En stor och en liten hund

vicsan

Trådstartare
Funderar på att skaffa en stor hund. Har just nu en liten hund. Tänkte höra hur det fungerar vid tex lek. Är det vanligt att stora hundar skadar dom små eller brukar det fungera bra?

Sv: En stor och en liten hund

Jag tycker det är svårt att säga. Först och främst, hur stor är en stor hund och hur liten är en liten hund?

Jag har två hundar i olika storlekar, 10kg och 26kg, det fungerar hur bra som helst. Men mycket hänger på hur hundarna är också. Är den större hunden väldigt mycket större och oförsiktig så finns det givetvis en skaderisk.

Min schäfer väger knappt 30kg (liten kille) och min lilla 4,5.. De leker jättefint ihop, den lilla är snabb som en vessla och ganska tuff.. Visst händer det att hon skriker till om han trampar eller klämmer henne, men försöker man då "rädda" henne genom att ta bort den store så är hon snabbt på honom igen och ska mucka..:D

Kan tillägga att min store är vansinnigt snäll, vilket jag tror är ganska viktigt..

Mvh Domino_s

Min leonberger väger 65 kg, och han leker jättefint med min dotters blandis som väger 4-5 kg ungefär. Han är också bästa polare med en JR-terrier.
Så ja, det fungerar hur bra som helst. Skaderisken tror jag inte är större än vid lek mellan jämnstora hundar egentligen.

Mina Dvärgschnauzrar på ca 10 kg leker utan problem med Riesenschnauzrar och Ryska Svarta terrier på ca 60kg.

Visst kan det finnas en risk för skador vid lek beroende på hur stor storleksskillnad det är men sen beror det också på hur hundarna är, om de i regel leker vilt och hårdhänt eller om de är försiktiga av naturen.

Jag har haft en leonberger på 72 kg ihop med en foxterrier på 5-6 kg och det var inga problem alls, nu var visserligen den stora äldre än den lilla och hade således lugnat ner sig lite och var inte lika "valpig vild" i sin lek.

Min väger kanske just över 4 kg (3,9 kg i påskas inte vägd sen dess, nu 9 mån) och har sen 13 veckors ålder lekt med mammas något överviktiga engelsk springer spaniel tik som då hon blir less lägger en tass på han, senare även svärfars stora stövarhane (som har ett hjärta av guld och står snällt medans min terrorist hänger i skinnet under hakan på han)

Däremot så har han blivit översprungen och rädd för en Rottweiler på området som han fick testa leka med en gång men som ordagrant lekte bulldozer så min flög omkull, så är hundarna snäll mot varann och leker vettigt med varann så ser jag inga problem, tyvärr så har hunden sprungit fram till oss vid 2 tillfällen.

Min hund väger 28 kg och vet inte alls hur stor han är. Dessutom är han väldigt förtjust i att rusa rakt in i eller över allt möjligt inklusive andra hundar.

Mina svärföräldrars JRT har lärt sig hur hon ska bete sig för att inte få ont, men med nya hundar måste jag ofta skydda de andra hundarna om de är små.

Jag hade en kapplöpningsgreyhound tillsammans med en dvärgpinscher. Det funkade klockrent, den lilla styrde den stora med järnhand. ;)

Photo_18942_186697.jpg

När det gäller lek så tycker jag att olika raser (eller i alla fall hundar) har ju rätt olika lekmönster. Vissa springer, ev kombinerat med att lägga sig i "bakhåll" och hoppa fram men i stort sett utan kroppskontakt utom av misstag. Andra springer, men med mer eller mindre tuffa tacklingar och/eller nafs. Sedan finns det de som gillar att "brottas".

Jag kan tänka mig att största risken med typ 1 är rena olyckor, lilla hunden kommer ivägen för stor hund i full fart som omöjliggör undanmanöver.

Typ 2 beror väl på hur försiktig den större hunden är och hur tufft den tacklar

Typ 3 känns mest tveksam, men det finns förmodligen hundar som brottas väldigt försiktigt.

Kombinationen av 1 och 3 fungerar förresten rätt dåligt även om hundarna är lika stora, min vorste (utpräglad typ 1) blev rätt sur på boxrar efter att ha lekt (= blivit nedbrottat med "nacksving") några gånger med en lika utpräglad typ 3-hund.

KL

Tror det är helt individuellt. En fd bekant till mig hade 3 större hundar och en liten (större=ca 45 kg, liten=ca 5 kg) och den lille blev ihjälklämd av en av de större hundarna. Tilläggas bör dock att alla nämnda hundar var understimulerade och de större hundarna var en väldigt krävande ras utan mer stimulering än att springa på gräsmattan och rymma ibland.

Sen har man ju också träffat flera där det funkat harmoniskt. Tror det beror mycket på situation.

Jag hade en 55 kilos mastiff med en 6 kilos peke, gick utmärkt. Var full kastrull och de brottades jämt, mastiffen var väldigt snäll och försiktig och den lilla var väldigt agressiv och på.

Jag har en stor schäfer på 62 cm, hon är klumpig och har inte riktigt koll på kroppen trots att hon är 5 år.. Och så har jag en liten tibetansk spaniel på Max 30 cm, 3 år gammal. Dessa två leker tillsammans och har gjort sedan tibben kom som valp. De kommer jätte bra överens och det går inte att sära på dom utan att de blir ledsna. Schäfern ligger på rygg och grabbas med tibben och det ser väldigt roligt ut.

Det man ska tänka på är väl att man inte skaffar två hundar som har väldigt olika vardagsbehov och där en inte klarar av det som den andra behöver. En kompis skaffade tex en kines och hade redan en 3-årig labbe. Den lilla hunden hinner inte med i den storas takt och den stora drar för den vill och behöver röra på sig. Den lilla vill inte vara ute i dåligt väder, den stora behöver ut ordentligt i alla väder. osv.. Hon tycker bara att det blivit problem sen den lilla kom, därför att hundarna inte matchar varandra alls.

Men det är ju skillnad om man köper en JR eller nåt annat "litet" som ändå tål och vill vara med i skog och mark.

kl
Min kompis hade en Irländsk varghund och en dvärgschauzer. Där var det också den lille som styrde med järnhand.

Det gick bra ända tills den lilla tiken kom på att klättra upp på bordet och ställa sig vid löp. De fick sära på dem i fortsättningen :o Men lekte fint utan skador gjorde de.

Vår 40-kilos rottweilertik är mycket försiktig när hon leker med grannens papillon-blandis (5 kg?). Dock tror jag inte rottisen har så mycket ut av det - egentligen. Hon vill hellre leka med andra rottisar som tål och uppskattar hårda tacklingar och dragkamper.
Även hennes bästa rottweilerkompis har en liten lekkompis, men inte hellre han är sådär jätteroad av det utan leker mer för att vara snäll.

Kl

Jag hade en liten japansk spets tik på 4 kg tillsammans med en stor boxer å en stor samojed hane.
Var aldrig några problem, hon styrde och ställde som hon ville och var jäkligt snabb med att säga till när de inte passa. Jappen var vuxen både när boxen och samojed kom in i bilden, underlättade tror jag.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 957
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 134
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
914
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30