En sammanfattning av "verkligheten"

"Viktoria skrev att hon var så rörd av din hjälp att det kom en liten tår /Marie"
Jag gav en hundring, fast jag inte kunde.

Ni som sitter på pengar kan säkert avvara en hundring eller två.
Men det finns inte på Buke. Här är vi minsann bäst själva.
Fy tusan för er.

"Viktoria skrev att hon var så rörd av din hjälp att det kom en liten tår /Marie"

Fy tusan för er.
Vem är Viktoria och vem är Marie?

:crazy:

Och alla problem försvinner vara vi röstar på SD? Jag ser inte alls kopplingen till trådstarten nu. Jag läser mest en massa bitterhet.

Bra där du är en klippa. :) . Rösta på vad fan du vill jag skiter i det men ge till dom som inte har.

Senast ändrad:
Vem är Viktoria och vem är Marie?

:crazy:

En som jag trots att jag är fattig gav 100 spänn. För hon hade inget. Hade hon bott närmare så hade on fått en matkasse för samma belopp. Marie är en mod. Men inga mods har någon kontakt med givare-mottagare. Det är upp till oss.
Men visst är det skit att detta händer här hos oss i detta nu?
Idioterna här tycks tro att det bara är att fjolla runt lite så ordnar det sig, vi bor ju i Sverige för guds skull, här går ingen fattig. :crazy:

Fast det gör vi.

Och alla problem försvinner vara vi röstar på SD? Jag ser inte alls kopplingen till trådstarten nu. Jag läser mest en massa bitterhet.
Jag läser också en massa bitterhet. Det gäller att planera långsiktigt men det räcker inte, man måste både ha en primär planering och en sekundär planering om den primära sätts ur spel av någon anledning.

Jag gör inte heller av med några stora summor i månaden och då har jag både bil och en gammal bondgård att dra runt med allt vad det innebär, dessutom spar jag en hel del för en större planerad renovering a´la jämna kåken med marken och bygga ny.

Allting går bara man ger sig fan på det.

Ibland handlar det också om prioriteringar. Väljer du att handla det du behöver eller att handla en ny iPhone eller en utlandssemester - trots att du vet att skulderna växer? Jag har kollegor som väljer att köpa iPhonen till barnet som är 25 år, bor hemma och avstår att söka jobb för man får inget ändå. Då hjälper d inte att spara för att få det bättre....där finns ett annat problem att börja med. Jag tror inte det är den enda familjen som har det så. På papper har den familjen en ganska bra inkomst men pengarna räcker inte - prioriteringarna ligger fel

För att vi avskaffat fastighetsskatten. Världen första, vanligaste och rättvistaste skatt?

Om man är en anhängare av gentrifiering, var fastighetsskatten säkert bra. När ett område blev attraktivt var den ett effektivt sätt att få mindre bemedlade att sälja sina hem till dem som hade råd att betala de nya priserna.

En fastighetsskatt bör utgå från bruksvärde, om man vill motverka ökad segregering. Alternativt kan man tänka sig att fastighetsskatten grundar sig på förvärvspriset (indexreglerat). Då skulle inte de som redan bor i ett område påverkas av att det blir mer attraktivt.

Att försvara den gamla fastighetsskatten är att implicit säga, att om arbetare och pensionärer inte har råd att bo kvar, när ett område blir mer attraktivt, så får de sälja till någon med högre inkomst och flytta till ett mindre attraktivt område.

Jag hoppas, att det inte var så golit menade.

Allting går bara man ger sig fan på det.

Och dom andra kan dra åt helvete?

"Detta tar verkligen emot att fråga om hjälp. Men har inget annat alternativ just nu.
Jag är en ensamstående mamma till två underbara pojkar 1.5 år och 6.5 år. Jag har varit långtidssjukskriven och nu har försäkringskassan bestämt sig för att göra en utredning om jag kan börja arbetsträna. Detta slutade med att dom drog in min sjukpenning. Ringde soc och fick avslag pga att jag haft inkomst dom senaste månaderna. Så denna månaden fick jag bara underhåll barnbidrag och bostadsbidrag. Detta fick ju gå till hyra el mm.
Så nu stiger paniken om att maten, vällingen, blöjor och frukost börjar ta slut.
Så detta är mitt sista rop på hjälp."

Vilka underbara Bukefalister vi har som ställer upp för andra.
Sverige 2014

Jo det tror den som aldrig varit i "systemet". Jag fick min micro av syrran för jag inte hade råd att köpa en själv. 300 spänn på existensminimum är 10% av ersättningen och den behövs till mat.
Och bor man på ett äldreboende så är det inte obligatoriskt.

Det är otroligt vad "rika" människor tror att vi "fattiga" har förmåner. Rent av förjefligt.

Det finns alltid bortskänkes också, med säkerhet kommer man att hitta en micro alldeles gratis om man behöver en sån. Faktum är att det mesta går att få gratis som man behöver i ett hushåll, det behövs bara en dator och lite kreativitet.

Det finns alltid bortskänkes också, med säkerhet kommer man att hitta en micro alldeles gratis om man behöver en sån. Faktum är att det mesta går att få gratis som man behöver i ett hushåll, det behövs bara en dator och lite kreativitet.

Allt är enkelt om man inte behöver göra det själv.
*suck*om en gratis micro innefatar en resa på 5-10 mil så är den inte "gratis".
Har du 50 spänn på fickan åker du (om du har bil) inte så långt.
Att skicka sagda micro kostar mer än resan.

Men allt är hur lätt som helst med pengar på fickan.
Även för moderatorer tycks det :mad:

Hjälp till då istället för att snacka.

Men allt är hur lätt som helst med pengar på fickan.
Även för moderatorer tycks det :mad:

Hjälp till då istället för att snacka.

Men hörru du, har en bekant som inte har mycket pengar att röra sig med efter en skilsmässa. En tom lägenhet möblerades upp utan att hon betalade en spänn, med hjälp av en dator och lite kreativitet. Och nej, hon hade ingen bil men fick iden av mig och sedan rullade det på sas.

Och det innefattade också en micro, och du hjälp kan man få på många olika sätt.

Mycket beror ju på hur man är själv som person också.
Om man har många vänner så kan man lösa det tillsammans.
Men om man gör sig osams med allt och alla så blir det ju litet svårt.

Jag försöker att hjälpa andra på olika vis.
Ibland på ett sätt som de inte riktigt gillar, det kan då innebära egen ansträngning av typen arbete.
Min erfarenhet så här långt är att det inte hjälper alls.
Det är snart samma visa igen eller så dras jag med ner i problemen.

Vissa som tillfälligt har hamnat tokigt kan samla ihop sig och få tillvaron att fungera igen.
Där så kan hjälp spela roll.
Andra däremot stampar bara på i samma mönster och har snart nya problem.
Om där finns barn så måste de få egen hjälp ibland utan föräldrarna.
Och så finns det de människor som alltid klarar sig oavsett vad de hamnar i.
Så att det är möjligt att ha det ganska så bra även i "systemet" är jag övertygad om.

Jag tror inte att människors oförmåga att klara sig själva går över om vi stoppar invandringen.
Det är något annat som måste till.

Jag tror inte att människors oförmåga att klara sig själva går över om vi stoppar invandringen.
Det är något annat som måste till.

Briljant formulerat!

..och nej, behovet av syndabockar har inget med flyktingar att göra. Det är bara de som råkar stå i skottlinjen just nu.

Fy tusan för er.
Jag avvarar betydligt mer än en hundring eller två, skattmasen tar en häftig bit varje månad. till det kommer skatter o avgifter för väg, bränsle etc etc....

En som jag trots att jag är fattig gav 100 spänn. För hon hade inget. Hade hon bott närmare så hade on fått en matkasse för samma belopp. Marie är en mod. Men inga mods har någon kontakt med givare-mottagare. Det är upp till oss.
Men visst är det skit att detta händer här hos oss i detta nu?
Idioterna här tycks tro att det bara är att fjolla runt lite så ordnar det sig, vi bor ju i Sverige för guds skull, här går ingen fattig. :crazy:

Fast det gör vi.
Samhället ställer krav för att bidraga, vill eller kan man inte anpassa sig till givarens krav då har man problem, men det är knappast samhällets fel då.

Men du kan vara lugn! Det är precis så här det fungerar i SD-kretsar, helt i linje med trådens helhet. Att det skulle finnas någon egentlig koppling till politiken man vill föra är helt oviktigt.

Liknande trådar

Hemmet Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl: Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 288
Senast: Pilot
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 944
Senast: Mabuse
·
Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
7 399
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För att locka fler äldre att röra på sig satsar RF Sisu nu i oktober på gratis prova-på-aktiviteter för seniorer på Gotland.
Svar
0
· Visningar
143
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama