En hen-fråga

Sv: En hen-fråga

Hade en diskussion på buss om det här med hen. Eller rättare sagt vad man säger om vänner i det nya könsneutrala samhället.

Tjejkompisar = väninnor
Killkompisar = polare
Tjej-killkompis = vänner

Så vad är då hen-kompisar?

För mig är det så här:
Tjejkompis = kompis.
Killkompis = kompis.

Jag behöver inte definiera vänskap i kön.

Sedan kan jag sätta olika ord beroende på hur nära vänner man är men det har fortfarande inget att göra med vilket kön personen har som jag är vän, kompis, bekant eller något annat med.

Va? Varför måste man ens könsbenämna sina vänner? Vad är det för fel på "Kompis" eller "vän"?

Det undrar jag med! (Har alltid tyckt att det är lite lustigt när folk tvunget måste betona om det är en tjej-, eller killkompis. Vän som vän liksom.)

Hade en diskussion på buss om det här med hen. Eller rättare sagt vad man säger om vänner i det nya könsneutrala samhället.

Tjejkompisar = väninnor
Killkompisar = polare
Tjej-killkompis = vänner

Så vad är då hen-kompisar?

Jag förstår inte frågan. Kan du inte förklara vad du menar?

Sen förstår jag inte din uppdelning ovan. Så en tjejkompis är väninna men en kille en polare? Varför särskilja det?
Jag säger bara vänner om alla, förstår inte uppdelnignen.

Jag skulle aldrig säga att jag ska iväg och träffa mina väninnor.
Mina kompisar/vänner/polare är just det oavsett vilket kön de är.
Om det är båda delarna med, säger man i så fall att man ska träffa några väninnor och polare då? Låter väldigt underligt i mina öron.

Självklart behöver inte vänskap delas upp i kön, men det kan ju finnas tillfällen då du vill betona att man är just kompisar och inget annat för att undvika eventuella missförstånd.

Jag ska träffa Peter ikväll ( Peter kan vara en kompis men kanske även ngt mer .... )

Jag ska träffa min killkompis Peter ikväll ...( tydligt markering av att Peter bara är en kompis ...)

Jag ska träffa min hen-kompis Peter ikväll ....( markerar att Peter bara är en kompis men också ngt mer - antagligen att Peter varken vill identifiera sig som man eller kvinna. Ok om Peter verkligen vill det, men mkt märkligt om Peter vill betraktas om man ....)

Skulle i mina umgängeskretsar dessutom mötas av ett "Va sa du??? Vad är en hen-kompis ...."?

Självklart behöver inte vänskap delas upp i kön, men det kan ju finnas tillfällen då du vill betona att man är just kompisar och inget annat för att undvika eventuella missförstånd.

Jag ska träffa Peter ikväll ( Peter kan vara en kompis men kanske även ngt mer .... )

Jag ska träffa min killkompis Peter ikväll ...( tydligt markering av att Peter bara är en kompis ...)

Jag ska träffa min hen-kompis Peter ikväll ....( markerar att Peter bara är en kompis men också ngt mer - antagligen att Peter varken vill identifiera sig som man eller kvinna. Ok om Peter verkligen vill det, men mkt märkligt om Peter vill betraktas om man ....)

Skulle i mina umgängeskretsar dessutom mötas av ett "Va sa du??? Vad är en hen-kompis ...."?

Är det inte att överanalysera det hela?
Att om du säger att du ska träffa Peter så kan det vara ngt mer medans om du säger killkompis så markerar du att det bara är kompis...? så ordet killkompis avgör om det är ngt romantiskt inblandat?
Jag tror inte det ordvalet påverkar huruvida folk tror att Peter bara är en kompis eller ngt mer.

Jag har aldrig någonsin hört ngn säga att jag ska träffa min hen-kompis Peter ikväll. Varför säger man inte bara att jag ska träffa Peter eller en kompis?

I just det fallet skulle jag nog säga "min kompis Peter" eller bara "min kompis" (kanske inte nödvändigt att kalla honom killkompis) om personen jag pratar med inte vet vem Peter är och inte kan koppla hans namn till rätt person.

Jag skulle säga kompis om både man och kvinna och om jag vill betona kompis och inget annat lägga till tjej- resp kill- . Jag använder hen då könet är okänt eller helt neutralt ( oftast i text) då jag tidigare skulle ha skrivit 'han/hon'. T ex Det är inte ok att hota politiker oavsett vad hen har uttalat för åsikt". Jag skulle också använda hen om ngn uttryckligen bad att få bli benämnd så - har dock aldrig hänt mig - men inte som ngn pk sätt att uttrycka mig i största allmänhet.
Jag tycket hen fyller en språklig funktion men är tveksam till den politiska ...har dock inget problem med att visa respekt för individen om jag träffar på henen.

Jag tycker inte hen fyller en språklig funktion, då det går utmärkt att både skriva och tala utan att använda det ordet - med befintlig svenska;

"Det är inte ok att hota politiker, oavsett vad denne har uttalat för åsikt"

Senast ändrad:

vän/kompis är ju redan könsneutralt... Jag skulle aldrig komma på tanken att använda "hen" i något sammanhang för övrigt, tycker det är vansinnigt larvigt.

