Sv: En fråga till
Vi har olika uppfattning om folk och hästar. Så är det och inget vi kommer att kunna enas om här.
LIA
I praktiken är skillnaden liten, förutsatt att man i båda fallen är seriös och skriver avtal.Öppet köp är något helt annat än att låna hästen ett tag på prov. Vid öppet köp är hästen köpt, och vid ev. skador är köparen ansvarig. Då är det inte bara att säga "hoppsan" och lämna tillbaka en skadad häst.
Vilken normalbegåvad person som helst förstår att båda representerar det värde dom gör. Du gjorde jämförelsen, som jag uppfattar det, av principiella skäl.Jämförelsen mellan t.ex en bil och en häst bevisar att man inser att båda ofta representerar ett stort värde, de är båda kaptalvaror hur illa man än tycker om tanken.
Jag opponerar mig mot den jämförelsen eftersom bakgrund och behov för prövotid är så olika.Försök gå in till en bilhandlare och säg att du gärna vill låna en av deras bilar på prov ett par månader för att se om du trivs med den... Man skulle mötas av ett gapskratt!
Vilket inte i grunden beror på att man tillåter prövotid, utan på att du inte skrev ett seriöst avtal, antar jag.Att jag dessutom har stått med enorma veterinärkostnader för en häst som lånades ut på prov stärker mig bara i mitt beslut. Det var ett år sedan, och vi har precis kunnat sätta igång hästen igen.
Vi har olika uppfattning om folk och hästar. Så är det och inget vi kommer att kunna enas om här.
LIA