En hen-fråga

Sv: En hen-fråga

Själv skulle jag inte protestera särskilt högljutt om någon löste problemet med ett rädd barn - även om det innebar att jag behövde vara mindre språkligt kreativ med synonymer till antingen rädd eller barn. :D

Vilket bra exempel! Just där hamnar man ju regelbundet i ett behov av en språklig kreativitet, som oftast slutar med ett grammatiskt och språkligt sämre uttryck än man hade önskat sig.

Blir spännande att se vad Jeffery har att säga om det, hen som är så bra på att formulera sig.

Fast samtidigt skriver du ju att hen ska kunna fungera som pronomen för ett tredje kön. Jag tror, fast kanske inte av samma skäl som Jeffery, att det kan finnas ett problem att använda "hen" både som ett pronomen i de fall där kön är oväsentligt (vilket det ju i de flesta fall är) samtidigt som det används i betydelsen "varken man eller kvinna".

Den uppfattning som jag har fått av flera personer med obestämd könstillhörighet eller från andra som av olika skäl inte vill definiera sig som varken man eller kvinna är inte att kön i praktiken är oväsentligt. I den bästa av världar skulle det vara oväsentligt. Men eftersom könsvariation utöver "man" och "kvinna", dvs. när en person inte kan kategoriseras i traditionella könsbinära former, skapar förvirring och osäkerhet hos omgivningen så är ett tredje kön (varken man eller kvinna) en utväg och blir därför viktigt i syfte att undvika misserkännande. Att då använda samma benämning för "varken man eller kvinna" som för när kön är oväsentligt eller oviktigt anser jag därmed resulterar i en motsättning. Eller åtminstone tycker jag att det är problematiskt.

Observera dock att jag varken invänder mot ett könsneutralt pronomen eller ett tredje kön (eller någon form av benämning där det framgår att personen är varken man eller kvinna). Jag är tvärtom i allra högsta grad för det. Men jag har ofta funderat på om det är rimligt att använda samma pronomen.

KL

Jag gillar helt enkelt inte ordet hen och använder det ENDAST här ibland på buke, när jag inte vill nämna om det är en han eller hon jag skriver om. Hade kunnat skriva ***** istället. För mig är det fortfarande pojke/flicka, tjej/kille och kvinna/man som gäller i språk.

Angående tråden, så ska jag träffa mina vänner, mina jobbarkompisar, mina bekanta eller släktingar, oavsett kön. Oftast blir det att jag säger namnet på personen jag träffar eller pratar om. Jag ska tex träffa Kalle eller Lisa och vi ska ....., så får folk lägga in sin egen värdering i det vad det om vad det är för kön om det nu är så viktigtO_o

Hen används när könet är okänt eller ointressant.

Exempel:

Manligt -- Kvinnligt -- Okänt/ointressant

Pojke -- Flicka -- Barn

Pappa -- Mamma -- Förälder

Hingst -- Sto -- Häst

Han -- Hon -- Hen

Senast ändrad:

Jag ser som sagt inte att det finns en motsättning där. Hen betyder varken man eller kvinna eller man eller kvinna. Inte "könet är oväsentligt" eller "könet är skitviktigt".

Skillnaden mellan "varken eller" och "både och" är inte knivskarp, tvärtom. Det blir bara knivskarp i just ett binärt könssystem (man-kvinna) men så fungerar det ju inte, eller hur? ;)

Skillnaden mellan "varken eller" och "både och" är inte knivskarp, tvärtom. Det blir bara knivskarp i just ett binärt könssystem (man-kvinna) men så fungerar det ju inte, eller hur? ;)

Jag tror dock problematiken kvarstår så länge det finns någon form av könsindelningar (oavsett om indelningen är binär, trinär, etc.). I relation till könsindelningarna så blir det (för många, men kanske inte för alla) viktigt att inte blir misserkänd och då blir det också viktigt vilket kön vi hör till (man, kvinna, hen). Tror jag.

Hur exakt blir den där motsättningen som du ser ett problem? Alltså ett praktiskt problem för personer som föredrar att bli kallade hen? Tror du att det finns risk att omgivningen tror att hen är en man eller kvinna "egentligen"?

Problemet, tänker jag mig, är att om vi använder "hen" som ett pronomen där könet är oviktigt så blir det förminskande för de personer som ser "hen" som sin könstillhörighet och som samtidigt anser denna könstillhörighet vara viktig.

Jag uppfattar det som att det uppstår ett nytt grammatiskt problem om hen används både när kön är oviktigt, dolt eller okänt och när personen varken vill omtalas som han eller hon. Det kommer att finnas fall då det är oklart vilken användning som avses.

Dessutom ser jag inte att lösningen på ett binärt system som skaver är att införa ett trinärt system. Förstår inte varför inte även det skulle skava? Alla som varken är han eller hon är hen. Varför skulle just det räcka till?

Nej, det är du som tolkar självupptaget.

En rimlig tolkning handlar istället helt enkelt om att ett skäl som jag kan komma på, som inte är av grammatisk art, till att ogilla hen, är att man har problem med könsneutralitet. Flera inlägg i de här diskussionerna tyder på sådant, tycker jag. Det säger inget om vad jag tror om dig på området och handlar inte ens om dig om du inte vill att det gör det.

Vad sägs om att man tycker det är fult? Att man ogillar förändringar? Att man anser att det inte behövs, har man klarar sig umärkt i 50 år utan så att sakna ordet så är det rimligt att tro att man klarar sig 50 till.

Problemet, tänker jag mig, är att om vi använder "hen" som ett pronomen där könet är oviktigt så blir det förminskande för de personer som ser "hen" som sin könstillhörighet och som samtidigt anser denna könstillhörighet vara viktig.

Du menar att någon skulle vara hen-kränkt? Det vore ju förskräckligt. Framförallt när jag tror att det är vanligast att det är en han eller en hon som blir kränkt av ordet.

Hen används när könet är okänt eller ointressant.

Exempel:

Manligt -- Kvinnligt -- Okänt/ointressant

Pojke -- Flicka -- Barn

Pappa -- Mamma -- Förälder

Hingst -- Sto -- Häst

Han -- Hon -- Hen

I logikens namn skulle det i såfall stått

Hon - Han- Människa

Eller

Sto -Hingst - Hen

Eller så får man hitta på nya könsneutrala ord för hästar och andra djur.

-----

KL
Själv har jag tvärvägrat att använda hen, men jag har gått från anti till att det kan vara rätt praktiskt. Jag kan dock se konflikten i att använda hen som neutralt och hen som markering att man inte vill eller kanske inte har ett klart kön, vissa är inte självklart ett av de två könen och där är hen verkligen befogat.

Hon - Han- Människa

Eller

Sto -Hingst - Hen

-----

KL
Själv har jag tvärvägrat att använda hen, men jag har gått från anti till att det kan vara rätt praktiskt. Jag kan dock se konflikten i att använda hen som neutralt och hen som markering att man inte vill eller kanske inte har ett klart kön, vissa är inte självklart ett av de två könen och där är hen verkligen befogat.

Nä,

Kvinna -Man- Människa

eller

Hon - Han- Hen

Hon - Han- Människa

Eller

Sto -Hingst - Hen

Fast det där är väldigt ologiskt. Han/hon bestämmer kön, människa bestämmer art. Sto/hingst bestämmer kön, häst bestämmer art.

Det var just den ologiskheten jag ville komma åt, ska man vara ologisk så kan man lika gärna vara konsekvent ologisk. Alltså att byta ut häst mot hen, eller hen mot människa. Hingst kan man dessutom använda till fler djurslag och även enstaka gånger om människor.

Det var just den ologiskheten jag ville komma åt, ska man vara ologisk så kan man lika gärna vara konsekvent ologisk. Alltså att byta ut häst mot hen, eller hen mot människa. Hingst kan man dessutom använda till fler djurslag och även enstaka gånger om människor.

Faaast...nu förstår jag inte alls hur du krånglar in dig och är ännu mer språkligt ologisk med direkt felaktighet som grund? Du får nog förklara dig lite mer och relevant?

Hon - Han- Människa

Eller

Sto -Hingst - Hen

Nix, detta är ord som går att byta ut mot varandra i en mening.

Exempel;

"Uppfödaren kan använda vilket prefix hon/han/hen vill", inte "Uppfödaren kan använda vilket prefix människa vill"

Eller som innan - "såg du vad fort hen körde", det funkar inget vidare med "såg du vad fort människa körde"

Man kan byta ut "Jag vill köpa en hingst/ett sto/en häst" men det funkar inte att skriva "Jag vill köpa en hen" om man vill vara begriplig.

Häst är könsneutralt. Liksom råtta, katt och räv. Etc.

Hen är ett praktiskt litet ord.

Haha! Vad pratar du om? Det här känns mer som en av de mest långsökta invändningarna mot hen jag nånsin hört.

Du menar att någon skulle vara hen-kränkt? Det vore ju förskräckligt. Framförallt när jag tror att det är vanligast att det är en han eller en hon som blir kränkt av ordet.

Hen-kränkt? Jag har lite svårt att förstå vad det skulle betyda i exempelvis en transkontext. Men oavsett, spelar det någon roll vad som är vanligast?

Hen-kränkt? Jag har lite svårt att förstå vad det skulle betyda i exempelvis en transkontext. Men oavsett, spelar det någon roll vad som är vanligast?

Tja, till att börja med skulle det vara intressant att se om det alls finns någon könslös människa som opponerar sig. Annat än en forumhörsägen som jefferey debatterat mot på ett annat livligt forum som jag antar är flashback eller familjeliv.

Jag tror ju själv, jag skulle nog kunna sätta en slant på att det är människor som antingen kan identifieras och identifiera sig själva som han eller hon som har problem med hen.

Senast ändrad:

Nix, detta är ord som går att byta ut mot varandra i en mening.

Exempel;

"Uppfödaren kan använda vilket prefix hon/han/hen vill", inte "Uppfödaren kan använda vilket prefix människa vill"

Eller som innan - "såg du vad fort hen körde", det funkar inget vidare med "såg du vad fort människa körde"

Man kan byta ut "Jag vill köpa en hingst/ett sto/en häst" men det funkar inte att skriva "Jag vill köpa en hen" om man vill vara begriplig.

Häst är könsneutralt. Liksom råtta, katt och räv. Etc.

Hen är ett praktiskt litet ord.

Det enda du visar på här är att man måste böja subjektet i meningarna, om så kräver för att det ska bli korrekt språkligt. Subjekten han/hon/hen har ingen speciell bestämd och obestämdform därför så böjer man inte dem. Antingen är det okej att använda substantiv som subjekt eller så är det det inte, om subjekten behöver böjas eller inte spelar mindre roll för deras betydelse när det gäller att markera kön. Jag menar att man antingen ska jämföra enbart pronomen alternativ så är alla subjekt (som representer levande varelser) likvärdiga rent språkligt.

Alla dina exempel ovan fungerar utmärkt om du bara använder korrekt form för människa liksom du behöver använda det för hingst och sto och fungerar dåligt om man inte tillåter bestämd form. Till exempel "häst sprang fort" fungerar lika illa som "människa sprang fort" men "Människan/hästen/hon/han sprang fort" fungerar utmärkt

Människa är lika könsneutralt som råtta katt och räv så ingen skilland här.

När det gäller hingst/sto så finns inget könsneutralt alternativ, mer än möjligen hen. Anledningen till det är att det finns många olika sorters hingstar för att häst ska vara lämplig neutral ersättning, kameluppfödaren skulle förmodligen misstycka exempelvis.

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 683
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 964
Senast: skiesabove
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 083
Senast: mars
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 865
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II