En fråga till

Sv: En fråga till

Jag tycker det är skillnad på fodervärd och att låna ut inför försäljning. Om jag vill sälja en häst så är jag ute efter att just sälja den, och då har jag ju av någon anledning tagit det beslutet att jag vill ha pengar i utbyte.

Om jag däremot är ute efter att låna ut en häst på foder är det på helt andra grunder. Då kan det handla om en häst som jag inte vill sälja, men som jag vet skulle ha det bättre hos någon som hade möjlighet/tid att rida/pyssla med den mer än jag under en kortare eller längre period eller liknande.

Ni som har häst till salu!

Hur ställer ni er till att låna ut på prov osv. Jag tycker att det är många som svarar på annonsen som vill låna, prova eller ha på foder.

Men jag tycker inte att det känns bra att lämna ut på prov. Vem vet vad som kan hända med ens häst under tiden den är borta? :(

Om du tror att häst och ny ägare är en bra match så hade jag sålt hästen på öppet köp i 2-3 veckor. Inte låna ut. Då vet du att det finns pengar och om ny ägare går genom krångel att ta hem och de även enligt köpekontrakt måste lämna tillbaka hästen till ditt stall, så varför inte. Besiktiga då hästen innan du lämnar ut den, så att du vet att hästen är frisk.

Sedan om du vill låna ut (foder) för att du är osäker på om hästen skall säljas, så kan du väl göra det om du hittar en bra fodervärd.

Är det däremot en fråga om att det finns dåligt med köpare och helt enkelt är för många hästar till salu för tillfället och hästen inte blir såld och du måste bli av med den. Då hamnar du givetvis i en annan situation. Det bästa när man skall sälja häst är om man lika gärna kan behålla den och det inte skapar problem.

Hälsning Maja

Vi lånar inte ut på foder och säljer absolut inte med prövotid.

Fattar inte varför folk tror att man vill låna ut en häst i 100 000 kr klassen..............som någon sa......försök att få låna en bil för 100 000...........eller någon annan lika dyr kapital vara.

En hästs värde är bara det värde som någon är beredd att betala. Finns det ej köpare är hästen inte värd de pris man vill ha.

Hälsning Maja

Kan förstå att det är lite känsligt att lämna ut en häst på prövotid när den ligger i 100.000:- klassen och så, men jag tycker nog inte det är något fel i att låna ut hästen på prov. Man kan ju inte jämföra en häst med en bilförsäljning! Att hästen och köparen funkar på hemmaplan när köparen kommer på besök (även om de kommer många gånger) borgar ju inte för att de funkar ihop när hästen flyttat!!

Att folk vill ha hästen på prov tycker jag bara är än mer förståeligt när det handlar om sådana summor som 100.000:-
Man vill ju veta att man funkar med hästen innan man slänger upp sådana pengar.

Visst kan man som säljare tycka att det är obehagligt, men är det egentligen inte bättre att man som säljare ser till att det nya hemmet passar innan köpet genomförs? Jag som säljare har ju ingen chans att ta tillbaka hästen om jag skulle upptäcka att det var helt fel hem den såldes till! Köparen har ju trots allt en del tid på sig att reklamera köpet, även om denne betalt kontant!

Får en känsla av att de flesta bara vill sälja, och bli av med så fort som möjligt... Blir det problem får väl köparen sälja vidare...
Ett resonemang som jag INTE kan sälla mig till då jag inte vill att mina hästar ska bli vandringspokaler - hellre då prövotid, så jag ser att det är en seriös köpare och att hästen trivs. Handpenning skulle jag dock alltid ta ut vilken är förverkad (ska stå i kontraktet) även om hästen återlämnas!

Inte en chans, kan som ngn skrev ev tänka mig att lämna på öppet köp i en till två veckor med förverkad handpenning om hästen lämnas åter samt höga viten vid ev skada.

Säljer man en häst så gör man det. Jag är rätt övertygad om att de flesta är måna om att deras hästar kommer till goda hem. Man får känna efter och kolla referenser på köparen innan man säljer. Att hästen blir en vandringpokal efter att man sålt den kan man aldrig förhindra med hundraprocentig säkerhet hur man än går tillväga, och jag tror faktiskt inte risken är högre att hästen blir en vandringspokal om man vägrar att låna ut sin häst innan köp.

Jag har tvärt emot fördomen att hästköpare som promt vill ha hästen på foder eller låna under en tid ofta är oseriösa. Antingen vill de låna en bra häst gratis under en tid för att flänga runt på utan att behöva ta så mycket ansvar, de vill helt enkelt bara ha en foderhäst men låtsas vara intresserade av köp, har lånat hem tre olika saluhästar för att jämföra innan de bestämmer sig, tänker pruta galet i efterhand eller något annat skumt. I värsta fall blir man snuvad på både häst och pengar. Säljer jag en häst är jag ute efter någon som vill ge den ett varaktigt hem, inte att den ska vara utlånad en stund och sedan komma tillbaka. Jag vill ha en hästköpare som är seriös, som tar sig tid och testar hästen ordentligt hemma hos mig och som är beredd att satsa på hästen. Det minsta man kan begära av en sådan hästköpare är väl att de lägger ut köpeskillingen för hästen. Dessutom innebär ett genomfört köp att man snackat igenom och är ordentligt överens om allt innan man lämnar hästen ifrån sig.

Senast ändrad:

De hästar jag sålt är inga 100 tusenakronors hästar men de är mycket värda i mina ögon ändå och just därför vill jag ha prövotid innan dom köper. Om man skriver ett bra kontrakt och vet att man kan lita på människan så tycker jag att det är väldigt bra att se hur det funkar med att ha prövotid..

Det har aldrig hänt något för min del men det kanske är vanligare neröver..?

De hästar jag sålt är inga 100 tusenakronors hästar men de är mycket värda i mina ögon ändå och just därför vill jag ha prövotid innan dom köper. Om man skriver ett bra kontrakt och vet att man kan lita på människan så tycker jag att det är väldigt bra att se hur det funkar med att ha prövotid..

Det har aldrig hänt något för min del men det kanske är vanligare neröver..?

Tack igen för alla svar!!! :)

Men hur ska man kunna veta att man kan lita på de som köper? Det kan ju låta hur bra som helst innan....

Jag föredrar nog att få hela köpesumman innan jag lämnar ifrån mig hästen. Skulle det sedan visa sig att blir en fullständig katastrof hos den nya ägaren skulle jag ta tillbaka min häst ( typ öppet köp under en inte alltför lång tid) om den inte är skadad eller förstörd!

Jag är förstås jättenoga med till vem jag säljer och är absolut inte ute efter att bli av med hästen så fort som möjligt!

Vi lånar inte ut på foder och säljer absolut inte med prövotid.

Fattar inte varför folk tror att man vill låna ut en häst i 100 000 kr klassen..............som någon sa......försök att få låna en bil för 100 000...........eller någon annan lika dyr kapital vara.

En häst är en häst och en bil är en bil- dyr eller inte så kanske inte häst och ryttare passar och då skulle jag vilja ha en prövotid och kontrakt med konsekvenser om hästen inte återlämnas i samma skick som den hämtats.
Djur kan man inte behandla som en vanlig försäljningsvara utan en häst kan ändra sig mycket i beteende när det gäller ny miljö, ny ryttare och ny hantering- ditt ansvar som säljare är att se till att allting stämmer i kemin mellan häst och ryttare för att ge bästa resultat- annars kan det leda till de mest förödande konsekvenser som exempelvis dålig djurhållning, djurplågeri.
Dessutom har det hänt att många säljare ljuger om hur "underbar" hästen är- och om du då bor flera mil ifrån känner du ingen som kan ge referenser och får förlita dig på det lilla du har sätt (hästen kanske är drogad, kanske fått bedövning så det inte märks att den är halt osv) då är en prövotid den bästa chansen du har för att se om ni passar ihop.

Som jag känner de skulle jag aldrig köpa en häst utan att få ha den på prov någon vecka först!
Säg att man provrider en häst i 60 000kr klassen och allt känns jätte bra och man köper , men sen när man tagit hästen från sitt hem och den blivit ens egen är de ju inte alls det känns eller går lika bra.
Då står man ju där med en relativt dyr häst som man inte trivs med, för både ryttare o häst skull e de väl då bättre o få prova på innan man köper, ger en handpenning eller så för de och självklart skriva nå slags kontrakt på hur hästen ska skötas osv inom denna tid man lånar den.

Samma sak om jag skulle sälja min häst, om man inte tänker på pengarna utan på hästens bästa skulle jag självklart låna ut min häst ett litet tag för o se om de verkligen passar ihop så de slipper bli tråkigheter senare och behöver säljas vidare ännu en gång.

Finns ju så mycket fult folk nu förtiden som spelar den perfekta häst ägaren som kommer o provrider o sen när hästen e såld finns de inge mer man ångrar att man sålde till den personen.

Som sagt jag skulle hellre låna ut min häst ett tag innan den såldes för att verkligen vara på den säkra sidan att hästen har de bra, att nya ägaren är bra och att de trivs tillsammans.. me de e jag de som tycker så=) oj nu blev de långt !

Som jag känner de skulle jag aldrig köpa en häst utan att få ha den på prov någon vecka först!

Kan inte låta bli att undra vad man kan upptäcka på att låna hästen en vecka som man inte märker bättre om man provrider den ordentligt? På en vecka hinner inte hästen lära sig att känna sig trygg i den nya miljön, med de nya hästkompisarna och de nya människorna. Det låter inte alls seriöst?

Jag tänker som så att det är mitt ansvar som säljare att bedöma om köparen har förmåga att hantera min häst på ett bra sätt. Om de verkar passa ihop.

Det ser man lika bra hemma i sitt eget stall och på sin egen ridbana.

Visst blir det ett miljöombyte när hästen flyttar och man vet inte riktigt hur den reagerar. Men verkar köparen duktig så klarar den säkert det. Om inte hästen är extremt besvärlig!

SJÄLVKLART berättar jag tydligt hur hästen är i lynne, utbildningsnivå, kondition osv.

Säg att man provrider en häst i 60 000kr klassen och allt känns jätte bra och man köper , men sen när man tagit hästen från sitt hem och den blivit ens egen är de ju inte alls det känns eller går lika bra.

Men det är ju inget som bara händer. Det beror ju på dålig hästkunskap. Att man ställt hästen någonstans den inte trivs t ex (vilket är extremt vanligt, hästen kommer till nya stallet som har kassa rutiner eller helt enkelt rutiner som passar nya ägaren bättre än hästen och sedan börjar hanteringsproblemen, såväl på marken som i ridning).

Det är ju inte säljarens ansvar, det måste ju vara upp till köparen att ha så mycket hästkunskap att hästen kan få en bra tillvaro.

Som säljare är jag väldigt mån om att kolla upp en eventuell köpares hästinställning. Vad tycker h*n är god hästhållning, hur är stallet hästen ska komma till? Stämmer det inte överens med hästens önskemål blir det helt enkelt inget köp.

Men det är nog lite väl enkelt att köparen ska kunna återlämna hästen för att hästen inte funkar i köparens rutiner... Lite svårare än så är det faktiskt att ha levande djur, och det måste man vara medveten om innan man köper häst...

Jag skulle aldrig lämna ifrån mig en häst "osåld", du vet inte vad det är för människa den kommer till, det tar ju inte lång tid att ärra en häst för livet som bekant.

Jag har sålt två hästar och då hade jag långväga spekulanter på båda som ville ha hästen på en prövovecka iochmed att de inte kunde komma och rida flera gånger, jag förstår dem, att rida en häst en gång ger ju inte så mycket men då erbjöd jag dem att de kunde sova över i vår gäststuga och vara med hästen en hel helg och därmed se hästens rutiner och hur den uppförde sig i olika situationer.
Detta funkade superbra för mig, och om du inte har någon gäststuga/husvagn/whatever så kanse du kan tipsa dem om något vandrarhem och att de får möjligheten att vara en helg eller några dagar?

Kan inte låta bli att undra vad man kan upptäcka på att låna hästen en vecka som man inte märker bättre om man provrider den ordentligt?
För många av oss är inte hästen enbart ett tävlingsredskap/fortskaffningsmedel! Det är en tänkande varelse med individualitet!
Några här har förstått och pekat på detta. "Personkemin stämmer" brukar man säga om människor som kommer bra överens, "stämmer inte" för motsatsen. Det är samma sak med oss och hästar.
Det har inget att göra med bra eller dålig hästkunskap, ej heller vilka kvalitéer hästen har ur ridsynpunkt.

Min erfarenhet är att nya hästar visar "sitt rätta jag" inom 3 dygn, men ömsesidig känsla, tillit och förståelse kan ta längre tid.

Därför tillämpar vi returrätt inom avtalad tid, med viss självrisk och en andra vet-koll på köparens bekostnad. Fungerar det inte mellan köpare och häst, är det en otjänst mot hästen att inte ta tillbaka den.
Krav på och kolla av köparen har vi givetvis ändå.

Att jämställa behovet av prövotid med en häst resp med en bil, säger en del om synen på hästar.

Slutligen vill jag påpeka det faktum, att köpare har lika stor anledning att misstro säljaren som v v. Det finns gott om exempel i båda fallen. Öppet köp/returrätt via ett seriöst avtal ger trygghet för båda parter.

LIA

när vi har sålt häst så har det varit provridning, sen köp. inget provtid innan de köper... Skulle det nu vara så att de inte stämmer alls får man väll överväga att köpa tillbaka, men inte prov.

Öppet köp är något helt annat än att låna hästen ett tag på prov. Vid öppet köp är hästen köpt, och vid ev. skador är köparen ansvarig. Då är det inte bara att säga "hoppsan" och lämna tillbaka en skadad häst. Jämförelsen mellan t.ex en bil och en häst bevisar att man inser att båda ofta representerar ett stort värde, de är båda kaptalvaror hur illa man än tycker om tanken.

Vi som inser att hästen har ett ekonomiskt värde kan ändå ha stor respekt och omtanke för hästen som individ.

Det är bara att inse att det är olika- en del säljare vill gärna låna ut sina hästar på prov utan att ha en aning om vad den är i för skick i när den kommer tillbaka. Fine- då kan denna grupp säljare göra affärer med den grupp köpare som absolut skall låna häst på på prov.

Vi som anser att vi inte lånar ut hästar till kreti och pleti kan ju göra affärer med den grupp köpare som är kunniga nog att köpa en häst utan "prövotid". Vilket som sagt inte alls är samma sak som öppet köp.

Jag lånar aldrig mer ut hästar just därför att de är individer som jag högaktar respekterar, och älskar. Att jag dessutom har stått med enorma veterinärkostnader för en häst som lånades ut på prov stärker mig bara i mitt beslut. Det var ett år sedan, och vi har precis kunnat sätta igång hästen igen.

Senast ändrad av en moderator:

För många av oss är inte hästen enbart ett tävlingsredskap/fortskaffningsmedel! Det är en tänkande varelse med individualitet!

Till exempel är det så för mig. Jag kan dock tycka att man känner om man klickar på det personkemiska planet med hästen redan när man provrider, ibland redan så tidigt som när man handskas med hästen i stallet. Hästen kanske beter sig annorlunda när man får hem den och den får nya rutiner, ny miljö och nya kamrater, men jag har hittills inte råkat ut för någon häst som byter personlighet.

När jag väl bestämt mig att sälja så handlar det ju att lämna bort en vän till en person man troligen inte känner alls sedan tidigare. Att låna ut eller sälja gör ju ingen jätteskillnad ur det perspektivet (mer än att man rent teoretiskt skulle kunna tvinga köparen att lämna tillbaka hästen om man inte är nöjd med köparen, men det kan man nog mycket sällan avgöra rättvist på någon enstaka vecka ändå). Däremot så har jag inte ekonomi nog att låna ut en häst värd 40-100 000 eller mer vind för våg, för hur man än vänder och vrider på det så har den ett ekonomisk värde.

Senast ändrad:

Eftersom jag oftast säljer unghästar så lånas de inte ut på prov. Många folk frågar om det eller att få ha dem på foder. Men skulle alldrig göra det. Däremot om det är en äldre häst så beror det nog på vad det ska ha hästen till. En skogmulle kan lånas ut ett tag, men med kontrakt som säger att lånaren står för alla skador.

Ni som har häst till salu!

Hur ställer ni er till att låna ut på prov osv. Jag tycker att det är många som svarar på annonsen som vill låna, prova eller ha på foder.

Men jag tycker inte att det känns bra att lämna ut på prov. Vem vet vad som kan hända med ens häst under tiden den är borta? :(

Skicka aldrig iväg en häst utan att ha pengarna i handen , då kan du bli av med både häst & betalning.
Jag vet av egen erfarenhet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 421
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Bolån, hur ska man tänka?
  • Ratsit
  • 🎄Jul 2024🎄