En fråga som inte hör hemma i dett forum

M

marina w

Denna fråga kommer troligtvis flyttas men jag försöker ändå, för jag har nog större chans att få snabbare svar här.Skulle plocka in mina kaniner för natten då jag såg att dom rymt.Känner mig urdum och tänker att räven kanske tar dom:crazy: Nån som vet om kaniner brukar stanna i närheten av hemmet eller om de kanske kan ha försvunnit för gott:confused:

Sv: En fråga som inte hör hemma i dett forum

Kaniner brukar stanna i närheten av buren om inget skrämmer dem. Dom brukar gömma sig under saker, buskar, husgrunder, vedtravar etc. Så börja kryp, det är ett bra tips.:bump: :bump: :bump:

Japp, de stannar hemmavid. Jag hade hjälp av katten med lokaliseringen av kaninen. Hon hörde var den befann sig och jag kastade mig över stackarn. :eek:

:D
Så farligt var det inte då kaninen var mkt långsam och 6 kilo tyngre än katten.

Myle skrev:
Kaniner brukar stanna i närheten av buren om inget skrämmer dem. Dom brukar gömma sig under saker, buskar, husgrunder, vedtravar etc. Så börja kryp, det är ett bra tips.:bump: :bump: :bump:
Känns lite lugnande att höra.Har varit ute och letat men nu är det bäcksvart:( Usch vad dum jag känner mig. Har även fått ena hunden att spåra efter dom(de är bästa vänner)men inget resultat än. Hoppas inte räven kommer hit. De var i en hage gjord av kompostgaller som jag lagt en träskiva över pga.regn buren hade vikit sig och vält:( Hoppas räven håller sig borta :crazy:

Hej! Jag har aldrig sett så rymningsbenägna kaniner som mina egna, har haft dom i hästboxar, som dom har hoppat ur, hönsnätsburar som dom tryckt sönder gallret på, och diverse annat som dom gnager sönder eller helt enkelt lyft bort med munnen! Men dom har alltid stannat kvar i närheten, så jag har lyckats fånga in dom, för att sätta dom i en ny bur. Gav upp ett tag och lät dom gå lösa, det gick med bra, dom stannade kvar så snällt..
så ge dina kaniner några dagar så dyker dom säkert upp igen, dom har nog så mycket att upptäcka nu, att dom inte vill gå hem än:)

Hur har det gått? Hittat några kaniner? :confused: Håller tummarna för att de ska komma hem och att de mår bra!

Tänkte berätta en liten historia om en rymling. Han hette Ture och tjänstgjorde som avelshane hos en uppfödare. Jag brukade hjälpa henne morgonmata kaninerna när jag var sjukskriven och en tidig morgon när jag kom var hans bur tom.

Han bodde i en sådan där gammal ombyggd "sandlåda", alltså en stor trälåda med lock, och det hade blåst så hemskt på natten att trots den stora stenen som låg på locket hade det flugit upp och buren hade således inget tak längre. Och ingen Ture, han hade helt sonika hoppat ut. Detta var på vintern och det hade inte bara blåst som katten utan dessutom snöat en hel del så stackars Ture hade hamnat i värsta snöstormen! Buren var naturligtvis rätt full i snö den också, så där kunde han ju inte gärna ha stannat heller...

Tittar mig omkring och ropar lite försiktigt på Ture, men tänker att han har nog sprungit all världens väg i ovädret... Dessutom finns det gott om rovdjur där, både rävar och rovfåglar och en hel del annat som skulle tycka om en kaninstek. Står där lite rådvill och funderar på vad jag ska göra härnäst när jag ser nåt röra sig mellan träden. Ture! När han får syn på mig hoppar han rakt fram till mig och mer eller mindre skuttar rätt upp i famnen på mig och verkar vilja säga: "Men VAR har du hållit hus?! Titta hur min bur ser ut, jag är trött och hungrig och jag FRYSER!"
Stackars Ture var tämligen blöt och även om han inte skakade så var han säkerligen rätt kall ändå. Satte in honom i djurhuset uppfödaren har (det är visserligen inte uppvärmt, men lite varmare än det är utomhus i alla fall och definitivt lä) och serverade honom hans efterlängtade frukost. :) Han klarade äventyret helt utan men.

En liten solskenshistoria om att det kan gå bra med rymmare fast det kan verka annorlunda från början...

Poxz skrev:
Hur har det gått? Hittat några kaniner? :confused: Håller tummarna för att de ska komma hem och att de mår bra!

Tänkte berätta en liten historia om en rymling. Han hette Ture och tjänstgjorde som avelshane hos en uppfödare. Jag brukade hjälpa henne morgonmata kaninerna när jag var sjukskriven och en tidig morgon när jag kom var hans bur tom.

Han bodde i en sådan där gammal ombyggd "sandlåda", alltså en stor trälåda med lock, och det hade blåst så hemskt på natten att trots den stora stenen som låg på locket hade det flugit upp och buren hade således inget tak längre. Och ingen Ture, han hade helt sonika hoppat ut. Detta var på vintern och det hade inte bara blåst som katten utan dessutom snöat en hel del så stackars Ture hade hamnat i värsta snöstormen! Buren var naturligtvis rätt full i snö den också, så där kunde han ju inte gärna ha stannat heller...

Tittar mig omkring och ropar lite försiktigt på Ture, men tänker att han har nog sprungit all världens väg i ovädret... Dessutom finns det gott om rovdjur där, både rävar och rovfåglar och en hel del annat som skulle tycka om en kaninstek. Står där lite rådvill och funderar på vad jag ska göra härnäst när jag ser nåt röra sig mellan träden. Ture! När han får syn på mig hoppar han rakt fram till mig och mer eller mindre skuttar rätt upp i famnen på mig och verkar vilja säga: "Men VAR har du hållit hus?! Titta hur min bur ser ut, jag är trött och hungrig och jag FRYSER!"
Stackars Ture var tämligen blöt och även om han inte skakade så var han säkerligen rätt kall ändå. Satte in honom i djurhuset uppfödaren har (det är visserligen inte uppvärmt, men lite varmare än det är utomhus i alla fall och definitivt lä) och serverade honom hans efterlängtade frukost. :) Han klarade äventyret helt utan men.

En liten solskenshistoria om att det kan gå bra med rymmare fast det kan verka annorlunda från början...
Stackars liten. På morgonen efter så såg jag min lilla sitta mitt ute på gräsmattan i regnet. Jag gick ut och han var inte svår att fånga:smirk: Men hans kompis syntes inte till:crazy: Bestämde mig för att låta honom skutta runt inne med bästisen som är en rottweiler:D Trodde inte att jag skulle få se den andra, men när jag skulle ta ut hundarna på en promenad så sprang rottisen runt huset jag ropade och han kom. Gick iväg för att kika och där satt hon:smirk: Ett stort tack till hunden måste jag ändå ge:bow: :bow: :bow:

Duktig vovve!
Vad skönt att du har hittat kaninerna!

:rofl: Jag har varit med om ngt liknande. Kaninen bodde i stallet och smet ut i ett obevakat läge. Ut i natten så det var ingen idé att leta efter honom i det becksvarta mörkret. På morgonen gick jag ut till kaningården, som var omgiven av ett staket, för att fodra kaninerna. Efter ett par burar med rasslet från pelletsen så hänger den lösspringande stackars kaninen på staketet med ett desperat uttryck i ögonen. -Släpp in mig jag hungrar ihjäl!!

Vad skönt din kanin kommit till rätta!

Vi har faktiskt vår kanin lös ute om dagarna vårtid. På vintern är den lös inne i stallet (inte med hästarna när dom är inne) och får förstås skutta ut då med men när det är snö och kallt blir det inte långa turer ute och inte ofta. På våren när det blir varmare och gräset börjar komma upp brukar kaninen börja vilja vara ute mera så då går den ut vid frukost och hämtas in vid kvällsfodringen. Däremellan brukar den komma inskuttandes och kolla läget vid mockning och liknande. Den är alltid i närheten av stallet och huset och människorna. Äter planteringarna i rabatterna, gräver upp tulpanerna och sånt... :)

Nu har vi en stor 6-kgs kanin så katterna låter den vara. Men kommer det en lösspringande hund lär den ju ryka med. Men den har åtminstone varit lycklig innan.

Sommartid sätts den i utebur i skuggan när det är varmt och blir varmt och mycket flugor och sånt i stallet. Och på hösten tas den igen in till stallet.

Det här är andra kaninen som funkar fin-fint med lös tillvaro. Efter en vinter i stallet har dom funkat att ha lösa ute. Dom verkar inte förstå att dom är lösa och det är bara att gå fram och gosa med dem där dom ligger ute.

Hade gärn velat ha det så med mina men min lilla hund är inte vidare snäll mot dom och vår hästhage går runt hela huset och kommer de in där så kan det nog bli mos av dom.Den ena hästen gillar inte inkräktare i hagen:( Men de har en hage de är i dagligen som är 6 meter lång och ett eget rum som de springer fritt i i källaren, så de har det bättre än de flesta;)

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 398
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 413
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 601
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 364

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar