En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Sv: En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Det där hade att göra med förberedelserna inför förlossningen.
Att som du vara påläst.
Jag hade små barn och en rymlig förlossningskanal.
Det gjorde valet lätt.
*Någon med ett stort barn och en trång förlossningskanal borde kanske välja snitt i stället.
**Risker går att kalkylera i förväg även med vaginal förlossning.
När allt ser perfekt ut så är det oftast det.

*Visst borde de och **visst gör det.
Men nu vet vi ju att det är få som har möjlighet att "välja".

Det sjukhuset har vad jag vet en utmärkt statistik.
Och jag rekommenderar alla att föda där om de kan välja.

UAS.

Bra.

Jag vill nog mest spara på onödigt lidande.
Onödiga snitt ger nämligen det.
En förlossningsläkare sade en gång att om snitt var det bästa och säkraste så skulle alla kvinnor erbjudas det som förstaval och vaginal förlossning hade varit det som var avvikande.

Dåliga förlossningar, oavsett metod, ger lidande.
Det olösliga problemet är att man inte har facit på förlossningarna.

Jag har också hört det fetstilta varvid jag svarade:
Man tar inte hänsyn till småproblem som kvaddade underliv när man pratar om lyckade vf-förlossningar.
Ungen kom - efter igångsättning och lite sax och tång, ut i rätt tid, rund, rosig och skrikande. Mamman tråcklar man ihop = lyckad förlossning.

Innan läkaren hann öppna munnen drog jag en parallell till en av mina bilolyckor där notisen var att olyckan slutade lyckligt, ingen skadades. Nej, jag var förvisso lite blåslagen men var hel, kunde gå själv och fungerade som jag skulle. Det ingen vet är att jag bedömts till 13% handikapp med ständig värk och allt annat som kommer med på köpet.

Olyckan slutade lyckligt, ingen skadades.

Förlossningen gick fint, mamman och barnet mår bra.

Man behöver inte förstå varandras val och resonemang men ibland är acceptansnivån för individens vilja knappt existerande.

Tycker du?
Men varför tjatar du då om att "inte må bra psykiskt" av den vaginala förlossningen?

Psykiskt ohälsa är ett begrepp som används när beröringsområdet är vidare för ditt allmänna mående än en punkt.
Mår du dåligt över förlossning används mig veterligen bara benämningen förlossningsrädsla.

Sedan kan jag tänka mig att det är många olika resonemang och beteenden som kvalar in under benämningen förlossningsrädsla. Allt från hysterisk till lugn men envetet tvär.

Denna tråd handlar inte mig eller tyckande om förlossningsmetoderna utan något helt annat *se trådstart*.
När jag själv skulle fatta beslut så kom jag fram till att det inte var aktuellt att riskera vare sig liv eller livskvalitét.

KL

Finns det verkligen ingenstans i Sverige dar man kan boka in sig och "bestalla" ett snitt?

Jag bor ju i England och aven har foresprakar de vaginal forlossning - jag som bar pa tvillingar som bada lag i sate uppmuntrades att foda naturligt anda tills samma vecka som de foddes da ul gjordes och en viktfraga avgjorde sa att det blev kejsarsnitt istallet.

Men om man prompt vill ha snitt sa kan man ju boka in sig pa ett priovatsjukhus och betala for det - plattlatt!

Hur gick det på deras Aurorasamtal idag då?

Vad kostar ett snitt och vad kostar en vaginal förlossning (i genomsnitt)?

Jag tycker nog att man ska få välja, men att det också bör erbjudas Aurorasamtal eller annan rådgivning (tycker nog att vf också bör diskuteras, men det kanske man gör i Sverige, så att kvinnan vet vad som väntar henne) så att kvinnan är medveten om de specifika risker som ett snitt medför för henne och barnet. Och hon ska erbjudas hjälp att komma över eventuell rädsla om det är det som gör att hon vill ha snitt. Men ingen ska "tvingas" att föda vaginalt tycker jag.

Följdkostnader kan naturligtvis alltid uppstå, men å andra sidan behandlar vi ryttare som ramlar av trots att de bekostar sin "risksport" själva, rökare som får cancer, chipsätare med hjärtproblem och fan och hans moster. Jag är inte så säker på att jag vill ha en differentiering här...

Jag blev lovad snitt fast jag inte ens var gravid (och inga planer på att bli det heller). Inga fysiska orsaker, viss psykiska men jag är knappast den hysteriska typen.

En vän till mig ville föda vaginalt men gyn+bm vägrade låta henne göra det, inga fysiska orsaker här heller. Det enda var att hon hade rejäl "gynskräck", vilken hon ville jobba på. Efter många turer fick hon sin vilja igenom och klarade en vaginal förlossning galant. Lite omvänd situation.

Hur gick det på deras Aurorasamtal idag då?

...

Jag har skrivit ned en sammanfattning, vet bara inte om jag ska posta den nu eller vänta till slutet på nästa vecka och då ta två poster samtidigt istället.

Är på din linje i övrigt :)

Jag har skrivit ned en sammanfattning, vet bara inte om jag ska posta den nu eller vänta till slutet på nästa vecka och då ta två poster samtidigt istället.

Är på din linje i övrigt :)

Nu. Jag är ju nyfiken :D

*knapp lån*

Vem funderar på vad som är bäst för barnet?
Finns det någon mening med att barn kommer ut en viss väg ur kvinnans kropp?
Ska man vara påläst, ska man vara det även ut BARNETS perspektiv. :angel:
De är underligt vad folk idag vill ha kontroll...
Livet innebär inga garantier, livet är ett slit, livet innebär oro.
Min egen oro har varit mycket större de 21 år min son funnits, än dom 9 månader jag bar honom.

Är barn en rättighet?
Har jag rätt att belasta sjukvårdsbudgeten med mina egna egoistiska önskningar?
Blir barnet lyckligare för att jag tagit en strid om kejsarsnitt?

Det finns mycket mer än bara "kvinnans rätt" hit och dit bakom ett föräldraskap.
Att ha fått föda ett barn är en lycka inte ett straff, och i de flesta fall väljer man barn eller icke barn själv.

*Jenny *

Det du hävdade var att din vaginala förlossning inte hade kunnat gå illa.

Jag hävdade att den inte hade kunnat gå illa på ett sätt som ett snitt hade löst.
Den mänskliga faktorn är ju t.o.m. en större risk vid ett snitt.
En vaginal förlossning fungerar ju oftast av sig själv även om någon gör en miss.

delvis kl

Sen sägs det ju vid flera sjukhus att "extrem förlossningsrädsla" är en orsak till ks. Extrem förlossningsrädsla är i mina ögon inte att vara rädd för att föda vaginalt, utan något som kan jämföras med paniken vid panikångest. Det går helt enkelt inte att föda vaginalt.

Googla gott folk, det finns en massa intressant läsning och statistik.

En vän till mig ville föda vaginalt men gyn+bm vägrade låta henne göra det, inga fysiska orsaker här heller.

Alltså snitt är även bekvämt för vården på många vis.
Men jag tycker ändå inte att det motiverar att sprätta upp magen på kvinnor i onödan.
För kvinnornas skull.

*Jag har också hört det fetstilta varvid jag svarade:
Man tar inte hänsyn till småproblem som kvaddade underliv när man pratar om lyckade vf-förlossningar.
Ungen kom - efter igångsättning och lite sax och tång, ut i rätt tid, rund, rosig och skrikande. Mamman tråcklar man ihop = lyckad förlossning.

Den erfarenheten har inte jag.

De förlossningar där det behövs sax o tång och press på magen av den största o tyngsta barnmorskan i tjänst, och av det underlivet går sönder har jag aldrig hört räknas som en "lyckad" förlossning utan som en med komplikationer.

Förlossningen gick fint, mamman och barnet mår bra.

I min värld så innebär det att både mor och barn är fria från framtida men.

Om mamman är ihoptråcklad så att det inte blir full framtida funktion i underlivet så gick det ju inte bra.
Mina förlossningar gick bra - jag har inga men alls av dem.
Det är vad jag anser vara lyckade förlossningar.

Jag har också höga krav, snabbast möjliga återhämtning för att kunna rida och dansa, och mina vaginala förlossningar uppfyllde dem.

Denna tråd handlar inte mig eller tyckande om förlossningsmetoderna utan något helt annat *se trådstart*.
När jag själv skulle fatta beslut så kom jag fram till att det inte var aktuellt att riskera vare sig liv eller livskvalitét.

Jag roade mig med att läsa trådstarten igen. Och inser att det jag hör skiljer sig från vad du hör. Jag tycker inte alls att det verkar vara särskilt svårt att "få" kejsarsnitt. Tvärtom är det en rätt vanlig förlossningsmetod, så vitt jag kan bedöma, och det verkar krävas förhållandevis lite för att kejsarsnittet ska vara planerat. (Akut- och katastrofsnitt spelar ju i en lite annan liga, och kan lämnas därhän i den här frågan.)

Det fascinerande med trådstarten, och merparten av dina inlägg, tycker jag är dels attityden av att de som förespråkar kejsarsnitt som en enkelt valbar förlossningsmetod räknas som upplysta och pålästa, medan de som säger att vaginal förlossning av olika skäl är att föredra, är hjärntvättade. Det betyder ju att alla argument för att föda vaginalt faller platta till marken, och det finns inget att kvar att diskutera.

Detsamma gäller i stort sett när det gäller de värderingar du åberopar - du hävdar just "inviduella värderingar" som grund för att föredra sammanväxningar i magen framför ett par stygn i underlivet, men du verkar öht inte belysa, begrunda och ifrågasätta dina egna värderingar. De står som huggna i sten.

Det är nog rätt mycket det som gör att det hela verkar handla om rädsla ändå, inte något slags inläst, förnuftigt val. Det blir ju omöjligt att se skillnad mellan värderingar och, förslagsvis, fixa idéer.

Och då blir det ju omigen intressant att fundera över vad det är att respektera någons rädsla.

*knapp lån*

Vem funderar på vad som är bäst för barnet?
Finns det någon mening med att barn kommer ut en viss väg ur kvinnans kropp?

På min tid så var det ju uppenbat att snittbarn hade problem med andningen o slem i lungorna i större utsträckning än vaginalfödda-därav togs för tidigt födda barn( Om det gick) helst vaginalt- de hade det lättare efteråt med lungfunktionen.

På senare år diskuteras ju långt allvarligare o större problem:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kejsarsnitt-kan-andra-barns-dna_3132499.svd

Alltså snitt är även bekvämt för vården på många vis.
Men jag tycker ändå inte att det motiverar att sprätta upp magen på kvinnor i onödan.
För kvinnornas skull.

Na, sa himla kul ar det faktiskt inte att aterhamta sig efter ett snitt :crazy: det AR en stor bukoperation och jag har flera bekanta som fatt riktigt labbiga sidoeffekter av snittet.

Och sex ar inget man direkt tanker pa efter ett snitt heller, aven om snippan ar hel och fin ;). Man har ju en uppsprattad och ihopsydd mage istallet. Och inte slipper man inkontinens problem etc heller, eftersom de kommer sig av graviditeten och inte av forlossningen.

Men om man nu ska snittas, sa tycker jag det ar battre med planerat snitt for det kan bli en riktigt bra upplevelse, medans jag har forstatt att akutsnitt kan vara traumatiska. Men det gar ju forstas inte alltid att planera ;)

Har jag rätt att belasta sjukvårdsbudgeten med mina egna egoistiska önskningar?

Det gör man ju hela tiden? Vissa har lägre smärtgräns och springer på vc stup i kvarten och kostar pengar. Andra har högre smärtgräns och stannar hemma och blir svårt sjuka och kostar pengar. En del kan jobba med samma åkomma som andra är sjukskruvna för osv osv osv

Det kan man knappast komma förbi och varför ska det då vara extra hårt för gravida kvinnor?

Jag är glad att jag kunde föda vaginalt "utan komplikationer". Hade det funnits tid och möjlighet hade jag gärna tagit emot smärtlindring dock. Fast det vore förstås också en belastning av vårdens resurser bara för att man så önskar.

Det värsta tyckte jag var när läkaren iskallt sa "det här kan jag inte bedöva helt" innan hon ville börja sy ihop mig. Då ställde jag till med en så stor scen jag bara orkade - och plötsligt kunde de hämta både lustgas och iv smärtmedel som komplettering... I det ögonblicket kändes det verkligen inte som att jag togs på allvar, mer som om en kvinna som precis fött barn väl inte behöver bedövning bara för att man vill tråckla lite i hennes undrerliv...:crazy: Men det kanske också var ett onödigt krav?

På min tid så var det ju uppenbat att snittbarn hade problem med andningen o slem i lungorna i större utsträckning än vaginalfödda-därav togs för tidigt födda barn( Om det gick) helst vaginalt- de hade det lättare efteråt med lungfunktionen.

Så säger man fortfarande, iaf enligt mina BM: or. Man försöker, för barnet skulle, efterlikna ett kejsarsnitt med en vf genom att göra snittet mindre och simulera en utdrivning.
Framsnittade barn är ofta också tröttare (brist på adrenalinutsöndring) och behöver mer stöd i början för att komma igång med amning.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har en kär vän som är gravid i vecka 35. Barnet var oplanerat men är väldigt efterlängtat. Dock har min vän redan sedan innan hon...
2
Svar
32
· Visningar
4 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka