En bra sällskaphund ?

G

Guinea

Jag vill gärna ha en hund men vet inte riktigt vilken ras.
Den ska helst inte fälla allt för mkt.
Den ska helst inte vara en hund som älskar långa promenader massor om dagen. Inte för ivrig eller som kan dra iväg heller inte för strax då jag bara är 10 år gammal.

Den ska gilla att kela. Den ska vara sällskaplig och gilla barn+ andra hundar.

Den ska också gilla lite promenader dock inte alltför långa elelr för snabba.

Vet du nån hundras som stämmer på alla kraven ? Eller nästan alla ?
Skriv då till mej så blir jag hämst glad :)

Sv: En bra sällskaphund ?

Jag hoppas du har diskuterat med föräldrar om det här, eftersom en 10-åring kanske inte ska ha huvudansvaret för en hund?

Och de flesta hundar går att få sällskapliga och barnvänliga med rätt träning. Men behöver mycket mer än kel och "inte så långa promenader". Även sällskapshundarna i grupp 9 behöver jobba med hjärnan och ha en ordentlig uppgift.

Kanske en kanin eller nåt är bättre att börja med?

Senast ändrad:

Ne jag vet men mamma vet att jag söker hund.

Jag tror inte vi köper en men det är alltid bra å veta vilken som i så fall skulle passa :)

En hund, även om den bara till sällskap så måste den få jobba med hjärnan...

Hm okej..

Ja, egentligen tycker jag ingen ras passar in, eftersom alla hundar behöver mer än kel och några promenader.. Men det är ju min åsikt.

Ja jag vet kommer ju hålla på lite med sånt också men vill inte ha en hund som älskar att göra sånt som typ är till för det :p

Men alla hundar är till för det? Vissa mer eller mindre, men vill man bara ha en hund att gosa med så kan man köpa en med stoppning i.

Jag menar att jag vill ha en hund som gillar att ligga i knäet också och den kommer ju typ få 3 promenader per dag :)

Du kan få vilken som helst att tycka om att ligga i ditt knä. Men 3 promenader om dagen och sen inget mer, så borde ingen hund ha det..?

Tycker fortfarande det låter som en kanin du vill ha.

Senast ändrad:

Men 3 promenader om dagen och sen inget mer, så borde ingen hund ha det..?

Det livet lever majoriteten av sveriges sällskapshundar :smirk:. Och i byn där jag bor (där folk har sisådär 5 mil till sina arbeten) är det inte ens tre promenader det handlar om, snarare en promenad om dagen.

När jag lite äldre än du är nu fick jag en sheltie-tik. Visserligen var hon då ett år men hon krävde ändå sitt. Jag gick på brukshundklubben med henne, tävlade en del och lärde henne tricks. Hon var sedan med mig när jag flyttade hemifrån och i början av mitt familjeskapande.

Hon tyckte mycket om att ligga i soffan/sängen och mysa men älskade promenader och framför allt att lära sig saker. Men framför allt så var hon väldigt "lätt" i all hantering. Kanske det vore en ras att titta närmare på?

Naturligtvis så hade min mamma hela tiden ett vakande öga på oss och huvudansvaret men det var jag som mest sysselsatte mig med hunden. Jag förutsätter att din mamma finns med i både beslut och när det gäller det dagliga ansvaret.

Lycka till!

http://www.sssk.org/

Det livet lever majoriteten av sveriges sällskapshundar :smirk:. Och i byn där jag bor (där folk har sisådär 5 mil till sina arbeten) är det inte ens tre promenader det handlar om, snarare en promenad om dagen.

Gud vad skönt med ett inlägg med distans :bow:

Jösses vad många hundar jag känner som är misskötta helt uppenbart...

Mm kanske en sån ras :) Och mamma kommer såklart också av med :)

Jag måste säga att du skriver väldigt bra för att vara tio år :)

Sen tror jag visst du kan skaffa hund, anmäl dig till kurs på brukshundsklubben med hjälp av din mamma, och kolla igenom raserna i grupp nio, tillsammans med din mamma. Kanske vill du lära din hund lite trix och konster? Kolla upp agility kanske?

Bara kel är lite för lite för en hund att göra.

Lycka till! :)

Flera av dem som klassas som "sällskapshundar", typ lhasa apso m.m., passar nog in. Mindre hundar som inte kräver timmar av promenader. Men oftast har de mkt päls. Som man kan hålla nerklippt. MEN även en sådan liten hund kräver aktivering, men på en helt annan nivå jämnfört med en brukshund. Tror nog att ni kan börja med att kolla in på www.skk.se - klicka på "om hund", så kommer det upp lite mer under. Gå in på hund raser. Sen när den sidan kommer upp går du in på rasgrupper. I grupp 9 så finns många mindre raser att söka på.

3 promenader om dan?

Det låter lite för lite....'

Du är väldigt ung,,,, är du säker på att du verkligen är mogen till att kunna hantera en hund? Det är en krävande, levande varelse och det är inte alltid "en dans på rosor"...

Men, med rätt kunskaper så....

Din mamma kommer väl att ta del i det hela?

Det finns en massa böcker du kan läsa, gå på valpkurs osv...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 620
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 028
Senast: MML
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 092
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka