En moralisk fråga...

S

samtson

Jag har en häst som är över 20 år. Den är speciell och ingen häst "vem som helst" hanterar (som alla andras hästar :smirk: ) Jag har en längre tid kännt att jag vill byta ut den och skaffa något nytt - men efter nästan 15 år tillsammans med många olika turer är det oerhört svårt. Den fick fång för några år sedan, men har klarat sig sedan dess pga oerhört fjollig matte...

Dens "udda" temprament, åldern och fånget gör att jag inte kan lämna över till "vem som helst", Hittade en bra tjej, men klarade inte av att fullfölja då hon bodde för långt bort och alla "fång faktorer" på vägen gjorde att jag drog öronen åt mig.

Nu kommer tanken till att avliva. Den har haft ett bra liv här och varit lycklig. Det är ju inget större fel på den nu - snarare helt frisk, men den räcker ju inte längre för mig (sedan flera år egentligen...). Är jag en skit som tar bort den? Jag är så rädd att den ska fara illa eller bli sjuk igen, den hade det riktigt jobbigt.

Jag har inte plats, råd eller tid att har två. Den skulle INTE trivas som enbart sällskapshäst.

Spontan reaktion?

Sv: En moralisk fråga...

Min spontana - låt den vandra vidare:(
Om den har haft det så bra hos dig och du tror att den kan få det sämre hos någon annan så låt den gå.

Men detta förutsatt att du har kollat runt bland andra alternativ ändå...

Har du ingen i din närhet, kompis som vill ta sig an denna häst?
Ingen som kan ha den på foder stående hos dig i början?
Prova sätt ut en annons kanske, men skriv utförligt att den är speciell och kräver omsorg då den haft fång, att du vill ha den nära mm.
Sedan är det ju du som får kolla ev svar om någon verkar bra nog för din häst.

För ditt eget samvete -avliva
För hästens välbefinnande - avliva.

Ta bort den för båda eran skull. Jag tror du gör hästen en enorm tjänst.

Hej!

Ja, detta var en svår fråga.

Personligen vet jag inte om jag skulle kunna leva med mig själv om jag vet att jag avlivat en kompis bara för att jag inte tycker att kompisen räcker till.

Vi människor har ett enormt ansvar i och med att vi faktiskt förfogar över andra individer liv. Vi har tagit oss rätten att bestämma över andra individers liv och leverne och vi tycker även att vi har rätt att besluta om deras död. När, hur, var och varför.....

Vi tror också ofta att vi själva är oersättliga när det kanske inte är så i verkligheten. Precis som älsklingshästen faktiskt går att ersätta bara man själv får sörja klart.

Jag skulle inte ha avlivat. Kanske kan du hitta en bra fodervärd? Och du kanske kan bli medryttare på någon trevlig häst som du kan utvecklas på? Eller också får du vänta ut din kompis. Det är i alla fall vad jag skulle göra om jag inte hade råd att ha två hästar.

Mmm... Det var väl ungefär väntade svar.

Jag själv VILL gå vidare. Men KAN inte. Den betyder så KOPIÖST mycket för mig.

Jag har haft annonser ute, och som sagt, hittat EN som verkade bra. MEN det var för långt bort. En på så otroligt många svar...

Att tro att man är den enda för sin häst är ego, och jag ÄR ego. jag vet hur den funkar, den funkar mycket bra med mig. Men den har problem med en hel del saker i tillvaron.

Som jag har förstått det är en fånghäst ytterst känslig för allt som är en förändring. Då flyttar man väl inte en fånghäst, som har problem med människor och hästar, till ett nytt stall, med nya folk, hästar och foder - när hästen dessutom uppnått en aktningsvärd ålder?

Att få sluta sin tid där man bott två tredjedelar av sitt liv hos kompisar i både hästar och människa, där man är trygg och lycklig, är väl ett värdigare slut än att kanske flytta någonstans, kanske bli sjuk och måste avlivas där?

Inget ni har att säga kan ju få mig att bestämma mig, jag vill ju bara veta vad ni har för tankar kring detta - som upptar en oerhörd del av mitt sinne.

En bekant till mig sa "Om du inte är nöjd med din häst känner den det - hur lycklig är den då?" Kanske något att tänka på när alla säger att hästar "läser" oss så bra.

Inte för att det kommer att göra dig klokare men jag tycker också att du ska ta bort den. Du verkar ju ha tänkt igenom det ordentligt och om du inte hittar någon att låna ut den till så är det nog bäst om den får somna in. Jag vet att det är ett jättejobbigt beslut. Jag har varit i en liknande situation med en häst som inte fungerade av olika anledningar - en låång historia. Jag fegade ur och sålde den istället. Köparen som jag kände lite lovade en massa men höll inte någonting utan hästen såldes sedan under falska förutsättningar. Hon kom först till ett ställe och såldes sedan vidare. Detta hände för över tre år sedan och jag får ångest bara av att skriva dessa rader. Jag har insett att det hade varit bättre att avliva henne. Eller haft henne kvar och inte haft någon häst att rida på de närmaste åren.

Jag kan inte säga vad som är rätt eller fel men jag kan säga vad jag skulle ha gjort.

Jag skulle ha behållit hästen. Jag fäster mig vid de underbara djuren och skulle inte kunna vare sig sälja eller avliva om det inte var nödvändigt tror jag. En häst som har gett mig en massa fina år och som har varit min vän skulle jag således låta ha en härlig pensionärstillvaro med härliga skogsturer hos mig.

MEN jag är ingen tävlingsmänniska - har aldrig tävlat och kommer antagligen aldrig att tävla. Så det kan ju vara en förklaring till min synpunkt.

Hur du än gör så är det ju värdefullt att veta att hästen haft ett härligt liv!!!

Jag tror att jag själv personligen skulle ångra mig om jag tog bort en häst som var "frisk" och funkade normalt i min ägo..även om jag vore hemskt sugen att hitta nån annan häst att fortsätta träna med.
Skulle nog göra minst ett eller två seriösa försök till för att hitta någon annan som kan ta den. Man kan ju alltid chansa på att hästen får det bra hos någon annan... då har man i alla fall försökt.

Detta är ju som sagt hur jag skulle resonera. Ingen kritik mot dig, mer hur jag skulle tänka och resonera. Nu har ju jag möjlighet att ha hästen hemma, så det innebär inte samma kostnad för mig som det gör för dig heller...

Mvh F

"Vi människor har ett enormt ansvar i och med att vi faktiskt förfogar över andra individer liv. Vi har tagit oss rätten att bestämma över andra individers liv och leverne och vi tycker även att vi har rätt att besluta om deras död. När, hur, var och varför....."

Det är just därför, som Myy skriver i ovanstående text, som du gör rätt i att avliva den.

En gammal häst som kanske har bott många år i samma stall, gått med samma hästar och hanterats av samma människor mår inte bra av att flyttas. Gamla hästar mår bäst av samma rutiner och har svårt att anpassa sig till ny miljö och nya hagkamrater och blir kanske inte accepterad av en ny flock.

Det är vårt ansvar att ta hand om de djur vi har i fångenskap på bästa sätt, även om det innebär att avliva en för övrigt fysiskt frisk individ. Det är sorgligt men ibland nödvändigt, döden är inte det värsta som kan hända utan en naturlig del av livet ...

Jag känner för dig, Samtson, för jag har gått igenom många hästars bortgång och det är lika jobbigt att ta beslutet varje gång. Detta är den enda nackdelen med djur men det är vårt plikt och skyldighet att se till att de har det bra fram till slutet.

Lycka till med ditt beslut och låt det mogna fram!

Kram, Elin

Myy

Visst finns det hästar som är oersättliga och som man saknar varje dag ...

Jag skulle nog valt att leta efter en duktig fodervärd. Det finns MÄNGDER med folk som vill ha foderhäst.

Jag tycker personligen att det är fel att ta bort en häst bara för att man vill ha en ny, när det finns andra möjligheter..

Hästen lever ännu och jag har inte fattat något beslut. Det känns lite som att OM jag hittar någon ny som jag verkligen verkligen vill ha - då bestämmer jag mig. MEN samtidigt vill jag egentligen ta ett beslut INNAN, så att hans öde inte bestäms av detta faktum, om ni förstår vad jag menar. Jag har grubblat så otroligt mycket på detta. Och gör fortfarande...

Men jag har verkligen sökt andra vägar. Det har jag. Och jag VET att det finns massor av folk som vill ha foderhästar (det märkte jag när jag var så dum att jag skrev i en annons att den gärna lämnades på foder) - men ärligt nu - hur många av dessa tror ni har den kunskapen som krävs att utfodra en gammal häst rätt, har stor erfarenhet av fång och vad som krävs för att hålla det i shakt? Sådana människor har troligtvis egna hästar. Och vem vill ha ett problem? Jag skulle aldrig ens överväga att ta en fånghäst efter denna - inte ens om jag fick den gratis! Det är så jobbigt både för häst och människa att leva ett begränsat sommarliv när alla andra äter gräs och går fria.

Fridan - Ja då har jag försökt, men som någon annan skrev så kan det ju sluta jätte illa! Och vill jag skicka min älskade vän mot ett ovisst öde?!

schelin_j - Jag fäster mig också - oerhört! Det är därför den är kvar och jag har det så här. Jag har bekanta som byter hästar med några års mellanrum och jag ser avundsjukt på. Klarar det inte. Hjärtat blöder!

Men det är intressant att läsa era tankar. Tack!

När jag läser dina inlägg låter det som du redan har bestämt dig....

Det är bara du själv som vet vad som är rätt att göra, men jag har egna erfarenheter av att lämna ut en äldre häst med diverse skavanker på foder. Det slutade mkt illa och är något jag inte skulle rek någon att göra.

Man får försöka bortse från dina syften och bara se till hästen här. Låt säga att du väljer avlivning. Hästen vet inte att den kunde levt si eller så många år till. Det som är vesäntligt är att den har levt ett bra liv och även får ett bra slut på livet.

Låt sen säga att du lånar ut på foder. Kommer du att kunna slappna av och lita på att hästen mår bra?? Kommer du att ha möjlighet att ta tillbaka hästen om det skulle gå åt pipan?

Det är ett svårt beslut.

Det är lätt för oss att säger avliva hästen när det är inte vår egna.

Skulle jag kunna avliva mina om jag var i din sits, svaret kommer direkt, Nej.

Men jag har bestämt mig att ingen häst kommer från min gård om det är absolut nödvändigt. Men det är jag. Samtidet tycker jag inte dålig av andra som ta alt. att avliva, om det är rätt för de. Att hitta en fodervärd är den första alt. jag skulle söker men vem vet hur de kommer har det där efter man lämna de. Jag förstår precis hur du känna. Jag också vet om du inte har tid att vänta eller du inte minska dina krav till fodervärdet så kommer det blir en sak kvar att göra.
Att det är fodervärd så är det bara det, en fodervärd, du fortfarande äger hästen och kan bestämma dig senare med andra saker. Vi alla vet att våra hästar kommer aldrig har det lika bra med nån annan som de har med oss, men det inte behöver vara negitiv heller för att nån annan har de.

Vad du än bestämmer så måste det vara rätt för dig och inte vad andra har för åsikter. Bestämma dig utan ångest. Jag skicka dig ett stort kram med stöd.

Jag skulle inte klara av att ta livet av en häst som inte är redo att lämna jordelivet än. Precis som jag inte hade kunnat ta livet av en människa som jag inte orkade med längre bara för att han eller hon inte kunde klara sig själv eller tala om vad h*n ville med livet.

Men jag dömmer få människor.

tintilar - vi får ju inte heller förmänskliga hästarna. Vi ÄR redan snällare mot våra djur. Om du hade en jättesjukhäst - inte skulle du sitta brevid den i flera dagar och vänta på att den skulle dö? Så gör vi med våra mest älskade människor... Vi vakar och väntar på döden.

Sant är nog att jag har bestämt mig. Jag kommer inte lämna vidare utan han dör hos mig. När vet jag inte - ett sådant beslut är inte fattat.

Hej!

Ja, detta var en svår fråga.

Personligen vet jag inte om jag skulle kunna leva med mig själv om jag vet att jag avlivat en kompis bara för att jag inte tycker att kompisen räcker till.

Vi människor har ett enormt ansvar i och med att vi faktiskt förfogar över andra individer liv. Vi har tagit oss rätten att bestämma över andra individers liv och leverne och vi tycker även att vi har rätt att besluta om deras död. När, hur, var och varför.....

Vi tror också ofta att vi själva är oersättliga när det kanske inte är så i verkligheten. Precis som älsklingshästen faktiskt går att ersätta bara man själv får sörja klart.

Jag skulle inte ha avlivat. Kanske kan du hitta en bra fodervärd? Och du kanske kan bli medryttare på någon trevlig häst som du kan utvecklas på? Eller också får du vänta ut din kompis. Det är i alla fall vad jag skulle göra om jag inte hade råd att ha två hästar.

Jag håller med dig helt och hållet i dina synpunkter.
Jag förstår inte varför man i Sverige (och förmodligen många andra länder) låter oss människor avliva helt friska djur av vilka anledningar det än må vara, med den otiveringen att dom riskerar inte att fara illa, och dom lider inte av att bli avlivade. Medans gamla och väldigt sjuka människor som kommer att tillbirnga resten av sina liv som ett kolli i en sjukhussäng inte ska kunna få aktiv dödshjälp, inte ens om det är deras enda önskan. Varför ska en människa behöva lida mer än ett djur?

Om jag har förstått dig rätt så är hästen frisk från sin fång och har inte ont på något sätt?

Denna hästen som du har nu räcker inte till och du har inte råd att skaffa en till häst?

Jag skulle aldrig kunna leva med mig själv om jag avlivade min häst sedan 15 år tillbaka bara för att den inte räckte till och jag vill ha en ny häst. Bara för att jag vill ha en bättre häst så måste min gamla friska häst få sätta livet till. Nej mitt samvete hade inte tillåtit det. Har jag köpt ett djur så har jag också ett ansvar för det och det ansvaret inefattar inte att avliva en frisk hästen bara för att jag vill ha en ny roligare häst.

För min del så hade det bara varit att bita i det sura äpplet och anpassa mig efter vad hästen klarar av.

Mvh

Tora

Att få sluta sin tid där man bott två tredjedelar av sitt liv hos kompisar i både hästar och människa, där man är trygg och lycklig, är väl ett värdigare slut än att kanske flytta någonstans, kanske bli sjuk och måste avlivas där?

Jag tror du har ditt svar där... :bow:

Spontan reaktion?

Min spontana reaktion: Vilken ansvarsfull djurägare du är. Du resonerar sunt och jag förstår att du tänker tanken avlivning istället för försäljning/fodervärd.
För hästens del spelar det ju egentligen ingen roll om du tar bort den. Men det spelar roll för hästen om den kommer till fel ägare och får problem där pga hantering, fång eller annat.

Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete om du bestämmer dig för att avliva.

Jag var för ett par år sen i ungefär samma sits med min katt. Och jag valde att ta bort katten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 103
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar