En moralisk fråga...

Sv: En moralisk fråga...

Jag håller med dig helt och hållet i dina synpunkter.
Jag förstår inte varför man i Sverige (och förmodligen många andra länder) låter oss människor avliva helt friska djur av vilka anledningar det än må vara, med den otiveringen att dom riskerar inte att fara illa, och dom lider inte av att bli avlivade. Medans gamla och väldigt sjuka människor som kommer att tillbirnga resten av sina liv som ett kolli i en sjukhussäng inte ska kunna få aktiv dödshjälp, inte ens om det är deras enda önskan. Varför ska en människa behöva lida mer än ett djur?

Ja, så sant, så sant.

Och då jobbar jag inom vården och har sett en hel del.....

Min spontana reaktion är, vad vill du med att ha häst? Vill du tävla eller vill du ha en kompis? bestäm dej därefter. hur viktig är din häst för dej? Såvida den inte lider/har ont så kan du ju faktiskt ha kvar den och ni båda kan fortsätta ha stort utbyte av varandra.

Jag har haft min i sju år, han är snart 13. Skulle han skadas imorgon så att han inte led men aldrig mer kunde ridas skulle jag behålla honom ändå, det finns ingen annan häst för mej.

Tora - För att svara på din första fråga så blir en häst ALDRIG frisk från fång. Den är just nu symptomfri pga minituös nogrannhet. Han har inte ont när han går som han gör idag - men jag har inte vågat pressa honom över huvudtaget pga rädslan för återfall. Han "lullas" runt i tillvaron med skogsturer i makligt tempo.

För att svara på din andra fråga så är svaret ja - han räcker inte till pga, igen då, rädslan för återfall som gör att jag inte vågar pressa honom plus det faktum att han är aningen udda och inte finner sig i vilka situationer som helst. Tex så åker han ogärna transport, blir stressad i nya miljöer och detta gör honom till en olämplig kurs och tävlingshäst. Han har räckt i 15 år med vad han kunnat användas till i övrigt, men han har också blivit värre med åren (mera hemma bunden och sällskaps behövande).Jag vill mer.

Vad ditt samvete sedan säger dig är ju en sak. MITT samvete säger mig att jag ALDRIG skulle förlåta mig själv om han for illa på något sätt. Det har han verkligen inte förtjänat. Jag vågar inte lämna honom vidare. Du säger hela tiden "frisk häst" (jag kanske också har sagt det längre upp...) men han är inte helt frisk, normal och lätthanterad. Det måste man ha i åtanke.

MEN så är han inte heller borta ännu - det kanske tar flera år innan jag verkligen klarar att fatta det beslutet på riktigt.

Piggelurven - Vad jag vill med att ha häst? Jo nu vill jag gå vidare på allvar. Kursa och tävla och utveckla mig mer. Men självklart vill jag ha en kompis - går inte det att kombinera menar du?! Min häst är oerhört viktig för mig. Han är halva mitt liv (bokstavligt talat då jag är 29 år). Men han vill inte bara gå här heller. Och han vill ha matte, inte medryttare (har provat).

Jag kommer heller aldrig hitta en häst som honom. Men hur många kärlekar har man i livet? På riktigt?

Jag har bestämt mig så många gånger, men när han gnäggar så fort han ser mig och följer mig som en hund i hagen ändrar jag mig. Jag tror han vill säga mig något men jag fattar inte vad...

Förståligt att jag grubblar? Jag vill gå vidare men jag vill inte förlora hästen och detta GÅR INTE att kombinera!!!

Jag förstår dina grubblerier. Jag hade en häst som jag älskade över allt annat, men som hade sina begränsningar psykiskt efter att ha farit väldignt illa tidigare i sitt liv.
Jag hade inte möjlighet att ha flera hästar så jag valde att ha henne kvar.Men visst sved det, när andra lastade och for på kurs tex.
Hon var nästa farlig att lasta då hon fått stryk i transport så vi var inte iväg många gånger.

Jag hade henne i över 23 år, hon blev 28. Jag har många gånger undrat hur mitt ryttarliv skulle ha blivit om jag valt en annan väg.
Men jag hade nog valt samma val om jag fått välja på nytt.

Du har fått en del förslag på vad du kan göra. Jag gjorde så att jag for ofta iväg på ridkurser som hade bra välutbildade hästar och hade det varit idag hade jag blivit medryttare på någon häst.

Jag tycker du tänker helt rätt, hellre att h*n får vandra vidare och ha ett långt och lyckligt liv efter sig än att sälja henne/honom till ett ställe som kanske inte alls passar och hennes/hans sista dagar blir ett lidande. Hoppas du kommer fram till hur du vill göra och lycka till!

Som någon sa tidigare så känns det lite gran som du redan har bestämt dej. Vad ditt samvete säger att du ska göra är upp till dej och ingen annan kan påverka det.

Självklart kan många tycka att det är lite onödigt att en symtomfri häst kommer sluta vid 20års ålder och som dessutom varit din kompis rätt stor del av livet. Men sedan finns det de som anser att det är det enda rätta alternativet är att ta bort - att han slipper komma till ett nytt hem och istället få sluta sina dagar där han trivs. Vilket som är rätt kan ingen annan avgöra för tänk om det i slutändan skulle kännas att det var fel beslut? Man måste tro på sej själv när man fattar beslutet och inte tveka.

Vill du tävla och utvecklas så gör det då! Det är bara du själv som hindrar dej från att göra det. Alternativet finns att bli medryttare och låta din egna hästa gå några gånger färre/vecka då du kan utvecklas samtidigt som du har hästen kvar

Min fånghäst skulle jag hellre ta bort än o skicka henne till nya människor, jag vill ha kontrollen över hennes välmående, det innebär inte att en ev. ny ägare inte kan göra det oxå men det känns inte för mig rätt o chansa.

Så ja jag hade nog tagit bort en 20årig enmanshäst med fångtendenser

Jag skulle låta avliva hästen.

Det är mest ansvarsfullt med tanke på hur du beskriver hästen.

:bow: :bow: :bow:

Hej!

Ja, detta var en svår fråga.

Personligen vet jag inte om jag skulle kunna leva med mig själv om jag vet att jag avlivat en kompis bara för att jag inte tycker att kompisen räcker till.

Vi människor har ett enormt ansvar i och med att vi faktiskt förfogar över andra individer liv. Vi har tagit oss rätten att bestämma över andra individers liv och leverne och vi tycker även att vi har rätt att besluta om deras död. När, hur, var och varför.....

Vi tror också ofta att vi själva är oersättliga när det kanske inte är så i verkligheten. Precis som älsklingshästen faktiskt går att ersätta bara man själv får sörja klart.

Jag skulle inte ha avlivat. Kanske kan du hitta en bra fodervärd? Och du kanske kan bli medryttare på någon trevlig häst som du kan utvecklas på? Eller också får du vänta ut din kompis. Det är i alla fall vad jag skulle göra om jag inte hade råd att ha två hästar.

Du skriver

"Jag har bestämt mig så många gånger, men när han gnäggar så fort han ser mig och följer mig som en hund i hagen ändrar jag mig. Jag tror han vill säga mig något men jag fattar inte vad..."

Tyckre att han talar ett tydligt språk

Älska mig för den jag är............ta vara på det som jag kan lära dig och det jag har lärt dig

Hej!

Ja, detta var en svår fråga.

Personligen vet jag inte om jag skulle kunna leva med mig själv om jag vet att jag avlivat en kompis bara för att jag inte tycker att kompisen räcker till.

Vi människor har ett enormt ansvar i och med att vi faktiskt förfogar över andra individer liv. Vi har tagit oss rätten att bestämma över andra individers liv och leverne och vi tycker även att vi har rätt att besluta om deras död. När, hur, var och varför.....

Vi tror också ofta att vi själva är oersättliga när det kanske inte är så i verkligheten. Precis som älsklingshästen faktiskt går att ersätta bara man själv får sörja klart.

Jag skulle inte ha avlivat. Kanske kan du hitta en bra fodervärd? Och du kanske kan bli medryttare på någon trevlig häst som du kan utvecklas på? Eller också får du vänta ut din kompis. Det är i alla fall vad jag skulle göra om jag inte hade råd att ha två hästar.

Håller med dig helt!

Skulle aldrig kunna ta bort min kille bara för att han är gammal (Han blir oxå 20 i år) eller inte räcker till, så länge den är frisk osv så finns det väl ingen anledning till att avliva?
Klart man vill att hästen ska må bra in i det sista men tkr istället att du ska försöka hitta en bra fodervärd eftersom hästen fortfarande är frisk och mår bra!

Jag menade så klart inte antingen eller, men mer vad som är viktigast för dej? Hästen i fråga eller att utvecklas och tävla? Jag menade absolut inte att den inte kan vara båda samtidigt. Men man får ju bestämma sej för vad som är viktigast för en, jag är inte så tävlingsinriktad, så för mej skulle valet vara plättlätt, men jag förstår att det är svårt för dej att välja mellan kompisen eller tävlandet, alla ser på hästar olika.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 103
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar