade inte väntat för länge.

Ett bra sjukhus för sådana som No1.
De hade nog glatt planerat in henne på dagtid och sedan sprättat upp henne för att få ut barnet.
Men de har sina regler vad gäller samtal före så att de skall ha ryggen fri efteråt så de hade hon nog inte kommit undan.

Naturligtvis hade det kunnat gå fel även där du födde. Det är människor som arbetar där, inte robotar.

Jag längtar efter förlossningen för jag hoppas återfå mitt sexliv efter det.

Jag kan avslöja att jag återupptog sexlivet bara ett par veckor efter den tredje förlossningen.
Långt innan underlivsplastiken.
Dock hade jag inget direkt "graviditetsavbrott".
Är man sugen så finner man en väg.....

Bökigast för sexlivet är preventivmedelsfrågan efter en förlossning.

Eh, det var väl ett naivt uttalande om något? Privatläkare som lever på kvinnors (och mäns) rädslor och nojjor om utseende vill självklart utföra så många operationer som möjligt och framhåller naturligtvis att det är riskfritt m.m. Samtidigt är det inte allt för ovanligt att höra historier om människor som opererat sig utomlands har kommit hem helt förstörda i kropparna.

Och snitten hålls väl låga per automatik, här i Sverige. Just för att det är läkare som gör bedömningen om när de är nödvändiga av fysiska eller psykiska skäl.

Poängen var att om snitt hade varit sådan risk för kvinna och barn hade det sannolikt inte varit någon populär metod utan setts om ett akut tilltag. Eller så är utländska kvinnor mer ego och ointresserade av att få vara hela mammor till friska ungar?

Annars har jag faktiskt suttit med på några snittsamtal (inkl ett eget utan att ens vara gravid) och då har det mest varit barnmorskorna som varit väldigt negativa till snitt medan jag upplevt läkarna som mycket mer sakliga och neutralt inställda - ÄVEN om de ALLTID förordat vf, främst för mammans skull.

Att kvala in under psykisk ohälsa kräver lite mer än att inte vilja utsätta sig för en vaginal förlossning.
Tycker du?
Men varför tjatar du då om att "inte må bra psykiskt" av den vaginala förlossningen?

Jag tycker snarare att denna post ser ut som ett litet försök från din sida att snygga till något som inte såg så snyggt ut
Jag försökte inte att snygga till något alls.
Det var ett försök till förtydligande då jag inte tycker att du har förstått vad jag menar.

Vad innebär att vara ett psykfall?

Det vet jag inte riktigt.
Det är därför som jag frågar.

Om man vill ha ett snitt av psykiska orsaker så åberopar man ju psykisk ohälsa.
Då så borde man ju vara ett psykfall?
Eller?

Men du får gärna hjälpa mig.

Vi har två orsaker till snitt: Fysiska och psykiska.
De fysiska är vi nog överens om.

Då så har vi de psykiska.
Dit så måste ju förlossningsrädsla höra.

Hittar du några andra orsaker?
Bekvämlighet?

Naturligtvis hade det kunnat gå fel även där du födde. Det är människor som arbetar där, inte robotar.

Visst.
Men inte relaterat just till vaginal förlossning.
De som utför snitt är inte heller några robotar.

Eller så är utländska kvinnor mer ego och ointresserade av att få vara hela mammor till friska ungar?

Nej det är oerhört lukrativt för utländska läkare.
Och det ger inga stämningar i efterhand.

Läkarna vill helst göra snitt.
Väl betalt, planeringsbart och på dagtid.
Och utan risk för stämning efteråt.

Om man vill ha ett snitt av psykiska orsaker så åberopar man ju psykisk ohälsa.
Då så borde man ju vara ett psykfall?
Eller?

Bara för att man vill ha ett snitt av psykiska orsaker så är det ju inte lika med psykisk ohälsa.

Och är man ett "psykfall" om man har psykisk ohälsa? Vet inte vad du menar med ordet.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har en kär vän som är gravid i vecka 35. Barnet var oplanerat men är väldigt efterlängtat. Dock har min vän redan sedan innan hon...
2
Svar
32
· Visningar
4 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka