Fast ... Jag är visserligen ingen uppfödare men jag får inte känslan att katter som ingår i aveln har inte fått något förvärrat beteende jämfört med förr. Snarare tvärtom då man vill att ens avelshanar ska kunna fungera i hemmet även om de är innekatter? Fast jag vet tyvärr inte så mycket om det.
Dessutom är jag inte emot att rasrena (arbetande) hundar som ingår i aveln ska kunna fungera bra trots hormoner och drifter. Det är ju liksom en fördel i att man använder dem, man vet då att de fungerar faktiskt trots diskrationer. Och jag tror att de flesta uppfödare brukar ha ganska bra koll på avkommorna som kanske själva går till avel eller sparas med det syftet inför framtiden och då kunna se om de har samma fokus så att säga.
Men att blandraser eller "icke-dugliga" hundar inte ska användas i avel är väl något som vi är överens om här? Då spelar det väl ingen roll hur mycket de kan kontrollera sin könsdrift eller hormoner om man ändå kastrerar dem alla?
Dessutom så får man då kanske lättare kontroll över buskaveln om seriösa hundägare/-uppfödare stod bakom det faktum att kastrera hundar. För då kan de ju inte ändra sig senare och skaffa valpar på sin söta hund.
Jag vet inte om jag får fram min synpunkt, men jag hoppas att ni kan se ur det perspektivet också? Men som sagt så har jag ingen koll på sjukdomar som kan komma som biverkningar och hurvida de är fler än om man inte kastrerar, det vet ni långt bättre än jag