Jag tycker inte hen fyller en språklig funktion, då det går utmärkt att både skriva och tala utan att använda det ordet - med befintlig svenska;

"Det är inte ok att hota politiker, oavsett vad denne har uttalat för åsikt"

Men det där är ju en oerhört ful språklig konstruktion. Ännu värre än att säga "oavsett vad vederbörande har uttalat för åsikt". Det krystat formella över "denne", passar ju inte alls ihop med hur de flesta människor uttrycker sig.

När det gäller hens grammatiska funktion, förstår jag inte ens hur man kan påstå att den inte finns eller är överflödig. Om man är skräckslagen för könsneutralitet, antar jag att man inte heller säger sådant som kompisar, människor, barn, personer, vänner, et cetera.

Här läste jag häromdagen om att hen gör raketkarriär i medierna. Varje dag används det i cirka 15 svenska tidningar - trots att många redaktioner fattat beslut om att det ska användas restriktivt.

Skälet är det uppenbara: det är textekonomiskt.

Bland det intressantaste med hen tycker jag är debatten kring det. Att det väcker så enormt starka känslor så snart något uppfattas utmana den traditionella könsuppdelningen är värt att fundera över. Vad är folk rädda för?

Senast ändrad:

Men det där är ju en oerhört ful språklig konstruktion. Ännu värre än att säga "oavsett vad vederbörande har uttalat för åsikt". Det krystat formella över "denne", passar ju inte alls ihop med hur de flesta människor uttrycker sig.
Det är din åsikt. Min är annorlunda.
Det går alldeles utmärkt för mig att tala och skriva utan att använda 'hen', utan att jag tycker det låter krystat alls.

När det gäller hens grammatiska funktion, förstår jag inte ens hur man kan påstå att den inte finns eller är överflödig. Om man är skräckslagen för könsneutralitet, antar jag att man inte heller säger sådant som kompisar, människor, barn, personer, vänner, et cetera.
Jag tycker hen är överflödig.
Jag förstår samtidigt inte hur du kan få det till att jag då är "skräckslagen för könsneutralitet". Du har en helt obefintlig grund att stå på då du tycker så.

Jag lägger till, för att det inte ska bli några missförstånd, att 'hen'-frågan är egentligen två helt skilda frågor - vilket sällan förstås av dess debattörer.

*) Min åsikt om 'hen' rör det vanliga användandet i svenskan, där man försöker rationalisera bort 'han/hon'.
*) Min åsikt om 'hen', där man talar om ett tredje kön, som t.ex i Australiensiska pass anges som "X" istället för "M"(ale) eller "F"(emale) ser jag inga som helst problem med.

Bland det intressantaste med hen tycker jag är debatten kring det. Att det väcker så enormt starka känslor så snart något uppfattas utmana den tradtionella könsuppdelningen är värt att fundera över. Vad är folk rädda för?
Det jag tycker är intressant är att det ibland blir två sammanflätade debatter, där de två argumenterade sidorna inte förstår att de pratar om två helt skilda saker.

Jag förstår samtidigt inte hur du kan få det till att jag då är "skräckslagen för könsneutralitet".

Nej, det är du som tolkar självupptaget.

En rimlig tolkning handlar istället helt enkelt om att ett skäl som jag kan komma på, som inte är av grammatisk art, till att ogilla hen, är att man har problem med könsneutralitet. Flera inlägg i de här diskussionerna tyder på sådant, tycker jag. Det säger inget om vad jag tror om dig på området och handlar inte ens om dig om du inte vill att det gör det.

Det är din åsikt. Min är annorlunda.
Det går alldeles utmärkt för mig att tala och skriva utan att använda 'hen', utan att jag tycker det låter krystat alls.

Jag tycker hen är överflödig.
Jag förstår samtidigt inte hur du kan få det till att jag då är "skräckslagen för könsneutralitet". Du har en helt obefintlig grund att stå på då du tycker så.

Jag lägger till, för att det inte ska bli några missförstånd, att 'hen'-frågan är egentligen två helt skilda frågor - vilket sällan förstås av dess debattörer.

*) Min åsikt om 'hen' rör det vanliga användandet i svenskan, där man försöker rationalisera bort 'han/hon'.
*) Min åsikt om 'hen', där man talar om ett tredje kön, som t.ex i Australiensiska pass anges som "X" istället för "M"(ale) eller "F"(emale) ser jag inga som helst problem med.

Inser du inte värdet i följande mening (Bakgrund; en bil åker förbi skolan alldeles för fort. Jag och mina barn som cyklar, reagerar på detta): Min son säger; "Oj, vad fort hen körde!"

Jag rationaliserar inte bort något, jag berikar språket med "hen".

Bland det intressantaste med hen tycker jag är debatten kring det. Att det väcker så enormt starka känslor så snart något uppfattas utmana den traditionella könsuppdelningen är värt att fundera över. Vad är folk rädda för?

Ja, det är intressant. Det verkar ju också ofta som att den där rädslan, gör att man inte förmår hantera den grammatiska grejen med ordet hen.

Jag hörde ett språkvetenskapligt föredrag om ordet hen häromsistens. Det handlade uteslutande om just grammatik, och ordets grammatiska fördelar, och hur det kommit att användas i formella texter.

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 683
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 964
Senast: skiesabove
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 083
Senast: mars
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 865
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II