En fråga om att prsta dialekt?

Jag känner flera som pratar nedtonat/neutralt när de är i stan och på jobbet osv. Och som sen byter till sin barndomsdialekt när de pratar med sin familj eller är på besök på upoväxtorten.

Själv byter jag språk på ett motsvarande sätt. Ett annat språk med familjen, svenska för övrigt.

Ja alltså, man kanske hoppar över de allra mest utpräglade dialektala orden, men jag tror jag hade skrattat ihjäl mig om någon jag kände började prata rikssvenska helt plötsligt.

På småländska hade man kallat en sån person ”tejåååd” (=tillgjord, för de som inte förstår.)

Sen att man gör det omedvetet är en annan sak, men vi har ju inte direkt så utpräglade dialekter så man inte förstår varandra.
 
Jag byter tydligen dialekt ganska rejäölt beroende på vem jag pratar med..... Sedan jag flyttade till Skåne har jag lagt mig till med en ganska neutral rikssvenska (skånska kommer jag aldrig att prata, jag kan bara inte) men när jag åker norrut till familjen däruppe, kommer min norrländska dialekt tillbaka på en gång. Detta utan att jag tänker på det.

Samma sak gäller, nu när jag tänker på det, engelskan - i England pratar jag annorlunda än i USA..... Och det är inget jag gör med flit, jag liksom hakar på omgivningens sätt att prata.

(Jag lyssnade för en tid sedan på gamla bandinspelningar från när jag var liten, typ 5 år. Min norrländska dialekt var EXTREMT stark! )
 
Pratar inte så kraftig dialekt själv (tydligen hörs det dock tydligt var jag kommer från :p) men bor i Piteå där många pratar pitmål, speciellt mannens släkt och vänner, vilket för mig är nästintill obegripligt. De säger att de är så naturligt att de inte tänker på när de växlar från ’svenska med norrländsk dialekt’ till pitmål.

Ni som har en kraftig dialekt och kan växla till rikssvenska vid behov. Är det som att byta språk helt eller känns det som en version av svenska när man byter?

Jag har några kunder som enbart pratar kraftig dialekt och det är ju ett helt annat språk. Men dessa personer måste ju förstå högtyska också eftersom alla medier är på högtyska? Tycker det är så mystiskt att dessa personer sen inte kan prata högtyska när de ändå förstår när andra pratar.
 
Ja alltså, man kanske hoppar över de allra mest utpräglade dialektala orden, men jag tror jag hade skrattat ihjäl mig om någon jag kände började prata rikssvenska helt plötsligt.

På småländska hade man kallat en sån person ”tejåååd” (=tillgjord, för de som inte förstår.)

Sen att man gör det omedvetet är en annan sak, men vi har ju inte direkt så utpräglade dialekter så man inte förstår varandra.
Jag vet inte vad rikssvenska är. Men ett exempel är en kompis från Värmland, som bor i Göteborg. Om hon pratar om vad något kostar, säger hon "köster" om hon pratar med en värmlänning och "kostar" till andra.
 
Ja alltså, man kanske hoppar över de allra mest utpräglade dialektala orden, men jag tror jag hade skrattat ihjäl mig om någon jag kände började prata rikssvenska helt plötsligt.

På småländska hade man kallat en sån person ”tejåååd” (=tillgjord, för de som inte förstår.)

Sen att man gör det omedvetet är en annan sak, men vi har ju inte direkt så utpräglade dialekter så man inte förstår varandra.
Jag är uppvuxen i Småland. Jag har aldrig pratat nämnvärd småländska, och fick ofta höra att det var fel och konstigt att jag inte gjorde det, under min uppväxt. Det var fel att kunna säga bokstaven r, tex. :D
 
Pratar inte så kraftig dialekt själv (tydligen hörs det dock tydligt var jag kommer från :p) men bor i Piteå där många pratar pitmål, speciellt mannens släkt och vänner, vilket för mig är nästintill obegripligt. De säger att de är så naturligt att de inte tänker på när de växlar från ’svenska med norrländsk dialekt’ till pitmål.
Pitemål är jätteknepigt att förstå om man inte lärt sig vad orden betyder. Och sen pratar alla så fort också så det gör inte saken precis lättare.

Hojna, haijna, detcha..
Hojna heit Anna jär nalta eljest!
 
Vi hade besok av en van som bodde i Stockholm nar vi gjorde det men sedermera flyttat ner till skane och dar fick en son. De tva kom pa besok forra aret. Grabben var da 14 ar och pratade den bredaste skanskan jag hort och vi forstod ingenting.
Dag tva forklarade jag for honom att han hade tre alternativ, "Du pratar en mer begriplig Svenska, Vi pratar Engelska (men da foljer inte pappa med sa bra och det gar for fort for dig) eller sa ler jag och nickar och forstar ingenting. Jag VET att du KAN prata battre Svenska eftersom din Engelska ar sa bra och det ar vad du hor pa TV och inte har nagra problem att forsta." Han hade plotsligt inga problem att gora sig forstadd :angel: och vi hade tva super trevliga veckor tillsammans. :D
 
Vi hade besok av en van som bodde i Stockholm nar vi gjorde det men sedermera flyttat ner till skane och dar fick en son. De tva kom pa besok forra aret. Grabben var da 14 ar och pratade den bredaste skanskan jag hort och vi forstod ingenting.
Dag tva forklarade jag for honom att han hade tre alternativ, "Du pratar en mer begriplig Svenska, Vi pratar Engelska (men da foljer inte pappa med sa bra och det gar for fort for dig) eller sa ler jag och nickar och forstar ingenting. Jag VET att du KAN prata battre Svenska eftersom din Engelska ar sa bra och det ar vad du hor pa TV och inte har nagra problem att forsta." Han hade plotsligt inga problem att gora sig forstadd :angel: och vi hade tva super trevliga veckor tillsammans. :D
Men Hallå, bättre Svenska än skånska finns väl inte 😇☺. Jag älskar skånska, pratar halländska själv och det är inte det vackraste.

Men jag hade inte tänkt ändra på saken, nu är jag hallänning så.
 
Men Hallå, bättre Svenska än skånska finns väl inte 😇☺. Jag älskar skånska, pratar halländska själv och det är inte det vackraste.

Men jag hade inte tänkt ändra på saken, nu är jag hallänning så.
Kom och tänka på en person med som pratade skånska. Jag brukar inte ha några problem när andra talar oavsett dialekt. Men han var helt omöjlig att förstå! Orden bara flöt in i varandra och massa rrrr ööö.
 
Men Hallå, bättre Svenska än skånska finns väl inte 😇☺. Jag älskar skånska, pratar halländska själv och det är inte det vackraste.

Men jag hade inte tänkt ändra på saken, nu är jag hallänning så.


Det kunde ha varit vilken dialekt som helst ... han gjorde sitt basta for att bre pa sa mycket det bara gick. Tydligen var det haftigt att folk inte forsod. Hans pappa trodde att han inte kunde prata mer forstaelig Svenska och blev sa glad for nu kan han papeka att grabben KAN nar de aker upp till Farmor och Farfar tillexempel. :p
 
Rikssvenska pratar jag aldrig men när jag inte pratar med familjen har jag mer neutral dialekt, men fortfarande dialekt. Låter ungefär som Jimmie Åkesson... Med familjen låter jag som Jimmie Åkesson i bonnaversion (bondversion för er icke norra skåne/blekinge bor :D)
 
Jag är uppvuxen i Småland. Jag har aldrig pratat nämnvärd småländska, och fick ofta höra att det var fel och konstigt att jag inte gjorde det, under min uppväxt. Det var fel att kunna säga bokstaven r, tex. :D

Jo, jag upplever att det finns de som tycker man vill verka lite ”fin” om man pratar rikssvenska och använder rullande r istället för de småländska. Då är man så att säga inte redig utan ”stofögoen” =högfärdig.

Min egen unge pratar som hon är uppvuxen nånstans på Södermalm på 30-talet, men en del ungar har svårt med tungrots-r som små så det kanske går över.. 🙄😂
 
Jag pratar småländska. Ganska mycket småländska.
Har bott i Göteborg till och från sen 2011, och på heltid sen 2015. Har inte ändrat dialekt, men lagt till lite göteborgska uttryck.
Rikssvenska pysslar jag inte med. Tyvärr, antar jag 😝
 
Jag är hemsk! Anpassar min dialekt till den jag pratar med på typ 5min. Folk tror att jag driver med dem. 😫🙈

Privat blir det gotländska-light, faller sig naturligt efter 4år där. (Är upplänning) men som sagt, jag växlar sjukt snabbt! 😆
 
Jag pratar rikssvenska-ish oftast men slår om omedvetet till någon ganska "i-ig" Stockholmska när jag anstränger mig, exempelvis när jag ska hålla en presentation på jobbet eller druckit 2 glas vin och försöker att inte låta sluddrig.

Att medvetet slå om till någon annan dialekt har jag ingen aning om hur man gör, men umgås jag med folk med andra dialekter så plockar jag upp ett och annat hur mycket jag än anstränger mig för att inte göra det :angel:
 
Jag är hemsk! Anpassar min dialekt till den jag pratar med på typ 5min. Folk tror att jag driver med dem. 😫🙈

Privat blir det gotländska-light, faller sig naturligt efter 4år där. (Är upplänning) men som sagt, jag växlar sjukt snabbt! 😆
Sån är jag med! Pratar någon stockholmska tar jag efter på typ 5min, pratar någon norrländska tar jag efter det, pratar någon värmländska tar jag efter det osv... den enda dialekt jag inte kan ta efter till 100% är skånska :o🙈

Fast min privata/med familjen dialekt är inte gotländska, utan västgötska :p
 
Ni som har en kraftig dialekt och kan växla till rikssvenska vid behov. Är det som att byta språk helt eller känns det som en version av svenska när man byter?

Jag har några kunder som enbart pratar kraftig dialekt och det är ju ett helt annat språk. Men dessa personer måste ju förstå högtyska också eftersom alla medier är på högtyska? Tycker det är så mystiskt att dessa personer sen inte kan prata högtyska när de ändå förstår när andra pratar.
Fast att man inte kan prata en dialekt man förstår är väl inte så konstigt? Jag kan bara prata min egen dialekt, fast jag förstår skånska och gotländska t ex. Det måste ju vara samma sak för dig.

Det måste ju vara extremt ovanligt att bara kunna förstå sin egen dialekt i ett språk.
 
Sån är jag med! Pratar någon stockholmska tar jag efter på typ 5min, pratar någon norrländska tar jag efter det, pratar någon värmländska tar jag efter det osv... den enda dialekt jag inte kan ta efter till 100% är skånska :o🙈

Fast min privata/med familjen dialekt är inte gotländska, utan västgötska :p
Åh ja! Skånska pratar jag inte heller! Det är ju nästan ett eget språk. 😇😆
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 616
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 743
Senast: Bortglömd
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 107
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp