En bra sällskaphund ?

Sv: En bra sällskaphund ?

Det är ju inte allas säkert att vi skaffar hund jag vill bara veta vilka raser isåfall :)

Tack :) Jag sitter väl ganska mkt vid datan det är väl därför.
Och såklart kommer vi gå kurser och sånt men inte tävla tror jag inte :crazy: Jag licksom är inet så mkt tävlingsmänniska. Men träna kommer vi göra :)

Ja såklart hon ska :) Hon har också haft hund när hon va liten fast hon kunde inte gå ut med den föns hon blev stor för den va jätte starx & gillade inte dom andra hundarna på gatan. En boxer va det.

Ok.,..

Men men....

Bara du är väl förberedd så tror jag nog att det går bra om du hittar rätt ras för dig.

Jag tror mycket väl att du kan ha en hund sålänge du har en vuxens stöd! Jag fick min första hund när jag var tio år och hade huvudansvaret-en terrier dessutom som krävde lite mer än vad du är ute efter. Om jag var du kanske jag inte skulle satsa på en valp. En omplacering kanske vore något? En rar hund som mycket väl kan tänkas vara nöjd med tre promenader om dagen (och iaf två till kissrundor) och en massa kel.

Mm en vuxen som kanske redan kan lite saker också :)

Jag har tittat på sällskapshundar och gillade den här Cavalier King Charles Nånting. Sonna har jag sett inan men visste inte vilken ras det är :)

Hejsan tjejen,

Nu har du redan fått massa tips, men jag kan inte låta bli att skriva lite ändå. Självklart kan du ha hund, men ett tips är att ändå prata med någon mer i familjen som kan hjälpa dig de dagar du är sjuk, eller bara kanske inte hinner göra det som ska göras. Sen får du tänka på att en hund kostar ganska mycket, inte bara i inköp, utan också i försäkringar, mat och alla olika kurser man vill vara med i. En valp kan dessutom bita sönder lite grejer hemma och då är det ju viktigt att alla i familjen är med på att ha hund så man är beredd på sånt. Vet inte om du har extrajobb, men jag tror nog att det är ett måste att din mamma betalar då det emellanåt kan kosta lite extra. Om hunden gör sig illa osv.

Det är verkligen jättebra att du redan nu börjar kolla raser, jag sjäv surfade och ringde runt i tre års tid innan jag bestämde mig för vilken ras jag ville ha samt att jag då verkligen visste att jag hade tid med hund.

Det man också ska tänka på är att även små hundar behöver få jobba med hjärnan, ex. att man låter den få nosa efter godis i början för att sen lägga ut leksaker i skogen som den får leta efter. Sen ska man också ha en lydig hund och detta kräver arbete. En del hundar oavsett ras kan ex. bli arga på andra hundar (precis som din mammas hund) och då är det bra att ha lydnad, men också att man kan "läsa" sin hund, alltdå känner sin hund så pass bra att man vet varför den blir arg osv.

Nu blir detta jättelångt, men kanske du får ut nåt av det. :) Ibörjan måste man också tänka på att det blir kisspauser kanske en gång i timmen, kanske inte lika ofta på natten, men du måste vara beredd på att ge dig på natten också. Man säger att en liten hund ska rastas efter mat, sömn och lek.

De flesta hundar gillar att mysa och gosa och om man bara vänjer dem snabbt vid barn och olika situationer lär den sig ofta att koppla av i dessa. Dock kanske du ska fundera på en mindre ras, då en del stora även om de är jättesnälla, kan bli starka i kopplet och dra iväg med en. :rofl:

Några punkter att fundera över.
1. Kan jag tänka mig att varje dag oavsett väder gå ut med hunden några gånger om dagen. Även om jag är sjuk, hellre vill vara med kompisarna eller om jag har ett jättestort prov i skolan?
2. Har jag tillräckligt med pengar (eller någon som kan betala) försäkringar, mat, veterinärkostnader om hunden blir sjuk, halsband, koppel och alla kurser man ska gå?
3. Kan jag tänka mig att minst några timmar i veckan verkligen få min hund att jobba med hjärnan, kanske spåra, köra lydnad osv?
4. Har jag tid och råd med en valpkurs och fler kurser om det skulle behövas?
5. Om jag ska på skolresa, hur gör jag med hunden då?
6. Hur länge måste jag lämna hunden ensam? Den får bara vara ensam runt 4timmar per dag.
7. Vad har mamma för bil? Kan man sätta in en hundbur eller hundbälte i den så att hunden kan åka säkert?

Ja, som du märker finns det massor att tänka på, men om du funderar över detta och alla andra tips du får och känner att det fortfarande är något för dig, då ska du absolut köpa en hund. Jag har själv velat ha hund sen jag var 9år, men jag köpte min första när jag var 25. :) Så även om du inte köper en nu så lovar jag att det kommer en dag då du är redo.

Lycka till!

Mm :)

Jag tror inte vi köper nån men om vi skulle så är det bar och veta vilken ras :)

Och mamma gillar ju hundar också men hon vill nog inte ha en hon säger att när jag har flyttat hemmifrån då får jag skaffa en hund :crazy:

3 promenader om dan?

Det låter lite för lite....'

Du är väldigt ung,,,, är du säker på att du verkligen är mogen till att kunna hantera en hund? Det är en krävande, levande varelse och det är inte alltid "en dans på rosor"...

Varför är tre promenader automatiskt för lite, bara för att de är tre till antalet? Det beror ju på vad hunden och matten gör på promenaden, och om man kan vika någon eller några dagar i veckan till "hundens dagar".

Jag har bruksschäfer, och hon kommer idag att få tre promenader. En på väg till jobbet, med några vardagslydnadsmoment + två uppletanden, en på väg hem där det blir ungefär samma, och en kissrunda på kvällen. Hon kommer sova som en gris av detta.

Varför är tre promenader automatiskt för lite, bara för att de är tre till antalet? Det beror ju på vad hunden och matten gör på promenaden, och om man kan vika någon eller några dagar i veckan till "hundens dagar".

Jag har bruksschäfer, och hon kommer idag att få tre promenader. En på väg till jobbet, med några vardagslydnadsmoment + två uppletanden, en på väg hem där det blir ungefär samma, och en kissrunda på kvällen. Hon kommer sova som en gris av detta.

:eek: Djurplågare!!!

:D

:rofl: Jag räknade om, det blir nog två kissrundor ikväll eftersom jag slutar jobbet så tidigt.

Mm :)

Jag tror inte vi köper nån men om vi skulle så är det bar och veta vilken ras :)

Och mamma gillar ju hundar också men hon vill nog inte ha en hon säger att när jag har flyttat hemmifrån då får jag skaffa en hund :crazy:

En bra sak är att gå på mässor och hundutställningar där man ställer ut fler olika raser samtidigt. Då ser du många olika typer av hundar och har du tur kanske du kan få klappa lite eller ställa frågor om just den rasen du är/blir nyfiken på och intresserad av. :)

Precis! :bow:

Jag kan ärligt säga att i och med att mina hundar tränas fler dagar i veckan än de inte tränas så kopplar jag och framförallt hundarna av de dagar vi inte tillbringar på träningsplan.
Om jag en söndag är hemma och pluggar hela dagen, kanske läser, tittar på teve eller dylikt ligger hundarna mest bara och snosar och myser, då anpassar jag hellre promenaderna efter deras vilja, alltså när de säger till. Än att jaga upp dem när de sover bara för att jag bestämt mig för att gå ut ett visst antal gånger.

Dock kan jag tycka det är viktigt att verkligen framhäva att många promenader per dag är viktigt och att man inte bara kan ta 1-3 om dagen och sen inget mer, detta för att alla inte tränar med sina hundar, låter dem vara hemma mycket själva och så. Då är det bättre att "överdriva" lite så folk som ska köpa hund verkligen tänker efter och sen efter att de har hunden märker vad just den hunden har för behov. :)

Men jag vet ju inte när det är utställningar :confused:

Nenyah;10067017 Men 3 promenader om dagen och sen inget mer skrev:
DET beror väl ganska mycket på hur de tre promenaderna ser ut och vad de innebär? Tre femminuterspromenader runt kvarteret för att kissa - inte kul... Två tjugominuterspromenader och en rejälare promenad på en timme eller så (med lite lek/lydnadsträning e d) bör väl räcka för ganska många sällskapshundar (och samvaro med sin familj de flesta av dygnets timmar, förstås).

Men jag vet ju inte när det är utställningar :confused:

Gå in på SKK.se... där kan du få mer information. Sen om du är extra intresserad av en ras, kan du gå in på den rasens egna hemsida (du kan googla dig fram) så står ofta hela årets kalender där. :)

Lycka till!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 620
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 028
Senast: MML
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 092
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka