Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej det beror på att de är hemma hela föräldraledigheten.
Själva barnafödandet är inte problemet.
Graviditet kan vara det.
Det är tufft att vara 100% produktiv under en graviditet.
I det läget så tycker jag faktiskt att man skall skippa en graviditet helt och hållet.
Själva graviditeten med sin tyngd trycker så mycket på bäckenbotten att det egentligen är den som är största risken för att bli inkontinent.
Så inkontinensen kommer oftast inte från själva förlossningen utan från graviditeten.
Sedan så undrar jag ju hur man har tänkt sig att klara av sexlivet med en bebis eller en graviditet?
Det är en betydligt större risk att själva bebisen sabbar sexlivet.
Att vara så fixerad vid sitt underliv att livet vore slut om det blev skadat verkar ju minst sagt vrickat.
Jag tror att nyckelordet är vill.
För de som *bara* vill så tror jag att den argumentationen ligger i bakrunden i många fall.
Och med *bara* vill så menar jag där det inte finns någon medicinsk orsak alls
Lika naivt som att tro att en trafikolycka inte skall drabba en själv - och ändå så ger man sig ut i trafiken.
Att vara så rädd för att leva kan inte vara nyttigt.
Och nej man skall inte ha ett fritt val så länge som det är gemensamma pengar som betalar.
En lösning är att åka utomlands och betala för snitt på en fin klinik.
De senare komplikationerna får man väl behandla med allmänna medel men då så finns det ju litet till godo från den förlossning som det allmänna inte behövde betala.
Pengar till allmän sjukvård skall gå till nödvändig vård och inte önskad vård.
Varken till onödiga snitt eller plasttuttar för nöjes skull.
Jag tycker komplikationer av ks verkar ganska ovanliga men efter vf ganska vanligt.
Jag har fött tre barn med tre oerhört okomplicerade förlossningar.
Jag tror att vi som liksom bara slinker in på BB och föder våra barn för att sedan packa ihop och gå hem inte hörs så mycket.
Mitt andra barn mådde inte bra och behövde vård efter förlossningen, så att föda på sjukhus är ändå bra.
Men vi märks inte i debatten.
Vi bara finns på något vis.
Jag har en gång sett en på Bukefalos som påstår sig ha spindelfobi få en spindel på sig, och jag lovar personen var inte kontaktbar.
Det uppförandet på en förlossning hade varit en absolut risk.
En miss i formuleringen. Enligt tonen hos vissa ( inte enbart baserat på denna tråd ) så skulle alltså ett större antal av samtliga som begär snitt göra det med dessa motiveringar.
Jag har stött på det i andra trådar också och jag ställer mig fortfarande tveksam till att vi talar om en stort antal = normalt förfarande att använda sig av dessa motiveringar.
Nej definitivt inte alla men några är det garanterat.Men tror du verkligen att alla som säger sig vara så rädda att de inte kan föda vaginalt, är så till den grad okontrollerbart rädda?
Som med alla fobier så går ju även förlossningsrädsla att behandla.Jag inbillar mig att de flesta som säger att de är för rädda för att föda vaginalt, sedan ändå föder vaginalt, efter mer eller mindre samtalshjälp.
Hon är lugnet själv men anser att komplikationsriskerna vid en vf är otänkbara och det tänker hon inte utsätta sig för.
Vad innebär det att bli tagen på allvar? Att tex respektera någons rädsla (som det ju ändå verkar vara fråga om här), är det alltid att ordna så att personen slipper att konfrontera eller bearbeta rädslan? Är det helt säkert att det är så det går till att ta någon på allvar?
Just när det gäller vården och som i detta fall, förlossningsmetoder, kryllar det av kvinnor som redogör för att de känt sig överkörda och klappade på huvudet.
Jag har arbetat inom den biten och vi hade under den tiden,ca 10 år, 2 planerade snitt a la normal graviditet och egentligen inte behov a snitt där mödrarna dog efteråt, propp, båda två.
Visst fanns där komplikationer vid vf men vad jag minns, inga dödsfall hos mödrarna under samma tid, inte ens när det var blödningar med 6-7 liters blodförlust. .
Kryllar?
Du verkar bara höra det som låter mycket.
"Hälsan tiger still" brukar det heta.
Så det handlar nog mest om att vi andra inte hörs - alls.
Det är märkligt att komplikationerna vid en vf är mera otänkbara än de vid ett snitt.
Underlivet är viktigare än inre organ. Oerhört märkligt ställningstagande tycker jag.
Dessutom så påverkar underlivet under graviditeten i sig så "ingen" går säker