En fråga till

Maira

Trådstartare
Ni som har häst till salu!

Hur ställer ni er till att låna ut på prov osv. Jag tycker att det är många som svarar på annonsen som vill låna, prova eller ha på foder.

Men jag tycker inte att det känns bra att lämna ut på prov. Vem vet vad som kan hända med ens häst under tiden den är borta? :(

Sv: En fråga till

Just av den anledningen skulle jag i princip ALDRIG låna ut hästen för. Det ska vara grymt speciella omständigheter som får mig att göra det; t ex att jag känner köparen innan osv. Fast då är å andra sidan behovet av lån troligen långt mindre - då känner ju den redan hästen ...

Det är ett DJUR vi talar om, som lever och kan förändras. Är man inte säker på att man är beredd att bli ägare står inte min kuse till tjänst som försökskanin. Å andra sidan ska inte guldplutten säljas ;)

skogsmulle häst, ja då kan man låna ut på prov.
tävlingshäst, nej absolut inte. Stor risk att det hästen kan lätt kan bli förstörd,,,,,bättre att man då provrider flera ggr istället.

jo, jag skulle nog inte vilja låna ut på prov, men tycker gärna man får komma ut o provrida o handskas med hästen under olika omständigheter, fler gånger, men man vill ju ha lite kontroll, för vem vet hur mkt en främande människa kan ljuga för en (låter lite bittert kasnke) men det finns mpnga som ger intryck utav att vara väldigt bra o snälla o m.m. men i verkligheten inte, o det e ju faktiskt ett djur det gäller samt en hel del pengar, så, nej jag är väldigt osäker på den fronten...

största anledningen till att folk vill ha på prov, foder osv är garanterat att dom inte har pengarna som krävs för att köpa hästen!

Jag skulle aldrig lämna ut en ridhäst på prov. väldigt stor risk att hästen skadar sig och då står du där med en trasig häst du kanske inte får ut en enda krona för i slutänden och den tilltänkta köparen letar glatt vidare efter nästa häst. så NEJ överväg inte ens att lämna ut på prov. vem har sagt att du ens får pengarna för hästen sen?

Min refarenhet av att låna ut på prov är urusel. Jag kommer aldrig någonsin att göra det igen.

Försök gå in till en bilhandlare och säg att du gärna vill låna en av deras bilar på prov ett par månader för att se om du trivs med den...:crazy: Man skulle mötas av ett gapskratt!

Nej, mina hästar är inga försökskaniner, ev. köpare är välkomna att komma hit och vara här, sköta om hästen och rida den i flera dagar om någon skulle vilja det, men den åker inte härifrån förrän den är såld.

En häst kan gå blixtsnabbt att förstöra. Två exempel:
1
Tävlingsponny som köparna önskar låna på prov. När de lastar ur hästen hemma hos sig trampar hästen vid sidan av lemmen och drar upp ett rejält sår. "Köparen" lastar in hästen igen och åker tillbaka med den till säljaren. Man är ju inte intresserad av en skadad häst.:mad: Resultat: dyra veterinärräkningar, hästen konvalecent i 3 månader, sedan svårsåld häst eftersom den hade varit skadad... Gissa om säljaren grämde sig! Köparen däremot kunde ju glatt leta efter nästa ponny att ha på prov för att se hur det funkade.:eek:
Ex. 2
Supertrevligt, westernridet arabkorsningssto som även hade gått på ridskola. Enormt välhanterad och följsam. De "mycket duktiga" köparna med goda referenser skulle ha hästen på prov i en månad. Efter två veckor ringer de ägaren och skriker att "nu får du komma och hämta hästjaveln, hon är aggressiv och farlig"

Ägaren åker omedelbart och hämtar sitt sto, som nu är nervös olycklig och mager... Det tog ett halvår att få henne att lita fullt ut på människor igen.

Så nej, aldrig i livet. "ha hästen på prov- människorna är alltför ofta både panka och okunniga. Det gäller kanske inte alla, men vågar man ta risken?

Som säljare brukar jag numera dels ta referenser, men även gärna åka hem till den tilltänkta köparen för att se hur hästen kommer att få det. Då kan man ju också se på de ev. andra hästarna i stallet hur de är i hull, om de verkar trygga och välhanterade osv.

Lycka till me datt hitta en riktigt bra köpare!

Jag vill inte låna ut min häst på prov. Har häst till salu just nu och fick ett svar som var bra på alla sätt och vis förutom att personen ville få ta hästen på foder i några månader för att se hur det fungerade. Gav det faktiskt lite tanke då stället i övrigt lät jättebra men beslutade mig för att säga nej, vilket nu känns jättebra.

Håller med övriga som har skrivit att en potentiell köpare istället är välkommen hit flera gånger för att hantera hästen och se hur den fungerar.

jag har köpt alla mina hästar på det sättet(haft en "prov månad" ),men jag skulle aldrig sälja en häst själv på det viset.Jag har aldrig bett om att ha på prov jag har alltid fått erbjudandet av ägaren,själv hade jag som sagt aldrig vågat göra en sån grej.

Jag vill inte lämna ut på prov. Om jag gillar köparen kan jag komma med motbudet att vi kan avtala om att jag under en period framåt kan tänka mig köpa tillbaka hästen för köpsumman - om hästen är i samma skick som när jag sålde den - om det visar sig att de nya ägarna inte trivs med hästen. Annars blir det kalla handen.

när jag köpte min häst för ett årsedan hade jag henne på prov en vecka, för att jag skulle hinna besikta hästen samt se hur den var till sättet. Jag hade ingen möjliget till att provrida henne fler gånger eftersom hästen fanns så långt bort. För ägarna var det inga problem att låna ut hästen, snare tvärtom då de ville vara säkra på att hästen skulle få det bra. Dessutom var ägarna avlägsna släktingar till min sambo, vilket antagligen bidrog till att de lånade ut hästen på prov. En annan faktor som bidrog var nog dessutom att hästen endast skulle användas till skogsmulle ridning.

Jag tycker det är bra att man kan ha hästen på prov några veckor, då hinner ens egen vet. kolla igenom den ordentligt, man hinner lära känna hästen och se om den har några farliga olater m.m. Men självklart skall det finnas ett giltligt kontrakt anser jag, där det står vad som gäller ang. skador m.m. som är bra för båda parter. Sen är det ju dessutom bra om säljaren kan komma och titta till så att hästen har det bra, har den inte det är det då lättare för säljaren att ta tillbaka hästen än om den hade varit såld istället.

hm.... ursäkta för att det blev lite långt.

Tack alla för svar! Känner väl att det mest lutar åt att inte låna ut. Men att däremot låta spekulanter komma och provrida flera ggr och greja med hästen i stallet osv. Att en köpare bor långt bort kan ju göra det krångligt att komma fler ggr men det känns väl som att det inte är mitt problem riktigt... :confused:

Aldrig skulle jag lämna en häst på prov. Vad som helst kan hända. Ska det provridas får det göras hemma hos mig. Gärna flera gånger om så är.

*kl*

Till er alla som inte lånar ut på prov, är ni lika skeptiska mot fodervärd också?

Ja, ridhäst skulle jag aldrig någonsin låna ut på foder. kan jag inte ha kvar så sälj medans hästen har något värde. fodervärdar har hästen en kort tid och sen får man tillbaka utan någon som helst tanke på att man kanske inte kan ta tillbaka hästen bara för att dom tröttnat eller att hästen blivit skadad. självklart finns det bra fodervärdar också men av alla dom jag råkat ut för har bara ett fåtal varit bra! kan tillägga att det är shettis jag har ute på foder.

Hade jag velat låna ut min häst så hade den inte varit på försäljning.

Min mor lånade ut sin dåvarnade ponny och fick nån vecka senare hem en ponny som vävde. Så det kommer aldrig vara aktuellt att låna ut hästen däremot får de komma och prova flera gånger.

Har bara sålt häst en gång. Lånar inte ut på prov. Man vet aldrig vad som händer och jag vill inte riskera att få tillbaka en häst i helt annorlunda skick. Däremot får gärna seriösa spekulanter komma flera ggr, hantera och rida hästen i samtliga situationer om så önskas, men inte låna hem.

I princip ja. Extrema undantag finns, men att skaffa fodervärd från en främling, nej då köper jag hellre häst. Och att låna ut till fodervärd, nej, nuvarande häst lär jag så slakta när om jag inte kan behålla, han är extremt kinkig med vem som pysslar med honom...

Vi lånar inte ut på foder och säljer absolut inte med prövotid.

Fattar inte varför folk tror att man vill låna ut en häst i 100 000 kr klassen..............som någon sa......försök att få låna en bil för 100 000...........eller någon annan lika dyr kapital vara.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 421
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Ratsit