En fundering ang. hästens höjd...

Z

zasso

En kanske dum fråga, men.... Har alltid haft hästar som varit över 160cm i mankhöjd, och därför aldrig behövt fundera på detta. Men nu sköter jag en häst som är 151. Rider mest i skog o mark o i bekväm westernsadel. Själv är jag hela 178cm! Är det konstigt inom western? Nåt dressyr ekipage är vi ju inte direkt... Kan inte släppa funderingen...

Sv: En fundering ang. hästens höjd...

Nä, konstigt skulle jag inte säga att det är! Många westernhästar, speciellt inom kogrenar och reining är ganska små och de rids ju lika ofta av långa vuxna män som av kvinnor! Men visst, när man är van vid stora halvblod med stor gång känner man sig som en jätte...:p

blev två.(tiiiiiiiiio)

Senast ändrad av en moderator:

Nej, inte alls konstigt! Är själv 1,83 och rider arab på 155cm och han känns inte alls liten - med westernsadeln. Lägger jag däremot på den engelska sadeln så känns han plötsligt jätteliten, kanske beror på att jag rider skolan 160-180 cm hästar 2 dgr i veckan i dressyr och hoppning.
2959170.jpg

Ser väl inte såå stor ut eller ?
/Erik

Allt är relativt, när jag började med Islandshästar trodde jag det skulle se konstigt ut med stor ryttare på en lägre häst. Visst var det ovant i början men numera tänker man inte på det. De gamla grekerna och romarnas hästar var inte mycket större än 140 cm vilket man kan se på gamla bilder. Man får komma ihåg att människans medellängd var c:a 160cm på den tiden ;)
Det var inte förrän vid 14-1500 talet som hästarna skulle vara högre och graciösare och det var hos adel och militär det började.
Finns lite bilder på hästar med mankhöjd mellan 134 och 142 och ryttare mellan 165-185 på denna länk:
Konstrundan 2006

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Senast ändrad:

Nej det är inget konstigt jag är 185 och ca 100 kg mitt reining sto är ca 147 i manke stor häst i littet format mycket vikt bärande ras quarter

Vad härligt att läsa! Vilken vacker häst du har. Ser inte alls konstigt ut, är väl det att man är inkörd på det traditionella, dvs hästen ca 10cm lägre än sin människa... Hästen jag pratar om är faktiskt också en arab, vilka härliga hästar. Verkligen känsliga o med go´i. Finns det några regler inom western om längd på människa o höjd på häst?

Jag är 175cm lång... och faktiskt ganska mullig.... Snuddar vid 100 kg...
Rider en korsning på 155 cm... rejäl och viktbärande visserligen..

Vad härligt att läsa! Vilken vacker häst du har. Ser inte alls konstigt ut, är väl det att man är inkörd på det traditionella, dvs hästen ca 10cm lägre än sin människa... Hästen jag pratar om är faktiskt också en arab, vilka härliga hästar. Verkligen känsliga o med go´i. Finns det några regler inom western om längd på människa o höjd på häst?

Tack ! Ja, dressyr och hoppryttare ser ju storleken på hästen på annat sätt. Ja, de är härliga ! Min är iofs inte så mycket go i på banan men ute i skogen är det inte många som förstår hur denna snälla gentleman kan göra fina caprioller..:crazy:
Men känsliga kan jag hålla med om desto mer...
Nej, det finna inga regler förutom att ekipaget skall se harmoniskt ut, men det är mycket en åsiktsfråga.. men en stor gubbe på en B ponny tycker väl alla ser Oharmoniskt ut :confused:
Men frågar du en dressyrryttare så kanske denna tycker vi ser oharmoniska ut...
/Erik :banana:

Jag är 174 cm och hästen är en Welsh Cob som nu är ca 147 men kommer att hamna runt 150 cm. Rider in henne nu och hon är 3 år (f:04):cool:

Har känt precis likadant som dig, är själv 178 och hästarna har alltid "behövt" en häst med 165 i mkh..
Har börjat med western o mindre hästar o det känns så bra nu förtiden. :smirk:
Lycka till!

Känner själv att jag fick som en "nytändning". Här ska ridas western! Tack för alla svar!

Jag tycker det är en av de absoluta fördelarna med western att man inte behöver ha jättehästar. Jag är såå nöjd med hästar runt 150 cm. När man höll på med hoppning var principen "ju större desto bättre" och "minst 165 annars är den en ponny"...

2494810.jpg

2494818.jpg

2494915.jpg

2494914.jpg

Häst 142cm, ryttare 178cm

(oj, bildbombning, men jag får inte nog av denna häst :love: )

...Alltså, en dag kommer jag ha en fjording!!! Att dessa härliga individer gått mig så totalt förbi??? Nej, det ska bli ändring på den fronten om ett par år...:idea: ...just nu får jag ha min Welsh Cob och den lilla paintkorsningen som förhoppningsvis nu föds 11/6-07:D

:bow: :bow: :love: Aaaa va kul...det tog sig:bow:
Med samma hingst? VTR?
Vad kan det månne bli för skäck av det?
Bay, bluckskin,chestnut el black?
Åååå, vad nyfiken jag är...:)

Ja jag med, en dag ska jag ha en alldeles alldeles egen. Fruktansvärt underbar ras :love:

Ooooh! Din welshtjej som är så otroligt snygg! Spännande!!!

Blev lite nyfiken på din snygga sadel, vad är det för märke och storlek?
Går själv i tankarna på en fjording som är lite drygt 140 cm och jag är också 178 cm och enligt dina bilder så kommer det inte alls att se tokigt ut. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
3 472
Senast: Luff
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka