Sv: En hen-fråga
Det handlar fortfarande inte om att sudda ut kön eller dölja något. Det finns så många sammanhang där könet inte är intressant.
I lagtext, instruktioner, föreningsstadgar etc etc mm osv där könet inte är angivet och inte behöver anges eftersom det är en generell text. Där har en nytta av ordet!
Jag förstår däremot inte varför vi ska vara så himla "hemliga" med att uttala könen vi är? Skäms man eller, varför är det så svårt att skriva han eller hon med tanke på att hen ju är lika många bokstäver och knappast "sparar" bokstäver som någon påpekade?
Vi ÄR ju en hon eller han oavsett hur vi vill uttrycka oss, och jag vet inte när jag skulle kunna ha nytta av ordet mer än just på diskussionsforum ( här) där man inte vill skölja en identitet när man skriver? Jag kan lika enkelt skriva h*n eller *** i dessa sammanhang utan att det blir varken längre eller besvärligare.
Det handlar fortfarande inte om att sudda ut kön eller dölja något. Det finns så många sammanhang där könet inte är intressant.
I lagtext, instruktioner, föreningsstadgar etc etc mm osv där könet inte är angivet och inte behöver anges eftersom det är en generell text. Där har en nytta av ordet!