EM i Malmö

Sv: EM i Malmö

*kl*
Såg de två sista timmarna på svt play så såg bara Linus ritt av svenskarna och håller med föregående att det såg lite hackigt ut, men det tyckte han ju själv också.

Och TUR att någon fick fångat in den där hunden som sprang efter spanjoren...

Och TUR att någon fick fångat in den där hunden som sprang efter spanjoren...

Jag satte nästan andan i halsen när den kom så nära!:nailbiting: Någon som vet hur man skulle gjort om hunden orsakat en olycka eller skadat hästen så att den inte kunnat fortsätta? Det går ju liksom inte att "rida om" ritten vid ett senare tillfälle?

Med tanke på alla mindre ansvarsfulla hundägare borde det hänt tidigare...

Den såg ju inte tappad ut heller med tanke på att jag inte såg något koppel. Hur kan man ha hunden lös när man uppenbarligen inte har koll? eller överhuvudtaget på en hästtävling för den delen... Galet. Hästen verkade inte bry sig det minsta iaf :D

Ja,jag håller med dig. Skulle jag ägna mig åt ridsport så skulle det vara fälttävlan!
Kul att titta på också fast det "bara" är på TV.

Ja vilken häftig känsla det var att stå där o se alla live! Sara o Ludwig stod vid 7:an när vi var där så vi fick se hur de stegade o pratade ihop sig om hur många språng de skulle ta till smalhindret. Bägge höll sig till planen såg jag! Lindas ritt var verkligen super också, vilket flyt! Bukepållen Mister fick till en fin runda också, roligt! Och bäst av allt, inga ambulansfärder eller livshotande skador på hästar.
Såg flera bukefalister o pratade m några. Men connemara, stod du på andra sidan ån vid hinder 22 eller om det var 23 kanske?

Tyckte Anna Hassö gjorde kanonrunda m först tappade stigbyglar o sen att bli stoppad innan det blå hindret. Såg även henne på 7:an, superbra ridet!

Jag hade inte tid till att se terrängen :( var full fart i kassan mer eller mindre hela dagen och sen orkade jag inte cykla heeela vägen till bryggan och stå och titta i regnet:/.
Finns det kvar på SvT play?

Impuls köpte en biljett efter terrängen var klar idag för att se hoppningen i morgon så är det svårt att hitta för någon som bara brukar åka till den lands delen när det är falsterbo :D

Var du där utan o hälsa :-( ja, LadyCovergirl satt på 23 och jag o tralala på andra sidan vattnet på 24! Världens ände förutom för alla som kommit in av misstag utan att köpa biljett och sen inte hittade ut :-P hörde inget och såg typ inget mer än vårt hinder, men det var nog så kul!

Oja händer titt som tätt..i england nästan mer regel än undantag..dom resonerar väl som alla nh folk..tror att djuren inte följer sina instinkter i skarpt läge och därför behöver dom inte ditten och datten ..läs i detta fallet koppel

Kl

Hunden hade backat ur sitt halsband hörde jag. Krav på sele på små eller åtm fet jävla böter (på alla storlekar såklart) tack!

Ja i fälttävlansdressyren lägger domarna väldigt stor vikt vid att hästen är avspänd och harmonisk och lydig.. inte att den har en stor flashig gång och för minsta spänning så drar dom ner rejält på poängen.

Borde va så i den vanliga dressyren mer också....

Ser fram emot morgondagens banhoppning!

He he, när ryttarna kom så öste det ut hundar ur trailerna. Och så fort de kom in på inhägnad område (dvs så fort de inte var på gångvägen) så släpptes alla lösa och de små vovvarna sprang mellan benen på hästarna när de betades :p. Så ryttarna har inte heller någon större koll.
Men håller med om att hundar inte riktigt hör hemma på tävling, speciellt inte om de kryper ur kopplet och jagar efter hästarna...
Usch, ska ha med min i morgon.. koppel och sele får det vara, så det inte blir ytterligare en lös hund på banhoppningen :rofl:.hon är inte så van vid storstan, liten frigående lantis hund :p

KL

Nu har jag sett reprisen istället och där finns ju Anna med, så jag fick se resten också. Men nu ska jag passa på att ställa en annan fråga: jag tycker alltid att hästarna hoppar så mycket bättre språng i terrängen och att ryttarna ser ut att rida i undertempo i banhoppningen sedan (utifrån hur hästarna ser ut i aktionen). Är banhoppningsbanorna byggda så att det inte ska gå att rida i liite större galopp eller skulle de helt enkelt hoppa sämre då?

Edit: såg precis att det tycks vara ganska många relaterade avstånd och då går det förstås inte att välja galopp hur som helst. Man ska inte ställa frågor innnan man hunnit tänka själv...

Senast ändrad:

I banhoppningen ska det vara ett lägre tempo än i terrängen(såklart)... men det är även inte enkelt att hoppa 3 dagen efter terrängen då hästarna har en del km i benen. Rider man på för mkt framåt blir hästarna platta direkt och river.. backar man upp dom för mkt orkar dom inte hoppa upp sig och river.. alltså absolut inte som vanlig hoppning eller när man hoppar innan terrängen.

Det var ju dessutom väldigt korta avstånd och när hästarna dagen innan har gått flat out sas blir det väldigt svårt

*kl*

Dom pratade om att det var en 4* klass, men sen såg jag proppen, där står det 3* Hur ska dom ha det? :confused:

Nej, det ser verkligen inte enkelt ut. Om jag fattar det hela rätt är det dessutom svårare att hoppa hästarna idag än på deras "vanliga" hoppträningar eftersom de gått terrängen igår? Hur gör man resten av året, rider man konditionsträning dagen före hoppträningen för att få liknande förhållanden eller lär sig hästen sämre då hur den ska hoppa "egentligen"?

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 691
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 679
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
3 461
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 704
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama