Sv: En ny tråd om piercing!!!!
När man bor tillsammans och har ett gemensamt hushåll, så skall man väl sköta mathållningen gemensamt också.
Som vuxna tillsammans.
Det är väl ändå valfritt? Jag hade inneboende ett tag i en 3:a jag hade för några år sen. Vi skötte varsin mathållning själva. Även i studentkorridorer brukar det ofta vara så. Inte lika ofta i hem där en familj bor tillsammans. Förstås. Men det
går ju att göra annorlunda, om det bara handlar om en viss tid för en läkande piercing... Tycker man som förälder att det är så krånligt så får man väl göra klart att "du får laga din egen mat och det får bara ske när inte vi lagar mat till resten av familjen".
Tonåringar efter sex (och före) bor i princip i duschen.
Jaha? Tja, själv bodde jag inte mer i duschen före och efter sex när jag var 18 än nu. Och om de bor i duschen så är det väl
ockupationen av duschen man i så fall får ta tag i. Det är ju den delen som i så fall är problemet. Inte sexet.
Om det finns plats och om det verkligen finns ett eget rum.
Och om man då håller sig där och inte har party i hela köket utan att städa efter sig.
Det är f.ö. väldigt vad det tas för givet att det finns massor av plats i föräldrarnas hem!
Jamen självklart handlar det om plats. Vem har sagt något annat? Men varför ska vi
utgå från just den trångbodda familjen där barnen inte har egna rum? Om man inte har egna rum så får man väl ordna efter det; om man har egna rum så förstår jag inte varför kompisar hemma är en så jobbig faktor.
Många ungdomar mellan 18-20 är en stor belastning hemma för sina föräldrar.
De skitar ner och tar "fel" mat ur kylskåpet så att måltiderna för resten av familjen blir sabbade.
Äter upp vissa ingredienser som skall ingå i recept o.s.v.
Eller alla inköpta kakor till fikat.
Då har man ett problem ... då har man förmodligen inte lärt sina ungar normal hänsyn och hur man uppför sig i en familj. På just den typen av ungdomar så biter nog ett förbud mot att pierca sig allra sämst skulle jag gissa. Den ungdom som sköter sig har sällan några problem att lyssna till föräldrars vettiga argument.
Visst.
Men med det följer dels ett visst ansvar.
Och dels att den unga vuxna inte kan ha det bättre än resten i familjen.
Med t.ex. ett eget rum att hävda enskildhet i.
Föräldrarna bor ju 2 i sitt sovrum.
Så med den matemetiken så borde de också ha rätt att hävda att vardagsrummet är deras rum.
Ja, om de vill det så. För min del delar jag och sambon sovrum för att vi lever som ett par och älskar varandra. Inte av utrymmesskäl. Jag anser inte att vardagsrummet skulle vara mitt rum mer än resten av familjens för det. Men det är ju jag det. Om man tycker sitt unga vuxna barn är så jobbigt att man inte ens kan tänka sig låta den nyttja vardagsrummet så får man väl ordna det så. Eller slänga ut barnet. Det låter ju ändå som om man helst inte vill ha den där i så fall. De unga vuxna som jag känner till vill ändå inte särskilt ofta dela soffan med mamma och pappa varje kväll direkt... Det brukar inte vara så stort problem att 18-19-20åringar hänger med sina kompisgäng hemma i familjevardagsrummet. De ser nog oftast till att vara hemma hos den som har egen lgh eller dylikt.
Du, det hjälper inte alltid.
Jag vet föräldrar som klargör detta på alla möjliga vis.
Men ungarna håller sig kvar som iglar i alla fall.
Välfyllda kylskåp är populära.
Och så kan man skita i att städa efter sig och polarna också.
Det gör ju någon annan.
Att det inte är lätt är ju mest för att de bäddat för det själva i så fall. En ungdom/ung vuxen som är väluppfostrad är nog inte en som föräldrarna har så mycket besvär av och vill kasta ut snabbt. Utan den är som vilken annan vuxen som helst som bor i ens hem. Förmodligen också rätt trevlig att umgås med ibland. Den ungdom/vuxen som är dåligt uppfostrad är ju just den som aldrig städar (och den dumma vuxna städar
åt dem....??), äter utan hänsyn till resten av familjen och beter sig illa i största allmänhet.
Du som är så radikal måste väl också inse att det där är ju bara ursäkter. För att föräldrarna inte kan/vågar/vill ställa krav på sitt barn. De vill inte slänga ut sin unga vuxna till en tillvaro utan jobb och inget hem pga att de
älskar ungen. Vilket jag kan förstå. Men; det GÅR ju faktiskt att se till att kylskåpet inte är välfyllt eller kanske låsa det. Och det GÅR ju faktiskt att vägra städa och sätta ultimatum: städa din egen skit eller åk ut! Klarar man inte det så får man ju ha det som man har det... och då lär man inte klara av att skicka ut en piercad unge heller. Ännu mindre plocka ur piercingen på egen hand ur deras kropp skulle jag gissa....
Här finns en stor skillnad.
Föräldrarna bor båda i hemmet.
Så de delar sovrum och har sex där.
Undomen tar hem främmande människor som inte tillhör familjen.
Och dessa kan dessutom bytas ut ofta.
Jag tror det är rätt ovanligt att en ung vuxen drar hem tillfälliga förbindelser som ONS till föräldrahemmet. Det tror jag man undviker. För övrigt ser jag i alla fall inte problemet med att en ung vuxen har ett sexliv i sitt egna rum.
Trångbodd?
Tja, du har ju förut redogjort för att du har små stugor på din fastighet. Någon gång skrev du att något av barnen kanske skulle (eller hade?) flyttat ut i en av dem och bor (?) alltså i eget boende. Ärligt talat: jag tror inte det definieras som trångbodd direkt...
Min moster bodde rätt trångt. För att alla skulle ha egna rum fick hon vardagsrummet, och barnen varsitt sovrum. Så; i det hemmet var köket och hallen de enda gemensamma ytorna.