En bra ryttare

C

Carmenzita

Nu har vi diskuterat lite vad folk tittar på hur hästen jobbar, hur man ser om den är samlad, hur en korrekt öppna ser ut. Nu skulle jag vilja höra Era åsikter om hur en god ryttare ser ut. Finns det någon minsta gemensam nämnare för er?

Nu kan vi kanske för någon sekund bortse från det faktum att ryttaren kanske inte sitter på en grand prixhäst, bara tänk bort hästen alltså. (KAnske är det en unghästutbildare du tycker rider väldigt bra?)

Vad utmärker alltså en god ryttare enligt dig? Kan du se på ryttarens kropp ifall det är en god ryttare? (Även om ryttaren kanske är kort och tjock?!)

Sv: En bra ryttare

En mjuk följsam person som är uppmärksam och kunnig om hästens rörelser.

en god ryttare utstrålar en viss energi rund ekipaget så det ser harmoniskt och avslappnat ut.

när jag rider är jag i en annan värld,jag älskar det jag gör och brinner för att lära mig mer,med min valack kunde jag komma i glädjerus av att rida,så där så det pirrar i magen :-)

Främst lyhördhet, noggrannhet och konsekvens = god ryttare. Fysiskt? Nja, det mesta funkar - där kroppen brister finns andra kvaliteter som fyller ut en god ryttare.

Spontant så tänker jag att en god ryttare ser ut att skrida fram ovanför BH bandet.
Alla röreselr passerar genom ryggraden på ett mjukt sätt så att "tuttarna och upp är stilla". I en galopp tex. så _torkar sätet_ sadeln bakifrån och fram, men överlivet är stilla.

Det är en ryttare som aldrig _lutar_ vare sig innåt eller utåt, aldrig viker sig i midjan.
Och aldrig hamnar i bakvikt, utan hela tiden sitter rak _I_ rörelsen.

Någon som hajjade vad jag menade???

jag tycker att det synns ganska tydligt om någon använder säte och bål medvetet, eller bara åker häst. Tjock som en smock eller inte.

Senast ändrad:

Oj, det här var ju inte lätt att beskriva utan att visa bilder och jag som inte har ordning på min scanner :( .

Jag tycker att en bra ryttare skall ha en riktigt bra sits, det är A och O. Sitsen skall vara funktionell för ändamålet, när det gäller dressyr tycker jag att Anky har väldigt bra sits, faktiskt :p . Hon sitter avslappnat och med långa ben, stabilt överliv och bra handställning. Om jag skall nämna en svensk ryttare så skulle jag nog välja Elisabeth Hjelm, som tävlar dressyr på D-ponny. Hon har en väldigt självklar sits och den är naturligt bra, redan när Elisabeth var i tioårs åldern skiljde sig hennes sits och inverkan från de övriga ponnyryttarna, man kunde se att där fanns en oerhörd talang för dressyr. Hon har sedan dess tagit SM guld i både fälttävlan och dressyr på samma ponny , Edenhofs Hurricane, och var i stort sett obesegrad under förra året, i båda diciplinerna. Upptill detta red hon även msv hoppning. I år gick hon över till D-ponny och red sin häst i sex veckor och sedan tog hon SM silver, det kallar jag en skicklig ryttare!Om ni vill se Elisabeths sits finns hon med i de senaste numrena av ridsport. En liten men naggande god blivande stjärna!

Och jag skulle säga att Anky sitter 1/avslappnat som man säger på mattespråk. :) Ja, hon är koordinerad som få kvinnor, och behöver troligen inte gå på muskelstyrka, men att sitta så extremt stilla som hon gör på unghästar, det kräver en del muskeltonus...

För mig är en bra ryttare en inverkande ryttare (om vi nu talar om dressyr, skogsryttare är en annan sak). Ska kunna vara följsam, så som Pallas_Athenas idealryttare, men även kunna Rida.

Bålstabilitet, stillhet, förmåga att rakrikta hästen, förmåga att sitta mitt över hästen oavsett vad (redan på rätt så stora volter misslyckas majoriteten av ryttare, de är inte alls noggranna med detta?), stabilitet i ben, fokusering, mjuk blick, mjuka händer som helst aldrig verkar bakåt och förmåga att ge eftergifter flera ggr per sekund utmärker min önskebild. Drömmen är att se ryttare som sitter I hästen hela tiden, I rörelserna, I riktningen osv som utan stora åthävor får hästen att gå från att kosta 10.000 till att kosta 100.000. (Hoppas Hella Kunz kommer till bruksprovet i år igen...)

Carmenzita skrev:
Nu har vi diskuterat lite vad folk tittar på hur hästen jobbar, hur man ser om den är samlad, hur en korrekt öppna ser ut. Nu skulle jag vilja höra Era åsikter om hur en god ryttare ser ut. Finns det någon minsta gemensam nämnare för er?

Nu kan vi kanske för någon sekund bortse från det faktum att ryttaren kanske inte sitter på en grand prixhäst, bara tänk bort hästen alltså. (KAnske är det en unghästutbildare du tycker rider väldigt bra?)

Vad utmärker alltså en god ryttare enligt dig? Kan du se på ryttarens kropp ifall det är en god ryttare? (Även om ryttaren kanske är kort och tjock?!)

Jag anser att en god ryttare är den som lyssnar på sin häst, och som är öppen för nya sätt att arbeta på. Som kan inse att man arbetar tillsammans med hästen och inte bara arbetar hästen.

Sen har inte kroppens fysik så mycket med det att göra, kanske det är svårt att rida riktigt bra om man har för korta ben, inte vet jag, men jag anser att den goda ryttaren sitter i huvudet på människan!

Kan hålla med om att mycket av den goda ryttaren sitter i huvudet på människan. Det brukar kallas medfödd talang för någonting speciellt, tex ridning. Vissa har en betydligt större talang än andra för att rida och det kan man urskilja med en gång när man ser ryttaren rida och ser ryttarens inverkan på hästen. Men sedan är det ju också en gammal sanning att ambition slår talang, dvs om man arbetar målmedvetet kan man bli en bra ryttare utan att vara en så stor talang ursprungligen. Likväl som en talangfull men ointresserad ryttare inte kommer att bli så bra som den hade förutsättningar för.

nevin skrev:
Jag anser att en god ryttare är den som lyssnar på sin häst, och som är öppen för nya sätt att arbeta på. Som kan inse att man arbetar tillsammans med hästen och inte bara arbetar hästen.

Sen har inte kroppens fysik så mycket med det att göra, kanske det är svårt att rida riktigt bra om man har för korta ben, inte vet jag, men jag anser att den goda ryttaren sitter i huvudet på människan!

Ja, där skulle jag vilja gå ett steg längre, ryttaren måste också ha viss kunskap om hästen, veta vad den ska/inte ska göra för att inte ge fel effekt på hästen och mista kvalitet på det.
Jag ser hellre en ryttare där det ser totalt hemskt ut första ridpassen på en ny häst med som jobbar konstruktivt och effektivt för att sedan se den efter ytterligare en massa ridpass där häst och ryttare är i total harmoni.
Som exempel tycker jag att en god ryttare aldrig drar händerna bakåt när de tar i tyglarna eftersom det skapar spänningar som kan hindra hästen från att jobba bra.
Men det är MINA kriterier, visst finns det ryttare som är erkänt bra som inte följer mina mallar. Då är dom helt enkelt inga förebilder för mej, men jag kan respektera att de tagit sej långt.

Självklart ska man ha en viss kunskap om hästen, det framgick inte i mitt inlägg att jag tycker att det är en förutsättning.... :smirk:

Men jag håller med dig om det du sa, att hellre en ryttare som det ser hemskt ut med, till en början, för att det sedan ska bli riktigt bra!

Näe, jag tror inte att det går att se på ryttarens kropp ifall det är en god ryttare, inte om man bara ser ryttaren rätt uppochner på marken. Till häst är troligen den gode ryttaren rak, känslig, utan spänningar och med en någorlunda korrekt sits. Men det måste även finnas andra sätt att bedöma den gode ryttaren. Som en ryttare som vill väl, som är öppen, som vill utvecklas och lära. Och som framförallt lyssnar på sin häst och försöker konversera med den, istället för att bara ha en monologg.

Sen beror det ju lite på i vilken fas av sin utveckling man är i. Jag tror t o m att en nybörjare kan anses vara en god ryttare med de egenskaperna. Vad tycker ni andra?

OA

Ja, enligt dina kriterier kan en nybörjare vara en "god ryttare" men en riktigt duktig ryttare är för mej en som rider konstruktivt som sagt. Och en nybörjare har knappast tillräckligt koll på sej själv och hästens kropp för att kunna göra det.

Däremot tycker jag att man kan se ganska snabbt även på gröna ryttare vilka som har anlag att bli riktigt duktiga ryttare.

Egentligen tycker jag att du har rätt. Ville bara kolla in från en annan vinkel. Håller också med om att man ser ganska snabbt vem som har möjlighet att bli en bra ryttare. Fast jag har sett riktigt kassa ryttare utvecklas något enormt med bra vägledning.

OA

FÖr mig säger den bilden att hon kan rida i lodrät sits. ;)

Man kan ju vara en god hästmänniska utan att vara en god ryttare. Som jag t ex. :smirk:

Jamen, precis. Troligen kommer du också att bli en god ryttare, det tror jag nämligen att ALLA egentligen kan bli. Det tar bara mer eller mindre tid.

Vi är många därute som jobbar på´t, vill jag lova. :)

OA

Det var en intressant vinkel - att man inte kan se på en människa om den är en bra ryttare eller inte, när den står och går utan häst. Det väckte en tanke.
Är det inte så att det finns ett fåtal människor - överhuvudtaget, som rör sej med en häftig elegans, lätthet, balans, hållning. (värdighet?) Ni vet, såna man lägger märke till i en samling människor.... Och att just de här människorna om de råkar vara ryttare, är riktigt duktiga på att rida?

Bara en tanke, jag förundras över hur olika människor ser ut - men det finns dom som utmärker sej i hur de rör sej... Ofta verkar de vara dansare (i alla fall de få jag träffat på), men nog kan man hitta samma sätt att föra sej även bland ryttare. Antagligen för att samma kvaliteter kommer till nytta för en dansare som för en ryttare :)

Nåväl, angående en bra ryttare måste jag nog ändå tycka att egenskaperna sitter i huvudet, inte i kroppen. Får man inte ordning i huvudet så är det svårt att vara en bra ryttare :p (min egen personliga åsikt alltså). Lyhördhet, kvickhet i tanke & "action", konsekvens. Och kanske också annat som intuition och förmåga att vara "närvarande".....

Men att säga att en bra ryttare ALDRIG, ALLTID, HELA TIDEN (och liknande) är på ett visst sätt - njae? Finns det ryttare som aldrig hamnar i obalans, aldrig tappar närvaro, alltid sitter si eller så, etc? (= finns det ryttargudar?)
Är inte ridning mer dynamiskt än så, kan det vara så svart eller vitt, är det inte mest bara gråskala och nyanser hela tiden?

Och det gör ingen till ryttare.

För om ingen har sett det än så är det hästen som avgör om ryttaren är bra eller dålig.
Hur fin lodrättsits man än sitter i saknar betydelse om hästen är åt skogen.
Är hästen som en dröm så spelar ryttarens utseende mindre roll.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 758
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30