Hur har det gått? Hittat några kaniner?
Håller tummarna för att de ska komma hem och att de mår bra!
Tänkte berätta en liten historia om en rymling. Han hette Ture och tjänstgjorde som avelshane hos en uppfödare. Jag brukade hjälpa henne morgonmata kaninerna när jag var sjukskriven och en tidig morgon när jag kom var hans bur tom.
Han bodde i en sådan där gammal ombyggd "sandlåda", alltså en stor trälåda med lock, och det hade blåst så hemskt på natten att trots den stora stenen som låg på locket hade det flugit upp och buren hade således inget tak längre. Och ingen Ture, han hade helt sonika hoppat ut. Detta var på vintern och det hade inte bara blåst som katten utan dessutom snöat en hel del så stackars Ture hade hamnat i värsta snöstormen! Buren var naturligtvis rätt full i snö den också, så där kunde han ju inte gärna ha stannat heller...
Tittar mig omkring och ropar lite försiktigt på Ture, men tänker att han har nog sprungit all världens väg i ovädret... Dessutom finns det gott om rovdjur där, både rävar och rovfåglar och en hel del annat som skulle tycka om en kaninstek. Står där lite rådvill och funderar på vad jag ska göra härnäst när jag ser nåt röra sig mellan träden. Ture! När han får syn på mig hoppar han rakt fram till mig och mer eller mindre skuttar rätt upp i famnen på mig och verkar vilja säga: "Men VAR har du hållit hus?! Titta hur min bur ser ut, jag är trött och hungrig och jag FRYSER!"
Stackars Ture var tämligen blöt och även om han inte skakade så var han säkerligen rätt kall ändå. Satte in honom i djurhuset uppfödaren har (det är visserligen inte uppvärmt, men lite varmare än det är utomhus i alla fall och definitivt lä) och serverade honom hans efterlängtade frukost.
Han klarade äventyret helt utan men.
En liten solskenshistoria om att det kan gå bra med rymmare fast det kan verka annorlunda från början...