En morgonfundering.....

skuggan_

Trådstartare
Jag sitter i skolan och funderar på en sak. Tänk er att ni är en beridare(heter det så?) Och ni får ett mail/samtal från en person med ett varmblod. Häst har varit riden i ett par år och tävlat clearrounder i hoppning, jättesnäll häst men ägaren behöver hjälp med ridningen. Hade ni tagit emot eller hade ni tackat nej? Om ja, varför? Om nej varför inte?

Skuggan_
 
Sv: En morgonfundering.....

Det beror ju på vad som är problemet med hästen?

Är det hoppningen som krånglar så hade jag tackat nej, för hade jag varit i branschen så hade inte hoppning varit min inriktning.

Springer hästen på bakbenen eller bockar våldsamt i tid och otid så hade det nog också fått vara, kanske.

Men jag förstår inte riktigt frågan, för är man i utbildar-/beridarbranschen så skall man väl såklart försöka få in så mycket hästar som möjligt att rida till, eller?
 
Sv: En morgonfundering.....

beror på vad målet med tillridningen ska vara, är det att ta upp hästen i hoppning för försäljning så hade jag kanske tagit det, hade det varit tillridning/ bygga upp/om muskler på hästen så den är klar för hårdare träning och tävling till ryttaren så kanske, hade det varit att utbilda den i dressyr så hade den gått bort direkt då jag inte inriktar mig på dressyr.

men jag antar att det finns många beridare som inte tar in travare då det ofta är mycket mer jobb, svårare att få såld än vanliga halvblod och "fina" raser. samt för att det är en travare och inte en född ridhäst.
 
Sv: En morgonfundering.....

Gällde det en travare?

I så fall hade jag tagit den, för att jag har erfarenhet av travare och tycker generellt att det är trevliga hästar som är roliga att jobba med. Och som förtjänar en chans att bli BRA ridhästar och därmed en bättre framtid. ;)

Men jag förstår att man inte ger sig på det om man inte vill jobba med långtidsprojekt som kanske inte höjer hästens värde med motsvarande man lagt ner på utbildning. Eller om man inte har erfarenheten.
 
Sv: En morgonfundering.....

Yes, det gäller en travare. Men hon ska inte säljas, skulle aldrig sälja mitt hjärta jag vill bara ha hjälp med markarbete.:) Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara för att få till det rätt. Hur som haver, hästen är duktigt det är inte det. Men som det ser ut nu finns det inga tränar möjligheter. Stallet är bra men det finns inte en ända skog vi får rida i. Inte heller på åkrarna, varken sommar eller vinter.

Ska ev. göra en så kallad GMU, grundläggande militär utbildning på 3 månader och ser det som ett guldläge att "skicka" iväg hästen. Kanske tänker jag fel men jag ville höra lite åsikter om någon överhuvudtaget skulle ta emot en ridtravare. Hon är alltså INTE aldrig riden för det är hon i ett par år även tävlad i clearrounder, tog mig inte högre. Dels för att stället jag stod på inte var glada över att ha ridtravare på sin anläggning och dels för att ingen tränare ville ta emot mig eftersom jag som sagt hade travare.

Hade jag haft ridbana hade jag självklart tränat med tränare men nu finns det inga möjligheter. Min bil är en 25 årig gammal mazda 323 och släp har jag inte heller.

Hur hade ni gjort?

Skuggan_
 
Sv: En morgonfundering.....

Alltså, om jag är en beridare tjänar jag ju pengar på att ta emot hästar OCH göra mig ett namn så då hade tankegångar gått som så att om jag har plats för en travare så absolut ja, eller om jag är så eftertraktad att jag kan välja vilka hästar som jag tar in mig då hade jag koncentrerat mig på de hästar som gör att jag syns bäst och ger mig bäst reklam och tackat nej till resten
 
Sv: En morgonfundering.....

Självklart. Folk betalar för att få ett jobb utfört. Så länge fakturan betalas spelar rasen ingen roll. ( i mitt fall undantaget små ponnyer, för dem kam jag inte rida, däremot går det bra att få dem inkörda,lasttränade eller vad det nu kan tänkas vara)
 
Sv: En morgonfundering.....

Om det var mitt jobb så hade jag tagit emot de jag fått om det inte var uppenbart att jag inte skulle kunna göra ett bra resultat av en eller annan anledning. Blir man superduktig och känd så kanske man kan välja och vraka.
 
Sv: En morgonfundering.....

För en tillridning gissar jag att det ligger någonstans på mellan 5-7 000:- plus moms i månaden. Och då tillkommer andra kostnader som skoningar tävlingskostnader etc.

A
 
Sv: En morgonfundering.....

.... från 4-5000? upp till 9-12(??)000 / månad (inkl. allt utom skor och veterinär?) kanske? men dom som tar så mycket är också så duktiga att dom sållar (bort med dom som ger minst tillbaka sas). Men är det inget svårt jobb, utan bara vanlig grundridning så behöver man heller inte vända sig till någon super-beridare.

Håller med som flera skrivit att om man har plats så tar man in den, en beridare tjänar sällan så mycket att den har råd att välja bort för att den är kräsen (man kan välja bort dom som man inte tror sig klara av, som går på bakbenen nonstop t.ex., för att det handlar om säkerhet).
 
Sv: En morgonfundering.....

Tänk er att ni är en beridare(heter det så?) Och ni får ett mail/samtal från en person med ett varmblod.
Psst! det finns fler varmblodiga raser än travare, ett varmblod kan likagärna vara ett halvblod, en friseser, en morganhäst eller en quarter... I travstallen säger man kanske bara kallblod eller varmblod, men när man kommer utanför travstallen kan det vara bra att veta att missförstånd kan uppstå om man bara säger varmblod om sin travhäst.

För övrigt är mitt svar på din fråga att jag har haft en travare på tillridning. Det var förvisso en travare som fortfarande tävlade trav, men som mådde dåligt i kroppen och behövde forma om sig, ägaren hade fått tips av en alternativare att den skulle ridtränas av någon som kunde RIDA och inte bara flaxa runt i flängtrav på slingan runt travstallet. Så, jag hade den och jobbade med den i några månader. Från att ha varit i princip slakthotad som 4-åring (pga de kroppsliga problemen) tävlade han i 4 år till innan hans skötare fick överta honom som ridhäst. Jag kan inte hitta någon info på travsport.se om att han är död, så kanslke lever han än - i så fall är han 21 år och har alltså fått 17 år extra tack vare lite ridträning...:love:
 
Sv: En morgonfundering.....

Nu jobbar ju inte jag med hoppning. Jag är dressyrtränare och tar en del problemlösningsjobb och rehabjobb. Jag är för dålig hoppryttare för att kunna tillföra så mkt.

Men i fallet vilka hästar man tar sig an så hänger det lite på tid och förväntningar hos ägare. I fallet varmblodsyravare måste man inse att de rent fysiskt ofta har svårare för sig med de vinklar de har, i ridningen givetvis och inte i travet. När man har hästar för utbildning vill man ju leverera ngt till den som betalar för tjänsten. Och IOM att det är rätt dyrt att ha häst i träning så är det ofta det blir tidspress från ägare tom med superbegåvade hästar. För folk har inte råd och vill/kan inte betala för att man ska göra jobbet i hästens takt.
Med en VB-travare har man ofta ett väldigt arbetsvilligt psyke. Det är något som gör de hästarna bra. Men att bygga muskler så de med sina svåra vinklar orkar bära tar tid. Och att lära om "felaktigt"(för ridning) rörelsemönster tar tid. Det måste ju ändras om genom repetitioner så det sätter sig i kroppen.

Därför hade jag tvekat. Är det en befintlig elev vet de hur jag jobbar och vet att sånt tar tid. Då hade jag kunnat ta jobbet för att hjälpa någon jag tycker om. Jag tycker inte ridkänslan är kul personligen på VB-travare. Så mig hade det inte varit så skoj för. Men det brukar vara rara hästar. Och gillar jag ägaren och den har realistiska förväntningar är det ok.
 
Sv: En morgonfundering.....

Jag hade tagit emot den, utan tvekan. Jag är ingen hoppryttare så jag hade aldrig tagit emot hästar för utbildning i hoppning. Grundutbildning kan de få men inte mer eftersom jag inte tycker att det är så roligt. Men jag tolkar det som att din fråga helt enkelt är ifall jag hade tagit emot en travare?

Jag har mycket erfarenhet av travhästar sedan tidigare och har utbildat flera av dem i dressyr paralellt med deras travkarriär och är dessutom inriktad på dressyr i min egen ridning. En travare hade inte avskräckt mig.

Generellt sett kan jag tycka att man som beridare ska vara kapabel att utveckla alla sorters hästar men samtidigt kan jag förstå de som avstår. Det kan säkert kännas avskräckande att arbeta med en ras som är så pass speciell som travhästarna ändå är. Samtidigt så tror jag att många tror att det är svårare än vad det är, den viktigaste faktorn för en framgångsrik ridtravare är 1. en god utbildning (vilket en beridare kan erbjuda) och 2. tid.

Mvh JV
 
Sv: En morgonfundering.....

Kul med så många & långa svar!
Jag är mest intresserad utav en bra grundutbildning inte avancerad hopp/dressyr, och man kan väl heller inte kalla det "inridning" då hon har varit riden i ca: åtta år. Hur ser ni på det här med ålder? Vad är för er för gammalt?:)

Skuggan_
 
Sv: En morgonfundering.....

En häst är för mig för gammal då den blir för sjuk att rida. O
Den är 3 eller frisk 28-åring kvittar.
 
Sv: En morgonfundering.....

Okej!:laugh:

Vet tyckte att min 15 åriga häst var gammal när hon fick foderstrupsförstoppning:o Men pigg som attan är hon, speciellt när vi är ute:laugh:

Skuggan_
 
Sv: En morgonfundering.....

Hade jag haft beridarverksamhet så hade jag absolut sagt ja till travare, äger själv travare och tycker det är skitkul att utbilda dom men jag vet många andra som tyvärr inte skulle ta emot en travare så det beror nog på personen. Om du skickar iväg hästen så var noga med att det är ett bra ställe med vettig hästhållning, har sett en del "beridare" som jag aldrig ens skulle vilja ha upp på mina hästar...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 706
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 591
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
753
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp