Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
så du går på vad VPK och FI säger till dig Skaffa egen vijla
Spännande kommentar av någon som kallar sig sdman
Vad sägs om att man tycker det är fult? Att man ogillar förändringar? Att man anser att det inte behövs, har man klarar sig umärkt i 50 år utan så att sakna ordet så är det rimligt att tro att man klarar sig 50 till.
Skämmas, var får du det ifrån?
Och jag kan ju undra vad det skulle vara för fel med ett könsneutralt samhälle. Lagar skrivs för att vara könsneutrala, vård ska vara könsneutral - jag kan omöjligt se problemet, faktiskt.
Själv skulle jag inte protestera särskilt högljutt om någon löste problemet med ett rädd barn - även om det innebar att jag behövde vara mindre språkligt kreativ med synonymer till antingen rädd eller barn.
ett skrämt barn.
En rädd flicka.
en rädd pojke.
en eller ett hen????
ett skrämt barn.
En rädd flicka.
en rädd pojke.
en eller ett hen????
och jag kan omöjligt se problemet med att vissa ord är könsbestämmande.
Självklart ska lagar vara samma oavsett vilket kön vi tillhör, sjävklart ska inte patientens kön avgöra val av behandling vid samma åkomma (utom exempelvis vid förhöjt blodtryck där männen sannolikt upplever större problem med bröstförstoring som biverkan av vissa läkemedel jämfört med kvinnorna).
Nåja, det är ju sällan i en normal vardag som "hen" är ett problem.
Och i mitt fall är det sällsynt att jag vill dölja en persons kön när jag berättar något eller diskuterar något.
Jag är cis-person och alltså inte subjekt i frågan men jag tror faktiskt att det handlar mer om att slippa behöva vara en man eller kvinna - slippa bli benämnd som han eller hon. Dvs så länge inte pronomenet hen alltid förväntas "dölja" en man eller kvinna så är det inte ett problem.Problemet, tänker jag mig, är att om vi använder "hen" som ett pronomen där könet är oviktigt så blir det förminskande för de personer som ser "hen" som sin könstillhörighet och som samtidigt anser denna könstillhörighet vara viktig.
Jag tror inte att det behöver vara så problematiskt. Hen av artighet tills man vet vilket pronomen som personen föredrar, t ex? Pga de "dubbla" betydelserna så innebär ju det inte att personen könas av omgivningen.Jag uppfattar det som att det uppstår ett nytt grammatiskt problem om hen används både när kön är oviktigt, dolt eller okänt och när personen varken vill omtalas som han eller hon. Det kommer att finnas fall då det är oklart vilken användning som avses.
Dessutom ser jag inte att lösningen på ett binärt system som skaver är att införa ett trinärt system. Förstår inte varför inte även det skulle skava? Alla som varken är han eller hon är hen. Varför skulle just det räcka till?
Håller med, vi är inte könslösa, vi är människor av olika kön som vill leva på lika villkor i den mån det går.