Sv: En fråga till
Min refarenhet av att låna ut på prov är urusel. Jag kommer aldrig någonsin att göra det igen.
Försök gå in till en bilhandlare och säg att du gärna vill låna en av deras bilar på prov ett par månader för att se om du trivs med den...
Man skulle mötas av ett gapskratt!
Nej, mina hästar är inga försökskaniner, ev. köpare är välkomna att komma hit och vara här, sköta om hästen och rida den i flera dagar om någon skulle vilja det, men den åker inte härifrån förrän den är såld.
En häst kan gå blixtsnabbt att förstöra. Två exempel:
1
Tävlingsponny som köparna önskar låna på prov. När de lastar ur hästen hemma hos sig trampar hästen vid sidan av lemmen och drar upp ett rejält sår. "Köparen" lastar in hästen igen och åker tillbaka med den till säljaren. Man är ju inte intresserad av en skadad häst.
Resultat: dyra veterinärräkningar, hästen konvalecent i 3 månader, sedan svårsåld häst eftersom den hade varit skadad... Gissa om säljaren grämde sig! Köparen däremot kunde ju glatt leta efter nästa ponny att ha på prov för att se hur det funkade.
Ex. 2
Supertrevligt, westernridet arabkorsningssto som även hade gått på ridskola. Enormt välhanterad och följsam. De "mycket duktiga" köparna med goda referenser skulle ha hästen på prov i en månad. Efter två veckor ringer de ägaren och skriker att "nu får du komma och hämta hästjaveln, hon är aggressiv och farlig"
Ägaren åker omedelbart och hämtar sitt sto, som nu är nervös olycklig och mager... Det tog ett halvår att få henne att lita fullt ut på människor igen.
Så nej, aldrig i livet. "ha hästen på prov- människorna är alltför ofta både panka och okunniga. Det gäller kanske inte alla, men vågar man ta risken?
Som säljare brukar jag numera dels ta referenser, men även gärna åka hem till den tilltänkta köparen för att se hur hästen kommer att få det. Då kan man ju också se på de ev. andra hästarna i stallet hur de är i hull, om de verkar trygga och välhanterade osv.
Lycka till me datt hitta en riktigt bra köpare!