En bra ryttare

Sv: En bra ryttare

Visst :D
Detta visar ju bara att det existerar bra ryttare inom alla grenar, även om det stora flertalet inte är det.

Tänkte jag kanske får vara den som erkänner att jag är en dålig ryttare.

Men jag har en kompis, och hon är ännu sämre, men hon tycker hon är världsbäst.

Jag får tråkiga jobb för henne. Jag har stått i en paddock och i ett ridhus, när hon har suttit på två olika hästar.

Den första var en väldigt trevlig häst att förbereda med utrustning osv, tålmodig och förståndig häst. Så skulle kompisen rida runt runt då i paddocken och jag skulle rätta till henne. Det var en sekvens när hästen tittade på mig med ett uttryck i ansiktet som Hjälp! Vad äääär det hon vill!?? Då stod hästen mer eller mindre på stället och gick framåt och bakåt samtidigt. Släpp efter sade jag till min kompis, du behöver inte dra in henne så mycket med tyglarna, det räcker att du kramar tyglarna på den hästen.
Men jag vet inte varför det var så svårt för kompisen att släppa på det tag hon hade, så hästen blev fri och kunde fortsätta framåt. Hästen ville ju det, den ville träna och jobba.

Den andra i ridhuset. En lite speciell häst var det. Den kunde jobba, men var väldigt lat, inte lat så att den stod still, men den satte emot och försökte krumbukta sig ut kraven på att jobba. En del människor är sådana också, försöker komma undan lätt.
Efter ett tag gick det riktigt bra, och det var flyt. Efteråt klädde vi av henne i ridhuset, så hon fick springa lös och leka. Hon brukar leka så med en hästkompis efter de har ridit, nu var hon ju ensam men ville ha sällskap med att leka. Så hon stod bredvid min kompis och hoppades att hon ville komma med henne och leka. Men min kompis märkte inte det. Så tittade denna pålle också på mig och tog ett steg framåt, för hon tänkte komma till mig och fråga om jag ville leka då istället. Nej, sade jag, och skakade på huvudet, stanna där, du skall leka med henne, det är hon som är din ryttare. Och så sade jag till min kompis att Gå med henne nu, lek lite då, det är det hon vill och står och väntar på. Men min kompis har aldrig lekt med en häst. De lekte lite jaga och så, och så gick jag och pållen på inspektionsrunda och tittade på grejer som låg uppe i kanterna, undersökte dem och språkades rent allmänt om saker och ting här i världen. I bilen hem sedan, satt min kompis bara och upprepade: Är det sant! Jag är helt tagen! Jag har lekt med en häst! ... och så samma ord om igen. Ja, vad är det för konstigt med det, sade jag. Hon stod ju där och frågade dig hur länge som helst innan du reagerade ju. Det var oartigt av dig.

Men det var snarlikt som med den första hästen, min kompis tycks inte plocka upp deras signaler. Det är inte för att hon är en dålig ryttare, utan helt enkelt att hon är för självupptagen, och hon har ett sådant enormt prestationsbehov, att *bevisa* sig hela tiden - och .... noll självtillit. Kan hon inte ens lita på sig själv, så litar hon helt enkelt heller inte på hästen.

Samtidigt tycktes hon inte ens märka vad det var för olika slags hästar hon satt på.

Det var ett oslagbart ansiktsuttryck på den i paddocken. Hästar är uttrycksfulla.

Nu rider min kompis mer än vad jag gör och har emigrerat till Irland för gott, så jag förväntar mig att en om håller igång mer än mig då är bättre, och inte gör så många fel som mig. Med de två trevliga hästarna tyckes min kompis inte kunna slappna av och go with the flow som är mitt standardsvar på allt - Just go with the flow.
Improvisationsförmåga kanske? ... flow

bara som en kul grej

detta var i DN nu http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=473955&previousRenderType=3

det har ju tagits upp kampsport, dans, musiker osv som exempel på kroppshållningar osv i jämförelse

det är en doktorsavhandlig som följt hur olika folk handskas med plåthästkrafter och "faktorer som reglerar och påverkar samspelet mellan bilister, där informella regler är en viktig del" (citat)

när jag läste den kunde jag inte låta bli att tänka på denna tråden och så såg jag en framridningsbana framför mig med fullt av en massa olika hästar och ryttare (jag har läst andra trådar om det fenomenet :-) )

vad tror ni - hur väl tror ni detta stämmer om folk och går att applicera om man byter ut bilsakerna till olika hästsaker och situationer då? :D bara som en kul grej då

de sakerna jag fastnade för var speciellt och omskrivet då:

"svårigheten att kommunicera när man sitter på en häst kan leda till missförstånd, vilka i sin tur kan leda till irritation och aggressiva beteenden"

