En bra ryttare

Sv: En bra ryttare

Du skriver _erat_ så jag hugger direkt.
Äntligen något kul att bita i.

Jag har aldrig sett C live så jag kan bara utgå från vad jag ser på bilden

På bilden ser jag att han hamnar i bakvikt hans axle är bakom höftbenet, vilket gör att hans tyngdpunkt hamanar för långt bak och trycker ned ryggen), om det bara är det, eller även sadeln, eller det faktum att han ser ut att ta spjärn i stigbygeln som gör att hästen sänker ryggen och sittbenen pekar uppåt kan jag inte avgöra.

I den ridning som jag eftersträvar fokuserar jag på att släppa fram hästens bakbens- och ryggrörelser genom min egen kropp - det gör inte C på den här bilden.
Därför imponerar han inte på mig på den här bilden.

Om man är tung som C, och även jag själv, är det ännu viktigare att inte "sitta i vägen" för hästens rörelser.:)

Jag har förstått att en del här på barock tycker att "mitt ideal" ser alldeles för forcerat ut, men mitt ideal är bara resultatet av att _inte sitta i vägen_. Det skapas inte genom drivning eller stark förhållning utan bara kanaliserad energis som släpps fram.

Men det tror jag du vet RHF :)

Senast ändrad:

"verkar vara bättre än genomsnittet."
I vilka kretsar umgås du?

evis skrev:
Det syns på dem att de är kroppsmedvetna, är balanserade i kropp och själ. Man kan hitta det bland både ryttare, dansare - men kom på ett ännu bättre exempel idag, inom Kamparter!
Det är ju många som försöker förklara god balans och god ridning med termer ifrån kampsporten. Sally Swift är en, och Belasik en annnan.
Termen centrering på ren "gymnastiksvenska" innebär _öka buktrycket med bäckenet i balans_ är ju något som alla kampsortare (och även andra idrottare gör).

Så gör ju även en bra ryttare, och som jag ser det är det en förutsättning, för att vara i balans i hästens rörelser och inte _framför_ eller _bakom_ hästens tyngdpunkt.
Utan ett konstant ökat buktryck så kan du inte sitta kvara _i rörelsen_ när hästen rör sig.

För den som inte är sjukgymnast eller liknande, så gör det ökade buktrycket länden stabil, man behöver ju inte öka buktrycket så mycket som en tyngdlyftare, så att man blir helt orörlig ( men det är ett bra sätt att gör halt :D ) och man kan också öka buktrycket puslerande i en ökad trav etc.

Något som irriterar mig är att det i alla andra grenar av idrotten görs en rörelseanalys. Man plockar ned en rörelse i minibitar, tränar del för del, tex ingång i en volt. Inom ridningen tror vi istället att hästen är som en cykel och fungerar totalt oberoende av ryttaren :angel:
Det enda vi behöver fokusera på är fotförfltnningen - att fotförlyttningen är avhängig av de andra 24 lederna de behöver vi inte låtsas om :angel: Och heller inte det faktum att vår sits påverkar dessa 24 leder :angel:
evis skrev:
Om jag ställer en annan fråga då; Finns den perfekta ryttaren?
Finns det ryttare som aldrig gör fel, alltid gör rätt? (däri ryttargud-funderingen)
För mig blir det där hårklyverier därför har jag dröjt med svaret. Självklart hamnar även en ryttargud fel, men jag tror att Klimke gör det extremt sällan.

För mig handlar det här om ambitionsnivå. På samma sätt som en gymnast strävar efter det perfekta hoppet så strävar jag efter den perfekta slutan tex. . Jag har därför plockat ned slutan i de detaljer i min kropp som ger en bra kvalitativ sluta och tränar dem systematiskt.

Detta kan vara rena grekiskan för en del, men en godkänd klassisk dressyrsluta är det ställt långt större krav på än vad Bent gör med sina :angel:

evis skrev:
(därav min förundran över användning av ord som aldrig, alltid, hela tiden och så vidare - jag kan inte ens tänka mej att det existerar en enda ryttare som ALLTID, oavsett, sitter i balans med sin häst....) -Angående balans, intressant är ju att tänka sej balans i ett svart-vitt perspektiv, eller som en gråskala (jämförelse). Om man nu har bra balans, kan man ändå inte få bättre balans? Är det svart eller vitt - antingen har man bra balans eller så har man dålig balans, eller är det egentligen bara så att även balans handlar om gråskalor? (det tror jag)

Du skall få ett citat i min översättning.

kapitel 1
Jag går nerför gatan
Det är en stor grop i gatan
jag ramlar ner - jag är förlorad jag är hjälplös
det är inte mitt fel, och det tar en evighet att hitta ut

kapitel 2
Jag går nerför samma gata
Jag låtsas inte se den
Jag faller i igen - Jag kan inte tro att detta händer mig igen...
men det är fortfarande inte mitt fel - och det tar fortfarande tid att hitta ut

kapitel 3
Jag ser den
Jag faller i - det är en vana - men jag är medveten om att det händer
Jag vet var jag har hamnat - det är mitt fel - jag klättrar genast upp.

kapitel 4
Det är ett djupt hål i gatan
jag går runt det

kapitel 5
Jag går en annan gata

Det här tror jag inte är skrivet om ridning utan en dikt av Portia Nelsson.

Men så här funkar ridning för mig. Det finns en miljard fallgropar att trilla i. ... :devil:
Jag är helt såld på en engelsk formulering som Tessan hade på sin sida. :bow:
Collection and it's evations. :bow:
(om någon kan översätta den snyggt så tas det tacksamt emot)

Evations det är just de där fallgroparna i dikten.

Korrekt samling är skitsvårt för att säga det på ren svenska

En rikitgt bra toppryttare ramlar inte i dessa gropar, han/hon känner och observerar dem lång innan han/hon/trillar i. Det kan man se på skickliga ryttare reagerar - oops där skall vi inte hamna...

En ryttare som är "på väg att bli en bra ryttare" är en ryttare som säger ojdå här skulle vi ju inte vara :o och försöker därefter lära sig hur hon skall använda sin kropp för att inte hamna där igen.

En dålig ryttare saknar medvetenhet om hur hanterandet av den egna kroppen påverkar hästen. Trillar därför i ideligen och märker der kanske inte ens.

En skitdålig ryttare sitter i gropen och säger fan vad bra jag är :rofl:

En dålig tränare är den som inte orkat sätta sig in i skillnaderna mellan ergonomisk och "imponerande" ridning.
Den ser inte när ryttaren är på väg att trilla. De kan inte tala om vad ryttaren gör för fel, och vad som orsakar att ryttaren trillar ned i gropen.

Den skitdåliga tränaren skriker bra när ryttaren sitter i gropen :rofl:
(Och ojojoj finns det inte många såna inom alla stilar... :D )

Sedan så har ju inte alla samma mål med sin ridning, men de som kallar det dom håller på med - konst - borde ju iallfall ha som mål att störa hästen så lite som möjligt och låta hästen vara konstnären.

Redhorsefarm skrev:
Och det gör ingen till ryttare.

För om ingen har sett det än så är det hästen som avgör om ryttaren är bra eller dålig.
Hur fin lodrättsits man än sitter i saknar betydelse om hästen är åt skogen.
Är hästen som en dröm så spelar ryttarens utseende mindre roll.

Vilket inte jag håller med om alls. En bra ryttare kan få en hemsk häst att dansa fram, en dålig ryttare kan inte få en fantastisk häst att gå bra , inte för det tränade ögat iallafall. Möjligtvis att det kan lysa i bonnaögon men det räknas ju knappast.

Sedan tror jag att en fantastisk ryttare kan rida och komma överens med vilken häst som helst oavsett temprament om den inte är sinnesjuk eller liknande. En bra ryttare har ju ett logiskt system i sin ridning och jag kan inte se att tempramentet på hästen skulle påverka?? Dom flesta "knäppa och galna och spända" hästar blir ofta lugna och fina bara dom kommer till arbete genom ryggen på ett korrekt sätt. Det har jag sett och upplevt x- antal ggr.

Jag tror och vet som alla andra att en del är goda ryttare från början och har en viss fallenhet för att sitta på hästryggen medan alla vi andra få kämpa till tusen. Jag vet till exempel med mig själv att jag har en ganska hyfsad sits, men så fort jag slavar och inte är konsekvent mot mig själv, så är det högst troligt att den inte är så bra längre. Kanske är det så att den ryttare som har den fina och korrekta sitsen är mer harmonisk eller vad tror ni? Behöver inte bråka med sig själv så mycket.....

Sen tror jag på fysisk träning jämte ridningen. Bålträning som pilates och core är susen för stabil sits!

Min tolkning av Redhorsefarms ord som att det är hästen som visar om det är en bra ryttare den bär på. Vi människor kan titta och prata och säga vad vi tycker är bra, men sist och slutligen är det hästen som visar hur ryttaren rider. Men det kanske inte är så RHF menar, kanske han menar så som du tänker.

Jag håller med om att de är hästen som visar om det är en bra ryttare.

jag kan tillexempel inte "se" om en ryttare är följsam i all adelar av en rörelse, men jag kan se om hästen visar tecken på att begränsas av ryttaren.
jag kan inet heller se om ryttaren placerar sin vikt 5 kg fel, men jag ser hur hästen reagerar på det...

Hästen är det bästa diagnostiska hjälpmedlet :D

Vilket jag också tycker stämmer överens med banned's inlägg

En bra ryttare får hästen att röra sig enligt sin maxiamala potential.
En bra ryttare plockar fram/tillåter det optimala i hästen.

Sedan vet jag faktiskt inte hur RHF tänker. Vad jag förstått så sysslar h*n med bruksridning - Och då blir väl bra ridning att lyckas med sin uppgif?

Å andra sidan kan RHF uppskatta kvaliteten i Kottas.
om jag inte missförstått?

Kottas och alla andra som kan rida. En bra ryttare är en bra ryttare oavsett vilken ridgren det handlar om.
Skilj på bra ryttare och bra instruktör. Behöver inte vara samma sak eller person.

Redhorsefarm skrev:
Kottas och alla andra som kan rida. En bra ryttare är en bra ryttare oavsett vilken ridgren det handlar om.
Skilj på bra ryttare och bra instruktör. Behöver inte vara samma sak eller person.

Det håller jag verkligen med om. Det är inte alls säkert att en bra ryttare är bra på att undervisa och tvärt om. Troligen är väl den som gått igenom ganska många problem bra på att undervisa. Eller är det bara något jag fått för mig?

OA

Jag är helt enig på detta med instruktörer, tycker sällan världstjärnorna är särskilt bra på att förmedla det dom själva gör.

De är förmodligen världstjärnor för att de är naturbegåvade med en kroppslig intelligens - kinematiskt sinne eller vad det heter.

Ibland när man tittar på och ser någon kämpa med något man själv löst, vill man ju så gärna hjälpa till med en kommentar. Men det får man ju inte :o

Fast om det är så, att samma kriterier skall gälla för alla discipliner då är det väldigt många ryttare som går bort för mig, och en hel del discipliner ryker med...

Även en massa ryttarfolk som skall vara erkänt duktiga....

Jag vet vad jag själv tycker/anser är en duktig ryttare, men om alla skulle ha samma kriterier då skulle en del börja knyppla istället eller samla frimärken...

Och jag inte ha några kompisar alls........:o

Vad är dina kriterier på en bra ryttare?
Ibland är du så kryptisk så jag hajjar ingenting.

Jag kan tycka att en westernryttare är effektiv tex. men bra :confused: inte om man skall kräva att hästen är losgelassen....

V hästmänniskor har ju så totalt olika slutmål med det vi gör.
Jag tycker ju att en ryttare är bra som når mitt slutmål :D

Mitt slutmål är helt avhängigt av sitsen, därför gillar jag ju ryttare som sitter bra.
I en del discipliner bryr man sig ju inte om sitsen alls. :confused:

hajjar och hajjar inte

Du har helt rätt när det gäller att det finns många dåliga ryttare innom många grenar. Tror att det blir så när det är mest nybörjare i grenen, tex. western och is.
Dom westernryttare som får bäst betyg många gånger är dom som har en dressyr skolning i bagaget. Sen finns rasdommare som bara bedömmer att det är en Q dom sitter på och ger höga poäng, tyvärr för vanligt.

Susan skrev:
Jag kan tycka att en westernryttare är effektiv tex. men bra :confused: inte om man skall kräva att hästen är losgelassen....
Jag har sett en tysk westernryttare som verkligen var imponerande. Hans häst var så otroligt lösgjord. Jag har sällan sett en dressyrhäst ens i närheten av den lösgjordheten.

Jag har mitt system. Jag gör bedömningen från den stora massan. Undantag finns alltid och är bara undantag.
Den generella whästen, ishästen, barockhästen osv.
Att det finns en Tinker som går att rida gör inte rasen till dressyr ras. En dålig Lusitano gör inte rasen värdelös.

Susan skrev:
Spontant så tänker jag att en god ryttare ser ut att skrida fram ovanför BH bandet.
Alla röreselr passerar genom ryggraden på ett mjukt sätt så att "tuttarna och upp är stilla". I en galopp tex. så _torkar sätet_ sadeln bakifrån och fram, men överlivet är stilla.

Det är en ryttare som aldrig _lutar_ vare sig innåt eller utåt, aldrig viker sig i midjan.
Och aldrig hamnar i bakvikt, utan hela tiden sitter rak _I_ rörelsen.

Någon som hajjade vad jag menade???

jag tycker att det synns ganska tydligt om någon använder säte och bål medvetet, eller bara åker häst. Tjock som en smock eller inte.

Whohow jag fattade :bump:
Men dom flest som bara "åker häst" gör nog inte det medvetet, utan i brist på kunskap.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 758
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30