Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man behöver ju inte vara medveten om den på det sättet att man håller koll på vad som ligger i vågskålarna. Jag menar nog snarare att man inte är helt omedveten om att den finns. De som är omedvetna om detta tycks inte göra någon koppling öht mellan sin egen obefintliga generositet och andras uteblivna generositet. De har inte vuxit ur barnstadiet och tycker även som vuxna att det är helt rimligt att bli servad och få kärlek utan att ha en tanke på att ge tillbaka.Men jag menar inte att man i vettiga relationer "inte låtsas om" handelsbalansen. Jag menar att handelsbalansen är en irrelevant fråga i vettiga relationer. (Typ att "kapitallogik" är en dålig metafor för vettiga relationer, och att sådan logik inte heller är närvarande i vettiga relationer. Inte bara att man förtiger den.) (Tyvärr menar jag kanske också att väldig många relationer inte är vettiga i denna mening.)
Baske mig - jag tror du har rätt.De som är omedvetna om detta tycks inte göra någon koppling öht mellan sin egen obefintliga generositet och andras uteblivna generositet. De har inte vuxit ur barnstadiet och tycker även som vuxna att det är helt rimligt att bli servad och få kärlek utan att ha en tanke på att ge tillbaka.
Man har väl olika relationer till olika personer?
Jag har vänner som jag skulle kunna göra nästan vad som helst för - och andra jag inte skulle lyfta många fingrar för. Det baserar i stort sett på just "givande och tagande", både socialt och materiellt.
Sanningsenligt kan jag dock säga att jag inte är lika generös mot alla generösa heller. att bara vara generös är inte vägen till mitt hjärta. Och hjärta krävs för att jag ska vara generös.
Jag anpassar mig allt som oftast. Samtidigt så har jag insett att det inte är så smart att försöka "uppfostra" vuxna genom att bete sig mot dem som de beter sig mot mig. Det har hänt att jag har börjat komma sent/sluta höra av mig mot människor som alltid är sena/är dåliga på att höra av sig. Men det enda som händer är att vi ses ännu mindre och det blir ju som att straffa sig själv.. Mer effektivt vore att helt enkelt prata om det.
Man behöver ju inte vara medveten om den på det sättet att man håller koll på vad som ligger i vågskålarna. Jag menar nog snarare att man inte är helt omedveten om att den finns. De som är omedvetna om detta tycks inte göra någon koppling öht mellan sin egen obefintliga generositet och andras uteblivna generositet. De har inte vuxit ur barnstadiet och tycker även som vuxna att det är helt rimligt att bli servad och få kärlek utan att ha en tanke på att ge tillbaka.
Ja, absolut.. Jag är kanske lite för snäll ibland. Det går nog tillbaka till att jag har varit utfryst. På något sätt så tar jag inte vänner för givet och jag är mån om att vara vänlig och generös mot de jag har, även om de har brister. Men det finns ju en gräns såklart. Jag tolererar inte att bli behandlad som skit.Fast då VILL du ju ha en relation med den personen och tar bristerna. Men om man känner att "den här personen kan jag både ha och mista" så börjar man helt enkelt göra egna planer ....
Vet inte hur jag uppfattas alls... Men jag är ganska osocial (på sätt och vis) och stundtals inte speciellt mycket tid. Så jag försöker "ta hand" om mina vänner när jag har tid, men förstår ju självklart om de inte har tid när jag väl har tid... Som sagt det finns en balans som man försöker upphålla och fallerar den helt så inser man ju raskt att man inte har så mkt gemensamt och då är ju relationen ganska dödfödd ändå...
Ush jag tycker det låter hemskt! Förstår inte personen, vägrar denne ändra sitt beteende eller vad?Sociala relationer är ju ett samspel, inte att en bara ska ge och en annan bara ta. Om man som den TS känner tycker att andra ska anpassa sig efter denne är inte rätt. För att få måste man ge, man kan inte förvänta sig att få något om man inte investerar själv.
Har också en sådan person i min närhet. Denne tar mycket sällan initiativ till att ses och göra saker men blir ruskigt sur om hen får veta att vi andra gjort något utan att fråga henom. Hen har ett syskon som ibland vill göra sker på egen hand och då måste vi andra hålla tyst om att vi gjort detta. Kommer det ändå fram till hen kan denne sura i dagar. Man kan tro att det handlar om tonåringar men det är människor i fyrtioårsåldern. Hen har inga sociala relationer kvar förutom familjen.
Jag undrar hur ni resonerar i sociala relationer: lägger ni samma krut och engagemang på alla eller anpassar ni efter hur de beter sig mot er?
Jag känner igen det där. Det verkar vara något slags "väderprat" från en del typ av personer. Att man liksom MÅSTE säga "jag ringer" eller "gud, vi måste ses; jag hör av mig och så kanske vi kan gå ut och äta" eller "vi måste ta en öl någon kväll". Med väderprat menar jag att det verkar bara vara en social fras som man säger, men egentligen inte menar något mer. Eller också menar de det just när de säger det?Jag har en kompis som är lite speciell. Hon kan säga på fb tex eller om vi ses i affären "Jag måste prata med dig, jag ringer! " och sen dröjer det ett halvår innan hon ringer, om hon öht ringer. Jag vet att hon är sådan och tycker det är helt ok, spelar inte mig någon roll. Det var väl inget viktigt tänker jag. Däremot skulle jag aldrig i livet behandla henne likadant själv, finns ingen anledning. Om jag har sagt att jag ska ringa så gör jag det.
.
Bra att få det här uppspaltat! I det här fallet gäller det nog en typ av person som är ganska härlig ibland (typ 3 ovan), när andan faller på och det passar hen. Det är förmodligen därför hen brukar komma undan med att kunna vara så otrevlig och oempatisk emellanåt. Jag har inte riktigt tänkt på det så förut men det är ganska deppigt egentligen att människor med någon form av charm ofta ges större utrymme att bete sig oschysst. Och jag märker ju på den här personen att hen är van att få ha det på sitt sätt och blir förvirrad av att jag inte bara går hen tillmötes utifrån hens behov.Tråkig/ointressant och socialt nonchalant: Struntar i
Tråkig/ointressant och trevlig: Prioriterar inte över annat men träffar gärna om alternativet är tv-tittande
Rolig/intressant och socialt nonchalant: Kan prioritera över annat beroende på vad sammanhanget är men låter det styras av humör
Rolig/intressant och trevlig: Värderar högt, träffar gärna
Nej detta är helt sant, man bör ärligt granska sina egna bevekelsegrunder och fundera kring om det är fråga om att man egentligen känner ett behov av att uppfostra den andra. Jag tänker att det kan det nog vara om det är en enskild grej, tex att nån alltid kommer för sent eller nåt sånt. I det här fallet tror jag mer att det handlar om att jag är känslig (möjligen överdrivet känslig) för maktstrukturer och härskartekniker. Och jag tycker att den här personen har ett sätt att försåtligt styra människor genom sitt beteende så att hen aldrig behöver göra något som är ansträngande för någon annans skull. Men fortfarande kanske det är så att en del av mig inte vill ge hen den bekräftelsen utan uppfostra i viss mån? Eller ännu värre, bestraffa. Eller så övertänker jag det hela bara och det är så enkelt att man är med dem som är härliga, punkt. Man behöver kanske inte försöka vara härlig mot alla för att vara en god människa.Jag anpassar mig allt som oftast. Samtidigt så har jag insett att det inte är så smart att försöka "uppfostra" vuxna genom att bete sig mot dem som de beter sig mot mig. Det har hänt att jag har börjat komma sent/sluta höra av mig mot människor som alltid är sena/är dåliga på att höra av sig. Men det enda som händer är att vi ses ännu mindre och det blir ju som att straffa sig själv.. Mer effektivt vore att helt enkelt prata om det.
Nej, det behöver man verkligen inte. Det räcker gott att vara det när det är lämpligt.Man behöver kanske inte försöka vara härlig mot alla för att vara en god människa.