En ledsen tonårsförälder

A

andrisi

Jag vet inte vad jag ska göra. Sonen går på gymnasiet. Jag går upp varje morgon tidigt tidigt för att kunna hinna göra allt jag ska innan jag börjar väcka sonen. På onsdagar och torsdagar börjar han tidigare än vanligt för att han har karaktärsämne hela dom dagarna. (bygg). Vi bor lantligt och har en skolbuss som han då inte kan ta för då kommer han försent. Jag har en gudomlig granne som idag skulle köra sonen till stationen på väg till sitt arbete. Som vanligt sover sonen när det är dags att åka. Grannen är stressad - har ju ett jobb att sköta. Jag går in till sonen och säger att det är väldigt bråttom och att han MÅSTE gå upp om han vill ha skjuts. Annars är alternativet en promenad. En lång sådan. Han bara tittar på mig. Med hat i blicken. Fullt äkta hat. Sen säger han: Håll käften din jävla f***a och dra åt helvete! Jag säger att det är inte bara mig han är nonchalant emot utan även grannen (som står i hallen och hör sonens beteende) och att jag anser att han inte ska sitta uppe hela nätterna vid datan om han inte går upp på morgonen. Han svarar: Jag är för fan 18 år, jag skiter väl i vad du tycker! Så här är det i princip varje morgon. Han är så otrevlig, svär, kallar mig så mycket fula saker. Jag är så jävla ledsen och så slutkörd av att behöva tjata varje dag. Det är inte roligt. Jag VILL inte tjata. Vilket jag även talar om för sonen. Han säger då bara: Sluta tjata då för fan! Men, om jag INTE tjatar så kommer han inte iväg. Och jag har sagt att jag har FULL förståelse för att en del inte har så lätt att komma igång på morgonen, men jag ser ingen anledning till att man ska vara så elak och otrevlig. Vad ska jag göra? Pappan finns inte i bilden, jag är ensamstående. Och jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Jag är så ledsen, jag bara gråter och känner mig så misslyckad med allting just nu.

Det spelar ju ingen roll vad jag säger eller gör. Jag sa nu att han kan vänta med att komma hem tills han kan diskutera som en vuxen som han ju trots allt är enligt åldern. Jag tycker att hans beteende är oacceptabelt och respektlöst. Han hjälper aldrig till med något man ber honom om. Tex gå med sopor när han ändå passerar soptunnan när han går till bussen. Det är inte hans "jobb" säger han. Han skiter totalt i vad jag säger och vad jag sätter för regler. Han är sig inte alls lik längre och hans humör har verkligen blivit hemskt sen han började sitta vid datan för jämnan.

Någon som har liknande problem? Eller kanske bara en lösning som jag inte kan se för att jag är mitt i röran? Tar jag datan är jag övertygad om att han slår sönder huset. På fullaste allvar. Och jag hyr mitt hus. Bor granne med hyresvärden. Situationen är ohållbar.

Tips?
/Ledsen mamma :cry:

Sv: En ledsen tonårsförälder

Såhär ska ni ju inte ha det. Sonen din är ju vuxen. 18 år för sjutton. Han måste ju förstå att han är en hemmaboende vuxen, en del av ansvaret hemma ligger på honom. Speciellt då du är ensamstående. Har ni satta regler hemma så ska de ju följas, när han bor hemma.

Samtidgt tror jag inte det är ovanligt att det blir såhär, men jag tror nog ni behöver proffisionell hjälp.

Jag tror oxå det. Och jag har pratat om det med sonen. Men han vägrar säger han. Vad kan jag göra? Kan jag tvinga honom? Han är ju myndig. Och om han gör det mot sin vilja.. var leder det? Om han är avogt inställd till det från början? Såklart kan det hända att han ändrar uppfattning men ska jag vara ärlig så tror jag inte det.

Nej, jag tror inte heller att det är ett ovanligt problem. Jag kan inte minnas någon gång jag tilltalat vuxna på det viset när jag var barn. Möjligtvis sa jag tyst för mig själv saker när ingen hörde, men skulle aldrig ha vågat det öppet och i ansiktet på mina föräldrar.

Hoppas någon mer svarar....

Det är inte så enkelt. Jag har gjort det förut och med nonchalans säger han bara att han skiter i det. Han kan vara hos kompisar och tillbringa tid vid datan.
Jag är så trött på det här så jag vet inte vad jag ska göra.

Det är inte så enkelt. Jag har gjort det förut och med nonchalans säger han bara att han skiter i det. Han kan vara hos kompisar och tillbringa tid vid datan.
Jag är så trött på det här så jag vet inte vad jag ska göra.

Ja, men det blir lite besvärligare för honom. Och du slipper ha honom hemma.

Upphör med all service, sluta tvätta hans kläder, sluta laga mat åt honom, sluta se till att han kommer i tid till skolan. Det får han sköta själv, om han inte kan bete sig som folk. Gå i strejk helt enkelt.

Du har inte lust att passa upp på nån som behandlar dig som skit och kallar dig "jävla fitta".

Passar det inte så får han väl flytta.

Ang skolan. Killen är 18 år och borde vara vuxen nog att ta hand om sin skolgång samt uppstigandet på morgonen.

Om du inte tjatar, ja då hinner han inte med skjutsen och då får han gå. Sitter man uppe vid datorn hela nätterna ja då orkar man inte upp...Jag tycker han är gammal nog att ta konsekvenserna för att inte orka upp på morgonen.

Är man 18 år skall man klara att gå upp på morgonen och passa tider utan att mamma behöver tjata och påminna honom. Så på den biten tycker jag att du kanske kan prova att göra honom till viljes. Tjata inte ut låt honom sköta uppvaknandet själv och ta konsekvenserna av eget ansvar.

Upphör med all service, sluta tvätta hans kläder, sluta laga mat åt honom, sluta se till att han kommer i tid till skolan. Det får han sköta själv, om han inte kan bete sig som folk. Gå i strejk helt enkelt.

Du har inte lust att passa upp på nån som behandlar dig som skit och kallar dig "jävla fitta".

Amen.

Han säger att han är vuxen. Vuxna människor sköter sin egen tvätt, lagar sin egen mat och fixar själva så de kommer till skola/jobb på morgonen.

Tacka din granne för att han/hon var snäll att erbjuda sig skjutsa sonen men att hjälpen inte längre är nödvändig eftersom sonen från och med nu cyklar till skolan två dagar i veckan.

Att fortsätta curla och försöka resonera och på så vis acceptera hans beteende kommer INTE att hjälpa honom att bli en bra vuxen. Tvärtom.

Jag hoppas att du kan få honom att prata med dig om varför det blir så här. Inledningsvis bör man försöka att inte lägga värderingar i det utan fråga mer hur han vill ha det och var öppen för att lyssna först. Går man ut hårt har man en fiende redan från början och risken är då stor att ni inte kommer fram till nåt alls.

Ni behöver ha en lång diskussion om hur ni ska ha det i er familj. Vem som bär ansvaret för olika saker och vad det får för konsekvenser om man inte tar det ansvar man ska. Du har ju en förörjningsplikt för honom så länge han går på gymnasiet och den kan du ju inte frångå men däremot kan ju livet bli förbaskat obekvämt om man inte sköter det man ska. Hur mycket pengar har han tillgång till i månaden? Vad använder han dessa till. Skjutsar du honom till något, betalar aktiviteter? Vem lagar mat? Vem städar? Vem tvättar hans kläder? Vem betalar hans schampo och sånt? Vem betalar hans kläder? Nöjen? Bredband? Vem äger datorn osv...

Om han inte går med på att diskutera dessa saker så sätter du dig ner och gör en lista över vad du tycker det är rimligt att han hjälper till med och vilken "gentjänst" eller förmån han får av det. På något sätt behöer du nå fram till honom.

*kram*

Jag instämmer i råd du redan fått.

Du måste sluta serva honom. Han måste lära sig att ta eget ansvar. Det är inte en dag för tidigt.

Kom ihåg.
Det är INTE ditt fel att han kallar dig för dessa fula ord, han är en egen individ med ett eget ansvar för sina handlingar. Stå på dig och låt honom ta det ansvaret.

Precis. Och detta ska du lugnt och sansat tala om för honom i kväll. Sen handlar fortsättningen för din del om att vara stenhård och konsekvent.

Ja, vi har gjort det en gång. Satt upp "kontrakt" med vad som är skäligt att han hjälper till med här hemma. Han har studiebidraget och underhållet, så sammanlagt har han 2250 kr i månaden. Detta pga att han ÄR 18 och pengarna går direkt till hans konto från den månad han blev 18 år. Av det "kan" jag begära hyra, men precis som du säger har jag försörjningsplikt sålänge han studerar, vilket på ren svenska betyder att väljer han att inte ge mig ett bidrag i hyra så får jag ändå stå för kostnaderna. Jag är ensamstående med efter skatt 9200 kr i månaden. Bara hyran är på 7000.

Datan fick han när han fyllde år, så det är väl hans juridiskt antar jag.

Ang det här med skolan så är det ju såklart blandade känslor jag har inför att låta honom ta konsekvenserna. Konsekvensen KAN ju bli att han måste avsluta sina studier. Då kommer jag få skuldkänslor. Och jag vill ju att han avslutar studierna.

Vilket moment 22 läge....

Du kan ju sluta betala för hans grejer om du nu gör det. För över 2000 kan han köpa sin egen mat, hygienartiklar, bredband mm.

Ja, vi har gjort det en gång. Satt upp "kontrakt" med vad som är skäligt att han hjälper till med här hemma. Han har studiebidraget och underhållet, så sammanlagt har han 2250 kr i månaden. Detta pga att han ÄR 18 och pengarna går direkt till hans konto från den månad han blev 18 år. Av det "kan" jag begära hyra, men precis som du säger har jag försörjningsplikt sålänge han studerar, vilket på ren svenska betyder att väljer han att inte ge mig ett bidrag i hyra så får jag ändå stå för kostnaderna. Jag är ensamstående med efter skatt 9200 kr i månaden. Bara hyran är på 7000.

Datan fick han när han fyllde år, så det är väl hans juridiskt antar jag.

Ang det här med skolan så är det ju såklart blandade känslor jag har inför att låta honom ta konsekvenserna. Konsekvensen KAN ju bli att han måste avsluta sina studier. Då kommer jag få skuldkänslor. Och jag vill ju att han avslutar studierna.

Vilket moment 22 läge....

Tyvärr är det ju så att vi måste möta konsekvenser för att förstå allvaret i vårt handlande.
Du kommer att måsta låta honom ta smällarna själv så småningom i alla fall, då han inte bor hos dig längre, varför inte göra en mjukstart i tryggheten i ditt hem? Skolan slänger inte ut honom från en dag till nästa. Mitt absoluta råd är att sluta curla. Han vinner ingenting på det. Verkligeheten blir bara hårdare då han väl måste möta den.

Låt människan klara sig själv, gud så underbart det skulle vara för en annan att ha någon som väcker en, tvättar o backar upp en...

Hrm

Lycka till, från en som skött sig själv sen hon var 12 typ.

Du har ingen försörjningsplikt om han inte studerar.
Han får heller inget studiebidrag+underhållsbidrag om han slutar skolan
Informera honom om detta och låt honom sen sköta sig själv,är man 18 får man oxå ta sitt ansvar för att passa tider etc
Du ska INTE ha skuldkänslor om han slutar skolan det är hans ansvar.

försörjningsplikt ja men inte omvårdnadsplikt väl...

Som nån skrev sluta serva köp hem tvättmedel men tvätta inte hans kläder, köp maten men laga den inte, OK hans dator men betala inget bredband osv. "Ställ fram en säng men bädda den inte"

Och även om sonen inte vill söka prof. hjälp kan du göra det för att få stöttning i hur du ska agera ifrån din sida och om sonen har åsikter om att du gör som du blivit rådd får han väl följa med och ge sin version då...

HOPPAS DET LÖSER SIG FÖR DIG OCH STYRKEKRAMAR
jag kommer att tänka på dig och önskar att det löser sig snarast för gud vad jobbigt det måste vara!!

Tyvärr är det ju så att vi måste möta konsekvenser för att förstå allvaret i vårt handlande.
Du kommer att måsta låta honom ta smällarna själv så småningom i alla fall, då han inte bor hos dig längre, varför inte göra en mjukstart i tryggheten i ditt hem? Skolan slänger inte ut honom från en dag till nästa..

Håller med!
Om han efter skolan får ett jobb och flyttar hemifrån, men sköter sig på samma sätt, lär han snart få sparken - och vem får stå för hans hyra då? För på samma sätt som du inte vill att han ska åka ur skolan vill du inte heller att han ska ha betalningsanmärkningar...

Sen är de inte så kul för en tjej att bli i hop med en kille som blitt curlad hemma. Dom tar lätt för givet att tjejen ska sköta morsans jobb....:smirk:

Vad hände med det kontraktet då? Är det länge sen? Vad var konsekvenserna av att han höll respektive bröt det?

Du måste backa av och låta honom ta smällarna av sitt beteende. Låt honom till exempel betala och fixa sin mat själv om han beter sig illa. Pengarna räcker tveklöst till det.

Har du möjlighet till bostadsbidrag förresten? Kolla upp det. Annars skulle jag allvarligt söka mig ett billigare boende i din situation. Har iofs ingen aning om vad boendepriserna ligger på i dina krokar men det är ingen hållbar lösning att 75% av inkomsten går till boende.

Jag vet precis hur du känner dig. I morse ringde jag familjerådgivningen och bokade tid för mig och min dotter.
Hon är 14 år och har följande övermänskliga krav på sig:

- Hon får inte ljuga och göra saker som inte är tillåtna.
(T ex ta tåget till grannkommunen på kvällen o besöka en ytterst olämplig pojkvän när hon har sagt att hon ska göra något helt annat.)

-Hon har valt att umgås med mycket olämpliga "kompisar" villket har
lett till absolut umgängesförbud med dessa. Hon säger att - de är ju snälla mot mej...(Ett gäng främst grabbar, som terrar hela skolan, skolkar, dricker, snatter, röker, slåss, vissa av dem röker hasch)

-Hon får inte min tillåtelse att röka, vilket hon inte alls förstår, flera av hennes kompisar får ju röka för sina föräldrar...

- Jag har dessutom den dåliga smaken att kräva att hon ska prestera efter sin förmåga i skolan.
Medelmåttiga betyg (under Vg) är det samma som att välja medelmåttiga skor och kläder.
Exempelvis INTE DC-skor för 900 kr, när det finns skor på DinSko för 400kr. God prestation = belöning.
OBS! Hon kan mycket lätt få högsta betyg i alla ämnen enligt hennes lärare. Betygen beror endast på hennes eget val av prestation.

För några dagar sedan flyttade hon till sin pappa. Hos pappan finns ingen dator, han har definitivt inga resurser att förse henne med dyra märkeskläder eller ens pengar till mobilen. Men han känner inte lukten när hon har rökt och fattar inte när hon blåljuger, han har inga som helst krav på hennes skolprestationer, han noll koll på vad hon pysslar med varken i skolan eller annars, inte heller bryr han sig nämnvärt.

Blev lite av en trådkapning (sorry), ville egentligen bara säga
att allt det här gör mig så ledsen och besviken och knäckt, så jag vet precis hur maktlös du känner dig.
// Smirk

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
15
· Visningar
728
Senast: Imogen
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 917
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 690
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV