Även om det inte är medicinskt livshotande så kan ju dock beteendeförändringar, inkontinens och även pälsförändringar vara avgörande för om hunden går att ha kvar. En hund som får för stora problem med tex rädslor/beteendeförändringar, eller en päls så dålig att den inte längre kan vistas i hundgård kan vara livsavgörande eller ställa hela ens hundhållning på ända. Så jag tycker att en del av dessa problem föringas.
Det borde följas upp bättre på något vis för jag tror som sagt det finns ett stort mörkertal bland bieefekter och hur de kan påverka för hunden och hundägandet. Med tanke på det jag hör från bekanta mfl med kastrerade hundar så tycker jag lite statistik på detta vore intressant att ta fram.
Men följas upp på vilket sätt och varför?
Det finns ju inget att göra när skadan väl är skedd. Det informeras om vilka biverkningar som kan uppträda men sedan är det ju upp till djurägaren att ta beslut om de vill kastrera eller ej. Därefter är en pälsförändring eller en hund som gör utfall inte ett veterinärt problem. En hund med inkontinens är såklart ett medicinskt problem som i nästan alla fall går att lösa.
Det finns en mängd olika studier som visar vad kastrering kan ha för effekt på hunden inkl statistik på hur många som drabbade så jag förstår inte riktigt vad du menar mer ska behövas?
Precis som att der står vilka biverkningar ett läkemedel kan ge i bipackssedeln så ska veterinären informera djurägaren om vad en kastrering kan ha för effekt.
Vad mer ska man som veterinär göra?