En ny tråd om piercing!!!!

Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Om pengar då och om något går på tok?
Och så juridiska saker?
Som myndig skall man ju själv hålla reda på lagar och regler samt följa dem.
Utan att någon annan skall behöva påpeka vad som gäller.

Går på tok med vad? Man löser de problem man satt sig själv i. Vad säger att en 18-åring skulle ha svårare att följa lagar och regler än en 30-åring? Förhoppningsvis har personen följt lagar och regler även innan h*n fyllde 18 år.
Pengar har jag redan nämnt. Jobbar man tycker jag att det är lämpligt att man erbjuder sig att betala hyra, telefon, mat och dylikt.

Ja det tycker jag.
Av 2 skäl.
1. Det kostar pengar. Och det har den som betalar pengar rätt att ha en åsikt om.
De pengarna kanske borde gå till något viktigare då i stället.
Mat, kursböcker eller bensin till bilen.

Man kan tjäna pengar på sommar- eller extrajobb. Jag har haft sommarjobb och de pengarna är mina. Jag har t.ex. köpt en kamera för de pengarna.
Jag har också fått pengar i julklapp av min farmor, det betalade min varg-tatuering.
Varför skulle mina föräldrar betala något som de inte gillar men jag vill ha?

2. Det är risker med det. Som gör att det kan påverka hela familjen om den piersade blir sjuk. Då så får ju andra dra ett större lass av den allmänna arbetsinsatsen.

Sköter man sin piercing rätt är det ovanligt att man blir så sjuk att man inte kan delta i den "allmänna arbetsinsatsen".
Man kan för övrigt bli sjuk oavsett. Risker finns det med t.ex. idrottande också.
De skador jag har råkat ut för har inträffat i samband med ridning/hästskötsel och cykling. Ska jag då inte få syssla med det?

Tiderna förändras och det går väl olika fort för människor,jag kanske bara är lite långsam.:)

// Tant Åsa

Jag har peircat tungan, det känns ordentligt, tungan svullnar man har lite problem att låta bli att dra den mot tänderna ibörjan, men man vänjer sig. Har aldrig haft problem annars (har haft den i 11-12 år). Min mamma lät mig inte gör det, så jag gick till en jämnårig klasskompis............vi var väl i 14-15 års åldern. Inte att rekommendera...:eek:

Jag är ingen badmänniska, men hade nog undvikit bada i badhus eller sjö om jag känt att den vätskat.
Den delen avgör ju saken för mina barn.
En enda missad baddag skulle vara en katastrof.
Inget, absolut inget, får störa badmöjligheten.

Men i övrigt funkade jag som vanligt. Jag både red, mockade skit och allt annat. Man har ju kläder på sig och jag behövde ju inte gnugga in naveln med hästskit. ;)

Nu så tänkte jag på ögonbryn, näsa, tunga, kind och läpp.
Sådant som är ute i vanliga fall.

Vad säger att en 18-åring skulle ha svårare att följa lagar och regler än en 30-åring?

Statistiken talar sitt tydliga språk i det fallet.
Något som bilförare under 24år tydligt känner av.
Då försäkringar är dyrare och självrisken grotesk när man är under 24 och därmed ej färdigutvecklad i pannloben.

Man kan tjäna pengar på sommar- eller extrajobb. Jag har haft sommarjobb och de pengarna är mina.

Varför är de pengarna dina?
Är dina föräldrars pengar deras på samma vis?

Det där håller om alla har möjlighet till egna pengar.
Men inte annars.
Det håller inte att ungdomarna anser att föräldrarnas pengar är hela familjens pengar men ungdomens pengar är bara deras egna.
Det är som i ett förhållande med delad eller gemensam ekonomi.

Tiderna förändras och det går väl olika fort för människor,jag kanske bara är lite långsam.:)

// Tant Åsa

Nej smaken och inriktningen är olika.
Det har inte med tiden att göra.
Förr i världen så var det sjömän och kåkfarare samt luffare som var tatuerade.
"The Bad Boys" alltså.
Och "Infödingarna i Afrika" som var utsmyckade med saker genom skinnet.

Det kommer nog även fortsättningsvis att vara olika i olika grupper i samhället.
Även om grupperna inte är de samma.