"vi ändrar inte grundpersonligheten bara för att vi ger oss ut på hästarna. Möjligen förstärks den."

mat för tanken :-)

PAC skrev:
"svårigheten att kommunicera när man sitter på en häst kan leda till missförstånd, vilka i sin tur kan leda till irritation och aggressiva beteenden"
men, det är faktiskt en väldig skillnad på att sitta i en bil och omöjligen bli HÖRD, dvs ytterst svårkommunicerat, av någon i en annan bil - än att sitta till häst och de facto kunna prata med andra ryttare. Precis som att jag faktiskt kan både prata & gå samtidigt så kan jag faktiskt prata även när jag rider... :p Jag tycker det är en milsvid skillnar.

ja, plåthästar och skillnad, men det är också en stor skillnad mot kampsport, dans osv för de har heller inga hästar de skall samspela med

nu har jag även gjort båda av de nämnda - klassisk balett, jazz, bugg, foxtrott, cha cha osv (föll aldrig för lambada och den senaste flugan), och då även varit adept i Gong Fu hos Shaolin Si Wushu för min tvättäkta stridsmunk av 32 generationen.

jag skulle vilja dela upp just dessa rörlighetsdiscipliner i två delar:

- att utföra, och
- att instruera oss

Min idol, min stridsmunk (han är så snygg och läcker men han är munk, inte röra, attan också! :-) ) - iallafall, när jag var hans adept kunde han inte något annat språk än kinesiska. Här har jag då en grabb som skall ta mig så långt att jag till sist faktiskt klarar att upphäva tyngdlagarna och den lagbundna gravitationen så att jag kan flyga.
Det enda språk han har att visa oss med/nå oss med är kroppspråket. Enkla sparkar, hopp och slag är görlätt, iallafall för mig som redan är uttjänjd tidigt tidigt i livet (det brukar sitta i livet ut då har jag märkt), och de rörelserna gick lätt att läsa av för de var så enkla att både se och utföra.

Men så kom då det svårare - sifo Shi Xing Xue har varit munk sedan han var 10 år och när han gick in och visade ett faktiskt busenkel variant på en koordinerad hopp och spark, så går det väldigt snabbt, högt och rappt framför allt ... och vi andra devotees då stod bara och sade hmm, japp, jaaahapp, ooookey, det var ju enkelt :-), och så viskade vi till varandra - hur fn gjorde han :-)
Det tog oss en hel evighet att ens fått det koordinerat rätt så vi lyckades hoppa rakt upp - utan spark, för att få koordinerat ihop den tog också den en evighet. Och någon stilpoäng på det hela i klass med honom kan man ju glömma de närmaste åren. :D

Kolla in bilderna här - http://www.shaolin.se/traning/gongfu - min stridsmunk har lärt dessa människor ni ser att flyga, helt utan att kunna språket, han kan inte ens engelska. Det har tagit år för de ni ser att komma dit.

Men grejen är, vilket gör att jag tycker det är lite orättvist mot ryttare och häst att titta på just dessa från min wushu - att man kan inte få fram det där utan en mycket mycket hård träning av kroppen och psyket. Den träningen är inte mänsklig. Och nu pratar jag smärta - man lär sig behärska smärta, inte undvika att det uppstår. De som flyger på bilderna, det ser ju väldigt lätt ut, men det har kostat en massa vrickade fötter, skador och blod faktiskt (näsan och tänderna är väldigt känsliga har jag märkt). Shi Xing Xue kan inte sparra på en som är under hans nivå, för han har så rapp och kraftfull att han har ihjäl dem, och då rycker eller slår han inte ens för fullt. :-)

Och detta som just det går ut på, hoppas jag verkligen inte är meningen att man skall göra mot sin häst och sig själv som ryttare. Tvärtom :confused: Allt är framtvingat, pressat ur en för att övervinna både smärtkänsla och tyngdlagarna. Nu sitter det mesta dock i pannan (psyket) för det är väldigt mycket viljekraft som skall till och en förmåga att kunna koppla bort allt som kan vara störande element, för att få till den där totala fokuseringen hela alltet kräver. Man fokuserar bort smärtan till exempel. "smärta är sekundärt, smärta är sekundärt" är ett av mina mantran, när jag har fått mig en smäll för att stänga av smärtkänslan och förflytta fokus.

Fokusträning är bra, "här och nu", men inte detta nedan för att bli en bra ryttare :D

"att slipa kropp, sinne och hjärta till en enhet"

Fem principer:
-Alla former skall utföras i en rak linje.
-Formerna skall kunna utföras på ett begränsat utrymme.
-Dölj slagen, slå snabbt och träffa hårt. Var lugn inombords - explosiv och kraftfull utåt.
-Utnyttja motståndarens kraft och följ hans rörelser.
-Slagens snabbhet och explosivitet är beroende av en följsam andning. Andas ut vid varje slag."

Det passar ju inte alls för ryttare :-) Bara om det är ryttare som skall slåss :-)

Att man i tidigare inlägg tidigare nämnt exv kampsport, dans & musik är mest för att påvisa att ridningen möjligen underlättas för någon som har balans, taktsinne samt koordinationsförmåga - inte att man kan använda sig av kunskaper man förärvat inom de övriga grenarna direkt ;) Ridning ska aldrig komma till kamp - ridning ska snarare vara en dans - behöver man brottas med hästen är man inte den optimala danspartnern precis... ;)

tack! jag blev änna orolig att jag skulle behöva börja med häst kung fu :-)

hur låter detta då?

"att slipa ryttarens kropp, sinne och hjärta till en enhet med hästens kropp, sinne och hjärta"

one heart, one beat

jag tror alla kan lära sig det, om man lyssnar inåt

Kinetiskt-taktilt *lyssnande* tror jag på

det är i lillhjärnan balansering och koordination av kroppens alla delar sitter - på oss människor är den placerad ungefär bak vid nackskålen
ögon, öron, lukt, känsel och muskelsinnena skickar hela tiden information och lägesrapporter dit på olika motor- och landsvägar som får kroppen att koppla om läge, balans osv hela tiden - "det sitter i ryggmärgen" är ju ett talesätt

om man inte har något fel på något av sinnena (sjukdom, skador osv ) eller vägarna till och från lillhjärnan, så rent generellt kan man klara att hålla upp balansen med tanken bara, utan att ha en massa biffiga muskler

för uthålligheten däremot måste man ha inte stora, men åtminstone starka (typ sega) muskler som kan ta över i muskelminnet och hålla positionen länge - lårbaksidemusklerna och sätesmusklerna brukar dra ner bäckenet neråt-inåt så det blir stabilare (typ trappmaskin), och romboideus som sitter mellan skulderbladen där bak brukar raka till översta delen av överkroppen och dra den neråt (tänk ett v som går från vardera axel och möts där bak längre ner i ryggen, man kan stå upp och tänka sig att man drar axlarna bakåt neråt så som ett v, och att de just möts där nere också och knyter ihop som ett helt v - min sjukgymnast har lärt mig den tanke- tekniken :-) ) Hur man tränar romoboideus är svårt att förklara här, men det är inte mycket som krävs för det

och så solarplexus - maggropen (the gut som man säger) - många är väldigt svaga och känsliga där - och det är också där som det sägs att alla känslorna sitter och ens känslomässiga "försvar" (på gott och ont då) det kan då vara lite svårt att få kontroll över sin solarplexus, man är sårbar där - det kanske är bra att bli medveten om hur man använder sin solarplexus och vad som får den att spänna sig och slappna av osv - ex om någon blir arg på en så kanske man blir ledsen i solarplexus och börjar spänna den inåt för att skydda sig - det händer ofta omedvetet
en bra känsla där, som kan kännas pirrig och skön, är om det känns som det är värme i solarplexus - en varm känsla i "magen", och då slappnar solarplexus liksom av, den behöver inte skydda sig längre (tänk skydda känslorna)
många får ju ont i magen när de blir nervösa, och det brukar vara i solarplexus det sitter då

om muskelminnet - man kan programmera och avprogrammera det på sig själv, precis som man gör på djuren - fibrerna har ett *minne* - kroppen har egentligen all kunskap som den behöver, men kan kanske inte uttrycka sig på rätt sätt och behöver guidning för det
detsamma med hjärnan - den är så fiffig att den är plastisk som det heter, formbar, så man kan lära sig att tänka med bakhuvudet, vänstra sidan, högra sidan, framsidan, mitten osv - man kan prova att förflytta fokuset till de olika delarna och prova att känna bakhuvudet och de andra delarna hur de känns innifrån (lät väldigt kryptiskt, men prova, "lek med tanken" som det också heter, förflytta den runt och känn efter)

tänk om alla var lika noga med att träna rätt delar på sig själva, som de är med att träna rätt delar på hästarna :D

"ryttarens kropp, sinne och hjärta i enhet med hästens kropp, sinne och hjärta"

Det är en bra ryttare?

Om jag får vara en liten besser-wisser så tänkte jag bara säga att rhomboideerna går från skulderbladet och UPPÅT (alltså drar upp-in skulderbladen). Det som drar ner-in skulderbladen är nedre delen av trapezius.

Annars gillade jag det du skrev. Ska fundera lite kring det :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 758
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30