En hen-fråga

Sv: En hen-fråga

Svenska språket har gått om homonymer, ord som har olika betydelser men skrivs och uttalas lika. Ordet hingst hör väl till homonymerna, men med reservation då ordet hingst används i ett sammanhang som är förklarande vad som avses vare sig det handlar om häst, åsna eller kamel eller en människa som är en skämtsam sexatlet av könet han.
Du snurrar in dig i förklaringar som inte är relevanta för att tala om hur fel hen är, men du ser inte att det är du som har brister i dina språkkunskaper som du refererar till.

*KL*

Jag tycker att bajs är ett onödigt och fult ord. Det tillför inte det svenska språket någonting. Det går så bra att använda sig av avföring, exkrementer, skit och träck.

Jag föreslår att alla slutar använda ordet bajs för jag gillar inte det ordet och det kan omöjligt tillföra någon något. Så det så.:rage:

Så du menar att jag har brister i mina språkkunskaper för att jag påtalar att hingst inte enbart syftar på hästhingstar och det därmed är en av anledningarna att det är olämpligt att använda det som ett neutralt ord om dem pga risken för missförstånd/risk för motstridighet i texter?

Nåväl du påvisar endast dina brister i kunskapen om homonymer, med homonym så menar man ord som har olika betydelser inte har flera likartade betydelser med samma grund. Ska vi räkna hingst till homonymer så är de väldigt vanliga.

Var har jag uttalat mig om hur fel hen är förresten? Det måste varit någon gammal tråd i så fall som du rotat upp. Jag tror inte jag skrivit det men det är inte helt omöjligt. Som jag skrev tidigare i tråden så gillar jag inte ordet och undviker det men inser att det är praktiskt och ser inget fel i att de som gillar ordet använder det. Det samma gäller för övrigt flickra, inget ord jag skulle använda heller. Med tiden så ändrar jag mig kanske, man vänjer sig vid det mesta.

Senast ändrad:

Jag tror inte du ska söka jobb som svensklärare i alla fall.
Och fickla var det, inte fickra.
(varför i hela friden skulle jag behöva gräva fram gamla trådar med dina bittersura kommentarer? Det räcker med dem du serverar här.)

Jaha, jag ska inte bli svensklärare enligt dig, några fler personangrep när du ändå håller på?
Och ingen länk till min anti hen propaganda? Ja kanske inte så underligt då den saknas.

Ska vi kanske återgå till trådens ämne?

Nej då, du missade att citera frågan jag svarade på. Menar du att man håller på med anti hen propaganda när man diskuterar orsaken till att vissa ogillar ordet "hen" så är jag för all del skyldig. Jag antar att jag skulle vara skyldig till mord också om jag upplyser om orsakerna till varför man mördar eller mobbning om man diskuterar mekaniken kring det. Jag förstår om du omges av anti-hen propaganda om det innebär att vara anti att ens diskutera saken.

PS. Någon ungdom är jag inte, men 50+ är jag inte så det är omöjligt att det är självbiografiskt.

Senast ändrad:

KL

Det var väl ett himla liv om detta lilla ord.

ord uppstår överallt och hela tiden. Varje år presenteras årets nya ord i ordlistan. Jag har inte sett att något ord ställt till så mycket väsen tidigare.

Det måste tyda på något väldigt viktig när ett enda litet ord på tre bokstäver ger upphov till så mycket diskussion. Vad är det ni diskuterar egentligen??

/tanten - med rötter i hän-land

Skämmas, var får du det ifrån?

Och jag kan ju undra vad det skulle vara för fel med ett könsneutralt samhälle. Lagar skrivs för att vara könsneutrala, vård ska vara könsneutral - jag kan omöjligt se problemet, faktiskt.

och jag kan omöjligt se problemet med att vissa ord är könsbestämmande.;):D

Självklart ska lagar vara samma oavsett vilket kön vi tillhör, sjävklart ska inte patientens kön avgöra val av behandling vid samma åkomma (utom exempelvis vid förhöjt blodtryck där männen sannolikt upplever större problem med bröstförstoring som biverkan av vissa läkemedel jämfört med kvinnorna).

Nåja, det är ju sällan i en normal vardag som "hen" är ett problem.

Och i mitt fall är det sällsynt att jag vill dölja en persons kön när jag berättar något eller diskuterar något.

Själv skulle jag inte protestera särskilt högljutt om någon löste problemet med ett rädd barn - även om det innebar att jag behövde vara mindre språkligt kreativ med synonymer till antingen rädd eller barn. :D

ett skrämt barn.
En rädd flicka.
en rädd pojke.
en eller ett hen????

Delvis knapplån.

Jag förstår inte heller riktigt. Jag är ganska anti mot ordet, jag anser inte det behövs alls ( för mig är vi hon, han, namn eller grupp tex Kalle, Lisa, kompis, sambo, polis eller vad det nu kan vara, oavsett vilket kön vi tillhör).

Men jag förstår ordet, vet vad som menas när det skrivs, och därmed accepterar jag att andra använder det. Jag förstår däremot inte varför vi ska vara så himla "hemliga" med att uttala könen vi är? Skäms man eller, varför är det så svårt att skriva han eller hon med tanke på att hen ju är lika många bokstäver och knappast "sparar" bokstäver som någon påpekade?

Vi ÄR ju en hon eller han oavsett hur vi vill uttrycka oss, och jag vet inte när jag skulle kunna ha nytta av ordet mer än just på diskussionsforum ( här) där man inte vill skölja en identitet när man skriver? Jag kan lika enkelt skriva h*n eller *** i dessa sammanhang utan att det blir varken längre eller besvärligare.

och jag kan omöjligt se problemet med att vissa ord är könsbestämmande.;):D

Självklart ska lagar vara samma oavsett vilket kön vi tillhör, sjävklart ska inte patientens kön avgöra val av behandling vid samma åkomma (utom exempelvis vid förhöjt blodtryck där männen sannolikt upplever större problem med bröstförstoring som biverkan av vissa läkemedel jämfört med kvinnorna).

Nåja, det är ju sällan i en normal vardag som "hen" är ett problem.

Och i mitt fall är det sällsynt att jag vill dölja en persons kön när jag berättar något eller diskuterar något.

Håller med, vi är inte könslösa, vi är människor av olika kön som vill leva på lika villkor i den mån det går.

Problemet, tänker jag mig, är att om vi använder "hen" som ett pronomen där könet är oviktigt så blir det förminskande för de personer som ser "hen" som sin könstillhörighet och som samtidigt anser denna könstillhörighet vara viktig.
Jag är cis-person och alltså inte subjekt i frågan men jag tror faktiskt att det handlar mer om att slippa behöva vara en man eller kvinna - slippa bli benämnd som han eller hon. Dvs så länge inte pronomenet hen alltid förväntas "dölja" en man eller kvinna så är det inte ett problem.

Jag uppfattar det som att det uppstår ett nytt grammatiskt problem om hen används både när kön är oviktigt, dolt eller okänt och när personen varken vill omtalas som han eller hon. Det kommer att finnas fall då det är oklart vilken användning som avses.

Dessutom ser jag inte att lösningen på ett binärt system som skaver är att införa ett trinärt system. Förstår inte varför inte även det skulle skava? Alla som varken är han eller hon är hen. Varför skulle just det räcka till?
Jag tror inte att det behöver vara så problematiskt. Hen av artighet tills man vet vilket pronomen som personen föredrar, t ex? Pga de "dubbla" betydelserna så innebär ju det inte att personen könas av omgivningen.

Nej ett trinärt system är såklart inte Lösningen. Men ett litet steg på vägen som kanske kan fylla ett syfte genom att i alla fall underlätta för många människor.

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 683
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 964
Senast: skiesabove
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 082
Senast: mars
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 864
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar