No1
Trådstartare
Sv: En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.
*Visst borde de och **visst gör det.
Men nu vet vi ju att det är få som har möjlighet att "välja".
Bra.
Dåliga förlossningar, oavsett metod, ger lidande.
Det olösliga problemet är att man inte har facit på förlossningarna.
Jag har också hört det fetstilta varvid jag svarade:
Man tar inte hänsyn till småproblem som kvaddade underliv när man pratar om lyckade vf-förlossningar.
Ungen kom - efter igångsättning och lite sax och tång, ut i rätt tid, rund, rosig och skrikande. Mamman tråcklar man ihop = lyckad förlossning.
Innan läkaren hann öppna munnen drog jag en parallell till en av mina bilolyckor där notisen var att olyckan slutade lyckligt, ingen skadades. Nej, jag var förvisso lite blåslagen men var hel, kunde gå själv och fungerade som jag skulle. Det ingen vet är att jag bedömts till 13% handikapp med ständig värk och allt annat som kommer med på köpet.
Olyckan slutade lyckligt, ingen skadades.
Förlossningen gick fint, mamman och barnet mår bra.
Man behöver inte förstå varandras val och resonemang men ibland är acceptansnivån för individens vilja knappt existerande.
Det där hade att göra med förberedelserna inför förlossningen.
Att som du vara påläst.
Jag hade små barn och en rymlig förlossningskanal.
Det gjorde valet lätt.
*Någon med ett stort barn och en trång förlossningskanal borde kanske välja snitt i stället.
**Risker går att kalkylera i förväg även med vaginal förlossning.
När allt ser perfekt ut så är det oftast det.
*Visst borde de och **visst gör det.
Men nu vet vi ju att det är få som har möjlighet att "välja".
Det sjukhuset har vad jag vet en utmärkt statistik.
Och jag rekommenderar alla att föda där om de kan välja.
UAS.
Bra.
Jag vill nog mest spara på onödigt lidande.
Onödiga snitt ger nämligen det.
En förlossningsläkare sade en gång att om snitt var det bästa och säkraste så skulle alla kvinnor erbjudas det som förstaval och vaginal förlossning hade varit det som var avvikande.
Dåliga förlossningar, oavsett metod, ger lidande.
Det olösliga problemet är att man inte har facit på förlossningarna.
Jag har också hört det fetstilta varvid jag svarade:
Man tar inte hänsyn till småproblem som kvaddade underliv när man pratar om lyckade vf-förlossningar.
Ungen kom - efter igångsättning och lite sax och tång, ut i rätt tid, rund, rosig och skrikande. Mamman tråcklar man ihop = lyckad förlossning.
Innan läkaren hann öppna munnen drog jag en parallell till en av mina bilolyckor där notisen var att olyckan slutade lyckligt, ingen skadades. Nej, jag var förvisso lite blåslagen men var hel, kunde gå själv och fungerade som jag skulle. Det ingen vet är att jag bedömts till 13% handikapp med ständig värk och allt annat som kommer med på köpet.
Olyckan slutade lyckligt, ingen skadades.
Förlossningen gick fint, mamman och barnet mår bra.
Man behöver inte förstå varandras val och resonemang men ibland är acceptansnivån för individens vilja knappt existerande.