Sen har ju faktiskt folk olika smak också. Det finns gott om äldre personer som tycker att piercings och tatueringar är snyggt och det finns också gott om unga som tycker att det är superfult.

Den delen avgör ju saken för mina barn.
En enda missad baddag skulle vara en katastrof.
Inget, absolut inget, får störa badmöjligheten.

Nu så tänkte jag på ögonbryn, näsa, tunga, kind och läpp.
Sådant som är ute i vanliga fall.

Dock kan man ju bada med t.ex. tungpiercings. Jag brukar undvika att få in vatten i munnen. Man kan också bada i havet utan problem.

Inga problem för mig med piercings som t.ex. öron, näsa, över- och underläpp och tunga när det gäller stallvistelse.

Statistiken talar sitt tydliga språk i det fallet.
Något som bilförare under 24år tydligt känner av.
Då försäkringar är dyrare och självrisken grotesk när man är under 24 och därmed ej färdigutvecklad i pannloben.

Det handlar om bilkörning. Det är inte det enda man sysslar med.

Varför är de pengarna dina?
Är dina föräldrars pengar deras på samma vis?

Det där håller om alla har möjlighet till egna pengar.
Men inte annars.
Det håller inte att ungdomarna anser att föräldrarnas pengar är hela familjens pengar men ungdomens pengar är bara deras egna.
Det är som i ett förhållande med delad eller gemensam ekonomi.

Därför att jag tjänat ihop till dem.

I min familj har alla möjlighet till egna pengar. Jag känner ingen familj där barnens sommarjobbspengar går till hela hushållet. Aldrig ens hört någon som har det så.

Nu är det ju så att föräldrarna skaffat barnen på eget bevåg. Det kostar pengar att ha barn.
Man kan inte som barn kräva sina föräldrars pengar. Men det är ju också så att föräldrar köper saker och tjänster som barnen kan tycka är helt onödiga. Är det helt delad ekonomi som råder så ska ju barnen också få bestämma över alla pengarna. Men då kanske det blir för jobbigt ;)

Intressant för jag tror vi är inne på samma spår.

Vilka grupper är det nu och i framtiden som är tattade och eller piercade??

// Åsa

På mitt jobb skulle aldrig någon piercad komma på fråga för anställning och det är offentliga sektorn.
Vi ska se prydliga ut så föräldrarna känner tillit för oss samt vara goda förebilder för barn och tonåringar.
Vi är också goda förebilder för föräldrarna men det ingår inte officiellt i uppdraget men det blir så med automatik.

Hur fasen skulle det se ut om man möter en familj i kris för ett samtal och har en metallbit i ögonbrynet eller i tungan?

Fast jag vet inte om jag tycker att vanilg hyfs och respekt för sina medmänniskor är likställt med om man tar stor eller liten plats.

På mitt jobb skulle aldrig någon piercad komma på fråga för anställning och det är offentliga sektorn.
Vi ska se prydliga ut så föräldrarna känner tillit för oss samt vara goda förebilder för barn och tonåringar.
Vi är också goda förebilder för föräldrarna men det ingår inte officiellt i uppdraget men det blir så med automatik.

Hur fasen skulle det se ut om man möter en familj i kris för ett samtal och har en metallbit i ögonbrynet eller i tungan?

Jag tycker inte att det spelar någon roll öht. Krissamtal avgörs fröhoppningsvis på vad man säger och gör inte om man har en titanstav på kroppen.

Jag gissar att ni anställer invandrare om det kommer fram någon lämplig på jobbintervjuerna? Det finns säkert gott om föräldrar som inte känner förtroende för invandrare. Bara en jämförelse.

Fast jag då som är familjehem fd jourhem möter ju också familjer i kris.

Jag är tatuerad. Min man med. Gör det oss mindre lämpliga då?

Glöm inte gruppen "Stora silikontuttar ala Rosing"

Jag har sagt det tidigare i tråden, hellre någon som är smart än någon som med vilja förstör och utsätter in kropp för sådana medvetna risker som tauering, piercing eller silikonbröst.

Jag tror helt klart att de olika fenomenen kan kopplas till vissa grupper.

mvh Eva

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 247
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 887
Senast: oseriös
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka