En barnfråga..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Penny_Lane

Trådstartare
Kan börja med att säga att jag har extremt lite kunskap om barn och är väl egentligen inte så intresserad.

MEN.. så har jag en killkompis sedan ett par år tillbaka. Han har en dotter sedan ett föregående förhållande. Han och tjejen (mamman) är inte tillsammans längre och jag tror inte att förhållandet mellan dom är så gott. Hur som helst är mamman omgift och har fått en ny.

Han var nere och hälsade på mej för ett par veckor sedan och då börade vi prata om hans dotter P. Han berättade då att mamman hade sagt att hon inte ville att dottern P skulle sova över hos honom längre eftersom hon vid hemkomst till sin "vanliga" familj började att kissa i sängen med mera.

Nu är inte jag någon barnexpert så därför undrar jag hur vanligt det är att barn gör så här. För rent spontant känner jag att något ju är fel. P verkar hur glad som helst när hon är med pappan så det kanske inte är där det är problem. Hon kissar inte i sängen hos pappan.
 
Sv: En barnfråga..

Små barn kan reagera på omflyttningarna mellan föräldrarna på det viset, de blir oroliga när de dagliga rutinerna ändras.
Sen kan det ju vara "fel" både hos pappan och mamman som framkallar problemen.
Men det kan lika gärna vara bara omflyttningen.
Eller om det finns osämja så kanske mamman vill ha barnet hos sig hela tiden?
 
Sv: En barnfråga..

Det kan vara en reaktion på flyttandet, men oxå att kanske mamma ger mycket att dricka innan sänggåendet...

Mest sannolikt är väl iofs en reaktion på flytten mellan hemmen o kanske även nya syskonet (om jag förstod rätt?)

Ett litet tecken på "se mig" tycker jag det känns som.
Hur gammalt är barnet?


Jag tycker man ska vara uppmärksam, men inte göra för stor affär av det inför barnet. Men helt klart ska barnet få träffa pappa o sova där!
 
Sv: En barnfråga..

Försöker svara er bägge.

Barnet är nästan 5 år nu. Så som jag förstår det så vill helst mamman att pappa INTE har någon kontakt om han höll sej borta så skulle hon nog vara gladare. Vilket är synd eftersom han fullkommligt avgudar sitt barn.

Känns skönt att det inte behöver vara något som är mer allvarligt än det ni sa. Skäms nästan men min första tanke var incest..:( Man har nog blivit lite skadad av alla sånna böcker man läst..:crazy:
 
Sv: En barnfråga..

Min dotter var inte torr nattetid förrens hon var 6 år gammal vilket inte är så ovanligt som man ofta kan tro.
Innan barnet börjar skolan så är det inte mycket att oroa sig för.
Var tionde barn kissar i sängen vid sju års ålder.
Källa:
http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3885
Givetvis så kan ju detta med växla boende försena men jag tror nog snarare det i så fall hänger på mammans ovilja att pappan skall ha barnet och barnet känner av att något är "fel".
Säg åt honom att inte ge upp sin dotter och till dotterns mamma att det finns lakan för barn som inte är riktigt torra ännu och sängvätning inte är en ursäkt för att barnet skall mista sin kontakt med sin pappa.
 
Sv: En barnfråga..

Jag tror att det kan vara situationen som sådan som gör att P kissar i sängen... sen att det råkar vara bara hos mamma kan vara andra faktorer som spelar in.... Min teori är att barnet reagerar på omställningarna mellan mamma och pappa.... om det sedan finns osämja kanske mamma försöker använda detta som skäl...??
 
Sv: En barnfråga..

Små barn kan reagera på omflyttningarna mellan föräldrarna på det viset, de blir oroliga när de dagliga rutinerna ändras.

Jajamen! Hon reagerar säkert för att föräldrarna ska se henne och inte bara hur irriterade de är på varandra (om det öht inte bara är åldersrelaterat). Kissar hon så vet hon ju att hon får uppmärksamhet även om det är negativ sådan. Hon vill tala om hur fel hon tycker situationen är - en protest från en som inte kan tala om allt det här i ord.
 
Sv: En barnfråga..

Han skall absolut inte ge upp sin dotter. Både mamma och pappa är lika viktiga i ett barns liv. Förutsatt att de inte gör barnet illa givetvis.

Min son är 6 år och blir 7 till våren. Han kissar i sängen nästan varje natt. Vi gör ingen grej av det utan har fått kanonbra underlägg från sjukhuset. I början på året skall vi prova ut en matta som han skall sova på. Hjälper inte det så växer det ju bort så småningom.

Hur gör pappan på kvällen? Lägger barnet sig sent? Tar han upp henne och låter henne kissa innan han lägger sig?
Om han gör det kan det vara en orsak till att hon inte kissar hos honom men hos mamma.

Som mamma och pappa är det ju oerhört viktigt att man gör vistelsen hos varandra till en rolig upplevelse. Att ALDRIG visa inför barnet att man inte tycker om varandra. Få barnet att känna att mamma vill att hon skall åka till pappa.

Peppa honom så han inte ger upp. Hänvisa honom till föräldraforum på nätet så han kan få repons från andra män.

Lycka till!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 965
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 754
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 720
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 892
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp